nu skall hon banne mig lära sig sova...hjälp!!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Tilde och Englas mamma

Inlägg av Tilde och Englas mamma »

Kvällen går mot sitt slut utan att Kärleken gjort något ljud ifrån sig. Pust!!! :D
Tror faktiskt det stora bekymret igår var att vi hade tappat bort hennes snutt någonstans på stadens gator, och fick med sig en provosorisk i bingen som inte var särskilt mysig (tyckte hon). Natten var ingen katastrof. Hon vaknade ett par gånger under kvällen men sov sött från 23-07 utan ett knyst. Ska faktiskt inte klaga :D
Införskaffade en ny som hon sovit middag med och den verkar accepteras....men dock inte lika mycket som den förra.

Spelar igentligen ingen roll varför hon strulade igår. Ikväll var det bra ialla fall.

Skruttorna snusar så gott under deras täcken och jag håller mig i skinnet för att INTE gå in och pussa mjuka kinden. Måste kanske fuska liiiiiiite med stora tjejen då hon sover som en stock. Inte ens en bomb skulle kunna väcka henne 8) .

Kramar i regnrusket :heart:
Mamma till Tilde född okt-03 och Engla född maj-05. Kompismamma till Madeleine född 92.
Jag älskar Er mina änglar, från topp till tå och rakt igenom.
Tilde och Englas mamma

Kvällen var orolig för lilla hjärtat. Tog 30 min att natta henne, mot normala typ 2 sek... :?

Hittills av kuren har hon sovit väldigt gott och jag har inte vaknat någon natt på den senaste 1 ½ veckan. Men ikväll var det något som inte stämde. Hon har även strulat en hel del med dagsömnen. Sovit 30-45 min bara efter lunch. Med andra ord, alldeles för lite.

Men idag sov hon dock 1 ½ tim, vilket vi vill att hon skall göra. Kanske det som var orsaken. Inte lika trött som vanligt... :? Sen tycker jag mig skymta en liten tandsing på väg upp. Boven i dramat, vem vet.

:) Har massa ursäkter varför det strular. En annan är att hon har börjat skolas in på dagis denna vecka.

I och för sig ingen katastrofkväll men som sagt....man blir snabbt bortskämd med tysta kvällar. Kan ibland bli lite irriterad på mannen som verkar bli mer och mer släpphänt med våra rutiner som jag försöker hålla fast vid så mycket jag kan.

Ikväll var vi tvugna att gå in till henne för hon ville inte komma till ro. Han lägger henne som vanligt på sidan, gör en kort solfjäder...och går sen ut. UTAN RAMSA!!!
-öhhhhhh....vadå????
Bassning på mannen tyst i köket.

Tror någonstans att såna små avvikelser kan få hela kuren i gungning om man inte är försiktig. Han kan även påpeka/undra hur länge vi skall vara så strikta med våra rutiner och tider kring henne, och när vi kan åka bort någon kväll eller så.

Öhhhhhh...igen. Vi åker aldrig bort på kvällarna i normala fall heller så varför skulle vi göra det nu när det bara gått 2 v av kuren???
Och OM han prompt måste ha henne uppe om vi nu skall åka bort någon kväll har jag snällt talat om för honom att då tar han nästkommande strulnätter med skrik och vak!!! Inte jag :evil:

Blir så arg när jag tänker på det. Jag /Engla har kämpat i 2 v med kuren så för mig är det mer värt att hon sover hela nätterna än att åka hem till någon nån kväll. Basta!!! :wink:

Tandvärk har jag också så mitt monsterhumör kanske blir bättre imorgon efter besöket hos dr. Karies. Dax för en smärtis igen och sen krypa upp i soffan och njuta av lugnet.

Kram till er alla.
Mamma till Tilde född okt-03 och Engla född maj-05. Kompismamma till Madeleine född 92.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bra bra.
Fundera inte så mycket på varför hon inte somnar och det strular lite ibland. Det är ingen som kan svara på det. Det är inte alltid man själv somnar så fort man lägt huvudet på kudden och ibland kan man inte begripa varför man inte somnar.

På med attityden av självklarhet. Verktyg har du, så du vet vad du ska göra om det strular, men gör inte för mycket. Det stör mer än det gör nytta.

Små avvikelser är ingen katastrof om man inte tror att det är det, men det är ju onödigt att göra flera på en gång, så ok att skälla lite på maken. Särkillt om man har tandvärk.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Tilde och Englas mamma

:D Back in buisness....eller hur det nu stavas.

Skruttan somnade som vanligt ikväll igen efter ca 2 sek. Tyst sen nattningen. Men idag sov hon ånyo bara 45 min efter lunch. Att vi aldrig skall få till den delen???! OM jag är snabb som blixten kan jag få det att funka men oftast inte och bara i vagnen. Kanske blir bättre på dagis när alla andra sussar sött.

Men en sak som förvånade mig i morse var att hon vaknade vid 06.30 och ropade lite gnälligt. Trött i mössan som jag var orkade jag inte ens svara så jag somnade om igen. Vaknade kl 07. Fortfarande tyst från stumpens rum :D . Tycker jag var positivt att hon somnade om, om hon nu gjorde det. Får gärna fnula lite i tysthet om hon vill bara hon inte skriker.

Försöker alltid få till det där skrattet före godnatt. Men även om hon skrattar sig ner i bingen vaknar hon alltid på morgonen och är ledsen. Försöker då ramsa henne tyst om det inte är dax att gå upp. Oftast lugnar hon ner sig men inte alltid. Håller hårt på kvartarna. Hoppar då in mellan frågorna när hon väl är tyst och stojar till det. INTE uppskattat kan jag säga. Blir superledsen. Storasyster har sett till att det blir som en lek och vi nästan tävlar om vem som skall hinna först in till Engla på morgonen.

Kan nästan förstå henne när man bara flyger in och godmorgon, upp och hoppa osv. Försökt att gå in lugnt och göra morgon men samma visa då. Ledsen tjej som bara vill upp ur sängen.

Men egentligen inget problem det heller. Hon sover gott hela nätterna och det var mitt främsta mål/syfte med kuren. Men ni vet....man gapar alltid efter mer :?

Jag skrev tidigare att hon alltid har varit väldigt gnällig och klängig. Trodde det skulle gå över efter ett par nätter med god sömn. Kanske lite bättre nu men långt ifrån bra. Kan i princip inte göra något utan att hon står och drar mig i byxorna och gnäller. Kunde jag skulle jag gå och bära henne hela dagarna för det är ju uppenbarligen det hon vill. Bara vara nära, men det går inte, hela tiden!!!
Försöker sysselsätta henne med saker där jag är. Gör jag iordning mig på morgonen i badrummet får hon låna mina halsband att pula med osv, men det funkar ett litet tag sen är det inte kul längre. Så går dagarna i ett.

Råd tas tacksamt emot.

Dröm vackra drömmar mina sessor :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Se till att hon känner sig behövd!
På morgonen t.ex. Låt henne kamma/borsta ditt hår. Åh vad bra, Tack för hjälpen! Kan hon hjälpa dig att hitta tandkrämen, tandborsten, smörjkrämen eller vad det nu är du brukar använda. Låtsas innerligt som att du inte hittar och tacka så mycket när hon hittar vad du letar efter. Låt henne smörja...
Hon vill inget hellre än att lära sig hur man gör här i livet, så ge henne lagom utmanande uppgifter att utföra tillsammans med dig. Hon kanske kan skölja disken och ställa i diskhon. Ge dig tvätt att hänga ur tvättkorgen. Etc.
Hjälp henne med handen om handen för att visa hur det går till och tacka för hjälpen varje gång hon har gjort en insats.

Det tror jag är nyckeln till mindre klängighet.

Brajobbat med sömnen. Dagssömnen kommer om du är konsekvent och övertygande. :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D
Ett litet tillägg till LO´ssvar (om det nu skulle behövas :wink: ) att OM och NÄR du bär henne, bär henne utåt - mot världen :!: Låt henne sitta på bänken när du arbetar i köket, visa henne istället för att "trösta" henne :!:
Och ibland går du helt enkelt bara ner till hennes nivå, sätter dig på golvet, låter henne sitta i ditt knä, pausa... Sen är hon redo att utforska igen... och igen :!:
Kram Mia :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Angående det där att åka bort någon kväll med barnen, köp en resesäng. Vi tar med den när vi ska bort någonstans på kvällen (i alla fall hem till släkt och vänner). Vi lägger Joel i den precis som om det vore vilken kväll som helst och han somnar sött utan några större frågor. Han har givetvis sin nalle och snuttefilt med sig.
När vi ska åka sveper vi in prinskorven i en filt, sätter honom i bilstolen och oavsett om han vaknar eller sover vidare är det enkelt att lägga honom i hans egen säng hemma.
Vänta ett tag med att åka bort på kvällen, låt älsklingen lära sig sova ordentligt först, låt det ta ca en månad. Du känner själv när det är dags.
Under tiden kan ni ju be vännerna komma till er :)
Tiderna är viktiga även senare, men ju längre tiden går med fasta rutiner, ju enklare blir vardagen. Joels pappa var tveksam till en början, men numera, ett halvår senare predikar han rutiner för alla föräldrar han möter. :D Livet är ju så lätt att planera, man vet när barnet sover, äter osv. det är ju bara att ta med mat, vagn/resesäng och ge sig ut i världen och göra vad man vill.
Lycka till och kämpa på :heart:
Mamma till Joel född 11 oktober 2005
Tilde och Englas mamma

Var ett bra tag sen jag skrev här sist så jag tänkte göra en liten uppdatering.
:D :D :D :D

Kan nog påstå att min dotter har blivit en säker sovare...i alla fall nattetid. Trots otaliga resor till sjukhus med andningsproblematik, veckolånga inläggningar och svårt med andningen dygnet runt så somnar hon alltis själv utan gnäll och sover sina tolv timmar hemma. På sjukhuset så samsover vi i upp till en vecka så det är helt otroligt att hon kan somna själv hemma. Duktig kicka...

Hon har inte hunnit med att börja dagis som planerat då hon har varit helt sjukskriven från slutet av augusti då hon är så infektionskänslig. Får se vad som händer i början av oktober då vi skall göra ett nytt försök.

Nu har skruttan i allafall föräldrar som får sova nattetid.

Kommer med fler uppdateringar när tid finnes.

Kram i höstmörkret.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt med den goda sömnen :D Så underbart skönt för er alla :lol:

Förlåt att jag lägger mig i det du inte alls frågar om, men har du/ni verkligen noga tänkt igenom beslutet att utsätta henne - med hennes historia nu - för infektionernas stormarknad på dagis :shock: :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tilde och Englas mamma

Hej Anna!!

Jo, nog har vi tänkt alltid. Diskussioner med läkare sker hela tiden. Har kollat allternativet dagmamma men finns inga lediga platser som det ser ut just nu.
Allergidagis har också varit på tapeten men hon klassar inte för det då hon inte har några allergier att tala om...tyvärr. "Bara" hennes astma.

Jag/vi har inte längre möjlighet att vara hemma längre då våra dagar inte räcker. Har redan gått ner i tid för att korta ner tiden för tjejerna på dagis. Vi tror alla att det är något som kommer att växa bort med tiden, vilket det gör (oftas) när astma bryter ut i tidiga barnaår.
Detta tar vi inte särskilt lätt på, hennes sjukdom eftersom det drabbar alla rumt omkring både känslomässigt, utvecklingsmässigt samt framförallt ekonomiskt... :(

Återbesök skall ske på måndag och det kan hända att hennes sjukskrivning förlängs (hoppas) så att hon kan vara hemma en månad till vilket gör att hon blir äldre när dagis kommer på tapeten igen. Måste dock erkänna att det känns som om det är jag som är arbetsskygg om jag påtalar en sån sak.... Älskar och saknar mitt jobb som sjuksköterska som jag har varit ifrån i 3 år, men min dotters väl och ve kommer alltid att komma i första hand :) .
Hoppas vid hela min själ att hon snart blir bra då jag tänker börja plugga i januari till barnmorska.

Tacksam om du Anna har några alternativ för oss. Du kloka kvinna.... :D

Kram till er alla.
br

Inlägg av br »

en pojke på dotterns dagis hade en hel del astmaproblem med många infektioner som följd. Han sluade dagiset och började på ett "ur och skur dagis" istället vilket gjorde allt mycket bättre.
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, finns ingen sådan möjlighet som br beskriver :?:

:D Du ber mig om råd - kära rara. Tack :oops: Jag har bara mina två patentråd, evinnerligen:

:arrow: Mamma eller pappa hemma eller båda omlott.
:arrow: Någon annan på plats med barnet så att hemmet är tillgängligt.

LYCKA TILL :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tilde och Englas mamma

Hej hopp...

Varit hos läkaren idag igen. Tyckte att hon skulle vara hemma i 2 v till i alla fall. Bättre det än inget alls.

Sömnen har börjat strula så smått men mycket beror på den envisa astmahosta hon har så fort hon lägger sig. Hon som har sovit säkert sen dag tre på kuren, har börjat att vakna nattetid ett flertal tillfällen. Ledsen och skriker. Går i gång på ramsan ännu mer. Ibland känns det lika bra att vara tyst tills det blir outhärdligt. Vissa kvällar ignorerar vi hennes gnällande och hon blir tyst ganska snabbt.

Måste erkänna att vi gjort en del dundertabbar :oops: och det straffar sig, har vi fått erfara. Stod helt enkelt inte ut en natt med hennes hosta och andning så hon fick sova i våran säng på efternatten men det gör vi inte om. Visste inte hur hon skulle komma till ro mellan oss. Lilla älsklingen...

Vi kör på igen och jag är ganska övertygad om att detta reder sig till slut. Känner ingen direkt oro över ett par nätter (1 v) som det strulat. Inget kan bli värre än som vi haft det tidigare :lol: .

Sömnen dagtid har vi fortfarande stora problem med. Hon sover oftast bara en ½ timma fast det önskvärda är 1 ½.
Också smärre bekymmer. Min stora tjej slutade sova middag när hon var två år, så det blir säkert så med denna med.

Sussa sött mina kärleksbaciller. Mamma motar vargen.

Kramar i höstrusket *myser*
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "