Schema till en 9 veckors kille..

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av Ylvispylvis »

fridolin78 skrev:Skulle då aldrig ge mina barn margarin, som de rekommenderar på bvc
Nej HUVVA!!! Aldrig!! :shock: :evil: De vet inte bättre... :cry: Och ännu mer komiskt/tragiskt blir det när man tänker på rekommendationerna om lättmjölk till barn... :roll: de verkar inte tänka på att bröstmjölk har 4,5% fetthalt! :shock: :lol:

Köpegröt har jag aldrig gett så jag vet inte men den lär ju inte innehålla för mycket fett iaf. Säkert bara enligt (de något snåla) rekommendationerna :wink: .

Mer fett åt småfolket! :D (Men man kan ju bli illamående av FÖR mycket fett också så det behöver ju inte få överdrivna proportioner heller, man får känna av lite vad ens barn klarar.) Fett är i vilket fall livsnödvändigt (hjärnan består ju av fett, t.ex.) och viktigt för barn att få i sig. :mrgreen:

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Ja, nu har jag läst hela din tråd SM med Samuel.. lång :D men inspirerande och bra..verkar vara en go kille Samuel♡
Jag funderar fortfarande starkt på en kur eller nån form av åtgärd för nu känner jag att både han och jag skulle behöva lite bättre sömn :?
Han sover bättre nu, vaknar bara vid nattmålet runt 2.30, förutom såklart en natt när jag kände att jag ville ha lite lugn och ro så jag och mannen bytte rum.. Annars har vi gjort som så att jag och Alfred sover i Alfreds rum så mannen som jobbar obekväma tider får sova bättre. Men såklart den natten när vi bytte rum så sov han ju som ett ljus, bättre än nånsin :roll: Vaknade enbart 3.45 då maken kom in till mig för nattmålet. Sen somnade han direkt o sov till 6.40! Till skillnad mot annars, numer vaknar han vid 2.30 o somnar visserligen fint utan knyst om av sig själv. Då har han sovit sen runt 18.30,så det är ju rätt bra?! Men han envisas ju Alltid med att vakna för tidigt på morgonen... runt 5.35 -6.10 ist för 6.30 :roll:
Sen är aptiten inget vidare nu,tycker jag. Det började i helgen,då han inte ville äta nästan nåt alls, men tänkte att det berodde på värmen så jag ammade desto mer då. Inget var han sugen på direkt, varken gröt eller mat...
Igår åt han åtminstone endel gröt efter 2 timmars sömnen. När han inte äter ordentligt på dagarna vågar jag inte genomföra 12 timmarsnatt heller... vad kan jag göra? Nåt förslag?
Tack så länge alla fina! Kram från Frida
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Ännu en natt med samma vanor... nån som har nån idé? Det där med maten, kan det vara att man trugat föör mycket :oops: ? Och hur kan jag gottgöra det i så fall? Vet inte om det är det, men tanken slog mig igår... :-( Han blir ju inte direkt sur eller arg, utan bara kniper med munnen...
Hoppas nån kan hjälpa mig..? Stor kram
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Jag tycker det låter klokt som du säger att vänta med 12 h natt utan mat tills han får i sig lite mer riktigt käk. Trugat för mycket har jag också gjort. Bara att backa och sluta överfokusera ;) Erbjud men vill han inte ha så insistera inte. Erbjuda många ggr men inte truga har varit nyckeln här iaf. Ät gärna själv eller gör nåt annat så att du inte verkar alltför intresserad av hur lillen äter. Lycka till!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Tack! Jo så kan det nog ha varit. . Tyckte faktiskt ha sett en liten ljuspunkt idag ang aptiten :-) Så det känns ju härligt! Kul att mata när lillen bara gapar o gapar :-D !!
Men det här med 12 timmarsnatt då, rekommenderar ni att man har vagn under nätterna då för att vagna bort ev uppvak? Nu på nätterna när han äter verkar han inte så hungrig tycker jag. Han äter iaf väääldigt sakta och ligger mest o smuttar, kan ligga rätt länge i mitt knä och man får liksom röra på vårtan rätt ofta för att han ska kvickna till igen ;-) Det känns lite som att detta stör hans sömn, eller vad tror ni?
Han vaknar ju oxå som sagt tidigt, runt 5.30 -6.00, och oftast ligger o gnyr lite. Då ska man inte verktyga va? Men när han blivit lite ledsen, har jag satt på Mozart på Spotify i mobilen (nära till hands) ;-) Har börjat säga ramsan vid dag o natt nu, dock inte som verktyg än, men när tycker ni man kan börja med den på riktigt? Tacksam för alla fina svar ♡ kram
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Men nu ni ;-) har det äntligen blivit skillnad härhemma =D> ,vår duktiga kille...
Aptiten är så mycket bättre nu igen, han har ätit mycket av både gröt, mat och fruktpureer, allt med olja eller smör i ;-) Men det bästa kommer nu: han sov 12 timmar inatt!!! Så när som på 15 minuter på morgonen, men hela långa natten utan mat! Så idag är vi helnöjda , både han och jag :-D

Åhh så skönt! Nu vet jag ju också att han klarar sig på det han får i sig under dagen. Allt liksom faller på plats, bättre aptit på morgonen nu också när han inte åt på natten.
Lite bakslag blir det nog men nu har vi ändå kommit långt ;-) hörs nog snart igen!
Tack snälla ni! Kram från en lycklig Frida
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Men hurra!!! \:D/ \:D/ \:D/

Vilken underbar rapport och suveränt jobbat! =D> =D> =D>

Räkna inte självklart med några bakslag utan ha Attityden att "nu är det det här som gäller". Visst kan de komma, men det är också möjligt att de inte gör det: oavsett så har du Attityden och Ramsan (och Husljuden såklart!) att ta till och behöver inte känna någon oro!

Grattis till sömnen för er alla!!! :D :sleep: :thumbsup:

Kram!

Ylva
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Åh tack :-) Mycket tack vare er alla fina!!!

Kan man börja med ramsan på riktigt nu? Har sagt den vid varje läggning 1 gång, spm du skrev, så han känner igen den liksom...
Och sen det här med husljud, hur menar du då? Hid de tidiga uppvaken på morgonen, hur föreslår du ang det?
Jo nu känner jag mig ännu mer säker och kör stenhårt med attityd ;-)
Kram tillbaka ♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Från 4 mån kan man ramsa som verktyg. Kör på lika fint som du gjort hittills! =D>

Tidiga uppvak brukar man utifrån läget och ljudvolymen/intensiteten på frågorna välja antingen strategin: "Vi sover" (dvs. ignorera), Pangramsa (bestämd ramsa direkt), Mozart eller husljud. Lägga 15 min tidigare för natten kan du pröva om problemet är att liten lagts övertrött (funkar verkligen!!). Fantastiska trådar om detta finns här på forumet, hinner bara inte hitta dem nu. Sök och finn! :wink:

Ylva
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Husljud: effektivt om bebis är arg "jag VILL INTE sova". I dessa lägen funkar inte ramsan, då blir liten bara argare. Kör med dammsugaren utanför rummet, sjung högt till musik, prata i telefon etc. Visar att du är i närheten och vaktar mot vargarna samtidigt som du inte hänger vid dörren för att kolla om liten sover...vilket ju bara är skrämmande! :shock:
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Ok, förstår! Men om han ligger mest och bara nynnar och pratar lite, rätt nöjd ändå, så vill jag ändå gärna att han somnar om igen... Då är det väl oxå fel att verktyga? Det blir ju rätt tufft för liten att vara vaken första passet annars. Det är bara när han legat i kanske 30 min, nöjd , som han sen blir lite otålig och gnäller lite, börjar även smacka lite ;-)..suger nog på tummen...
Kan man börja med ramsan nu alltså?
Sen oxå det här med avstånd mella målen, om jag ammar 6.30, sen gröt typ 7.20, när är det då bäst med lunch? 10.30 eller 11? Sover sedan 11.30...
Har aldrig heller riktigt fattat :? det här med solfjädern, hur gör man? Och när används den bäst?
Tack så mycket för ditt svar!

Kram från Frida ♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Oj då :roll: ...såg inte ditt första inlägg ;-) Tack snälla!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Nöjda barn verktygas inte!! :thumbsup:

Här finns en film på solfjädern, jag har för mig att Anna berätta hur och när på filmen (funkar visst inte på min padda): http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... -solfjader

Lunchen ligger bäst så nära inpå långluren som möjligt!! Men inte för sent så att liten hinner bli trött och vrålhungrig. En hårfin gränsdragning det där. :D

fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Tack! Ska kolla in den men har inte haft nåt riktigt behov av den än ;-)
Nu har det gått en vecka sen han sov över skarven :-) Jo, han vaknar ibland på natten nu med, men somnar oftast om rätt fort, ibland med lite husljud... Men jag får inte nån riktig ordning på mornarna... vaknar oftast runt 5-6 tiden. Har lite svårt att få bort det..Kan ju vara som ni skrev förut, om övertröttheten, så jag ska verkligen testa att lägga 15min tidigare, om det nu kan hjälpa?! Det blir lite som en ond cirkel det där.. han vaknar tex 5.30, somnar om kanske 5.50, och sover till 6.15.. sen börjar han oftast gnälla eller gråta så jag har tagit upp honom då :oops: för han verkar inte kunna somna om då. När jag sedan ammar honom brukar han somna till lite, som jag faktiskt har tillåtit, bara för att han ska klara av att hålla sig vaken till 8.30, när han sover i vagnen på väg till förskolan. Då somnar han fort iaf... Finns det någon som kan tyda detta ;-)Det kan inte vara för mycket sömn på schemat? Vi har ju 12,45,2.45 och på tisdag blir han 5 månader... Tack snälla ni! Kram från Frida♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Nat

Inlägg av Nat »

För mycket sömn tycker jag det låter som :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"