How to teach your baby math och dito read...

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
K-ina

Inlägg av K-ina »

:D Hej Hege!!! :heart:

Jag har funderat ett par dagar på det du skriver. Och svaret är: JA! Vi pratar om precis samma sak - och ändå inte!!! Jag kan känna att det är något som jag inte känner mig helt bekväm med hos Doman och korten... :roll: :?: Det enda jag faktiskt kommer fram till är att det känns för mig litet som att försöka "skapa" sig ett begåvat barn ... Och nu vet jag att jag överdriver å det grövsta!!! För självklart handlar det främst om att underlätta läsandet och lärandet hos barn. Men det finns något litet av något som jag inte gillar... och jag kan faktiskt inte sätta fingret på vad det är... ännu... Jag funderar vidare!!!

Återkommer i gärna i ämnet i denna härliga diskussion!!!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Hege

Inlägg av Hege »

Ja, jeg vet vad du menar. Jag har själv funderat lite dessa dagarna, och sett att mitt envisa exempel med gymmet och musklerna kan leda till att man ser det som "skapande" av intelligens.

Jag tycker det är mycket svårt att skulle förklara UTAN att hamna där man ser för sig barn som tränas i färdigheter.

Jag ska fundera lite till, och se om det inte dyker upp en underbar måte att förklara på.
K-ina

Inlägg av K-ina »

Låt oss fundera! :lol:
Mamma till två pojkar.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Om jag lägger mig i lite ;)
Det viktigaste som Doman (och du) ständigt påpekar, när det gäller läsning eller räkning med barn är ju att de måste tycka att det är roligt.
Man slutar alltid INNAN barnet tröttnar, så att det blir roligt och spännande att fortsätta nästa gång.

Det gör att det tilltalar mig. Däremot har vi av tidsskäl valt att inte fortsätta på detta sättet.

MEN, Vera har börjat fråga efter ord på engelska - vet inte vad det kommer ifrån, men vi har därför sagt ord på engelska och upprepar med jämna mellanrum.
Vi har börjat med kroppen, för den finns ju liksom alltid med. Pekat på näsan och sagt "nose", munnen, ögonen, håret, öron, armar, ben...
Hon tycker att det är jättekul.
Häromdagen tog hon på sig sina strumpor och sken upp och pekade på håret och sa "häl". Det tog några sekunder innan poletten trillade ner, men det var ju hair hon sa. Och för henne var det ganska likt häl :lol: Och jag sa bara ja just det hair, det var ju nästan samma som häl.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
K-ina

Inlägg av K-ina »

:shock: Hoppsan! Jag har reeedan funderat en del!!! :lol:

Måste bara skriva ner det innan det försvinner bort i min hjärnas virrvarr... :roll: En tanke som är helt OK för mig är att hjälpa barnet att "förvalta sitt pund" (för att vara biblisk)... Dvs. är man född med en möjlighet och en gåva är det naturligtvis helt rätt och riktigt att göra det bästa av det! Var och en utifrån sin egen förmåga!!! När jag tänker så känner jag inte "över-människo-vibbarna" lika tydligt! :wink: :D

Nåväl - jag släpper inte tankarna på detta Hege! Jag ska fundera meeeeer!
Mamma till två pojkar.
Hege

Inlägg av Hege »

Yes, K-ina, där har vi det ju! :D

Förvalta sitt pund. Och även hjälpa barnet plocka fram sitt pund.

Doman menar att alla barn är födt med mycket pund, inte bara ett. Och vid hjälp av tidig stimulering till hjärnan, så blir barnet i stand til att förvalta flera av sina pund. Och det med lätthet, och inte strävan.

Vilken bra fundering du gjorde! Eller din hjärna gjorde, den har nog arbetat med detta i skymundan ett tag, eller? Jag älskar när det bara "ramlar ner" lösningar på detta viset. Säskillt när det hos andra ramlar ner lösningar på mina problem. :wink:
Hege

Inlägg av Hege »

/LO - här ska du få höra om något Vera kommer älska:

Från Adlibris beställde vi en CD-rom från något som heter EuroTalk.
CD-rommen heter Learn English, nivå Absolute beginners.

Det är en språkkurs som är lagt upp precis efter Domans principer. Det kommer bilder upp på skjermen mens en tydelig röst säger ordet på brittiskengelsk.

Det finns olika kategorier, även mat, färger, kroppsdelar, siffror, samt spel som är så lätta att Vera kan klara av dem.

Mina ban lär engelsk av bara farten, och har ingen aning om at det det är det de gör. De tror de spelar ett engelsk spel.

Felicias fröken är överväldigat över hur många engelska ord Felicia redan kan. Och vilket bra uttal hon har!

CD-rommen kostade 237 kroner, leverat hem i brevlådan. Rekomenderas på det varmaste.
Hege

Inlägg av Hege »

/LO - litt fel blev det. CD-rommen heter "Talk now!"

Hege
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack Hege
Jag ska kolla!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
K-ina

Inlägg av K-ina »

Får jag dela med mig?!!

O mäktiga féer, ge mitt barn i faddergåva inte bara skönhet, hälsa och rikedom och allt det där ni brukar komma stickande med - ge mitt barn läshunger, det ber jag med brinnande hjärta

Jag ville så gärna att mitt barn skall få i sin hand nyckeln till det förtrollande landet, där man kan hämta den sällsammaste av all glädje...

Astrid Lindgren 1907-2002
Mamma till två pojkar.
T.P

Inlägg av T.P »

lite frågor?? Dessa böcker..finns dom på svenska?? Tyckte jag läste ngn stans att man "måste"/bör börja med matten innan 2 års ålder..eller läste jag helt fel??

Super intressant forum :D mvh t.p

Började läsa med kort för ett halvår sen utifrån tipsen här..dock inser jag nu att jag uppfattat lite fel men men, NU vet jag iaf HUR :lol:
Var lite för långsam med att lägga in nya ord mm...
barn födda 04/06/08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej T.P. Jag har bara hittat böckerna på engelska och tror inte de finns översatta :cry: .

Ja, matte är det man vill börja FÖRST med och framför allt INNAN de kan räkna! Typ 1,2,3...

Jag har sett på filmen där de börjat med dem under 3 mån så det är aldrig för tidigt, men kan vara för sent. Så snabba på!!

Heja, heja heja.... \:D/

:idea: Hege hade filmer också, de är också på engeska och inte textade, men snabba att få i sig så man kommer igång fort och kanske lättare att förstå om man samtidigt kan titta.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
T.P

Inlägg av T.P »

Tack för svar :D

hur får man tag i filmerna?? Eller är dom på domans hemsida?
Kan ju engelska men inte svåra ord osv..
barn födda 04/06/08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu har vi köpt "Talk now".
Hon är jätteintresserad. GÄller här bara att inte låta henne sitta för länge (än så länge är vi ju alltid med), för det är lätt att köra en stund till när hon vill "bara en till".
Hon säger "Mamma kan jag få spela det man lär sig Engelska". Så hon vet att det är det hon gör, men hon tycker att det är jätteintressant att härma vad de säger.

Vi kör så länge hon tycker det är kul. Innebär det att hon lär sig tre ord eller prata flytande är ju inte det viktiga, om man säger. 8)

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "