Kura sm pojke snart 4 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Re: Kura sm pojke snart 4 mån

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra! Har ni verkligen koll på läget?! Kan man lita på att jag kan sova tryggt? -JAA! :lol:

Några morgonstrategier som brukar användas här på forumet, men det viktigaste är att man väljer en strategi och håller sig till den. is i magen och och en stor skopa tålamod.

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Det är lätt att fastna i detaljer, hade det fungerat bättre om han hade fått en ramsa 5 sekunder tidigare eller sovit med den röda pyjamasen istället för den blå? Men kom i håg att se allt som en helhet som sakteligen pusslas ihop och en motor fungerar även om det kan ha slunkit in ngt grus i maskineriet! :lol:

Ni jobbar på så bra och våga slappna av och njuta av lillen!

Varma hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mariaulfsdotter

Inlägg av mariaulfsdotter »

Tack för tipsen!

Tror jag kör på Mozart :D
Men visst fortsätter jag även på morgonen att ge bekräftelsen när han tystnat?
Vi har ju haft vårt schema ett tag nu, tycker det funkar
bra förutom att han är väldigt gnällig mellan sovpassen.
Kvällarna är värst, då går det knappt att få honom lugn
och då kan ni ju gissa hur bra det går med skrattet till godnattet!
Det är stor underhållning hela dagarna för att hålla
honom någorlunda nöjd.
Har han för lite sömn på schemat?

Kram
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Kör på schemat ni har nu i 2 veckor innan ni utvärderar, det är inte ovanligt att de blir både griniga och sjuka när de äntligen börjar sova som de skall. Så håll ut! :wink:

Sen är det dags att dra ihop ramsan med bekräftelsen nu tycker jag. Och vaknar han mellan 6-7 tiden så skulle jag ge en bestämd ramsa X4 med bekr. och sen Mozart. Inget mera. Det är för mycket underhållning.

Pepping pepping inför natten nu. Nu kan du också börja sova i din egen säng tycker jag. Han måste inte ha besked samma sekund han frågar, han kan vänta på ramsan 5-10 sek utan att få stor kris nu. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mariaulfsdotter

Somnade utan ett knyst igår!
Vaknade 05:40 - pangramsa direkt som han tog emot
Och sen bekräftelse.
Vaknade igen 06:05 riktigt förtvivlad, pangramsa + Mozart.
Tystnar av och till men 06:30 är det inget som biter.
Om han inte tystnar av kära herr Mozart vad gör jag då?
Då måste jag väl ramsa?
Gjorde morgon 06:55!

Kram
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Om du känner att du behöver så visst kan man slänga iväg en ramsa. Risken är dock än större att han blir än mera arg. Men du känner ditt barn, du hanterar detta strålande fint.

Nu gör jag det du behöver göra. (Tar några baksteg, så mamma kan göra framsteg :) )

Du kan detta nu. Det är strålande fint jobbat!! =D> :mrgreen: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mariaulfsdotter

Hej igen!

Ja, denna underbara vargtimme :x
Ger pangramsa och sen Mozart för hela slanten.
Dock lugnar han inte ner sig alls trots Mozart.
Imorse skrek han av och till mellan 06:00-07:00.
Sista halvtimme var det mkt skrik så jag gjorde en buffning
som lugnade honom en liten stund och sen satte
han igång igen.
Ska jag fortsätta med pangramsa och Mozart och hoppas
att han fattar tillslut?

Gnällandet håller i sig och jag bär och bär hela
dagarna, vad är det som händer? Har aldrig haft
en sån missnöjd kille som nu :cry:

Kram
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Hur sover han resten av dagen? Många brukar bli extra griniga, speciellt den första veckan, då många sover mer än de är vana vid och då är extra trötta. Det brukar ha gett med sig till de 2 veckorna är över. Funderar på om han är trött för att han inte sover i vargtimmen?

Många har ju problem med just vargtimmen, eller sista timmen som du. Med viss ihärdighet brukar det ge med sig. Annars kan man typ 1-2 ggr gå in direkt man hör dem vakna och se till att de somnar om med typ en enormt lång solfjäder och då står man tills de sover, och när de somnat räknar man till 200 innan man släpper. Går ut och sen gäller det att se till att man är den som väcker. Han har liksom inte riktigt fattat att han skall somna om, han tror att han skall upp och att det är morgon. Det han behöver inse är att DU bestämmer när det är morgon och att han kan lita på det. Min son hade många tidiga morgnar men efter en tid insåg han att man kan ligga i sängen och snacka och ha det mysigt istället. :wink:

Tänk på att ni alla sover mer och mera sammanhängande än ni gjort tidigare och det tar tid för kroppen att komma ikapp. Så försök ha lite tålamod och envishet här. 8) :D
Tor 2006

mariaulfsdotter

Hej!

Han sover 12-45-2-45!
Det långa passet har gått lite sådär eftersom jag
kurar honom i sängen då.
Har märkt att han är en riktig solstråle så fort
vi går hemifrån. Han är väl lika trött på att vara hemma
som jag är :wink:
Om jag ger en solfjäder så bör jag väl göra det
så nära kl sju som möjligt?

Kram
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Om du väljer att solfjädra gör du det så nära 06 som möjligt tycker jag. Du kan få stå både 45 och 60 min ;)

Allt i detta läget handlar om att få till ett omsomnande, att han inser att man KAN somna om. Så IN DIREKT och solfjädra till sömns, räkna till 200. (obs, detta är ett KRISVERKTYG som används när de har lärt sig att "skrika till sig" morgon)

Så jag rekommenderar det inte till alla. Det krävs också massa tålamod och lugn för detta. Du måste vara absolut cool lugn, yoga andas och förmedla LUGN och TRYGGHET och bara stå där. LÄÄÄÄNGE!

Allt handlar om att få till ett rejält omsomnande, om så bara i 5 min så du är den som väcker. 8) :D
Tor 2006

mariaulfsdotter

Hej igen!

Status här hemma just nu: Alex äter jättebra och
sover väldigt bra! När det gäller vargtimmen så
har jag avvaktat med att solfjädra eftersom han vaknade
senare och senare varje morgon så jag tänkte
att han snart sover ända till 07:00. Men imorse var
vi tillbaka till att vakna vid 06:20.
Trots att han äter och sover bra så blir gnälligheten
bara värre :( Snart åker nappen tillbaka i munnen :oops:
Kvällarna är värst, känns som kvällskolik ( vet att det inte är så,
men det känns verkligen så) då det inte går att trösta honom med ngt!
Dagarna är det nästan samma missnöje, bära, bära, bära
men det är knappt det hjälper. Tror inte han är sjuk
eftersom han både äter och sover bra!
Men jag blir snart tokig :shock:

Vad gör man?
Kram
mariaulfsdotter

Hej igen!
Inatt vaknade herrn 04:45 men efter en ramsning
somnade han om till 05:30. Då gick jag in och
solfjädrade, fick stå 30 min, han somnade om till 06:40
och då solfjädrade jag igen. Han somnade om snabbt
och vi gjorde morgon 07:00. Gjorde jag rätt?

Kan man hamna i solfjädersträsket också :?: :shock:
Ska jag fortsätta göra så här när han vaknar i vargtimmen?

Kram
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Strålande jobbat!! =D>

Ja, man kan ju hamna i solfjäderträsket också :roll:

Det är därför jag ALDRIG "fortsätter" med samma sak! Det är ju det som är hela nyckeln med SHN, att man hela tiden gör mindre och mindre och mindre. Aldrig samma och samma och samma för då har man ju en ny vana. :lol:

Så mindre och mindre. Baksteg så sonen kan göra framsteg! :wink:
Tor 2006

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Uppdaterar här efter samtal så ni andra hjärtan är med :D

VI ändrar lite i schemat så det kommer nu att utvärderas i 2 veckor ett schema som följer:

Natt 12 tim
Fm lur 1,5 tim
Middags lur 1,5 tim
Em lur 20-30 min

Vargtimmes råd,
Här är det husljud som skall göras, Flera olika för att bryta mantragråtet. Dammsugare, hårtork, mozart med byte vid behov. Bekr. ramsa efter.

För gnäll och mage förespråkas mjölkfritt några veckor för att utvärdera om det hjälper.

Banan innan middagslur förespråkas

Repetition av lugnet och säkerheten och trygghets kapitlet.

Sen klistrar jag in min egen tråd för pepping!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Liten krönika som pepping till dig
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lla-barnet

Sist Lite HEGE!! :heart:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 47&t=15335
Tor 2006

mariaulfsdotter

Hej igen!

Idag startade vi med mjölkfri kost och det nya
schemat. Fortfarande mkt gnäll men det tar ju
ett tag innan vi kan se resultat.

Läggningarna går jättebra, säger inte ett knyst!
Imorse hörde jag honom redan 04:40 men han
somnade om [-o< 06:20 gjorde han morgon,
på med Mozart, skrik från och till. 06:45 Mkt ledsen
byter ut Mozart mot hårtorken men han lyssnar
inte. 06:55 gör jag morgon vid ett tyst ögonblick.

Vi jobbar vidare im bitti :D

Var på mammaträff idag och träffade andra mammor
som också haft förlossningsdepression. Träffade
en annan mamma som också precis kört SHN!
Kul!

Kram
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt du hittat en annan mamma som kör SHN, då kan ni hitta lite stöd i varandra! :heart:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"