Så här har vi gjort. Jag har nu inte allt på datorn men en del.
Jag har en mapp som heter Doman och i dem har jag mina undermappar. En för matte, läsning resp bits.
Varje program har också undermappar med "Retired" prickar, bits eller vad det nu är man gjort.
Sedan följde jag boken i hur många prickkort/bilder jag visade per gg. Ex 5 prickbilder per gg, 3 ggr per dag.
När det gäller matten så förberedde jag mig kvällen innan med att säga rätt antal och lägga det på minnet till följande dag. Så jag hade ingen "fusksiffra" någonstans i ppt. Det skulle bara distrahera. Jag la själva mönstret på prickarna på minnet för att inte villa bort mig.
Sedan la jag in automatisk frammatning av bilder i ppt. En sek per bild. Det var en bra fart när gossen var mindre. När det går så fort som en sek per bild så är det svårt att hänga med i början. Jag tränade tills det blev bra. Och det blir det.
Lägga till röst tycker jag inte är en så god idé. Det är din röst, entusiasm, varierande melodi i rösten som gör att barnet tar in och finner det intressant. Det är en grund i Doman att det är just föräldrarna som interagerar med barnet.
Med det sagt så lever i en tid av rasande teknologi och det finns tex en app till iPad som bygger på Domans matteprogram, med prickar och tillhörande röst - fast jag vet inte hur bra den är. Det får man kolla upp. Men den finns för dem som vill pröva med det. (Finns i Appstore)
Småälsklingar älskar datorer och iPads. Enkelt att använda och de kan själv välja vad de vill se och hur fort. Och det går FORT.

Verkligen. Det enda är att du måste orka bryta åt dem, givetvis, och det kan bli jobbigt. Alltså, min gosse blev jätteledsen när jag begränsade hans tillgång till alla elektronik men det är ngt som bara måste göras. Deras kunskapstörst är helt makalös så de kan sitta hela dan...
Nu måste jag vila.
Värme och forts lycka till!