Tack MamaA för peppingen och du har så rätt så i allt du säger. Speciellt:
mamaA skrev:
Du kan inte sova åt henne, hur gärna du än vill. Du ger henne förutsättningarna och lite hjälp på vägen vilket är ditt jobb som förälder men mer än så kan du inte göra. Ju mer du jagar upp dig, desto sämre sover hon, det blir en ond spiral.
Nästa sovpass la jag henne i sin säng. Hon skrek en liten stund, jag buffade henne lugn och efter det så klagade hon lite då och då men låg utan problem i sängen och somna efter 20min. Efter det har alla passen tagits i sängen, och jag har inte ens behövt gå in och buffa henne. Hon vaknar fortfarande i alla skarvar men hon klarar det helt själv. Måste säga att jag skäms

att jag hamnade i vagnträsket så snabbt men är otroligt glad att vi redan är ute ur det! Hon är så otroligt duktig och glad hela tiden så nu när vi har kommit ut från detta vagnande så känns allt mycket bättre. :thumbsup:
Vi har detta schemat:
7.30-8.45 Vaken
8.45-9.30 Sova 45min
9.30-11.30 Vaken
11.30-13.30 Sova 2h
13.30-15.30 Vaken
15.30-16.15 Sova 45min
16.15-18.30 Vaken Mat 16.45 18.15 Kvällsslurk
4.30 Nattmål
Mat får hon 7.30, 11.00, 14.00, 16.45 och 18.15. Det brukar ta ca 15-30min för henne att somna så då skjuter jag på sovpasset så att hon får alla sina minuter vilket gör att de 2timmar vaken passen blir lite mindre, annars hade hon aldrig klarat det hela.

Kl 18.30 är hon så himla trött och somnar direkt när vi lägger henne i sängen, men 30 min senare vaknar hon och somnar inte om. Detta har hänt de senaste tre dagarna och i skrivandets stund ligger hon i sin säng, sen 19.00 och klagar (gråter dock inte). Funderar på om detta är hennes powernap och hon vill vara vaken ett tag till men sen samtidigt så är hon ju jätte trött. Idag tog jag upp henne för mera mat, hon åt 100ml (30min efter kvällsslurken) och var på väg att somna igen men så fort hon är tillbaka i sängen så ligger hon och klagar/pratar i ca 1.5h (mer idag). Några tankar? (tänk man blir aldrig nöjd

).

Sen har jag en fråga om ensamlek. Jag hade velat införa det efter semestern, men kan inte hitta tiden för vart det skulle passa bäst. På morgonen innan första sovpasset lämnas Storasyster på dagis och innan lunch så får hon ju inte mat förrän 30min innan hon skall sova så då kommer hon ju vara hungrig under ensamleken. Efter långsovet så skall Storasyster hämtas och sen är det ju middag.... ja vart brukar ni med syskon som skall hämtas på dagis lägga ensamleken?

Och så undrar jag fortfarande vad era erfarenheter är med att ta upp för nattmat kl.4.30 eller låta sova tills hon vaknar och hur man då gör om det är 1h kvar till att gå upp. Hon är lite för liten för att vagna bort sista målet tycker jag.