återfall???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj, du fick till ett omsomnande - BRA :D
Du har fått jättebra sova-i-vagnen-tips av Elle :!:
Och precis som hon skriver, kör ni helt enkelt en dagkur med sömnen, men kom ihåg att ha dagramsa i stället för nattramsa. Och helt säkert kommer hon INTE att sova 1 1/2 timme första dagarna, men det kommer!
Sikta framåt :wink:
KRam Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

Tack för era svar.. IGEN :P
vad tycker ni om schemat som jag lämnade förslag på??
Och hur menar ni med att "minikura" på dagen.. vi kurar ju redan på dagen??? Alltså ramsa och fasta mattider,... dock för lite sömn...
Och jag har en dagramsa som jag alltid kör... så det enda är väl att ja skall ändra schemat och försöka få henne att sova i en och en halv timme efter lunchen.. Nåt särskilt jag skall tänka på????
För hon kommer garanterat att vakna efter 30 minuters sömn i sängen... Ska jag pangramsa då, eller ska jag avvakta och ta upp henne först när hon blir ledsen?? Jag vet, ja är frågvis, men måste veta exakt hur jag skall göra m långa luren ... nu tar jag ju alltid upp henne när hon sovit klart, då hon bara haft korta lurar sen vi började kuren.. Men det ÄR behövligt med en långlur efter lunchen oxå så behöver tips på hur jag skall gå tillväga som sagt. :!: :D

//Jossan :)
mamma till Lina 060614, Vi startade SHN kuren på henne den 30/11!
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

[/b]givetvis menar jag INTE att jag skall ta upp henne efter 30 minuter, jag skulle skriva skall jag pangramsa ELLER avvakta tills hon blir ledsen :?: :?:

Tack för vagntipsen..
Jag har nämligen tänkt att för att inte göra henne snurrig vad det är som gäller, så har jag tänkt att låta henne sova på mage i vagnen.. alltså när man sitter/halvligger på rygg, då ska man vara vaken, men när ja lägger henne på magläge i vagnen och ger besked, precis som i sängen hemma, då är det sovdags.. är det bra?? För vi har ju kurat nu i drygt en månad, men ALDRIG låtit henne sova i vagnen utan gått hem m henne när det är sovdags.
Tyvärr har jag inte möjlighet att ha henne sovandes ute då vi bor i lägenhet... MEN man kan ju gå ut en av kortlurarna så hon får lite luft och jag motion.. eller somna henne och sitta på en bänk o läsa en bok el nåt.. DET är det minsta problemet....
Så det spelar alltså ingen roll om jag låter henne sova i vagnen på eftermiddagen, hon blir inte snurrig då, om jag gör "som vanligt".

KRAAAAM IGEN :!: 8)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Jossan!

Det jag menar med en mini-kur är att du bestämmer vilken dag ni ska införa det nya schemat, börja en kväll precis som ni gjorde med kuren. Sedan gör du precis som ni gjorde när ni kurade henne dvs:

:arrow: Första natten/dagen finns du där hela tiden och vid frågor lugnar du med buffning, solfjäder, ramsa och påminnelse/bekräftelse. Lurarna i vagnen lägger du tillrätta och antingen vagnar kort och börjar gå när hon somnat eller promenerar hela luren.
:arrow: Andra natten/dagen buffar du kort som besked vid läggning och sedan är det ramsan som ska ta över. Kom ihåg bekräftelseramsan. Nu är det slutbuffat, endast ett KRIS-verktyg. Lurarna i vagnen fortsätter du som dag 1.
:arrow: Tredje natten/dagen lägger du tillrätta ordentligt, solfjädrar ngr sekunder och sedan ut med ramsan. Nu jobbar du med ramsan vid ev frågor, väver ev ihop påminnelsen med den mjuka bekräftelsen.
:arrow: Fjärde natten/dagen, som den tredje men nu kanske du tom kan baka in bekräftelsen i läggnignsramsan.

Var noga med att hålla schemat benhårt under kuren, använd inte marginalkvartarna till sömn nu när du ska sätta nya tider. Lägg på tiden enligt schemat, ha koll på när hon somnar och väck efter det sömrytmpass som får rum inom lurtiden.

Du har helt rätt i dina tankar om lur i vagn. Halvsittande och sittande ger signalen :arrow: vaken, läggas platt på mage, på med selen ger signalen :arrow: :sleep:

Fortsätt fråga tills det känns glasklart!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

Okej, så inga marginalkvartar på långluren innan hon lärt sig alltså??!!

För under dagen så kör jag precis "som vanligt" alltså, med att somna henne och så. Om jag går en promenad på nån av lurarna,... ska jag lägga tillrätta och ramsa då som markering??

Vill bara dubbelkolla att jag förstått dig rätt nu, så pratar endast om 1.5 timmes luren då det är den som är "ny" i schemat så att säga.. resten av schemat har vi ju haft hela tiden, bara förflytat tiderna till lite tidigare innan lunch.

Alltså första dagen när hon ska sova långlur så ska jag göra som jag gjorde i början av kuren...
Alltså gå in och buffa när hon skriker upp sig, ramsa och ut.. och börja ramsa så fort hon låter... alltså exakt som natt ett, (med dagsramsa givetvis) :P

efter din erfarenhet, hur långt tid "borde" det ta innan hon kommer sova en och en halv timme på lunchen??? Vet att du såklart inte kan ge ett exakt svar,... men känns bra att ha lite koll på hur lång til det tar ungefär.. om de handlar om fyra fem dagar eller två veckor..... För jag har en väldigt bestämd liten dam , 8) :) :!:

Så jag ska alltså bestämma en dag när jag ska köra... hm.. tror jag väntar till allt är solklart, så nån dag till alltså.
Tack tack och gott nytt år :D
Elle

Inlägg av Elle »

Om du väljer att promenera hela luren, lägger du bara tillrätta och går och går sedan hela luren. Du behöver då inte ge ngn ramsa. Väljer du att söva henne innan du går, lägg tillrätta, vagna kort och ge dagramsa. Gå sedan efter att hon sovit ngr minuter eller låt henne stå still och sova hela luren.

Du har förstått helt rätt hur du ska gå tillväga med långluren :D

När vi har ändrat schemat för Olle har det som mest tagit 5 dagar innan det nya schemat funkar klockrent. Allt handlar om att du vet vad du gör, svarar på hennes frågor och lär dig att BACKA allt eftersom.

Klokt att du väntar tills allt känns glasklart, det är A och O för attd et ska fungera!

/Elle
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

Hej Elle :D
Nä, fem dagar för att ändra schemat är ju inte något alls att bråka om. :P
Frågan är bara om jag skall avvakta ett par dagar, eftersom
hon i dag som vanligt vaknade tio över sex.. men bara vred sig i sängen en minut och somnade OM SJÄLV UTAN RAMSA :!: :!: Så alltså, både i dag och i går har hon somnat om själv, dock m ramsa i går. Men innan det har hon ALDRIG somnat om på morgonen när hon vaknat för tidigt. Så både i dag och i går har jag fått väcka henne när det är dags för morgon.. härligt. Så då kanske de tär klokt att avvakta ett par dagar m att ändra schemat för att se om hon kanske har förstått att man ska sova på morgonen... :?: :!:
För då behöver man ju kanske inte ha morgon halv sju.. om det nu är så att hon KAN sova till sju.. ja, som sagt, vi avvaktar ett par dagar...
Eller vad tycker du??? dt måste väl vara klokt.

ha en bra dag :D
//Jossan
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt Jossan :D Det låter klokt att avvakta, du vet ju vad och hur du ska göra om du känner att det behövs. Vi finns här om du har några funderingar :wink: .

Lycka till!
/Elle
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

japp, hör av mig om några dagar igen :D
Bara en ren allmän fråga ang när lina blir lite större och ska sova på dagis efter maten.. HUR gör man då då??? Hur brukar folk göra?? även om det är åtta månader dit, så har jag tänkt på det mycket, och skulle va skönt om ja fick frågan besvarad så ja slipper gå och tänka och oroa mig för det i onödan..

KRAM :P :!:
Elle

Inlägg av Elle »

Ta reda på innan när barnen sover så kan du införa samma sovtid hemmavid i god tid innan. Fråga också var de sover, ute i vagn eller inne på madrass? Berätta för personalen vad dottern din behöver för att somna och sova gott. Det kommer gå kanon!

/Elle
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

oj, sikket snabbt svar :o .. hann ju nästan inte skicka iväg frågan :P :P
Undra om personalen kommer tycka att man är skitjobbig då??? jaja, då får det väl tycka det.. .det är som sagt ett tag kvar dit, så jag antar att Lina har koll på hur man sover då 8)

Hur länge brukar man hålla på m ramsa och sånt??? Är det i flera år eller vad är dina erfarenheter.. frågar av ren nyfikenhet..
:D
Elle

Inlägg av Elle »

Jag jobbar själv inom förskolan/skolan och jag som personal skulle bara uppskatta att förälderna berättar hur de gör när deras barn ska sova. Det underlättar ju enorm för pedagogerna.

De flesta jag vet använder ramsa ända tills barnen slutar sova middag, men säger ofta bara en vers el dyl. Samma med nattningen, ramsan ger ju ett betryggande besked som barnet känner igen.

/Elle
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Ett litet "skriveri" ang. lurar i förskolan :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7373

/Fjällmor
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP ÖNSKAS!!

hej :D
Vi har nu hållt på och kuran sen i slutet av November.. det har gått bra. Hon vaknar nu oftast en halvtimme innan hon "ska" på morgonen.. men är oftast nöjd numer.. ligger och småpratar lite och så..

I förrgår fick hon sin första tand.. och i och med det har det varit ett rent HELVETE (om man nu får skriva så) att somna henne.. Inte alla pass.. men ca två pass om dagen.. men inte samma pass.. men alla läggningar har generellt blivit längre nu senaste dagarna.. hon är näst intill hysterisk och skriker till hon nästan tappar andad :!: :!: :!: VAD HAR HÄNT???? Är det på grund av tänderna , eller vad kan det annars göra?? sista veckan innan tanden kom tog läggningarna MAX tio minuter.. i går vid lunchen tog läggningen 28 minuter och i går kväll 32 minuter.. jag är heeeelt slut rent psykiskt nu och et inte vad jag skall göra.. så hoppas verkligen någon kan hjälpa mig och komma underfund med vad som är felet.. det är såå jobbigt. :cry:
Orkar snart inte längre hålla på att heeela tiden kämpa m denna sömn nu när det bara brakar i hop efter sex veckor när man äntligen började få lite bukt m sömnen.. usch!! Tacksam för hjälp som sagt.

//Josefin
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Men snälla Josefin, ta dig samman :!: :heart:
Barn får tänder, de blir förkylda, de blir magsjuka, de växer - helt naturliga saker som de påverkas av, olika mycket för olika barn. Vad som gäller för din del är att hålla samma rutiner, samma ATTITYD av självklarhet. Led din dotter igenom hennes mankemang med tänderna istället för att låta det bryta ner er. Vad skulle du göra om du inte la ner energi på att tösen ska få sova gott :?: Låta henne vara uppe, bli övertrött, gnällig, ohungrig, ledsen och olycklig :?: Nej, tror inte att du tycker att det är något vidare alternativ.

Så ta nu ledningen, följ ditt schema, acceptera att nattningarna i vissa lägen kan ta längre tid än vanligt och vara lite jobbigare, använd dig av ramsan som ska vara trygg och bekräftande. Du kan om du vill :!:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"