Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

LO: Städerska? Wow!
Jo, jag vet. SÅÅÅÅ skönt! Jag vet att det inte är helt accepterat överallt än, men det är så värt det. Jag har aldrig varit någon städmänniska och har bara haft det hängande över mig tillsammans med alla spindelnät och dammråttor. Varannan vecka - dammar, dammsuger och torkar golv. Tre timmar per gång. Jag sopar i köket och hallen däremellan och borstar toastolen såklart. Men annars får det vara som det är :D

Nu har jag börjat klippa i jeansen på riktigt. Utan mönster, så vi får väl se hur de blir ;)
Tänker trockla ihop nu i eftermiddag, så Vera får prova. Så att jag bl.a. kan se hur lång mudden behöver vara. Hoppas det blir någorlunda bra.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jahaaaa, jamen då ska här kommenteras!

Ottilia, du har alltså små pappersetiketter att sätta på dina skapelser? Hur? Var? När? Pris? :lol:

Som sagt, städa är skönt och härligt, tycker knäppa jag. Men det finns gott om andra sysslor jag mer än gärna skulle köpa... 8)

Har sytt ett par röda velourisar till dottern och klippt till 2 "landskapströjor". Längtar efter att få hänge mig fanatiskt ikväll när lillis har somnat. Sonen brukar hjälpa till eller bara pyssla med annat, men 1,5-åringen är inte helt lätt att sy med.

Kramar Tinis
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Idag. Har. Jag. Köpt.
En symaskin!!!!!!!!!!!! En Husqvarna blev det, Viking nånting, inte den allra enklaste men nästan. Jag fick 300 i inbyte för min gamla, så ni förstår, den var inte mycket att ha. När jag kom hem upptäckte jag att jag hade glömt att skicka med "gaspedalen" till den :oops: :oops: så pinsamt! Får väl göra mig omaket att ta mig in till stan med den, när nu det kan bli...
Ursäkta mig, nu ska jag gå och sy en gympapåse till min dotter! :D Det kan väl vara lagom att börja med... (jag som var (är) gympahatare och allt, men säg inte det till Stora S :-$ :wink: )
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tjohoooo! Stilla ska sy! Akta dig, snart blir du med blogg också... :lol:

Läste ni att ÅsaB har fått en Gustav. Hurra!!! :heart:

Nu kanske hon flyttar från Sytråden till Späda... :? :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

/LO skrev: Nu har jag börjat klippa i jeansen på riktigt. Utan mönster, så vi får väl se hur de blir ;)
Tänker trockla ihop nu i eftermiddag, så Vera får prova. Så att jag bl.a. kan se hur lång mudden behöver vara. Hoppas det blir någorlunda bra.
/LO
Inte en chans. Jag tröttnade för tidigt och nu målar vi i källaren. Så delarna ligger fortfarande på golvet i sy/data-rummet (bakom ryggen på mig)

Coolt med ny maskin. Men jag är faktiskt supernöjd med min. Den är säkert minst 25 år, men det skiter jag i ;) Vi hade såna på syslöjden i skolan, så jag kunde den när jag fick den i alla fall.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Stilla

Inlägg av Stilla »

/LO skrev: Coolt med ny maskin. Men jag är faktiskt supernöjd med min. Den är säkert minst 25 år, men det skiter jag i ;) Vi hade såna på syslöjden i skolan, så jag kunde den när jag fick den i alla fall.

/LO
Var rädd om den! Jag tror de där gamla är bäst. Min gamla var bara 10 år, den började gå sönder redan efter några veckor... Plastskit som inte håller. Pratade med symaskinsförsäljaren idag om min glömda pedal. Han hade konstaterat att min gamla skorv nog inte gick att laga, men han kunde ju ha den att ta delar från, så jag kunde komma in med pedalen vid tillfälle. Hur jag nu ska komma ihåg det... :roll:
Hur som helst, jag är nöjd med min nya! (Även om vissa delar ser väldigt plastiga ut...) Den sydde tyst och jämnt och fint en gympapåse igår kväll!
Tinis skrev:Tjohoooo! Stilla ska sy! Akta dig, snart blir du med blogg också...
Stillas gympapåseblogg!? :wink:
Stilla
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Grattis till nytillskottet Stilla :D

Själv mår jag inte så bra, men det pratar vi inte om här...

Har ni ylletröjor som ligger och skräpar..?

Jag tar gärna emot :wink: så jag har något att pyssla med i väntan på...

...och tack för respons om maskiner, jag är ju en husqvarnaböna sen skoltiden så det kanske inte ska letas så mycket... kanske sku' följa hjärtat :heart: eller vad säger ni..?

:-({|=

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, inga ylletröjor. Just nu är jag faktiskt riktigt sur över alla fina gamla kläder som jag har skänkt. Jag vill ha tillbaks hela högen nu när jag fattat vad man kan göra av allt... :?

I helgen har jag producerat lite nytt. Finns i bloggen. :D

Ni andra då?
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej på er!

Stilla: Grattis till nya symaskinen! Det låter som en riktigt toppenmaskin. Nu ser vi fram emot rapporter om vad som produceras :wink: .

Fjällmor: Nej, inge ylletröjor här heller. Vad är det du ska göra? Tovar du dem och gör något najsigt? Nyfiken i en strut! :lol:

Tinis: Jag veeet... Jag har tänkt tillbaka både en och två gånger på alla lass kläder jag har kört iväg. Men nu får jag kläder av vänner och bekanta. Jag bad om att få deras avlagda jeans, bomullskjortor etc. Funkar jättebra. Hittils har det blivit en hel del presenter till barnen deras. Typ ny klänning av pappas gamla skjorta osv. Lite skoj! :wink:

LO: Jag har också en gammal Husqvarna från 1800-kallt och den går som en klocka!

Ikväll kommer en kompis över med sin overlock som måste finjusteras. Så det blir lite service av maskinerna ikväll över ett par koppar kaffe. Riktigt mysigt ska det bli.

Hälsningar Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Stilla

Inlägg av Stilla »

Ottilia skrev: Stilla: Grattis till nya symaskinen! Det låter som en riktigt toppenmaskin. Nu ser vi fram emot rapporter om vad som produceras :wink: .
:D Hallå! Ni har väl inte slutat sy nu i advents- och julivern? Här har sytts nya gardiner och sytts om gamla, lagats trasigt (allt möjligt från gardiner till långkalsonger) och sytts ett par nya kuddöverdrag. Det fanns ett visst uppdämt behov om man säger...
Stilla
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nähäääääädå, Stilla. Jag orkar bara inte skriva så mycket just nu. Men här är det fokus på gardiner för tillfället. Har ju några nya fönster att klä in...

Vad härligt att du är igång! :D
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Ja det är kul! Men jag hade behövt städa också... :roll: Kanske hinner det nån annan dag helst före jul... :lol:
Stilla
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej!

Jag har längtat hit! Liver är lite omtumlande just nu, men sylusten finns kvar, trots sömnbrist, ömma bröst och sjuka barn. Ja, jösses... Jag skall inte rapportera om hur vi har det, men oj, så trött jag är! :shock:

När sönerna sover, då gäller det. Då ställer jag den stora frågan: Behöver jag sova eller skall jag ta fram symaskinen? Eller kanske datorn? Det har inte varit så många tillfällen där sönerna har den goda smaken att sova samtidigt, men jag har faktiskt fått sytt lite! Gustavs åkpåse är nästan klar, det är bara knapparna som saknas. Jag hade snygga tryckknappar, men fleecen är för tjock, så de funkar inte. Kanske får jag sy på tryckknappar istället???
Annars är det ju tur att jag sydde en påse, eftersom han har höftledsluxation och ligger i en sk Von Rosen-sele, som håller ut benen, så att han ständigt ligger i grodposition. Kanon med bred påse! :D

Annars syr jag en pyjamas till storebror, som jag har stämplat fiskar på i silver och blå textilfärg med lite glittereffekt. Pyjamasen i övrigt är svart, med turkosa muddar. Sedan syr jag också en brun- och svartrandig tröja samtidigt, för bägge sys med svart tråd. Det gäller att vara effektiv!

Har just beställt MÄNGDER med tyg från E-slöjd. När jag nu skall hinna sy av allt... :roll:

När jag inte kan sova (man blir ju lite hypad stundtals), då funderar jag på hur fasen man skall sy det där berömda Tinis-sprundet - då somnar jag som en sten!

Kramar! // Åsa - som definitivt skall försöka sova lite nu
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hello girls!

Lite lugnare är det allt här i tråden, nu i advent och lusse-tider :wink: Jag hinner sy en hel del eftersom jag fortfarande jobbar deltid, men tiden räcker inte till så mycket bloggande eller skrivande här inne. Vilket är trist, för jag saknar det!

Sista tiden så har det blivit en hel del barnkläder som jag fått beställningar på. Har haft turen att få beställningar från kompisars kompisar och från en del jobbarkompisar. :D

För tillfället "massproducerar" jag brödkorgar som min pappa har beställt till sitt arbetslag som julklapp. Löpandeband principen gäller för att jag ska hinna med till den 17 december. :santa: Hoppas hinna blogga lite om brödkorgarna, för de blir väldans fina...

ÅsaB, att du överhuvudtaget hinner med att sy är imponerande! :heart: Hur mår lillen? (Och du?)

Hej hopp!
/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej hopp vänner!

Såg ni julkalendern? Alltså, FINNS Gunilla Axéns molntyg i trikå????? Eller kan det vara något annat? Vill ha det tyget! :shock: :D

ÅsaB, skickar en stor kram till nyblivna tvåbarnsmamman. Känner igen det där maniska som kommer när man egentligen bara borde gå och lägga sig men omöjligt kan... :roll:

Ottilia, hej! Saknar dig här! Vad kul att du har beställningar. Vill också, nu när jag slutat jobba. Men får man inte hemskt mycket prestationsångest när man ska ta betalt?

Jag har sytt massa gardiner och överväger jus nu om det fina röda tyget med sammetsbroderier ska bli just gardin eller kjolar till mig och lill-sötis. Det är som att välja mellan prinsesstårta och chokladbiskvier (fikamonstrets favvisar... 8) )

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"