God morgonsömn, krångel med långlur

Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol:
Emma har 1,5 timme daglur och jag la henne 18.30 tills det var dags att dra ner till 13,5 timmar per dygn!
Hon sover ibland 2 timmar men då är det som för Päivi, en tidig morgon i vägen :wink:

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Tack Päivi och Tessan :D
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Ville bara inflika hur jag gjort med våra gossar.

Ettan (som kurades vid knappa fyra månaders ålder) sov från och med 12,5 månader bara en lur om dagen. Han sov alltid minst 1,5 timme. Jag lät honom sova så länge han ville. Ibland kunde det t.o.m. vara tre :shock: timmar. Han hanterade det bra. Han är en sömntuta som tycker om att ligga och mysa i sängen. (Det här gjorde jag också för att jag var gravid och behövde dagsvilan själv.) Nätterna fungerade alltid bra.

Tvåan däremot vill ha RAKA :lol: besked av mamma och pappa. Honom väcker jag. Han sover numera också en lur per dag (sen 13 månader). Jag har det fastställt så att det är min 1,5 timme och max 2 timmar. Alltså vaknar han efter 1,5 timme får han komma upp (efter att ha legat och pratat med nallen några minuter). Sover han ännu när två timmar gått väcker jag.
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack Pia Pojkmamma för ditt inlägg :D
/LO skrev:Om detta mönster skulle fortsätta ändå i flera flera dagar. DÅ kör du en minikur. DÅ återkommer vi till hur du genomför den. :D
:idea: Det är nog läge för en sådan nu... :? :roll: :wink:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej Nancy :lol:
Hur går det för Leia?

Kram Tessan

Nancy

Inlägg av Nancy »

Tessan: jo, det är verkligen läge att köra en minikur för att få ordning på torpet :wink:

:idea: Men, jag kan redan ger Er enlurserfarna storligen rätt i att lillebus hör till skaran :lol:

Igår vaknade hon tidigt (06.30 istället för 07.00) men var ändå vaken till 11.50 utan större åthävor :shock: :D

Jag har lagt henne strax före 12 de senaste dagarna men då med en 5-minutare emellan. Igår ingen sådan och det gick bra ändå :!:

:arrow: Om Leia sover 19-07 gissar jag att en lur 12-13.30 skulle passa henne fint :D Men helst en lur UTAN flera tjoande uppvak däri...

Luren skall vara i spjälsängen eftersom jag helst undviker längre vagnpromenader pga värk i händerna.

Hälsningar från Nancy
Gäst

Inlägg av Gäst »

:oops: :oops: :oops: tänkte inte på det där med dina händer... :oops:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:arrow: Päivi, inte begär jag att alla skall hålla reda på mina krämpor :shock: :D

:D Vill klistra in önskat schema:
19-07 natt
07.15 välling
07.30-08.30 ensamlek
10.00 gröt
12.00 - 13.30 sova (med utrymme för 2 tim om så behövs)
14.00 "lunch"
17.00 "middag"
18.30 välling
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

hej :lol:
Kanske du ska senarelägga gröten till 10.30 ifall luren drar ut på tiden till 2 timmar och då tar det några minuter innan lunchen är klar osv och då är det mer än 4 timmar emellan?
Så vet du med all säkerhet att det inte är hunger som gör att hon vaknar till :-k
Men hur har hon sovit nu då?
Okej på dagarna?

/Tessan

Nancy

Inlägg av Nancy »

Tessan: skall fundera på det där med gröten :D

:arrow: Dagluren har varit orolig, ryckig och med många uppvak. Några dagar så långa som 50 minuter innan hon somnat om... Ibland har hon inte somnat om alls.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jag igen...

ALLA förutsättningar idag :!:
-väckte lillebus 07.00
-glad och pigg fm med ensamleksrekord (1 tim 10 min), delaktighet, bus, skoj
-rejält stor portion gröt 10.30
-ännu mer delaktighet (disk, tvätt) och skratt i massor
-lade att sova 11.58, Leia somnade 12.00 (rummet svalt med öppet fönster)

.....ledset uppvak 12.35 :( :cry: som sakta övergår i muttrande och diverse gymnastiska övningar...

Jag kan inte hitta den "felande länken" hur mycket jag än rannsakar mig själv och mitt agerande. Attityden finns så det räcker och blir över :!:
Saara

Inlägg av Saara »

Hej Nancy!

En försynt tanke:

Kanske inte söka den felande länken så febrilt för jag tror inte att den finns - eller så är den felande länken det att du söker den :shock: ? Höh, det blev flummigt värre men jag tror du förstår. :idea:

Jag känner så igen mig i de brutna dagslurarna, been there. Men man kan ju inte göra så mycket annat än att ge förutsättningarna...dag ut och dag in...och låta bli att störa :shock:.

Som pepp kan jag berätta att det faktiskt tog lääänge innan vår Jenny började sova sin dagslur utan uppvak (och inte gör hon det alla dar ännu heller men läget är ljusår bättre). Jag sku säga att först då enlursschemat verkligen satte sig stenhårt- då blev dagsluren stabilare. Kan ha något att göra med att hon nu också rör sig själv utomhus mycket mera än tidigare...på fm stövlar hon omkring med en lära gå-kärra på ett ytterst arbetarmässigt sätt.

Hmm, angående grötens plats i schemat. Vi tar gröten nästan genast på morgonen. Lunchen kommer 3,5 timme efteråt, och sedan ska det sovas. Det ätschemat funkar bra för oss. På så vis får hon sova rätt snabbt efter lunchen och jag har kört bort hungervargen.

Väckning 7.00
gröt med mjölkslurk 7.30
ensamlek 8.00-9.00
lunch 11.00
sova middag 12-13.30
mellis 14.00
middag 17.30
välling 18.30
gonatt 19.00

Kram,
Sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
Nancy

Inlägg av Nancy »

Saara skrev:Hej Nancy!

En försynt tanke:

Kanske inte söka den felande länken så febrilt för jag tror inte att den finns - eller så är den felande länken det att du söker den :shock: ? Höh, det blev flummigt värre men jag tror du förstår. :idea:
Hej Sara och tack för ditt inlägg :D

Jo, jag förstår hur du menar och om jag läser igenom tråden inser jag att om jag var någon annan skulle jag tolkat det likadant :lol:

Nu är det så att gällande just daglurar är attityden orubblig oavsett hur det låter på mina inlägg. Det finns inte minsta lilla vargaskrälle på mils avstånd :wink: :lol: Dock har långluren krånglat LÄNGE nu, inte bara efter övergång till EN lur utan långt innan dess.

Härligt att det blev bättre efter ett tag hos er :!: :D Ger hopp till mor med tjoande lillebusa...

Tack för att du delade med dig av schemat. Väl värt en fundering :!: Leia tycker så mycket om sin välling men hon äter inga stora mängder varje gång. Har skjutit på gröten som Tessan föreslog. Leia klarar bra att vänta lite extra på maten och vid 14 är hon inte hungrigare än att hon kan vänta några minuter.
Nancy

Inlägg av Nancy »

...visst har jag skrivit otaliga gånger att lillebus hittar på nya sömnrytmpass varje dag. Idag åter ett nytt: 1 tim 10 minuter :roll:

:arrow: Måste upprepa min efterlysning om hjälp med minikur :!: :D
Saara

Inlägg av Saara »

Ok, bra att där inte finns ett enda vargaskrälle! För dem vill vi ju inte ha :wink:

Aha, ett sömnrytmpass på 1 h 10 min :!: Låter bekant, vi har också haft den varianten. Jag kommer ihåg att jag då var i valet och kvalet för med 1,5 timmes lur så är ju 1 h 10 min. nästan inom marginalkvart, men aj, aj det kändes ändå kort :? . Jag gick väl by the book då 8) , för om hon vakna efter 1 h 10 min. fick hon somna om och sova 20 min till, men om hon sov 1 h 15 min eller 1 h 20 min. så fick hon komma upp. Då kunde jag lägga lite tidigare till natten istället, inom marginalkvart.

Detta är ju inget svar på din efterlysning om hjälp med minikur, men jag ville bara bidra med våra erfarenheter :!:

Trevlig helg och lycka till med daglurandet,

Sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"