Vad har vi gjort fel?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror att ni ska göra natten lite kortare kanske? 12, 5 timmar är lääänge. Och gå över på två lurar. Jag får det till 15,5 timmes sömn, det är lite i överkant.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Äh, nu såg jag att det var kvällsmat på sista tiden. Men det verkar ändå som att lurarna kommer för tätt eftersom det tar sån tid att komma till ro. Två stycken lite stadigare? En på förmiddagen och en på eftermiddagen?
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Kan någon hjälpa mig med att ändra schemat. Amandas numvaramde schema finns på sida 4 längst ner. Funderar alltså att dra ner till 2 st dagslurar. Som det är nu sover hon 30min på morgonen, 2timmar på dagen och så 30min igen på eftermiddagen. Men tex idag har hon vägrat sova... och vägrat äta middag också för den delen. Hon leker lugnt för sig själv och är nöjd.

Kanske jag kunde skippa morgonluren helt? Och hålla kvar dagsluren, eventuellt tidigarelägga den till 12.00-14.00? Eller kunde jag helt plocka bort eftermiddagsluren? Nu är klockan 18 och hon är nöjd som sagt men jag vet inte hur länge hon orkar vara det...
Amanda 8mån den 31 mars 2007

Vi har genomfört SHN i början av decemer 2006 men ännu sover inte Amanda hela natten utan vaknar oftast 1gång på morgonen.
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Vi ändrade schemat idag enligt följande

07.30 - väckning + mat (välling 200ml varav hon åt endast 100ml)
09.45-10.15 tupplur (hon vaknade då och somnade inte om, vi gav henne möjlighet att sova 45min)
11.00 Lunch (hon ville inte ha ngt alls, men åt till slut ½liten burk mat och så 100ml ersättning)
13.00 Gav mellis men hon ville inte ha ngt alls
13.20-15.15 Sov hon utomhus. Hon vaknade 14.00 men vi vagnade henne så att hon somnade om
16.00 åt hon middag och då var hon jätte hungrig men åt ändå bara 1 liten burk mat och drack 60ml ersättning + vatten + en majsbåge

Nu klockan 18 så är hon grinig och otålig, ville inte ha vatten. Verkar inte supertrött...bara grinig...
Vad tror ni - ska vi fortsätta med schemat?

Snart ska vi bada henne, så blir det kvällsmat och sedan i säng ca 19.30

Vi har genomfört SHN i början av decemer 2006 men ännu sover inte Amanda hela natten utan vaknar oftast 1gång på morgonen.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Michaela!

Först ska jag skälla lite på dig, ändra inte till ett schema som inte är genomtänkt och känns klockrent, det är inte snällt mot lilla dottern. Om du är nöjd emd schemat så ge det MINST en vecka innan du utvärdera, om inte är nöjd så kommer här lite tankar:

19.30-7.30 Natt

7.30 Frukost
9.30-10.15 Sova 45 min
11.00 Lunch
12.30-14.00 Sova 1,5 h
14.30 Mellanmål
16.30-16.50 Sova 20 min
18.00 Middag
19.15 Nattslurk

Sömn=14h35min

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Hej igen

Vi fortsatte med vårt schema och idag fungerar det bra

07.30 Väckning + gröt/välling
09.45-10.30 Sova
11.00 Lunch (mat + ersättning + småtugg)
13.00 Mellis (smoothie eller frukt)
13.30-15.15 Sova
16.00 Middag (mycket mat + ersättning + småtugg)
18.00 Mellis (frukt, yoghurt eller liknande)
19.30 Gröt/välling
20.00 Godnatt

Lillan tenderar att vakna någon gång mellan 05 och 07 då vi oftast måste ramsa. Eller så vaknar hon 07 och mumlar, pratar och gymnastiserar i sängen fram till "upp och hoppa". Hon är inte speciellt trött vid läggning - en tid var hon superarg då vi la henne för natten. Hon ville vara uppe med oss, men vi höll fast på 20.00=sova! Det ideala skulle vara att vi kunde lägga henne redan 19.30 men då VET jag att vi måste korta ner på morgonluren och just nu känns detta schema ok för oss. Om en månad ska vi dra ner på morgonluren till 20 min.

Problemet är att hon nu totalt 3ggr vaknat upp under den senaste månaden och gallskrikit (kopplar det samman med 8mån ångest för på dagen har hon blivit totalt mammig - ingen annan duger). Inatt efter 1½ timme av buffning, solfjäder och ramsande gav jag upp och tog upp henne i famnen. Hon somnade efter ca 3min i min famn. Jag vet att jag gav upp och gjorde fel - men det kändes för jä-ligt att höra henne skrika så förtvivlat (hon tystnade endast då jag buffade, så fort jag slutade så skrek hon uthålligt igen).

Det kanske känns lite - 3ggr... men jag tycker det är 3ggr för mycket för henne. Det är hemskt att höra henne så ledsen. Jag tror på henne - men efter en timme eller ännu värre 1 ½timme så såg jag att loppet var kört. Hur har ni tacklat 8mån ångesten om ni upplevt den? Peppa mig så att vi inte förstör något nu då jag plockat upp henne - vill lugna henne i sängen. Vill att hon ska vara trygg i sig själv. Vill att hon ska vilja sova och må bra.

Tack på förhand

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"