Trotsålder
-
Gäst
Hej på er
Tänkte komma med rapport nu när vi är så himla upptagna..... Men det går inget vidare. Vi nattade som vanligt, skrattet till gonattet, gick ur rummet, han kom upp vi sa: nähä så du vill inte sova, men då kan du sitta här och visade honom en plats i hans rum, men han springer upp och fjantar sig mer än någonsin, han säger att nej här ska jag sitta, stäng inte dörren m.m. Vi gör annat i huset men han springer omkring och puttar på oss och gör ljud. Vi ser honom inte men han fortsätter. Jag sa till honom att ska du inte sova så kan du sitta här och ha tråkigt. Men han svarar då med nej jag vill sitta här eller så säger han jag vill lägga mig, men efter en sekund så är han uppe igen. Vad ska vi göra, han ser det just nu som jätte kul att få sitta på golvet, nu har vi snart inget tålamod kvar.....
Tänkte komma med rapport nu när vi är så himla upptagna..... Men det går inget vidare. Vi nattade som vanligt, skrattet till gonattet, gick ur rummet, han kom upp vi sa: nähä så du vill inte sova, men då kan du sitta här och visade honom en plats i hans rum, men han springer upp och fjantar sig mer än någonsin, han säger att nej här ska jag sitta, stäng inte dörren m.m. Vi gör annat i huset men han springer omkring och puttar på oss och gör ljud. Vi ser honom inte men han fortsätter. Jag sa till honom att ska du inte sova så kan du sitta här och ha tråkigt. Men han svarar då med nej jag vill sitta här eller så säger han jag vill lägga mig, men efter en sekund så är han uppe igen. Vad ska vi göra, han ser det just nu som jätte kul att få sitta på golvet, nu har vi snart inget tålamod kvar.....
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
*Startade shn 31 maj-04
Forts. Han tycker det hela är super kul, springer upp och fjantar sig. Nu har han ju full koll på oss. Vi låtsades inte se honom alls men då gick han fram till mig och pussade på armen och på hans pappa gick han fram och puttades. Det hela är på hans villkor, och det verkar inte ett dugg tråkigt. Och sitter stilla på det tråkiga stället gör han definitivt INTE. Och nu såger han att han inte vill sova i sin säng. Och att han vill ha tråkigt. Snälla någon kom med någort vettigt. Ska vi inte låtsas om honom och låta honom springa uppe och larva sig tills han tröttnar
Att få honom att sitta stilla går inte om vi inte ska koppla honom.
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
*Startade shn 31 maj-04
Ojdå, det här var väl inte meningen
Alternativet att springa omkring uppe ska INTE finnas med - valet står mellan sängen och stolen/pallen
Att sitta på stolen och ha tråkigt innebär ju INTE att det blir fria tyglar för herrn. Inget utrymme för snack: -Nu får du välja, vill du vara uppe sitter du på stolen, annars går du i säng
Ni FÅR bli förb
adde
Det ska vara trååååkigt att sitta på stolen, mörkt och inga saker inom räckhåll.
Hoppas det går bättre
Mia
Alternativet att springa omkring uppe ska INTE finnas med - valet står mellan sängen och stolen/pallen
Att sitta på stolen och ha tråkigt innebär ju INTE att det blir fria tyglar för herrn. Inget utrymme för snack: -Nu får du välja, vill du vara uppe sitter du på stolen, annars går du i säng
Det ska vara trååååkigt att sitta på stolen, mörkt och inga saker inom räckhåll.
Hoppas det går bättre
Mia
Nu har jag gett honom det alternativet att vill du inte sova så får du sitta här på stolen eller så lägger du dig ner i din säng, men icke sa nicke han springer upp och upp och jag har sagt till riktigt argt att nu räcker det, vill du vara uppe så visst sätt dig på stolen, men då lägger han sig i sängen men efter några sekunder så står han ute på hallgolvet. Nu krävs en enorm styrka från oss. Vi vet faktiskt inte vad vi ska göra, han springer upp och tänder o släcker lampan slänger upp sin dörr och kommer ut.
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
*Startade shn 31 maj-04
Det tog 1 tim o 15 min. Pappa gick in och var riktigt förbannad. Sa att nu får det vara nog
antingen sitter du på din stol eller så lägger du dig ned. Kevin valde sängen, kom sedan upp 5 min senare, pappa gick in med ett totalt lugn och sa att nu ligger du ner. Kevin la sig ned och somnade sedan.
Vår fråga: Ska vi ge alternativet stolen eller sängen? för att sedan åter gå in med honom till rummet då han gång på gång springer ut ur sitt rum? här behöver vi lite råd.
Vår fråga: Ska vi ge alternativet stolen eller sängen? för att sedan åter gå in med honom till rummet då han gång på gång springer ut ur sitt rum? här behöver vi lite råd.
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
*Startade shn 31 maj-04
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Han skrattar och gör en lek av det hela och ser säkert fram emot läggningen hela dagen
Han kunde varit djupt orolig i stället, ledsen och olycklig. Men där är han inte (än; och ska inte hamna heller, tänkte jag).
Trotsåldern är förtroendets tydligaste utmaning. Barnet vars värld står på ända, barnet som ifrågasätter allting, plötsligt (och hur jobbigt är inte DET) måste få veta att NI står pall, att ni är orubbligt pålitliga också och inte minst när det krisar.
Under detta maratonlopp har ni ännu inte lyckats övertyga honom om att ni klarar av att vidmakthålla den självklara rutinen gå-och-lägga-sig, och det är ju oroväckande. För om ni inte klarar av att hålla vargen stången, att säkra världen, att "ta tillbaka" hans ifrågasättanden och låta honom slippa dem, så kanske ni inte klarar av att säkra hans existens heller, hans överlevnad, hans just säkerhet. Ni har inte lyckats ge honom nöjaktigt besked i den saken, och han ger sig inte förrän han fått det. Ni har avslöjat en svag punkt och ni får inte lov, i hans "svaga" vacklande värld, att ha någon svag punkt. Han kunde ha blivit både rädd och djupt orolig över detta men skrattar ännu, pussas till och med - den tappre lille dåren
Jag ska inte föregripa något och inte kulllkasta de råd ni fått, men med det oändliga tålamod ni lagt i dagen och den envetenhet och konsekvens ni bedrivit kväll efter kväll utan att se någon som helst "förbättring", dvs han har inte reagerat med tillfredsställelse och lättnad och lugn - då vete hundan om man inte skulle ta till lite bryskare metoder. Jag skulle nog göra det vid det här laget.
Och då skulle det inte vara tal om att ens hinna halvvägs ur sängen. Jättekul innan, med skratt och kel och hela baletten, men tvärstopp i och med läggningen. "Hopp i säng!" och inget duttande eller omstoppande eller nattande alls egentligen. Jag skulle stå och titta på medan lilla ungen la sig, mycket uppfordrande. Och ingenting annat säga än en halvgången ramsa. "Go'natti med sig, sov så gott" med en ton som inte tillät några invändningar. Och innan jag hunnit ut ur rummet skulle han ju vara på väg upp ur sängen, och då skulle jag vända på klacken med ett rytande. DU LIGGER NER
Sedan skulle jag stå där, barsk, i mörkret mot ljuset utanför, inne i rummet, med hökblicken påkopplad utan att han ju såg mina ögon, men mitt kroppsspråk skulle tala om att det INTE var läge för några som helst förlyttningsplaner. Och där skulle jag stå och stå och stå. Minsta rörelse i sänghalmen nytt rytande: DU LIGGER NER! Inga rörelser, inga fler ord i saken alls.
Det fina med att han hittills skrattar och "leker" är att man kan ta i med sin synnerligen rejäla, varnande (kontrollerade) vrede utan att på allvar skrämma honom. Man kan kosta på sig att vara rejält barsk. Man kan gott bli rädd för sig själv
Och där skulle jag stå. Beredd att med min höga närvaro förhindra varje tanke på att ta sig ur sängen. Tills han faktiskt somnade.'
Och nästa morgon skulle jag vara förtjusande trevlig, som om allting vore underbart i sin ordning, vilket det ju också är/var, eftersom han ju låg kvar i sängen. Inga kommentarer
Samma sak nästa kväll. Och nästa och nästa. En nu-jävlar-har-jag-fått-nog-minikur på temat PÅ NATTEN SOVER MAN
Det borde räcka med tre-fyra kvällar. Om han alltså INTE kommer ur sängen.
Fast då får man å andra sidan vara beredd på att han letar upp nästa svaga punkt hos er
Kul utmaning, va
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Gäst
Jenny K skrev: Pappa gick in och var riktigt förbannad. Sa att nu får det vara nogantingen sitter du på din stol eller så lägger du dig ned
-
Gäst
-
Gäst
Nu håller jag alla tummar för att ni kommer tillrätta med läggningarna av herr Kevin
GLÖM inte att koppla på attityden
Snart har ni lugna kvällar...
Kram Mia
(Jag ska spara den här tråden, säkert dyker liknande problem upp igen...)
GLÖM inte att koppla på attityden
Snart har ni lugna kvällar...
Kram Mia
(Jag ska spara den här tråden, säkert dyker liknande problem upp igen...)
Hej
Nu kommer en lite rapport från kvällens nattning.
Jag la den lille Herrn på samma vis som vanligt och traditionsenligt gick han upp, men nu satte jag tvärstopp. Jag sa åt honom "lägg dig ner" sen gick jag in och ställde mig i rummet. (Jag lämnade min plats endast 2 gånger kanske för 10 sek)
När han som vanligt skulle försöka gå upp mötte jag honom med: "Godnatt o sov"! Förbannad men kontrollerad, en förkortad ramsa som inte skulle lämna invändningar. Han nådde inte marken mer under nattningen
Han satte igång med frågor som han inte fick ett enda svar på..
Vid minsta tendens till tanke på att ge sig ur hindrade jag honom med min orubbliga ramsa. Så nu står vi här 40 min senare med sonen när han är som vackrast
"sovande.
Ska jag upprepa exakt samma procedur imorgon eller ska jag ändra nått?
Nu kommer en lite rapport från kvällens nattning.
Jag la den lille Herrn på samma vis som vanligt och traditionsenligt gick han upp, men nu satte jag tvärstopp. Jag sa åt honom "lägg dig ner" sen gick jag in och ställde mig i rummet. (Jag lämnade min plats endast 2 gånger kanske för 10 sek)
När han som vanligt skulle försöka gå upp mötte jag honom med: "Godnatt o sov"! Förbannad men kontrollerad, en förkortad ramsa som inte skulle lämna invändningar. Han nådde inte marken mer under nattningen
Han satte igång med frågor som han inte fick ett enda svar på..
Vid minsta tendens till tanke på att ge sig ur hindrade jag honom med min orubbliga ramsa. Så nu står vi här 40 min senare med sonen när han är som vackrast
Ska jag upprepa exakt samma procedur imorgon eller ska jag ändra nått?
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
*Startade shn 31 maj-04
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
-
Fjällfolket