Sid född 12.04.29

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
MammaFrankie

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av MammaFrankie »

Idag börjar vi dra åt tåtarna ;) Schemat är ett faktum! Kommer vår lilla mini tycka ä gott tror jag och Lilleman är tillbaka på dagis måndag så nu är det special strukturerat för att passa hela familjen :)

Tack Irmasmamma för ditt snabba svar :heart:
Vilket härligt, rörigt inlägg! :D :heart: :wink:
hihi...ja, nybliven tvåbarnsmor skriver lite här och lite där :)
Vad det gäller Minimans matintag så tycker jag att det viktigaste i alla lägen är att han blir mätt och belåten. En liten allergiker behöver sin sömn bättre än just bröstmjölk skulle jag tro.
Dessutom kan du kanske frysa in en hel del innan mjölken sinar och ge honom någon slurk om dagen en tid framöver?
Ja, visst är det så!
Sedan igår har iaf mini velat ha bröst som förrät, vid två målet banan till huvudrätt och utpumpad mjölk i flaska till efterrätt. Fungerar hur bra som helst tycker jag att blanda så länge han vill. Så nu när vi skulle till min väninna idag fick han bröstet innan avfärd och flaskan när vi kom fram. Altt inom en timma :)
Mini skarvar idag på långluren men jag har en känsla att det kommer att frsvinna bara han lär sig nya schemat... han är liksom lite grinig men typ... "vad är det här för nya tider?" grinig. Så när dom väl sätter sig:) Och nu vet jag ju dessutom hur mycket han får i sig.
Pumpningen har gått riktigt bra idag. Pumpar ena bröstet som han inte gillar ändå och får ut ca 125 ml / gång. VArför han föredrar det ena framför det andra vet jag inte? :shock:
:?: Hade ju gärna låtit honom bara amma på det innan också men vet inte hur jag ska lyckas få över hela produktionen till ett bröst? någon idé?

Natten gick mycket bättre redan igår. VAknade först vid 03:20. sedan tidig morgon då han låg och bajsade. JAg byte fort och slängde honom i vagnen där han somnade om till 06:45... tyckte jag var ok!
BECKmörker är av yttersta vikt.
Det har vi. Tillochmed handduk på golvet för att mörka ljusglipan mellan golvet och dörren ;)
Semestertider är härliga tider men kan också vara utmanande ibland med en pytte i familjen.... Hos oss har det varit superviktigt att säkra mörkläggningen på alla nya ställen, men också att liten får sova på samma ställen som vanligt, alltså resesäng och vagn. Hon skulle bli mäkta förvirrad om jag plötsligt skulle påstå att famnen var ett ok ställe att sova i! :shock: :lol:
Vagnen är med i alla lägen men svårt att få med den ut i båten :roll: Så där fick det bli famnen :roll: :) Gick bra det också... men tjaa...om det blev nån djupsömn vet jag ju inte precis. Nu är vi iaf hemma och saker och ting skall förhoppningsvis bli uppstyrt.
Angående tidiga uppvak: Har du läst denna tråden?
Njo...men är inte det mer kurningstipps...när dom är äldre? Eller gäller samma? Försöker ju göra så lite som möjligt men vill ju inte att liten jagar upp sig. Tror ni att som jag gjorde i natt...från säng till vagn, vagna kort är ok? Fick för mig att jag läste det någonstan i barnaboken så det är inget eget trick precis. Fungerade iaf...tills vi får ordning på tider o mat och så.

Skickar nu innan det här också blir för långt :) Mer frågor ringlar någonstans i mitt huvud men svårt att få fatt i dom nu....borde skriva ner dom någonstans när dom dyker upp...hihi...lättare sagt en gjort.

kram å tack :heart:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Läste mitt senaste inlägg...huff :shock: Hon kan ju inte skriva! :-? :-s
Men hoppas ni föstår ändå:)

minirapport

Ännu en bra läggning :) :-({|= :heart: :thumbsup: :sleep:
wohoo!!!
Lite protest men jag gick ut innan det var tyst (men gnöl) och fick gå tillbaka in 2 ggr o lägga till rätta o buffa lite men sen var det tyst... hurra för mini!!!

Har varit gnällig under dagen då han förmodligen tycker det tar för lång tid innan han får sova igen men när vi väl får till det så får vi nog till det.

Förhoppningsfull!

kram
Tetz

Inlägg av Tetz »

:thumbsup: :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Vilken härlig dag :heart:

Vardagen är här ... lite sent kanske men mannen har haft semester men är nu....förlåt...men "äntligen" tillbaka i arbete. Vet inte, men jag har liksom gått som och väntat på att allt ska bli på riktigt. Jag hemma med båda barnen, hela dagarna, helt själv :)
Det har ju givetvis skrämt mig också men typ som förlossningen...man fruktar den lite men när man väl gått riktigt långt över tiden (F och S är födda 16 resp. 17 dagar över tiden) vill man bara göra det.. now already!
Och vad kan jag säga då...Jo, det har varit alldeles, alldeles underbart :heart:
Äntligen är vi som på riktigt!!

Sedan i måndags har jag börjat pumpa och det går riktigt bra, massa mjölk. Sid äter först på bröstet sedan påfyllning ur flaska.
Vet inte om det är till min stora förvåning men kasnke lite....för SId äter inte mer för det utan trasslar en del med flaskan också men på något vänster har jag mycket enklare att förhålla mig till det vilket gör att min attityd blir mycket bättre :) Och det behöver ju han!!

Så nu ser jag ju faktiskt att vissa mål får han inte i sig speciellt mycke...vem kan tro det!? :shock: Han som är en så stor bebi.
Alla bara...han?? ...mattrasslare??...det syns inte!?
Och jag bara...mutter...njej...men det märks. Skarvar och skarvar :(

Vet inte varför jag är så glad ändå...men fast att han skarvar känns det som om vi är på rätt väg. Inatt vaknade han vet inte hur många ggr (pga mat tänker jag) men vi liksom redde ut uppvaken bra och säkert. 1:a gången 01:30 fick han mat 2:a gången 02:50 (hamna han i vagnen utan mat :shock: ) somna som en stock! varpå jag tog upp och matade 04 och la tillbaka i vagnen om vi skulle få tidigt uppvak. Och mycket riktigt... 05:30 var det dags igen...hugha...men ag vagnade med besked och han somnade till 06 varpå jag än en gång med säker hand (tror jag) drog några tag (eller ganska många små omgångar blev det) och väckte en glad bebi kl 07.
Så ingen vidare natt egentligen efter att jag en period fick väcka honom 04 varje natt.

Nu är det iaf mat på tapeten.... Och där krånglar mini inte:) =D> Nästan så man blir lite ivrig med matandet när det slinker ner så fort. Men jag behärskar mig och ser fram emot att mata på mer.

Dagslurarna har skarvat idag dom också. OCh jag som var så nöjd att gå över till 45 min lurar och tänkte...nu slipper vi skarven. Men näe...nu vaknar han efter 30 istället :shock: Långluren har faktiskt gått bäst. Igår endast en mini skarv. Idag en längre som jag försökte husljuda bort... han blev tyst men skrek upp sig igen. Vet inte men ag kanske var lite osäker här....husljudade som bara busan men orkade inte höra på värst mycke skrik så va och drog samtidigt... :?: vet inte om jag gör rätt här men man måste väl gå och dra lite om det blir mer än gnöl? Hur som helst var jag mäkta nöjd den gången han gick från att vakna till att bli helt tyst av husljud... även om han började igen 5 min senare.

Läggningen ikväll var fenomenal :):) La till rätta och ramsade mig ut....mini....tyst....gnöl. Vi gjorde husljud ...han började lite mer, lite mindre...sen lite mer som började eskalera....jag gick in , la till rätta och kort buff...ramsa ut. typ samma sak igen och jag fick gå in och lägga till rätta omgång 2...sen var det tyst :mrgreen:
Från våra monster läggningar till det här!!! Hurra \:D/

Men vi får se hur natten går...
:?: Gör jag rätt som lägger honom i sängen fast nätterna strular ? Och lägger honom i vagnen på nattetid när han vaknar för mycke?
Verkar ingen ide att ta upp för mat mer än 2 ggr ... han smutt äter ju då även på natten istället för att ta sig ett riktigt 20 min nattmål och somna om. desutom inte på särskilt gott humör för man blir ju trött på köpet av att ränna så mycket på nätterna.

Jag vill ju liksom att han ska vänja sig vid att somna i sängen men samtidigt lugnar vagning bättre än buff och fungerar bättre på morgonsidan ...så att vi båda får sova mer. vad tycker ni?

tid för lite OS sen Zzzzzz

tack ni fina för att ni finns :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Vilken härlig rapport, vad fint ni jobbar! =D> =D>
MammaFrankie skrev:Vagnen är med i alla lägen men svårt att få med den ut i båten
Hehe, vi knölade in både vagn och matstol i båten. Paraplyvagnen gick att montera isär och stuva undan, men stolen var i vägen ungefär heeela tiden! Dock nödvändig för att få en ettåring att sitta still vid slussning och annat. ;)
MammaFrankie skrev: :?: Gör jag rätt som lägger honom i sängen fast nätterna strular ? Och lägger honom i vagnen på nattetid när han vaknar för mycke?
Verkar ingen ide att ta upp för mat mer än 2 ggr ... han smutt äter ju då även på natten istället för att ta sig ett riktigt 20 min nattmål och somna om. desutom inte på särskilt gott humör för man blir ju trött på köpet av att ränna så mycket på nätterna.

Jag vill ju liksom att han ska vänja sig vid att somna i sängen men samtidigt lugnar vagning bättre än buff och fungerar bättre på morgonsidan ...så att vi båda får sova mer. vad tycker ni?
Här hade vi liten i vagnen hela nätterna och alla lurar tills hon satte hela nätter. Sedan flyttade vi över till sängen och det var inga konstigheter alls! Kanske blir budskapet att man inte kan somna om i sängen om du flyttar över från säng till vagn, tänker jag.

:heart:
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Hjälp!

vart är vi på väg nu :shock: ?
Här hade vi liten i vagnen hela nätterna och alla lurar tills hon satte hela nätter. Sedan flyttade vi över till sängen och det var inga konstigheter alls! Kanske blir budskapet att man inte kan somna om i sängen om du flyttar över från säng till vagn, tänker jag.
Okey...så så gjorde vi...tillbaka i vagnen igen :) Nu skall dagar och nätter ordnas...tänkte jag iaf.

Vi har börjat med frukt smakisar. Äter dom målet efter långluren och det går ner...
:?: Men hur mycket kan man fylla på här, i vilken takt ökar man?
Kan man ge fler ggr per dag eller hellre större portion en gång per dag?
Nu får han i sig ca 3-5 teskedar

Och det här med pumpningen. Jag pumpar för allt jag är värd men flaskan är dessvärre inge roligare än bröstet :( Skit tråkigt att suga helt enkelt med både större och mindre hål i tuten. Tror vi har hittat en som är lagom..Medela flaskan la vi på hyllan då han verkade föredra en vanlig tut och jag vill bara få i han mat så om ammningen går åt skogen så kvittar det med....förrutom :shock: Det är bm som är det godaste som man möjligtvis kan äta en hel del av men inte ersättning.
Mini har mer och mer börjat rata ersättningen helt totalt (har mjölkfri Nutramigen då han reagerar på mjölk) och bm finns ju inte i uppsjö precis.
Mini verkar tycka att mat är ett nödvändigt ont och jag sliter med att få till mysfaktorn runt maten. Truga är inte att tänka på .. då äter han dåligt resten av dan. Försiktigt lirkande är det som gäller...men det är tålamodsprövande och tidskrävande. All mat inom en timma... men asså...det känns så tjatigt:( typ som han bara...men du...inte igen! Jag vill ju inte ha!
Igår hoppade mini typ middan helt för att sedan vara jätte hungrig till kvällslurken. Men tog ingen ersättning (som jag brukar erbjuda allra först när han är som hungrigast) sedan tog han lite bm blandat med ersättning... gav upp och gav bara bm och han slurkade i sig det som fanns kvar men det var helt uppenbarligen inte nog men ändå nog för att inte villja ha någe mer i form av ersättning.
Och hur blev natten???
Katastrofal!!!!
Mini sov i princip inte alls :shock: :(
En timma i stöten var max, mat och lååånga sega uppvak. Så det där med att jag fyllde på nattetid verkade inte spela någon roll så ja...vad säger man... vi är trötta och går liksom på knäna här hemma med stackars storebror som undrar vad det är för gnällpar han kommit i sällskap med.

Hugha!!!
Kära vänner... vad gör jag!?!?!
Nätterna blev ju lite svajiga innan 3 månaders gränsen och i samband med den började vi med flaska och lite mat och hux flux var vi tillbaka på uppvak nästan 4 varje natt iaf. han vaknade ibland innan men jag kunde lätt tala om att det inte var dags än.
Nu krånglar han ju väldigt även med flaskan så tillbaka på 2 matningar per natt plus tiiiidig morgon med mååånga uppvak och sen nu i natt då...ännu värre. Det här fungerar ju inte :(

Vet inte men hela AW s filosofi går ju ut på maten...mätta barn, trygga barn osv... men om dom vägrar äta då?? Som jag sa så verkar mini tycka att mat mest är nödvändigt ont och äter därefter....precis så att man står sig.
Dagslurar skarvar också och trött är han däremellan så vi kämpar med marginalkvartarna.

Fick ändra lite i schemat då han inte klarade alla tider så nu ser det ut så här

07 vakna mat, mys egenlek på golvet då jag inte har fått iordning sängen (i know, i know...i will, i will)
08:45-09-30 sov (blir ofta 08:30)
09:30-11:30 med mat 10 skötning kelmorna sig och skötning först och efter maten passiv/aktiv delaktighe försöker vara ute en stund här
11:30-13:30 sov
13:30-15:30 med mat 13:30 åker ofta och hittar på något med storebror lekpark/bibblan
15:30-16:15 sov
16:15-19 med mat 16:45 nattslurk 18:30 detta vakenpasset är typ riktig familje vakenpass. pappa kommer hem från jobbet och vill kela. Alla badar sedan saga med storebror, nattslurk och skrattet till godnattet
19 sova natten
22 mamma gå o lägger sig slurk
04 nattmål ibland även 01

Onda cirkeln gör att Sid blir trött då han inte äter ordentligt och äter inte ordentligt för att han är trött. Och saker som att han somnar i bilen under vakenpasset händer OFTA! Kämpar med att hålla honom vaken men går inte ! Och ibland måste man ju bara sitta i bilen om man ska hitta på saker på andra ställen än hemma.
TIPS??

Ingen rolig rapport...jag vet... men den kanske låter värre än vad den är pga natten i natt. man är lite extra gnällig liksom.
Fast egentligen har vi haft det riktigt mysigt och ännu mysigare sedan flaskan. Det har gjort att jag vågar mig ut mer eftersom flaskan iaf känns lättare att förhålla sig till offentligt när det krånglar än att hoppa upp med skrikande, protesterande bebi med ett bröst ute. Fast han är en liten tröttmössa eftersom mamma inte hittat nykeln än så är han också väääldigt glad däremellan.

Ska skicka iväg det här nu... men måste bara säga. Inge bra läggning och uppvak 21 :shock: :shock: Aldrig hänt förr!! vadan detta??

Ska sluta att oroa mig nu...gör ju inte saken bättre och istället invänta svar.

massa kram och godnatt (hoppas jag vi också får :? )
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vi hade rejält flasktrassel här också, varje måltid blev en kamp och så ska det ju inte vara. När liten var tre månader och en vecka fick hon sin första smakportion - MUMS! När hon var fyra månader åt hon enbart riktig mat och är än idag ett riktigt matvrak och sover som en liten gris. Så, kort svar på lång fråga ;): mata på så mycket riktig mat liten vill ha! Ha lite koll på magen bara så att den hänger med.

Mer mat åt småfolket!

MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Tack SaraMilana <3

Så seg på å skriva fast att jag egentligen har massa frågor varje dag...hugha! Jag måste säga att jag tycker det är lite tufft inimellan fast jag önskar att jag kunde säga att det gick som på räls.

Vad som hände sist med vaken hela natten bebis var att liten började på att bli sjuk och fick en ordentlig förkylning på det med snuva from hell!! uff! Och inte är den över än :(
Så är det när man har storebror på dagis (som är en annan historia helt försej)

Nätterna har varit rejält svajiga med andra ord. Hade några sådana där mini vaknade var och varannan minut därför att han inte får luft. Vi har kört på med koksalt och utsug plus neceril till kvällen men ja ibland kändes det som man undra var som var värst...snuvan eller att ge dropparna...rosenrasen mini tar emot med stoooora protester :evil: uppkokad lök brevid sängen har vi också kört.
:?: Bm i näsan...kan det stämma? har inte provat men hört att det kan va bra?

Nätterna har iallafall blivit bättre och bättre även om dom fortfarande verkligen inte är bra och nu är vi tillbaka på nattmål 01 och 04 men så tänkte jag inatt nu när han äter bättre efter att värsta snuvan är borta och jag vågat mata på rejält med mat att kanske det var dags att skippa det där 01 målet men det tyckte inte mini så efter lite kruseduller så fick han mat något senare och tätt på igen ett till mål :?

Dagarna skarvar som vanligt men i helgen när jag jobbade på som bara tusan med husljud och grejer gick det mycket bättre men efter veckokaoset är vi tillbaka igen.
Vet inte...men jag får inte ihop vardagen någe bra med de två när jag är så här trött och när storebror och jag sitter och leker lego blir han lite bestört när jag rusar upp i ny och nä och husljudar och vagnar om vartannant.
:?: Tipps om hur man integrerar en 2 åring så han känner sig delaktig.
Har provat att vi ska husljuda tillsammans men han verkar tycka att det är sådär kul...höll ju på med något annat ju :roll:

Så frågor
:?: Mini har börjat vakna efter att han sovit 35 min istället för 45.
Har provat att mysvagna precis innan 35 och det hjälper då men inte om jag inte mysvagnar nästa lur. Har gått ut och gått för att håla det till 45 och då sover han 45 men inte nästa 45 min lur då vaknar han efter 35 igen.
:?: Ska man räkna 45 min efter att det är tyst efter att man lagt eller efter den tidpunkten man lägger honom ner?

Nattmål 22, 01, 04 ... plus tiiidig morgon allt för ofta.
vaknar 05:30 frågar, 06 frågar och 06:30 ...för det mesta somnar han om så jag kan väcka 07 men inte alltid plus att jag är ju alltid vaken från 05:30 numera omj ag ens klarat av att somna efter 04 målet..ohållbart... uff vad trött jag är.

:?: Vad gör jag
Låter honom äta 01 målet tills jag fått in massa riktig mat alla mål om dagen?
Tidig morgon?...om han bändå bara pratade men han liksom börjar muttra, kraffsa i maddrassen. om jag inte gör något här eskalerar det tills jag måste ingripa men då är han offta väldigt vaken och tar tid innan han somnar om igen...om han nu gör det.
Vagnar jag lite när det är på lite mer mutter stadium blir det tyst...mutter...vagning....mutter....vagning...så gör vi en 5-6 ggr sedan är det tyst typ 20 min tills nästa omgång. hugha! tips
Vet på brorsan gav vi pangramsa sedan ingenting så blev han tyst...om det nu ens inträffade. Vi har ju inte kommit till ramsa sadiet ordentligt än så det fungerar ju inte här utan då skulle han ju skrika upp sig vilket jag vill undvika men jag vill ju också undvika detta vagningsträsk jag hamnat i.
mata på så mycket riktig mat liten vill ha! Ha lite koll på magen bara så att den hänger med.
Massa mat går ner. Äter nu mat till 4 mål men ska lägga till gröt på sista målet också tror jag för magen fungerar finfint :)
flaskan tar han inte alls längre men jag ammar fortfarande till varje mål och ur båda brösten på kvällstid.

meeeer mat antar jag svaret är men jag tänkte ändå jag kanske skulle ha sett någon liten skillnad efter all mat jag redan tillfört.

Hoppas ni kan hjälpa mig. Är så trött och känner mig som världens sämsta morsa!

:heart: :heart: :heart: :heart:
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

inlägget lika rörigt som vanligt...hoppas det går å läsa :oops:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D

Stackars liten som varit så förkyld... Aldrig roligt! :(
Visst går BM i näsan utmärkt! Både antiseptiskt och smörjande. :thumbsup: Jag brukade återanvända en koksaltpipett till BM för att få in mjölken ordentligt i näsan. :P

Med kortlurar brukar iaf jag göra så att om liten somnar/tystnar inom marginalkvarten så räknar jag 45 min från då. Om det blir senare kortar jag luren till närmsta naturliga sömnpass, dvs 20 min. 
Man kan också lägga tidigare för att ge lite insomningstid. 

Ang oroliga lurar och nätter: Som du gissar tror jag framförallt på mer mat, men andra saker är också väldigt viktiga:
:arrow: Massor av fysisk aktivitet!! Magläge helst all vaken tid och ålträning minst 10x5 min per dag. :P
:arrow: Social delaktighet. Liten får vara med där det händer utan att VARA det som händer. Hjälpa till med livsviktiga sysslor. 
:arrow: Frisk luft i mängder. Minst en lur/dag utomhus och 1-2 pass vaken utevistelse. Helst inte bara vagnåkning då, utan gärna åla på marken, klappa träd osv. 

Ang vagningsträsk osv: har du läst de här fina trådarna?

Konsten att backa, skjuta vargar och fixa Attityden!

Säkerhet är trygghet

Sova Hela Natten på safari

Synd om lilla barnet?

Storasyskon finns det tyvärr inga här hemma så på den fronten går jag bet. :shock:

Här kanske nån annan har nåt att komma med? 

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Åh tack å tack IrmasMamma!

Allt för många vargar här också har jag förstått.
Jag vagnar lugn numera, inte nödvändigtvis tyst men ska jag köra på mer med ramsan alltså å låta han skrika lite och gå in först när det eskalerar?
Jag har liksom varit rädd för att backa för mycket och kanske lite osäker när det är tid att införa ramsan på riktigt. Men han är ju snart 4 månader så kanske det är dags.

Men... lite ? ... ska jag låta honom äta 2 ggr/natt eller ska jag aktivt ta bort 1 målet men låta honom äta 04?
Om jag nu ska köra ramsan aktivt nattetid/morgon .. ska jag lägga över honom i eget rum nu då eller kan jag ramsa från sängen brevid honom. Det är helt svart så han ser mig inte.

Tänker mig nu en liten ramsan kur...typ 3 dagar vid läggning.. verkar det vettigt?

kram å tack <3
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

frågorna är ovan men ville bara ge liten kvällsrapport.

Mamma är visst inte redo att backa fast jag helt uppenbarligen träskar :? :oops:
Jobbar på attityden stenhårt men uff vilket skrik... ARG :evil: inte ledsen utan arg men jag verktygar ändå :oops:
Hur som helst. Jag la till rätta bäbi som precis kiknat av skratt. Han lyfte på huvudet direkt jag släppt solfjädern men var tyst och jag ramsade ut till badrummet som ligger i anslutning till rummet där jag beslutat mig för att köra operation storstädning :)
Men mini var fortfarande tyst så jag bekräftade och bara :shock: skulle det bli så enkelt coh städade på lite snopet...men inte heller. Till en början var det mest gnöl så jag städade på...städa, skramla, slå i toasits o på med alla kranar ... skriket eskalerar ... jag ramsar.. mini lyssnar så skriket avtar något men börjar igen så fort ramsan är slut, jag ramsar igen men den tar inte alls.
Står inte riktigt ut och känner att vi får börja gradvis och går in och hör och häpna vilket träsk jag är i... ungen tystnar med det samma han hör min fot komma in genom dörren och liksom nästan lägger sig till rätta så jag kan buffa honom skönt .. haha .. vilken smarting så jag lägger bara till rätta, solfjädrar kort tyst bebi och går ut till högljudda protester.. :evil: :twisted:
Vet inte...när det är så tydligt tror man att man ska klara av att backa mera men...ja, ja... nåt jag får jobba på. Jag går in två ggr till..en varpå han gör precis likadant, tredje gången är han fortfarande upprörd och hulkar ner i madrassen och jag ångrar att jag inte kunde hålla mig tills minis snuva är helt borta (skit samma, nu var det gjort) jag håller solfjädern lite längre varpå han andas lugnt och jag går ut med ramsan och kan dra bekräftelden i samma svep. 30 min tog det visst från nerläggning till slut.

Var det ok tror ni? Han är ju van vid att jag verktygar vid ganska små pip även om jag gått ut med ramsan. Känns som att det borde va dags att backa när han så uppenbarligen är ute efter den där thaimassagen ?

kram :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, ja här är det nog dags att du tar fram bössan och skjuter några vargar och sen tar ni er ut och har lite trevligt i den sista sommarvärmen (och regnet :) )

Det blir lätt så att man hamnar i träskvärlden och det är ju inte så trevligt. Du hamnar i att räkna minuter, ml mat, skarvar och uppvak. Till slut blir allt bara trassel och inte roligt för någon av er.

Jag är säker på att det behövs mer mat, mycket mer mat och så mer tillit till lilla barnet. Är han mätt så är han, vill han inte äta så vill han inte men kommer säkerligen äta mer nästa mål. Att truga för mycket blir man ledsen av, alla inblandade, lusten försvinner och mat blir jobbigt, ett nödvändigt ont.

Däremot så tänker jag att han är en lite större kille nu och inte alls behöver äta på natten. Att äta ofta gör ju att magen får vila för lite, man känner sig aldrig riktigt hungrig utan småäter när det serveras mat. Fundera på att ta bort åtminstone det första nattmålet men han skulle helt klart inom en snar framtid, ett par veckor, klara sig utan nattmål överhuvudtaget.

Vad det gäller ramsan så är den det allra bästa verktyget så nu när du inför den på riktigt så gör det ordentligt. Han behöver inte ligga i ett eget rum om det verkligen är så att han inte ser dig i mörkret. När man jobbar med ramsan handlar det bara om vilken attityd man besitter. Tänk på att det du vill säga honom genom ramsan ska sitta i magen och komma ut i Ramsan. Så om du är glad och positiv så ska det höras i ramsan, du ska också kunna vara bestämd och punktsättande. Så känner du att du är trygg nog och har den rätta attityden som krävs för att införa ramsan så gör du det.

Och dela sen upp händelserna i hans lilla liv så inte en taskig läggning blir något du har med dig nästa läggning för då blir förväntningarna så stora på att det ska gå åt skogen så det gör det. Försök att skaka bort det som varit och se framåt, hela tiden.

Och du, kom ihåg av att njuta av barnen också och oroa dig mindre (vilket är lättare sagt än gjort men du får jobba aktivt på det)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Vilket fint svar Susan :heart:

Oroa mig mindre tror jag helt och fullt är nyckeln.
Uff...jag är en hel oros varg hela jag :(

Fast jag njuter faktiskt väldigt mycket av mina godingar för vi har det bara såååå mysigt hemma tills lillskrutten ska sova... då börjar jag oroa mig och längtar tills han ska vara vaken igen...så dumt .. hur ska man kunna sova gott då ?? ska sluta med det!
Som du sa...dags att ta fram geväret!! nu ska skjutas vargar!!!

Oki mer mat, ja...än så länge har riktig mat varit en hit :) det verkar gå ner hur mycket som helst så nu kanske jag mesar mig istället och blir orolig att det blir för mycket för fort för lillla magen...men den har ju fungerat hitils så jag får se till att mata på mera tills han säger stop själv liksom.
Hej, ja här är det nog dags att du tar fram bössan och skjuter några vargar och sen tar ni er ut och har lite trevligt i den sista sommarvärmen (och regnet :) )
I

Det haru rätt i. Sista turen till stugan i sommar sker i helgen så då får det passas på att njutas :) :heart:

:heart: :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:heart: :heart: :heart:

Härligt!

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"