Valkomna alla vänner, gamla som nya, om allt och ingent

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Annelie H

Inlägg av Annelie H »

Jag läste en bok i tonåren och blev vansinnigt förälskad i huvudpersonen som hette Maximilian..när vår första pojke föddes ville jag självklart att han skulle heta det. Maken vägrade då han ansåg sig inte kunna uttala namnet..lol

När jag 9 år senare födde vårt tredje barn..hade jag verkligen bestämt mig...BLIR DET EN KILLE SKA HAN HETA MAXIMILIAN...!!! Och det blev det..förutom "oliver" så är Maximilian det absolut vackraste namnet jag hört... :oops:
Oerhört stolt mamma till tre "stora små gullungar"
-93 -95 -02 (samma pappa) (skratt)
Jenni

Inlägg av Jenni »

Gud, vad roligt med kackelforum! Fast jag har inte tid att kackla så mycket nu! Skulle bara berätta att det tog 5 månader innan vår tjej fick ett namn! Stackars liten va'? Hon var Emma eller Mimmi. Till slut blev det Jasmine.
Min karl och jag kunde alltså icke enas!! Förstår ni??
Min karl ville bara ha vanliga namn och jag ville ha ovanliga namn. Vad han än föreslog rynkade jag på näsan alternativt avfärdade med rymdraket och vad jag än föreslog sa han: Måste du alltid föreslå så konstiga namn?! Jag menar...Disa, Isa, Mimmi, Elise, Smilla, Tindra (börjar i och för sig bli vanliga). De är väl inte så konstiga??

Hur som helst! Jasmine blev det och det passar bra. Storebror kallar henne fortfarande Babyn! :D

Ciao!
Är det någon som vet varför man inte kan besvara på kurforumet??
Mamma till "lille Oliver" -01 barnaboksbarn kurad av Anna och Jasmine 050330 barnaboksbebis kurad i augusti.
kerstin

Inlägg av kerstin »

Hejsan!
Guuud så bebis sugen man blir..
När jag väntade min minsting, tog vi reda på om det skulle bli en prins eller prinsessa.
Liten Sessa!! Lyckliga oss! Efter tre pojkar ville vi såå gärna ha en liten rosa klick! :heart:

Två favvo namn var Vilda o Billie

Men pappa fick sista ordet på BB. Hon skulle ha ett sött mjukt namn hans lilla sessa! Så Sanna det blev! Vår Sanna-sessa :heart: !

Kram :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jenni - visst ska man kunna besvara på kurforumet :?: :!: Går det inte av någon anledning så uppmärksamma Sagomamma! Tack :lol:

:D Och så kom jag ju på fjärde ärkeängeln. Gabriel, naturligtvis :idea: Så de fyra pojkarna hette Gabriel, Rafael, Mikael och Uriel (kallad Butti). Inte fel tycker jag :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

För många år sedan, innan jag ens trodde att jag någonsin ens skulle vilja ha barn, såg jag en underbar film. Den heter "Andarnas hus", och är fortfarande en av de bästa filmer jag sett.
En liten gudabenådat söt flicka spelade en roll. Hon hette Clara.
Redan då bestämde jag mig för att om jag någonsin fick en flicka skulle hon heta Clara.
När hon väl kom var jag ändå osäker. Men min sambo tittade ömt på denna lilla nyfödda varelse, och sa, "Men det SER du väl? Det är ju en liten Clara"
Och så blev det. Det känns bra.

Med Ida gick diskussionerna vilda.
Jag höll hårt på bl.a Hedvid, COOLT! 8)
eller Elvira, ljuvligt :)
Sambon VÄGRADE hårdnackat de båda. (Hedvid från A till Ö, och 91:ans Elvira var argumenten mot)
Till slut blev det hans farmors andranamn Ida. Och jag ska erkänna, :oops: det känns inte helt bra, för vanligt.
Det skulle nog ändå varit en Elvira...
Och fler barn blir det inte, så vi får väl skaffa katt igen :wink:

Vi var båda överrens om Edward som kill-alternativ.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej,

tack för alla tips på pojk V-namn. Nu när jag har läst tråden har jag även fastnat för Alfred- inget V-namn, men det är ett jättefint namn ändå :D 8)

anna- Elvira stod högt på listan hos oss också, men så fick en kollega barn och döpte henne till Elvira. Vi umgås inte eller så, men det kändes ändå konstigt att ta det namnet.

Vega har fått sitt namn efter min mormor som hette det i andra namn.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ja, vi fick barn många år senare än alla kompisar, så många, många fina namn var ju redan tagna.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
J och Å

Inlägg av J och Å »

anna.

Jag föll också för andarnas hus.

Namnet jag bestämde mig för när jag läste boken(gjorde det först) var Blanca. Så det finns i bakhuvudet nu med.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Vilken rolig tråd :!: :D

Då kanske man kan passa på att be om namnidéer inför framtiden (en inte ALLTFÖR avlägsen sådan hoppas jag) :wink:

Vår lilla dotter heter Leia.

:arrow: Ett av mina bästa barndomssminnen är när mamma, pappa och jag såg "Jedins återkomst" på bio. Lillebror fick stanna hemma med barnvakt och jag kände mig "jättestor" :lol: Tycker att prinsessan Leia är en bra förebild, självständig, driftig, lojal och omtänksam.

Eftersom både maken och jag älskar filmer som "Star wars" och "Sagan om ringen" kändes namnet helt rätt och spikades redan då hon låg i magen (visste att vi väntade en flicka). Vi gillade även att det var lätt att uttala och med få bokstäver.

För framtida behov skulle vi vilja ha ett flick- eller pojknamn som matchar fint. Behöver inte vara "filmnamn". Begynnelsebokstav spelar ingen roll men det får gärna vara med 4 bokstäver (fast inte "Luke", blir lite väl häftigt :wink: :lol: )
Senast redigerad av Nancy den tor 02 mar 2006, 13:59, redigerad totalt 1 gånger.
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

namnförslag som jag tycker passar ihop med Leia:
Leia och Leon
Lars kanske :?
Isak
Lukas (märk det är inte Luke :lol: :lol: )
Elias (lite kul eftersom de har samma bokstäver men i olika ordning)

det finns säkert fler som passar men det var de jag kom på så här spontant
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Våra söner heter Elton och Otis :heart: :heart:

Folk undrar alltid om de är döpta efter Elton John och Otis Redding :lol:
Det är de inte.

Hmmm... Vad skulle då "passa" nästa stjärna? Nästa efter det? Nästa?
Förslag?

/ Mamman till sönerna :D
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

är inte Otis ett företag som bygger hissar också :?: :wink:
Då kanske Otis redding är bättre :D

nya stjärnnamn är jag sämre på :D
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
father of sons

:cry:

Jo, det finns ett företag som heter Otis.
Sonen är inte döpt efter det heller.

/ Mamman till sönerna
Nancy

Inlägg av Nancy »

Katarina: tack för förslag :D Gillar Isak och Lukas men det förstnämnda är "tingat" av min kusin... :wink:

father of sons:
Louie (Armstrong)
Billie (Holiday)
Cindy (Lauper)
Vanessa (Paradis)
Frank (Sinatra)
father of sons

:D :D :D :D

NancyDrew:
Tack för underbara förslag! :heart:

Vi har faktiskt funderat på en Frank och Cindy.
OM vi nu ska fortsätta med musikernamn.
Även Lennon har dykt upp :lol:

/ Mamman till sönerna :D
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"