Det kunde varit vår skrutta ni pratar om, allt stämmer precis!! Vi har haft en slirig start och har kört stanadarmodell, kvällstrassel-stök, vagning och buffning tills ögonen går i kors men vår donna har inte riktigt fattat vinken heller. Hon är nu 3 månader och till och från verkar allt funka jättebra, med harmoniska dagar och 6h nätter. Men sedan vänder allt och man vet varken ut eller in. Innan jul hade vi en "bra" period men sedan fick tösen något magkrångel och började bajsa våldsamt ca. 25-30 bajsblöjor/ dygn, även på natten efter matning. Normalt sett har hon ätit "i sömnen" vid fyra och sedan har vi bara kunnat lägga ner henne i vagnen igen, men efter 3 omgångar blöjor är vem som helst vaken och vi fick vagna rejält för att hon skulle fatta att det fortfarande var natt. Så höll vi på i ca 2 veckor när det började räta till sig med bajset igen. Men hon vakanr fortfarande varannan timme på natten och gnäller och bökar. Ibland somnar hon om men oftast får jag vagna. Mitt i allt stök fick vi mögel i vår vagn

(enligt Brio ska små barn inte dregla eller kräka för då blir det mögel i vagnen och det går inte på någon garanti

) så vi fick testa spjälsängen istället. När jag buffade henne skrek hon i falsett och fattade inte alls vad hon skulle göra. Vi satte till slut på vyssanlull- fötter och lyckades somna henne med rejäla skakningar. Men som sagt hon vaknade varannan timme och gnällde. Om jag inte gör något utan låter henne hållas blir det gallskrik och sedan är det dösvårt att få henne lugn igen, så jag har inte riktigt så mycket is i magen som jag egentligen vill. Gränsen mellan gnäll och gallskrik är hårfin och det gäller att ta henne i precis rätt tid. Jag har i alla fall aldrig tagit upp henne på natten när hon skriker utan först försökt få henne lugn och sedan tagit upp henne och matat. Men det här håller inte!! Vi är dötrötta alla tre

På dagarna går det relativt lätt att somna henne (vi har nu sedan två dagar fått tillbaka vår mögelfria vagn) men hon vakanr alltid efter 40-45 minuter och sedan får jag vagna så länge som jag vill att hon ska "sova", sover gör hon ju inte för så fort jag slutar vagna öppnar hon ögonen och sedan kommer ett gallskrik. Vi försöker köra följande schema:
8.00 morgon
9.30 sova
11.00 mat
13.00 sova
14.00 mat
15.30 sova
17.00 mat
18.30 sova
19.30 mat
20.30 godnatt
ca. 22.30 nattslurk i sömnen
4.00 mat
Men det är jättesvårt att dels hålla henne vaken mellan 11-13 och dels att få henne att sova längre än sina 40 minuter på dagen. Jag vet inte riktigt hur vi ska komma på rätt spår igen. Hon väger 6,8kg så mat får hon (för mycket enligt BVC

) och jag trugar verkligen in i det sista men hon grimaserar med hela ansiktet och vänder bara bort huvudet så hon verkar mätt. Jag har dessutom börjat ge henne 120ml ersättning + båda brösten vid kvällsmålet runt 19.30 men oftast tar hon bara flaskan och lite sug på ena bröstet. Ett annat dilemma vi snart står inför är att hon börjar bli för stor för vagnen och sängen funkar inte att sova i

, så jag vet inte riktigt vilket vi ska ta tag i först??! Jag börjar känna mig aningens sliten också, även om vi har god uppbackning av mormor och morfar och till viss del farmor (som inte riktigt gör som vi vill med vagning etc) så då känns del hela mycket större och okontrollerat.
Detta verkar kanske rörigt så jag sammanfattar mina frågor:

Hur göra för att komma över sömnskarven efter 40 minuter på dagen

Hur göra övergången från vagn till spjälsäng så smidig som möjligt

Hur bli än mer övertygande och tydlig så att hon förstår vad hon ska göra och vågar lita på oss föräldrar

Hur få i henne än mer mat så att hon verkligen blir spymätt

Vilket ska vi ta tag i först???
Tacksam för all kloka råd och tips