//K.
Natt vid 19 eller 22???
God morgon
!
Rapport natt 6:
Jag har insett att jag kanske inte kan rapportera om V A R J E natt eftersom detta förmodligen kommer att ta tid
. Å andra sidan har det en terapeutisk funktion för mig att skriva här och det finns ju inget på forumet som heter lästvång
. Alltid hjälper det väl någon..
I alla fall, det var en rätt bra natt. För första gången klarade han vid flera tillfällen att komma till ro på EGEN HAND
=D>. Jag får väl applådera mig själv också
då JAG var duktig på att BACKA.
Natten i detalj:
03.40 Han frågar och jag går upp och för in tummen. Tyst.
05.17 Gör samma som ovan. Tyst.
05.43- ca 06 Här fixar han alla uppvak själv. Täta sådana
, men jag gör ingenting.
06.00 Jag börjar vagna honom vid frågor. Måste erkänna att jag kanske vagnar lite för snabbt när han frågar av rädsla att storebror skall vakna. Det positiva är att jag bara behövde vagna 3-4 drag varje gång (ibland lite mer). Vi gör morgon ca 06.20 (ord. tid 06.30).
M Y C K E T intressant natt (snarare morgon). Det kändes helt klart som ett framsteg. När jag tittar i mina anteckningar så ser jag att tiden när han frågar som mest har förskjutits närmare God Morgon. En halvtimme innan God Morgon är ju inte så arbetssamt för den ömma modern
.
Denn ömme fadern (som nu sover i ett annat rum) kom in strax före God Morgon och frågade om jag ville att han skulle ta hand om barnen på morgonen OCH ta storebror till dagis
. Han tyckte att lilleman hade skrikit hela tiden
, men INTE sa jag och var snabb att tacka JA till hans mycket generösa erbjudande (tillbaka till sköna sängen
). Det ÄR ju en stor skillnad att inte ha "nattvakten" och att ligga brevid/i ett annat rum och lyssna på skrik (eh..frågor). Jag "jobbar" hellre då
.
Inga frågor till er idag
!
Adjö//Kristin
Rapport natt 6:
Jag har insett att jag kanske inte kan rapportera om V A R J E natt eftersom detta förmodligen kommer att ta tid
I alla fall, det var en rätt bra natt. För första gången klarade han vid flera tillfällen att komma till ro på EGEN HAND
Natten i detalj:
03.40 Han frågar och jag går upp och för in tummen. Tyst.
05.17 Gör samma som ovan. Tyst.
05.43- ca 06 Här fixar han alla uppvak själv. Täta sådana
06.00 Jag börjar vagna honom vid frågor. Måste erkänna att jag kanske vagnar lite för snabbt när han frågar av rädsla att storebror skall vakna. Det positiva är att jag bara behövde vagna 3-4 drag varje gång (ibland lite mer). Vi gör morgon ca 06.20 (ord. tid 06.30).
M Y C K E T intressant natt (snarare morgon). Det kändes helt klart som ett framsteg. När jag tittar i mina anteckningar så ser jag att tiden när han frågar som mest har förskjutits närmare God Morgon. En halvtimme innan God Morgon är ju inte så arbetssamt för den ömma modern
Denn ömme fadern (som nu sover i ett annat rum) kom in strax före God Morgon och frågade om jag ville att han skulle ta hand om barnen på morgonen OCH ta storebror till dagis
Inga frågor till er idag
Adjö//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Hej
!
Rapport natt 7:
M Y C K E T bra natt! Lillen vaknar TILL vid 05.22 och fixar allt själv fram till 06.00 (bara korta pip/knöl - löser det med tummen) då jag hjälper till fram till 06.16. Bjuder även på lite "lyxvagning" av rädsla att storebror skall vakna
. Blir tyst och väcker sedan 06.30
Adjö 8)!
//Kristin
Rapport natt 7:
M Y C K E T bra natt! Lillen vaknar TILL vid 05.22 och fixar allt själv fram till 06.00 (bara korta pip/knöl - löser det med tummen) då jag hjälper till fram till 06.16. Bjuder även på lite "lyxvagning" av rädsla att storebror skall vakna
Adjö 8)!
//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Glömde: hur kan det komma sig att han bara äter ca 140 ml på morgonmålet? Det är ju vad han oftast äter på dagen.
Han borde ju vara jättehungrig
???
Så här har han ätit på morgonen sedan jag tog bort 04-målet:
Natt 1: 160 ml
Natt 2: Ingen uppgift
Natt 3: 110 ml
Natt 4: 140 ml
Natt 5: 140 ml
Natt 6: 110 ml
Han får sista maten 22.30 (ibland har det blivit närmare 23 om jag har pysslat med annat och missat 22.30-maten
.....
Skall nu gå in och kolla när det är de kan klara 10 h utan mat.
//K
Han borde ju vara jättehungrig
Så här har han ätit på morgonen sedan jag tog bort 04-målet:
Natt 1: 160 ml
Natt 2: Ingen uppgift
Natt 3: 110 ml
Natt 4: 140 ml
Natt 5: 140 ml
Natt 6: 110 ml
Han får sista maten 22.30 (ibland har det blivit närmare 23 om jag har pysslat med annat och missat 22.30-maten
Skall nu gå in och kolla när det är de kan klara 10 h utan mat.
//K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Hej!
Rapport natt 8+9:
Natt 8: Vaknar första gången 05.12 och fixar de FÅ pip han gör alldeles på egen hand. När klockan blir 06.15känner jag att jag måste vagna (ni, vet storebror
). Gör morgon 06.30.
Natt 9: SOVER NATTEN RAKT IGENOM UTAN FRÅGOR!!!!!!!Jag struntade i att ställa klockan och sov själv hela natten fram till 06.37
. Lillen sov då så sött så sött.
Den ömma modern är så stolt, så stolt
Sedan drack han hela 180 ml till frukost och det är REKORD!
Kram
Kristin
Rapport natt 8+9:
Natt 8: Vaknar första gången 05.12 och fixar de FÅ pip han gör alldeles på egen hand. När klockan blir 06.15känner jag att jag måste vagna (ni, vet storebror
Natt 9: SOVER NATTEN RAKT IGENOM UTAN FRÅGOR!!!!!!!Jag struntade i att ställa klockan och sov själv hela natten fram till 06.37
Den ömma modern är så stolt, så stolt
Sedan drack han hela 180 ml till frukost och det är REKORD!
Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Hej!
Rapport natt 10:
Lyckan blev kortvarig
..... imorse vaknade han till 05.33 och jag fick gå upp och vagna. Därefter tyst i ca 20 min. Mellan ca 05.50-06.10 fick jag vagna regelbundet. Sedan tyst i ca 10 min. Vagnade igen. Plockar upp honom ca 06.25. Aptrött! Han blundar under större delen av matningen.
Imorse var det dock inga problem att hålla honom vaken ända fram till 08.00, dvs 1,5 h vakentid. Oftast har jag fått lägga honom efter 1 h 15 min.
Jag inser att det här kan komma att ta tid när jag läser anteckningarna från storebror. Jag har anteckningar för natten från 3,5 mån ålder på storebror och jag kan se att vi där han vagnat ett par gånger per natt även då. Sedan gick vi över till spjälsäng och introducerade ramsan då han var 3 mån och 3 v. Det gick tydligen jättebra! Vid 4 mån ålder kunde han vakna till om natten och jollra och somna om själv
, men jag ser att vi har fått ramsa om natten ända fram till månad 5 (sedan har jag inte fler anteckningar
).
Min känsla säger mig att lillebror inte kommer att ha lika oregelbundna nätter. Lillebror har koncenterade uppvak på morgonkvisten. Jag har även fört anteckningar på hur mycket storebror "frågade" innan han somnade in (dagslurar). Upplevde väl detta som ett problem antar jag
och i regel tog det allt i från 0-5 min, men ibland hojtade han betydligt längre (20 min
). Jag har nästan inga sådana "problem" med lillebror. Jag tror inte att jag problematiserar lika mycket kring det med honom. Har ju annat att ägna mig åt idag. Känns skönt!
Ha det!
Kristin
Rapport natt 10:
Lyckan blev kortvarig
Imorse var det dock inga problem att hålla honom vaken ända fram till 08.00, dvs 1,5 h vakentid. Oftast har jag fått lägga honom efter 1 h 15 min.
Jag inser att det här kan komma att ta tid när jag läser anteckningarna från storebror. Jag har anteckningar för natten från 3,5 mån ålder på storebror och jag kan se att vi där han vagnat ett par gånger per natt även då. Sedan gick vi över till spjälsäng och introducerade ramsan då han var 3 mån och 3 v. Det gick tydligen jättebra! Vid 4 mån ålder kunde han vakna till om natten och jollra och somna om själv
Min känsla säger mig att lillebror inte kommer att ha lika oregelbundna nätter. Lillebror har koncenterade uppvak på morgonkvisten. Jag har även fört anteckningar på hur mycket storebror "frågade" innan han somnade in (dagslurar). Upplevde väl detta som ett problem antar jag
Ha det!
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Hej alla nattugglor
!
Nu har det gått ytterliggare några nätter med att få till 8 h sammanhängande sömn och jag måste få lite feed back här för han sover fortfarande inte lugnt och fint HELA natten
? Nu i natt är det SEXTONDE natten som jag "måste" vagna (ja, FÖRMODLIGEN i alla fall, den har ju inte varit än..
) Vad gör jag för fel
? Eller GÖR jag fel?
Visst går det bättre för var natt som går. Generellt kan sägas att min insats krävs den sista timmen innan god morgon. Han KAN vakna tidigare på natten, men då behöver jag mkt sällan ingripa. Jag ingriper främst på morgonkvisten då jag är rädd att storebror skall vakna. Natten till idag var BRA; jag vagnade kort ca 05.50 och sedan kunde vi väcka 06.30 \:D/. Många gånger har jag dock vagnat OFTA mellan 06.00-06.30
.
Ikväll läste jag i boken (den behöver ju inte närmare presenteras
) om "Trenätterskuren, ett litet PM" och med risk att verka "dum" så skriver ju Anna där att det skall vara "klart" på tre nätter
och därför undrar jag varför jag fortfarande håller på nu efter FEMTON nätter
????????????
En annan sak, de 3 senaste kvällarna (hans nattslurk 22.30) har han ätit vääääldigt långsam. I kväll åt han inte ens det han brukar (börjar komma upp i 200 ml vid varje måltid nu
). Vad kan detta tyda på? Om en vecka är han 3 månader....
Just det, om en vecka är han 3 månader. Skall jag avvakta att tidigarelägga kvällsmålet tills dess att han verkligen sover till God Morgon?
Tacksam för hjälp!
Kristin
Nu har det gått ytterliggare några nätter med att få till 8 h sammanhängande sömn och jag måste få lite feed back här för han sover fortfarande inte lugnt och fint HELA natten
Visst går det bättre för var natt som går. Generellt kan sägas att min insats krävs den sista timmen innan god morgon. Han KAN vakna tidigare på natten, men då behöver jag mkt sällan ingripa. Jag ingriper främst på morgonkvisten då jag är rädd att storebror skall vakna. Natten till idag var BRA; jag vagnade kort ca 05.50 och sedan kunde vi väcka 06.30 \:D/. Många gånger har jag dock vagnat OFTA mellan 06.00-06.30
Tacksam för hjälp!
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
-
Gäst
Hej Kristin!
Jag ska erkänna att jag inte läst hela tråden, utan bara dina senaste frågor. Men ibland kan det kanske vara bra med "nya" ögon? Ursäkta om mina svar blir goddag yxskaft
.
Kanske kan du ha lillebror på ett ställe där ni är utom hörhåll för storebror i några nätter, så att du slipper oron att storebror ska vakna?
Är lilleman arg - låt honom vara (vanligt i vargtimmen, iaf var det så för oss)
Är lilleman olycklig - hjälp honom med något av verktygen
Är lilleman trött - låt honom vara, ge honom en chans att böka sig till rätt sovställning
Din andra fråga: dags att byta till större napphål?
Tredje frågan passar jag!
Detta var mina tankar bara!
/Jenny
Jag ska erkänna att jag inte läst hela tråden, utan bara dina senaste frågor. Men ibland kan det kanske vara bra med "nya" ögon? Ursäkta om mina svar blir goddag yxskaft
Svaret på din första fråga hittar du i meningen ovanför frågan. Vargtimmen är ju klassisk - lilleman tror han är utvilad och pigg, han har ju sovit massa timmar! Då måste man vara extra sparsam med vagnande, tillrättaläggande och buffande. Dina ingripanden bekräftar inte att "på natten händer ingenting" utan tvärtom! Under era nätter händer det visst saker, man vagnas! Jag tror det är därför du håller på nu, fortfarande efter 15 nätter. I vargtimmen HÄNDER INGENTING!! Det är ju fortfarande natt.Kristin skrev:Generellt kan sägas att min insats krävs den sista timmen innan god morgon. Jag ingriper främst på morgonkvisten då jag är rädd att storebror skall vakna.
Ikväll läste jag i boken (den behöver ju inte närmare presenteras
) om "Trenätterskuren, ett litet PM" och med risk att verka "dum" så skriver ju Anna där att det skall vara "klart" på tre nätter
![]()
och därför undrar jag varför jag fortfarande håller på nu efter FEMTON nätter
????????????
En annan sak, de 3 senaste kvällarna (hans nattslurk 22.30) har han ätit vääääldigt långsam. I kväll åt han inte ens det han brukar (börjar komma upp i 200 ml vid varje måltid nu
). Vad kan detta tyda på? Om en vecka är han 3 månader....
Just det, om en vecka är han 3 månader. Skall jag avvakta att tidigarelägga kvällsmålet tills dess att han verkligen sover till God Morgon?
Kanske kan du ha lillebror på ett ställe där ni är utom hörhåll för storebror i några nätter, så att du slipper oron att storebror ska vakna?
Din andra fråga: dags att byta till större napphål?
Tredje frågan passar jag!
Detta var mina tankar bara!
/Jenny
Hej o tack för svar!
Natten till idag gjorde jag som du rådde mig till Jenny, jag backade rejält betr hans uppvak under större delen av natten. Ignorerade dem helt enkelt! Han fixade detta JÄTTEBRA! Jag vagnade första gången runt 05.50. Tyckte det var svårt att tyda om han var arg eller ledsen...
. Sedan avvaktade jag ett tag och han fortsatte att vakna upp kort och bli tyst fort. 06.18-06.25 var det täta uppvak och då vagnade jag en del. 06.25 gjorde jag morgon när han var tyst.
Den här natten KÄNDES bättre, mycket tack vare att jag verkligen ignorerade hans uppvak. Han fixade ju dem så bra på egen hand. Jag kände mig mycket mera utvilad, trots att han hade pipit några gånger.
Spännande att se hur natten går
!
En annan fråga: de senaste 3 dagarna har han haft dålig hunger det sista målet. Han sover sista luren 16-16.45 och han vill absolut inte ha mat när han vaknar. Vi avvaktar lite, men får ändå bara i honom max 100 ml (normalt äter han 150-200 ml). Vad kan detta bero på?
Mvh
Kristin
Natten till idag gjorde jag som du rådde mig till Jenny, jag backade rejält betr hans uppvak under större delen av natten. Ignorerade dem helt enkelt! Han fixade detta JÄTTEBRA! Jag vagnade första gången runt 05.50. Tyckte det var svårt att tyda om han var arg eller ledsen...
Den här natten KÄNDES bättre, mycket tack vare att jag verkligen ignorerade hans uppvak. Han fixade ju dem så bra på egen hand. Jag kände mig mycket mera utvilad, trots att han hade pipit några gånger.
Spännande att se hur natten går
Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06