Mat, mera mat...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hör nu på detta, alla: okej att Hugo är en stooor gosse, men han är väl inte riktigt i tonåren än, eller...? :shock:

Han har precis ätit färdigt. Klockan blev kvart över tre när han var färdig. Vi började halv tre.

1) Jag har lagat hans vanliga portion av potatis, morot, blomkål blandat med en skvätt nan2. Idag hade jag även lite kyckling till. Det gillade han. 8) Hela tallriken gick åt, varpå han frågade efter mer.

2) Jag puréade ett stoort päron och blandade med lite aprikospuré. Det gillade han. 8) Hela portionen gick åt, varpå han frågade efter mer. :shock:

3) Jag värmer en flaska nan2 - 210 ml - och tänker - det här äter han aldrig upp. Det gillade han. 8) Jo, han lämnade en skvätt, säg 30 ml. Men nuuuu är han mätt och nöjd. 8)

Emellan omgångarna serverades vatten.

Vad är detta?! Ska jag börja laga vuxenportioner åt en 6 mån. kille för att få honom mätt?! (Och i sådana fall: vad äter han då som tonåring... :o )
Gäst

Inlägg av Gäst »

P.S. han hade feber 37,5 imorse. Så då kanske aptiten är inte riktigt vad den ska. När han är helt frisk får jag väl servera dubbla mängden av allt. :lol: 8) D.S.
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hej
Ja visst är det häftigt hur mycket som går ner. :P
Jag minns mina äldre barn, när jag gav havregrynsgröt åt dom så åt dom en vuxenportion länge fast dom bara var något år. Men det där med mängd när det gäller mat lungnar ner sig så småningom.

Det är bara att "trycka" i... :P :P

:heart: Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
lillan

Inlägg av lillan »

*skratt*
Ja jisses amalia!!! Vicken kille :lol:

Du får trösta det med att som sagt han kommer inte alltid äta så där...

Fast min son som idag är 8 år gjorde en grej när han var på dagis.

Han var då 2 år.
De ringde till mig på jobbet, och jag trodde att han var sjuk, nej nej...sa förskolläraren.
Vi bara undrar, är det vanligt att han brukar äta 6 varmkorvar m.bröd :?:

Jag kan säga att jag i princip nästan tappade telefonluren. Trodde knappt mina öron :D

Nåja, än i dag älskar han korv och kan äta nästan hur mycket som helst när det serveras, och om det är hans tur att önska maträtt, ja, då är det korv på menyn... :D

mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja... :roll: nu ikväll varvade han ner då med dubbel portion banangröt och "bara" 150 ml välling sen, till sista kvällsmålet. Sissus! Men, okej... för tillfället heter alltså actionplanen dubbelt upp av allt. Och börjar han vid två-års ålder äta sex-faldiga portioner av varmkorv med bröd så ska jag komma ihåg att... det finns, andra... 8)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

fortsätter på denna tråd eftersom den handlar om mat, mat och mera mat :P

läser i BB om halvårsbarn
"Det är bara nu under hela barndomen-sedan upprepas det igen i tonåren-som mellanmål och mutor inte inverkar på huvudmålen......det är inget du ska hindra eller motarbeta."

Om jag tolkar detta rätt är det alltså ok att ge mat mellan målen lite närsomhelst för en halvårsbebis. :?: :?:

Vi har nämligen fått ett trevligt problem sedan igår ( vet inte om det är bestående men dock :lol: ). Den unga damen är hungrig... och det ofta. Det är ju som sagt lite ovanligt för mig/oss. :D :D

Kl 10 äter Vega gröt ( med god aptit) men helt plötsligt är hon hungrig igen kl 11.30. Både igår och idag fick hon bröstet vid den tiden.

Kl 13.30 äter hon lunch. Både igår och idag har hon ätit ca 1.5 dl mat + frukt. ( i vanliga fall MAX 1 dl) Sedan är hon hungrig igen ca kl 15.00. Jag ger henne bröstet igen.

Kl 17.00 är det gröt- hon äter med god aptit, 18.30 nattslurk ( som vi brukar få kämpa med en del) men det smaskar hon i sig utan att blinka

Som sagt, jag klagar inte, men funderar kring mellanmålen. är det ok att mata på mellan målen :?: :?: så länge det inte stör eller ska man skjuta på huvudmålet om det blir väldigt mkt mellanmål :?: :?: Det finns ju en del matvrak på denna tråd :wink: :wink: Hur gör ni :?:

Nu har jag ju gett bröstet, eftersom det har varit enklast, men ska kanske ge lite frukt istället....
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja... :roll: 8) Så fort som unge herren säger Hmm-mm. med en viss min och tittar fundersamt mot köket blir det mera-mat, mera-mat... och han är såå nöjd med tingens ordning. :P

Just nu har jag gett honom dubbla portioner av allt, och då är det inte så ofta som den där hmm-mm-minen dyker upp mellan måltiderna... :lol:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"