Frågor om SM för 3-månaders pojke

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kalle&Julia

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av Kalle&Julia »

Tack tjejer! Intressant och inspirerande :) Kalle erbjuds gröt en stund efter ersättning på morgonen, får så mkt grönsaks-/fruktpuré som går ner vid lunch (erbjuds även ersättning), banan eller liknande + ersättning till mellis, gröt till middag och ersättning som kvällsslurk (ska börja fasa över till ris- eller majsvälling).

Igår träffade vi en dietist pga Kalles veteallergi, hon var väldigt noga med att påpeka att jag nog gav honom för mycket vanlig mat redan. Och jag som tänkt att jag ska öka på den vanliga maten! Tänk vilka olika synsätt det finns på vad 5-månadersbebisar ska äta :)
Julia 120131
Kalle 130711
Kalle&Julia

Inlägg av Kalle&Julia »

Idag kör vi! Nappen bort. Kalle har varit sjuk nästan hela julen (utslag, penicillin, feber, utslag, snor...) och nu är han frisk, så då är det dags :)

Några snabba frågor:

- Är det bäst att börja på dagen eller kvällen?

- Buffar man första dagen/natten som när man kurar? För detta blir väl lite som en minikur?

Tack på förhand!
Julia 120131
Kalle 130711
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Heja heja!!!

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att ta bort napp men när jag genomför förändringar brukar jag tänka att det är viktigt med snabba tydliga svar. Själv skulle jag nog börjat vid läggning, varit generös med buffning första dagen om det behövs (vilket det kanske inte gör) och låtit ramsan ta över mer och mer. Om inte förr så är det här ett bra tillfälle att jobba in den som verktyg ordentligt :)

Lycka till och glöm inte att han klarar sig hur fint somhelst utan napp ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Kalle&Julia

Inlägg av Kalle&Julia »

Tack för tips lgh140! Vi började redan på dagen, tänkte att "chocken" skulle blir lite mindre på natten då :) Första dagen gick fint. Kalle somnade efter 10-15 min mha buffning och ramsa. Natten gick inget vidare... Men det berodde säkert helt och hållet på att varken Kalle eller jag var vana vid ramsan som verktyg. Jag hade definitivt attityd, men säkert fel tonfall och nådde inte fram med ramsan förrän framåt morgonen. Så det blev mer buffande än jag tänkt mig :oops:

Inför nästa natt läste jag på i SHN-boken och den eminenta lathunden! Så ramsandet gick mkt bättre och jag buffade endast 1 gång max 20 s :D Kalle somnade direkt från början och vaknade först vid 2. Var vaken och sov om vartannat 1,5h, men sen sov han till 7. Halleluja!

Nappen är BORTA! Sååå skönt. Nu har han istället börjat suga på fingrarna, så ngt vill han tydligen ha där :)

Tack och kram
Julia 120131
Kalle 130711
Kalle&Julia

Inlägg av Kalle&Julia »

HJÄLP!!! Efter att vi haft en bra nappavslut, med en till slut fungerade ramsa, ställdes allt på ända i natt. Kalle fick 5-månadersvaccinationen igår och skrek i princip hela natten trots Alvedon. Jag höll mig på avstånd och ramsade enligt konstens alla regler, men ingen ramsa i världen fick honom att lugna ner sig. Det kändes liksom inte som att vi hade en dialog, han skrek snarare som av smärta... En helt annan grej. Han somnade till då och då, säkert av utmattning och inte ngt lugn från ramsa. Jag buffade honom till slut till sömns framåt morgonen när han skrikit konstant 1,5h :oops:

Finns det några handfasta tips på hur man hanterar detta? Hur jag hjälper honom? Nu vaknar han och skriker till och från som en galning igen under lunchluren, mammas skrutt :(

Tack på förhand!

/Idag en mamma med ONT i hjärtat
Julia 120131
Kalle 130711
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Men lilla gubben! :(

Jag har tyvärr inga "så-här-gör-man" tips men jag brukar tänka sjukdom (och lite sjuk blir man ju av sprutan) = undantagstillstånd. Det går alltid att komma tillbaka i rätt spår igen och en liten som inte mår bra kan behöva mer hjälp än normalt. Huvudsaken är ju att du går tillbaka till det vanliga när han mår bättre. Hur har det gått?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Kalle&Julia

Inlägg av Kalle&Julia »

Jahupp. Öroninflammation. Vi var på barnakuten och fick hjälp direkt, Kalle skrek så mycket :( Kunde inte låta bli att tänka lite på om nappen kunnat lugna honom lite :oops: Så, nu är det penicillin för tredje gången på 6 veckor...

En annan fråga! Om jag har andra frågor, t ex om mat, ställer jag dem här eller skapar jag en ny tråd? "Frågor om SM för 3-månaderspojke" känns lite 2013 :wink:

:heart:
Julia 120131
Kalle 130711
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Men usch! Då var det ju iaf inte så konstigt att han hade ont.

Fortsätt på den här tråden även om rubriken inte stämmer, då finns allt samlat och det är lättare att få en överblick. Sen kan det ju såklart vara så att du har frågor som passar bättre i de andra forumen, men allt som hör till späda barn och små skriver du här :)

Hoppas nu att Kalle kryar på sig snabbt!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Stackars liten, hoppas han kryar på sig snabbt! Glöm inte att fylla på med lite goa magbakterier, typ Sempers magdroppar!

Det går bra att ställa alla typer av frågor här inne, gällande barn upp till ett år! Kan vi inte svara hänvisar vi till ett annat forum.

Kalle&Julia

Inlägg av Kalle&Julia »

Tack för era lyckönskningar! Kalle mår lite bättre, men är så ledsen :( Han kräks av penicillinet, så han är jättehungrig vid matdags, kräks osv... Jaja, det ordnar sig snart!

Då kör jag lite matfrågor :)

Kalle äter 7 (200-240 ml majsvälling + försöker ge lite gröt eller fruktmos vid 8, men då är han fortf mätt), 10.45 (1-1,5 dl puré + ca 100 ml ersättning), 14 (ngn frukt - går sådär + ersättning), 17 (1-1,5 dl puré - gillar inte risgröten...), 18.30 (100-240 ml majsvälling).

Kalle älskar matpuréerna, ersättning och välling! Men är inte vidare förtjust i gröt, varesig den är gjort av ris, majs, hirs, glutenfria havregryn etc. Inte heller frukt. Han är jättehungrig från ca 10, så jag måste ändra ngt i schemat. Förslag? Jag har ändå tänkt att mattiderna måste ändras när vi går till två lurar (troligen 10-11.30 och 14.30-16), vilket vi kanske gör om en månad.

Kalle gillar inte vatten ngt vidare, det är därför jag erbjuder ersättning vid lunch och mellis. Finns det ngt ni tycker borde ändras? Jag ger mat så länge han vill ha :)

Tack!
Julia 120131
Kalle 130711
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Man måste ju inte gilla gröt och frukt. Vem är det som har sagt att man inte kan äta potatis till frukost? ;) Eller prova äggröra eller avocado, känns kanske lite mer "matigt"?

Ersättning är en jättebra måltidsdryck! Men det kan vara bra att öva på att dricka i tex en pipmugg också, börja med ersättning i den också kanske om det gillas..

Kalle&Julia

Inlägg av Kalle&Julia »

Hej igen!

Nu har det gått 2 månader sedan sist, Kalle är snart 8 månader, äter som en häst, sover som en gris 19-7 och det mesta funkar fint! Tack Anna för din filosofi och tack alla ni som hjälpt oss på vägen. Nu har jag några nya frågor :)

För 2 veckor sedan bytte vi till 2 lurar (10-12 och 15-15.45). Det funkar bra, så länge K får sova i sin säng. På mage. Men är vi ute med vagnen så sover han inte lika säkert. Han sover "OK" på sidan i liggdelen (vi har aldrig kört magläge i vagnen), men det funkar inte så bra på rygg i den sittvagn vi har. 45-min-luren funkar hyfsat. Han sover åtminstone 20 min på rygg. Men långa luren vill jag helst inte ta i sittvagn. Liggdelen funkar ok, men han börjar bli lite stor för den... Har ni ngn erfarenhet att detta? Ska man försöka lära honom sova på rygg eller försöka fortsätta med liggdelen? Jag vill ju helst att det ska funka lika bra att vara ute, så vi inte blir låsta till hemmet eller en säng hos ngn vän. Kalle är alltså en säker sovare nattetid, men kan inte sova var-/hursomhelst dagtid.

Tack på förhand!
Julia 120131
Kalle 130711
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vad härligt ni har det! =D>

När det gäller vagnsovning för lite större magsovare tror jag att det är bra att vara konsekvent och köra på en strategi (som alltid iofs ;) ). Min egen plan för lillasyster är att ha alla daglurarna i vagn, alltid. Så att hon aldrig vänjer sig av med det. Vi får se hur det går. :)

* Danska liggvagnar är megastora, för i Danmark sover barnen på dagis i sina vagnar upp till tre år. Sådana säljs ibland på Blocket eller här på forumet. Vi har en och den är hela en meter lång! Men den är ju sanslöst stor, inget att trixa runt med i trånga affärer direkt.

* Man kan göra sittvagnen mer liggvänlig, se hur här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 20&t=26348

* Övergå till ryggläge i vagnen, det gjorde vi tillslut med stora tjejen och det gick bra efter ett tag det med. Det var inte helt populärt i början dock.

Kalle&Julia

Inlägg av Kalle&Julia »

Halloj!

Nu var det lääänge sen sist! Kalle är nu 11,5 månad och allt har i princip funkat superbra med tider och mat, förutom att det är lite svårare med maten ibland. Han vill äta själv, men ändå inte :? Hursomhelst så har jag nog tjatat hål i öronen på vänner om hur FANTASISKT man kan få det med en gnutta ansträngning och attityd :D

Nu har vi dock hamnat i en liten svacka. Överlag har han fått ett enormt närhetsbehov sedan ett par månader. Han måste SE oss typ hela tiden. Sedan någon vecka har han dessutom börjat vakna under sina dagslurar med ett skrik och gråtit hysteriskt, som av en mardröm. Vi har ramsat (ibland buffat några korta tag) och till slut har han oftast somnat om. I lördags hade Kalle feber, vilket gick över sön fm. Från dess har det blivit ännu värre... Vaknar på natten och skrikgråter. Såklart kan en envis infektion störa, men tidigare han han bara sovit igenom sjukdom och Kalle har varit sjuk MYCKET. Alldeles för mycket.

Vi har som sagt ramsat (och buffat vid kris), men jag känner mig lite rostig och ledsen. Allt har ju gott som en dans från att vi tog bort nappen (och minikurade) strax innan 6 mån. Därför undrar jag om det är vanligt med supernärhetsbehov och/eller att det blir fnurror på sömntråden i denna ålder? Finns det något jag ska tänka på när han blir så där ledsen att det skär i mammahjärtat? Ska man bara köra på som vanligt med ramsa och husljud och hela baletten? Jag känner att jag behöver lite pepp :(

Tack på förhand!
Julia 120131
Kalle 130711
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Hej! Hoppas du får fler svar, här kommer min första tanke: 8-månångest? Vår storebror hade sin separationsfas vid 11-12 mån och då var det precis som du beskriver. Då gäller att vardagen är sig lik. Besvara frågor på samma sätt som alltid och gå ner till hans nivå när det gnälls och närhetstörstas istället för att bära. Men jag kanske är ute och cyklar? Hoppas du får rätsida på problemet! Kram
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"