Ny här med en 12 dagars tös

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Jag går upp med henne vid 20,,Byter blöja, ammar henne där upp o går runt. Hon somnar rint 21-2130.

:P
Tös Född 17 september 2012
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Jag har nu vagnat runt 18 för att få till en 20 min så hon orkar. Men hon somnar ej i vagnen o hon blir skitarg. Går ej att få lugn:(. På dagen sover hon bra i vagn o godtar vagnandet,,,,,
Tös Född 17 september 2012
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

En fråga igen. Nu har tösabiten ställt in sig på att inte sova längre än 20-45 på varje sovpass:( jag har henne ivagnen, sen när hon vaknar efter en kort sovning så är det ett evigt vagnande. Vagnar, sover 5 min etc. Så kan man väl inte hålla på i 1 h? Jag gör det för att om jag tar upp henne så vill hon amma o det blir alldeles för nära inpå.

Vad beror detta på att hon sover sååå kort helt plötsligt?
Tös Född 17 september 2012
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Så fort vagnen stannar så tar det inte lång stund så sprattlar hon till o vaknar,,,,
Tös Född 17 september 2012
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Hur löser ni det med fler barn? Kan ju inte springa upp o vagna i tid o otid efter korta sovningar. Och man ska ju inte låta lite skrika sig hysterisk. Hon är ju bara 6 v snart. De andra barnen lever ju om också så hon vaknar oftare( men hon vaknar även ofta när vi är själva)
Tös Född 17 september 2012
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Cony »

Hur funkar amningen? Försöker du få till förrätt huvudrätt efterrätt kaka och kanske en kaka till? :lol: Har du koll på http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... arngreppet Det finns mätt, och så finns det MÄTT.

Att syskonen "lever om" ska inte vara något problem så länge det inte gäller plötsliga jättehöga ljud väldigt nära den lilla, tänker jag.

:heart: Heja på!
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Jo det brukar oftast vara plötsliga ljud:),, men hon får helt enkelt sova på ovanvåningen med tvn på:)

När tösen vaknar när man lagt ner henne o börjar suga op händerna o vakna till, betyder det hunger??
Tös Född 17 september 2012
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Cony »

Ja det skulle jag definitivt säga att det betyder.

:)
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

O då tar man upp o matar för att sedan prova lägga igen?

Nu sover hon bara 20-45 min. Ska jag hålla på o vagna tills iaf 1,5 h har gått? Eller är det dumt att förlänga genom vagning när hon inte är 2 mån ännu o redo för schema?

Sedan tror jag att hennes mage krånglar också för när hon vaknar så krystar hon mkt o blir ledsen. Ibland kommer det små pruttar. Även när jag ammar så blrjar hon vrida sig o stånka o bli lite frenetisk vid bröstet när hon ätit bara 2 min. Slutar med att hon börjar gråta. :( stackars tös,,,
Tös Född 17 september 2012
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Exakt samma mönster har det varit med alla mina 3 barn. Gör jag ngt fel? Är det fel på min mjölk?
Tös Född 17 september 2012
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Cony »

Vid matning matar man så mycket det bara går och gärna lite till. Sen lägger man och låter ligga, så att säga.

Ömma järngreppet

Sitt upp skönt med barnet liggande i knät, till vänster (säger vi). Lägg då barnets högra lilla arm under din, mot din rygg. Håll den vänstra lilla handen med din egen, så att barnet griper om ett finger medan du håller resten av din hand omkring barnets. Tratta in bröst/flaska utan frågetecken i ord/handling. Titta sedan genast bort, på TV eller prata med någon, så att du (tillsynes :roll: ) släpper all koncentration på barnet. Låt den lilla äta i fred, ostörd av din visserligen underbara närvaro men som måste anstå tills måltiden är över. Bryter lilla ungen samman, låtsas som om DU bestämt att det är dags för rap just nu, och hiva upp barnet över axeln. Banka milt men effektivt i lilla rumpan, nerifrån och upp (ingen får somna här). Återgå strax, snabbt och tveklöst, till ömma järngreppet för påfyllning, så många gånger som behövs, tills lilla barnet är proppmätt


Jag tror din mjölk är utmärkt.

:heart:
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Oki jag vet men det är svårt. Har gjort så men när hon blit ledsen blir hon superledsen. Tar evigheter( känns det som :wink: ) att lugna henne. Men jag ska kämpa på.

Idag sov hon superdåligt men när jag nu la henne vid 17 så tar hon sig en långsovare. Ska väcka henne nu vid 19 för sen ska hon sova natt vid 2030..
Tös Född 17 september 2012
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag vet att många här som helammar ändå toppar med ersättning (eller urpumpad bröstmjölk) för att vara säker på att liten är mätt, framför allt på kvällen då mjölken är tunnare och livet i allmänhet kan vara lite kämpigt för en så ny liten människa.

:heart:
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Nu är jag tillbaka.

Kvällstrasslet fortsätter. Hon börjar själv få in en rutin med längre sovning vid 0900, en sovning vid 1330 , men sen skulle hon behöva sova vid ca17 oo det går inte riktigt. Brukar få henne att somna vid bröstet runt 18 o då sover hon 20-45 min. Sen orkar hon högst 20 min o sen blir hon ledsen igen( ibland hysteriskt) o så blir det vandring o lyssna på musik( då blir hon dåsig) sen går jag upp rubt 20 o ammar o sen lägger jag henne sovandes i sin säng.

Jag pumpade ut morgonens mjölk o försökte ge nu på kvällen men hon vägrar flaskan o blir skrikig.

Tips? Varför orkar hon bara 20 min på kvällen trots en tupplur på 20 min runt 18?
Tös Född 17 september 2012
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Den första tiden ÄR vinglig och sista luren är den som krånglar för de flesta. Hemma hos oss fick den ibland intas i bärsele, inte så bra i längden kanske, men det blev en räddning för oss för att undvika kvällstrassel.

Har du läst om kvällstrassel i Barnaboken?

Att äta ur flaska är något man måste lära sig precis som allting annat. Öva lite dagtid när lilltjejen är pigg! Kolla in ömma järngreppet och låt kanske pappa prova som inte luktar käk? :)

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"