lite frågor gällande riktigt ny lill-Skrutta!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Precis så gör jag också om jag märker att hon inte kommer till ro. Nu är ju dock problemet inte det att hon inte somnar som en stock. Hon somnar fint av egen maskin (läggs vaken), sover gott och väl 45 min men sedan kommer skarven och hon klarar inte av den vare sig med hjälp eller utan. (ibland har det även varit 20 min skarven som spökar) Ibland kommer upvaknandet först vid 1,15 h men några 2 h sover hon inte. Eller jo... Kanske en sömn /2 dagar. :?

Mat glufsar hon i sig som sagt väldigt bra, så jag har svårt att tro att det är där skon klämmer. I synnerhet när hon inte är speciellt intresserad av flaskan när hon tas upp. Skulle det vara hunger/ överlevnadsångest så skulle hon glufsa i sig mat när det väl serveras. Eller? :?:

Nu är hon ju dessutom 8 veckor så jag borde spika ett schema. Problemet är ju bara det att jag har ingen aning om hon är pigg på kvällen/morgonen/mitt på dagen eller hur hon är, eftersom alla sömner strular och hon sover en timme/sömn istället för utsatta 2h. Hon verkar ju pigg hela dagen! För trots att sömnerna ser ut som de gör är det lätt att hålla henne vaken de utsatta timmarna! Men sedan trasslar ju kvällarna så övertröttheten står ju vi dörren....
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Scemat spikat och ser i sin enkelhet ut som följer:

8.00 väckning
10.00 sömn
12.00 väckning
14.00 sömn
16.00 väckning
18.00 sömn
19.00 väckning
21.00 sömn

nattmat kl 4.00

Dagarna har förlöpt riktigt bra, med några vak här och var men i princip har hon sovit sina lurar de senaste dagarna. Nätterna är dock en annan sak..

Hon vaknar femte dagen i rad vid kl 1 och är riktigt svårsövd. Vi tycker att hon borde klara relativt mycket själv och har skränkt in på vagnandet rejält på natten. På natten sover man ju, inget annat. Hon skriker inte heller "för fullt", men det är ändå ett skrik som är betydligt mer än bara gnäll och gnöl. Vet inte riktigt hur jag skall göra här. När vi hjälper henne blir hon bara förbannad, men låter vi henne hållas skriker hon till och från i närmare 3 h. Kan somna om och sover en timme, och börjar om igen.
Jag är inte van vid att barn mitt i allt sover kortare på natten! Hon sov konsekvent och bra fram till kl 3 när vi hade 6 h natt (i 2 veckor, efter att vi vagnat och vakat och hållit låda i någon vecka). Hon är en stor tjej, 6 kg, varför läkaren trodde att hon kanske var hungrig trots sina 240 ml på kvällen så vi har nu gett välling på kvällen för att hjälpa henne på traven. Detta har dock inte än haft någon skillnad. Det har dock hjälpt med spyendet och vi har inte haft kaskadspyor på kvällarna sedan vi började med vällingen.

Vi kör på, men ville fråga lite råd om någon har några. Och andra sidan vet jag att det ända vi kan göraär att vara konsekventa, och "vänta ut" henne. Det här fixar sig säker också med tiden. Men med denna unge kommer nog ingeting gratis! :lol:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

mrs tall skrev: Vi kör på, men ville fråga lite råd om någon har några. Och andra sidan vet jag att det ända vi kan göraär att vara konsekventa, och "vänta ut" henne. Det här fixar sig säker också med tiden. Men med denna unge kommer nog ingeting gratis! :lol:
Hej mrs tall :D
Precis så som du skrivit är det ju :D
Standardmodellen är ingen trollformel, som gör att allt funkasr gnisselfritt, utan ett hjälpmedel och det är precis så du använder den :!:
Jag tror att era fnurror kommer att försvinna en efter en, när hon nu passerat 2 månaders strecket, bara du fortsätter att vara konsekvent.
Spännande för er att följa denna viljestarka dam genom livet :wink:
Kram till er
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Nja.. Så jävla roligt kommer det knappast att vara...

Jag börjar nämligen tro att detta exemplar av tös har fötts till världen utan poletter helt och hållet! Att det kan vara så svårt för henne att förstå vad det hela handlar om! :evil: :evil: Jag tror nämligen skarpt att det inte hadlar om egensinnighet från hennes sida, utan att hon helt enkelt inte förstår vad vi försöker förmedla.

Börjar så smått tappa såväl tålamodet som humöret när det bölas såväl natt som dag. I BB står att ett 2 månaders barn skriker högst 5 min om dagen, och det verkar närmast som ett skämt här hemma hon oss. Stämmer kanske när det gäller vakentiden, men sömnerna går inte ett skvatt bättre än de gjode för fem veckor sedan när vi började sträva efter struktur på tillvaron. Visst, någon dag går det bra men de är mest undantag som bekräftar regeln.

Attityd finns det ju, eftersom vi helt enkelt inte vet eller kan något annat sätt att uppfostra barn. Men hur fan skall man klara av att hålla humöret uppe och livet med en annan liten Skrutt flytande när man inte sover ett skvatt om nätterna?? Med uppvak och matning blir den inte mycket sömn kvar för någon av oss. Småbarn somnar ju om, medan man själv ligger vaken och funderar på hur man egentligen tänkte med två ungar så tätt. Tacka Gud är maken sjukledig från jobbet så vi har kunnat ta varannan natt...
Gäst

Inlägg av Gäst »

.
mrs tall skrev:Småbarn somnar ju om, medan man själv ligger vaken och funderar på hur man egentligen tänkte med två ungar så tätt.
:idea: En varg så god som någon :wink: ! Så attityden kanske har sina fläckar ändå...

:idea: Jag tycker det verkar som att hon är hungrig - 20ml kan göra den stora skillnaden mellan nöjd sovande bebis till motsatsen. Det är min erfarenhet!

:?: När äter hon? Sista målet? Och är de 04 som gäller på natten?
-
:idea: Jag brukade ge mina 8-veckors mat vid 18-19 för att sedan sova natt till någon gång mellan 06-07. Alla uppvak efter 06 har jag gjort morgon på barnets egen begäran - så att säga :wink: ! Grejen är att jag har gett ett mål mat i sömnen "kl när jag går och lägger mig" - alltså runt kl 23. Därefter har det blivit frukost och glad god morgon så som tidigare beskrivet. 23-målet har förebyggt uppvaknanden på natten.

:idea: Om hon nu vaknar kl 01 så kanske du skulle ge henne mat då (om du inte ger ett 23-mål). Och sedan natt. Då kanske hon sover natten igenom. Att ge målet tidigare gör också att morgonmålet fungerar bättre.

:D Ja, det var mina tankar. Och tänk på att du inte har något "kurbarn" och därmed kan ta det lite som det kommer. Om saker och ting inte löst sig per automatik så kan man börja strukurera upp saker och ting "på riktigt" vid 3-4 månader.
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Hej mammut!! :D :D :D Roligt att se dej här på forumet för omväxlings skull!

Jo, vi körde med tidig matning ett par veckor, men då tyckte lillfnurran att man skulle äta två gånger... Det är dock ett tag sedan, men känner att jag inte vill byta mer. Nu får hon ta skeden (eller flaskan) i vacker hand och rätta sig efter detta! Jag tycker mej se liiiiiite förbättring, så jag vill verkligen ge henne en chans att förstå. Vi försöker vara ÖVERkonsekventa med henne, för att vi inte av misstag heller skall ge dubbla budskap. Hon verkar nämligen inte vara av den sorten som lätt snappar upp nyheter precis! :)

Matningen är alltså vid kl 4, inatt hade vi ett litet uppvak vid två och ett vid tre. Dock somnade hon om bums utan åtgärder från vår sida. Hon vaknar fortfarande varje dagssömn, och somnar ibland om (oftast) och ibland inte. Skarvarna är fortfarande väldigt tydliga.

Matningen funkar bra, dock har hon ett medfött fel i tungan (som skall åtgärdas), så hon kan inte riktigt suga med rätt teknink från flaskan. Amningen funkade inte alls enligt "rätt teknik". Detta betyder att hon måste ha ett större napphål, så om någonting så blir det lite väl mycket mat eftersom hon egentligen bara måste svälja. Men för mycket mat tror jag ju inte på. Hon rapar också bättre nu, och spyr inte riktiga kaskader som innan...
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Ja, just det... Hon matas alltså kl 9 när det är godnatt och skall då sova fram till 4 (faktiskt bara 7 h, men vi tar det ett steg i taget med den här lilla). Hon har dock aldrig klarat av den bedriften utan att vakna till, och hon tycker att uppvaknanden gärna skall basuneras ut högt och tydligt åt alla i huset! :lol: Oftast somnar hon dock om inom någon minut utan inblandning från vår sida. Men gud bevare om vi försöker lugna henne eller hjälpa till, skaka till vagnen eller vagna, för då somnar hon inte om utan vi får en utskällning utan like! :lol: Och då kan hon gott hålla på i en timme....

Det är ju det som är det jobbiga med denna unge. All inblandning från vår sida gör det bara värre. Väntar så på att hon skall bli lite äldre och man kan börja med ramsan. Det är ju inte lika handgripligt, så hon kanske tar emot det beskedet bättre.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hej på dig också :wink: !

Ja, men det låter ju bra tycker jag. Tuta och kör - du kan ju det här och vet vad du vill om du bara tänker efter :wink: .

:D Lycka till!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D JO! Min förstföddde är också född 7 november - fast år 2000 :heart: !
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ett synnerligen bra valt datum. Jag har hört att det föds extra vackra, kloka och roliga barn det datumet! :D
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

..och egensinniga tydligen också... :lol: :lol:

Vågar knappt skriva det i rädslan av att allting rasar, men hon sov faktiskt hela natten inatt. :D (21-07) Då fick hon en snabb tankning och sussade vidare till kl 8 då vi gör morgon.

Lurarna har också fungerat bra så här långt idag så vi håller tummarna att det tyder på rasslande poletter!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hm, fusk. :wink:
Vi tänker oss en sju-åttatimmarsnatt nästa vecka. Känns sådär att vagna över vargtimmen i Åre... :roll:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Nä, då är det nog bäst att ta semestern först och vaknätterna sedan :D ...

Här fortsätter vi kämpa... Uppvak vid varje dagssömn, men fixar det oftast själv efter någon minuts gnäll, gnöl och skrik. Samma gäller på nätterna, så flickebarnet sover bra, men väcker huset en ggn i timmen... Jag tror nämligen inte att hon är vaken, utan att det är skarven som ställer till det för henne...
Gäst

Inlägg av Gäst »

mrs tall skrev: Uppvak vid varje dagssömn, men fixar det oftast själv efter någon minuts gnäll, gnöl och skrik. Samma gäller på nätterna, så flickebarnet sover bra, men väcker huset en ggn i timmen... Jag tror nämligen inte att hon är vaken, utan att det är skarven som ställer till det för henne...
:idea: Jag tror att skarven mer är ert bekymmer :wink: För så här "ska" det vara! Jag har då aldrig upplevt något annat med de mina. Efter ca 3 månader brukar det dock lugna ner sig.

:idea: Jag skulle vilja tipsa om att släppa överkoncentrationen och låta barnet få sova och hantera sina sömnskarvar själv - vilket hon ju kan :thumbsup: Att det låter lite om själva hanterandet - ja, det är ju helt i sin ordning och skall inte tas någon notis om :wink: !
Engla-mamma

Inlägg av Engla-mamma »

Det kunde varit vår skrutta ni pratar om, allt stämmer precis!! Vi har haft en slirig start och har kört stanadarmodell, kvällstrassel-stök, vagning och buffning tills ögonen går i kors men vår donna har inte riktigt fattat vinken heller. Hon är nu 3 månader och till och från verkar allt funka jättebra, med harmoniska dagar och 6h nätter. Men sedan vänder allt och man vet varken ut eller in. Innan jul hade vi en "bra" period men sedan fick tösen något magkrångel och började bajsa våldsamt ca. 25-30 bajsblöjor/ dygn, även på natten efter matning. Normalt sett har hon ätit "i sömnen" vid fyra och sedan har vi bara kunnat lägga ner henne i vagnen igen, men efter 3 omgångar blöjor är vem som helst vaken och vi fick vagna rejält för att hon skulle fatta att det fortfarande var natt. Så höll vi på i ca 2 veckor när det började räta till sig med bajset igen. Men hon vakanr fortfarande varannan timme på natten och gnäller och bökar. Ibland somnar hon om men oftast får jag vagna. Mitt i allt stök fick vi mögel i vår vagn :x (enligt Brio ska små barn inte dregla eller kräka för då blir det mögel i vagnen och det går inte på någon garanti :evil: :evil: ) så vi fick testa spjälsängen istället. När jag buffade henne skrek hon i falsett och fattade inte alls vad hon skulle göra. Vi satte till slut på vyssanlull- fötter och lyckades somna henne med rejäla skakningar. Men som sagt hon vaknade varannan timme och gnällde. Om jag inte gör något utan låter henne hållas blir det gallskrik och sedan är det dösvårt att få henne lugn igen, så jag har inte riktigt så mycket is i magen som jag egentligen vill. Gränsen mellan gnäll och gallskrik är hårfin och det gäller att ta henne i precis rätt tid. Jag har i alla fall aldrig tagit upp henne på natten när hon skriker utan först försökt få henne lugn och sedan tagit upp henne och matat. Men det här håller inte!! Vi är dötrötta alla tre :cry: På dagarna går det relativt lätt att somna henne (vi har nu sedan två dagar fått tillbaka vår mögelfria vagn) men hon vakanr alltid efter 40-45 minuter och sedan får jag vagna så länge som jag vill att hon ska "sova", sover gör hon ju inte för så fort jag slutar vagna öppnar hon ögonen och sedan kommer ett gallskrik. Vi försöker köra följande schema:
8.00 morgon
9.30 sova
11.00 mat
13.00 sova
14.00 mat
15.30 sova
17.00 mat
18.30 sova
19.30 mat
20.30 godnatt
ca. 22.30 nattslurk i sömnen
4.00 mat

Men det är jättesvårt att dels hålla henne vaken mellan 11-13 och dels att få henne att sova längre än sina 40 minuter på dagen. Jag vet inte riktigt hur vi ska komma på rätt spår igen. Hon väger 6,8kg så mat får hon (för mycket enligt BVC :!: ) och jag trugar verkligen in i det sista men hon grimaserar med hela ansiktet och vänder bara bort huvudet så hon verkar mätt. Jag har dessutom börjat ge henne 120ml ersättning + båda brösten vid kvällsmålet runt 19.30 men oftast tar hon bara flaskan och lite sug på ena bröstet. Ett annat dilemma vi snart står inför är att hon börjar bli för stor för vagnen och sängen funkar inte att sova i :cry: , så jag vet inte riktigt vilket vi ska ta tag i först??! Jag börjar känna mig aningens sliten också, även om vi har god uppbackning av mormor och morfar och till viss del farmor (som inte riktigt gör som vi vill med vagning etc) så då känns del hela mycket större och okontrollerat.

Detta verkar kanske rörigt så jag sammanfattar mina frågor:

:?: Hur göra för att komma över sömnskarven efter 40 minuter på dagen
:?: Hur göra övergången från vagn till spjälsäng så smidig som möjligt
:?: Hur bli än mer övertygande och tydlig så att hon förstår vad hon ska göra och vågar lita på oss föräldrar
:?: Hur få i henne än mer mat så att hon verkligen blir spymätt
:?: Vilket ska vi ta tag i först???

Tacksam för all kloka råd och tips :lol:
Mamma till Engla 061015
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"