Månadens krönika - "Dunka huvudet i väggen"...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Månadens krönika - "Dunka huvudet i väggen"...

Inlägg av TorsMamma »

annawahlgren skrev: Idag blev jag uppringd av en reporter på radions Ekoredaktion. Han kunde berätta att PSD hade ökat. "Bottenåret" 2009 var det bara 13 barn som dog i PSD. Men 2010 var det 27. Man hade haft ett inslag om det på radion i morse (som jag missade). Nu undrade han vad jag trodde ökningen i denna bottenlösa tragik (mina ord, inte hans) berodde på.

Vad tänkte han sig för svar, tror ni? Vad skulle kunna tänkas komma att stå på löpsedlarna i kvällspressen?

KRAFTIG ÖKNING AV PSD. ANNA WAHLGREN MEDGER: DET ÄR MITT FEL. JAG MÖRDAR BARN MED MINA RÅD.

Ni minns citatet här av Lars H Gustafsson, där han förmodade att min "barnmisshandel" kunde orsaka Shaken Baby Syndrom :shock: Ni minns citatet från Läkartidningen - vad skulle jag säga till alla de föräldrar som kom till mig med sina döda barn i famnen efter att ha följt mina råd´ :shock: Ni minns utnämningarna av mig i både norsk och svensk press som inte bara barnmisshandlare utan BARNAMÖRDERSKA - uttalat med det ordet, rättsvidrigt att tillskriva den som inte är åtalad för mord, än mindre dömd :shock:

Marina Einarsson kanske inte alls har varit så tyst som hon framstått här.

Är det nu en ny häxjakt från etablissemanget och (därmed) media i antågande, vill jag bara att ni ska veta, ni alla kära :heart: att jag inte deltar i den offentliga debatten mer - aldrig mer. Jag har sagt mitt, och det finns att läsa i krönikorna (och den avslutande kommande). Som jag också hänvisade Eko-reportern till. Han undrade om han fick återkomma med fler frågor - vilket betyder att han först ringer tillbaka till vem-det-nu-var av de vita rockarna som la skulden på mig, som ju, utifrån min erfarenhet av de små BARNEN, rekommenderar det "livsfarliga" magläget, och undrar hur HAN (eller hon) ställer sig till min ovilja att spekulera i orsakerna till ökningen, och sedan skulle han då återkomma till mig med nya kött på benen av märke Marina Einarssons framgångsrika förtal. Jag vet att det är så det går till.

Men på hans undran om han fick ringa tillbaka svarade jag nej. "Jag har sagt vad jag har att säga. Det står i krönikorna."

Så nu får vi se :roll: Kommer nya anklagelser om mig som BARNAMÖRDERSKA blir fler än Marina Einarsson tvungna att kräla fram i dagsljuset. Men lika lite som då orkar jag nu väcka åtal för förtal. Jag är för gammal och för trött och framför allt - vad skulle det gagna de små barnen :?: :!:

De små barnen blåser på mitt onda.

Och mitt underbara forum :heart: =D> :heart: \:D/ :heart: :thumbsup:
Men på TV4 i morse sa man att man tror att antalet PSD har ökat för att mängden mammor som röker har ökat. Är det då ditt fel det med kan man undra? :? :twisted:

Andningslarmet då, innehåller rapporten hur många barn av dem som dog i PSD hade andningslarm? :cry:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Månadens krönika - "Dunka huvudet i väggen"...

Inlägg av LilloppansMamma »

Vill flika in med att det var antalet unga kvinnor som röker som hade ökat :roll: . Alltså inte mammor. (förlåt, nu smiter jag tilbaka till tråden som just nu handlar om PSD) :lol:
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
plutteli
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:09
Ort: Luleå

Re: Månadens krönika - "Dunka huvudet i väggen"...

Inlägg av plutteli »

annawahlgren skrev: Så har vi plutteli här igen med sina citatsjok modell FL. Tack, Sarisparis och JW för utomordentligt sakligt och vänligt bemötande (av ICKE modell FL).

:arrow: Plutteli, var det inte du som för inte så länge sedan hävdade som vetenskapligt bevisad sanning i en tråd här att det är OMÖJLIGT för små barn att sova 12 tim sammanhängande natt :?:

Om jag sedan personligen har kurat 800 barn, som motbevisar det påståendet, och om forumet uppvisar säg 8.000 barn, som motbevisar det påståendet, och om 80.000 barn (och då höftar jag bara - var viss om att de är betydligt fler) som kurats med hjälp av Internationella Sova hela natten i Sverige, Tyskland, England, Amerika, Ryssland, Finland, Danmark och nu snart Italien, Frankrike och Norge, motbevisar det påståendet, så är det inte underlag nog för att avslöja din vetenskapligt bevisade sanning som den FETA LÖGN den är :?:

Marina Einarsson är avslöjad som lögnare (se månadens krönika). Hennes lögner har gjort en enorm skada. Och det var väl meningen; det är väl poängen för en näthatarstalker, men på kuppen har hennes trovärdighet rykt.

Så skilj noga på vad det är du försvarar, tycker jag, plutteli - åsiktsfrihet eller "rätten", den närhatarsjälvpåtagna, att beljuga, förtala, skända och förgöra namnet och personen Anna Wahlgren :?: Väljer du det senare, kan väl du och Marina Einarsson tillsammans tala om VARFÖR? Väljer du det förra, kommer du att bemötas med all respekt (se Sarisparis, se JW).
Jag frågar dig Anna, en person som spenderar tid på ett forum och där anmäler inlägg som tex kallar dig för psykstörd häxa m.m. m.m. så att de raderas, försvarar din person, dementerar rykten om att du varit så oduglig som förälder att dina barn omhändertagits m.m låter det som en person som brinner av ett hat mot dig?

Sen kanske du ska vara lite försiktig om det där med att ljuga och skriva om sanningen ;) Det jag skrivit är inte att barn omöjligt sover 12 timmar om natten i stäck, det jag skrev är att det är omöjligt att det gör detta UTAN att komma upp i ytlig sömn, den sömn där snabba "uppvak" på max 1 sek gärna inträffar och där barn som tex är hungriga eller otrygga gärna vaknar upp helt och inte kan somna om på direkten. För ett barn som sover gott och tryggt stör dessa micro uppvak inte ett dugg och barnet sover gott vidare utan att annat än hjärnscreeening kan påvisa att barnet faktiskt var vaket. Det är detta DU och somliga med dig dock förnekar sker med SHN barn, att ett kurat barn hamnar i djupsömn och sen inte kommer ut ur den fören barnet vaknar 12 timmar senare och DET är inget annat än ett medicinskt fenomen (dessutom potentiellt hälsofarligt sådant).

Vad gäller det sista, jag har faktiskt aldrig dragit en lögn, alla exempel på enligt mig helvrickade råd från dig och andra här på forumet har jag svart på vitt och det är således inte ett dugg svårt för den hågade att själv läsa trådarna och bilda sin egen uppfattning. Att beskylla Marina för allt "ont" är ju dock en hatkampanj om något, hon är ju vilket du bör vara fullt medveten om, lååångt ifrån den enda privatperson som agerat mot dig, polisanmält, skapad debatt osv. Marina har bara varit en i mängden om än en som verkat retat dig lite extra. Vill ni ha svar från henne kan det ju vara in ide att 1. inte ljuga om henne och 2. sluta blocka henne från forumet samt 3. Inse att hon inte är den enda som arbetar mot dig.

Slutligen har jag sagt det förr och säger det igen, dig som person har jag ingen åsikt om Anna, det är somliga råd och "attityder" jag vänder mig emot. Jag råkar vara sådan, ser jag nått som är rejält fel enligt mig kan jag inte bara vända mig bort och ignorera det.

Med det sagt skall jag återgå till att få amningsrådgivaren på FL under lupp.
Mamma till S 080818 och V 110126
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Månadens krönika - "Dunka huvudet i väggen"...

Inlägg av Sarisparis »

plutteli skrev:Det jag skrivit är inte att barn omöjligt sover 12 timmar om natten i stäck, det jag skrev är att det är omöjligt att det gör detta UTAN att komma upp i ytlig sömn, den sömn där snabba "uppvak" på max 1 sek gärna inträffar och där barn som tex är hungriga eller otrygga gärna vaknar upp helt och inte kan somna om på direkten. För ett barn som sover gott och tryggt stör dessa micro uppvak inte ett dugg och barnet sover gott vidare utan att annat än hjärnscreeening kan påvisa att barnet faktiskt var vaket. Det är detta DU och somliga med dig dock förnekar sker med SHN barn, att ett kurat barn hamnar i djupsömn och sen inte kommer ut ur den fören barnet vaknar 12 timmar senare och DET är inget annat än ett medicinskt fenomen (dessutom potentiellt hälsofarligt sådant).
Internationella Sova Hela Natten s 46

Lugnet, sâväl det psykiska som det fyska, är förutsättningen för varje människa, stor som liten, att kunna somna skönt - och ocksâ för att kunna somna om, när man vaknat till under natten, vilket alla människor gör dâ och dâ (även om man inte alltid minns det efterât.)


Det verkar som att missuppfattningarna i denna diskussion är legio, tur att vi iallafall kunde reda upp denna! :D

Lite kort nu dâ alla killarna ska badas. :D

:heart:
plutteli
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:09
Ort: Luleå

Re: Månadens krönika - "Dunka huvudet i väggen"...

Inlägg av plutteli »

Sarisparis skrev:
Det verkar som att missuppfattningarna i denna diskussion är legio, tur att vi iallafall kunde reda upp denna! :D

Lite kort nu dâ alla killarna ska badas. :D

:heart:
Verkligen, eller så håller sig somliga inte till sanningen ;)
Detta var exakt vad jag skrev:

plutteli skrev:Dessutom tror jag inte heller att SHN-kurade barn verkligen SOVER non stop hela natten, det gör inget barn.

annawahlgren skrev: :D Jo.


O:) :heart: :sleep:

plutteli skrev:
Ja isf håller jag med om att sjukvården borde kolla upp SHN mer noga eftersom SHN barn är lite av medicinska under som sover helt utan minsta avbrott....
Inte ens vuxna sover ju helt utan avbrott, skillnaden är ju bara att vuxna oftast somnar om så fort att de inte ens mins att de varit vakna i en sekund eller två, och barn som sover gott och tryggt gör samma sak även om uppvaken är lite fler...



Så, då var den saken helt ur världen. :)
Mamma till S 080818 och V 110126
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Månadens krönika - "Dunka huvudet i väggen"...

Inlägg av Sarisparis »

plutteli skrev:Så, då var den saken helt ur världen. :)
:thumbsup:

:heart:
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Månadens krönika - "Dunka huvudet i väggen"...

Inlägg av AMAMA »

Plutteli:
Tja, vi räknar väll helt enkelt det här med att "sova hela natten" lite olika. Hon är nämligen knappt vaken när hon äter och så snart hon ätit klart kurar hon ihop sig i sängen och sover gott. Skulle hon däremot inte äta skulle hon bli klarvaken och nattens sömn vara ett minne blott.
Dessutom tror jag inte heller att SHN kurade barn verkligen SOVER non stop hela natten, det gör inget barn, frågan är bara hur stora uppvaken blir och om de stör eller ej

(Fra tråden http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 8&start=60)

Hei,
og her er (litt mer av) sammenhengen du skrev det hele i, Plutteli. "Uppvaken" kunne lett tolkes som noe mer enn det du skriver ovenfor, som jo gjør det hele mer tydelig ! Bra!

Skriv gjerne mer om hva du mener er bananas i Barneboksfilosofien som mange av oss som hjelper hverandre her på forumet har tatt til oss og gjort til vår egen i praksis med barna våre ! Da kan vi få en saklig diskusjon.
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Månadens krönika - "Dunka huvudet i väggen"...

Inlägg av Luvisen »

Plutteli/ Marina Einarsson och gelikar:

Det fria samhället är bra såvida människorna i det förhåller sig civilt mot varandra men bräckligt i praktiken. Din frihet slutar där en annans människas börjar.

Det finns ingen rätt att sprida sakfel hit och dit även om man KAN det.

Om ert uppsåt är att utsätta Anna Wahlgrens för andras missaktning så är det förtal, inget annat. Föreligger detta uppsåt så kan det inte vara fråga om annat än ett grovt brott då uppgiften både genom sitt innehåll och omfattning i vilken den blivit spridd varit ägnad att medföra allvarlig skada.

För det kan man få upp till 6 mån fängelse.

Vill ni förmedla ngt här på denna privat drivna plattform ska det vara sakligt om ngt. Anna Wahlgren har ett makalöst tålamod och trots att ni gjort henne personligen illa och fått henne att må dåligt så portar hon inte er fr sitt alldeles egna forum. Vilket hon har all rätt att göra fullkomligt godtyckligt dessutom.

Anna Wahlgren är en god människa då hennes önskan är att förstå - även detta som gör henne ont. Ni drivs av helt andra, motsatta krafter, då ni vill förstöra och förgöra. Det är varken gott eller rätt.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Månadens krönika - "Dunka huvudet i väggen"...

Inlägg av TorsMamma »

Hej alla medlemmar,

Jag vet att vi alla brinner i vår fråga och vill gärna få skriva vad vi känner.

Men jag vill uppmana er att tänka på "tonen" håller vi inte den (gäller oss alla) så kommer jag ORDFÖRANDE att censurera tråden, där delar helt enkelt tas bort. Det vore synd tycker jag.

Så snälla, tänk på tonen är ni rara. RESPEKT och HÄNSYN är viktigt här. 8) 8) 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Månadens krönika - "Dunka huvudet i väggen"...

Inlägg av annawahlgren »

TorsMamma skrev: Men på TV4 i morse sa man att man tror att antalet PSD har ökat för att mängden mammor som röker har ökat. Är det då ditt fel det med kan man undra? :? :twisted:
:D Men visst är det det :mrgreen:
Marina Einarsson skrev:Vill ni ha bevis på hennes - ofta direkt skadliga - rådgivning kan jag maila er tonvis med skärmdumpar och länkar, t.ex. att hon inte tycker det är skadligt att röka när man är gravid --- osv i all oändlighet. Är det DETTA ni vill lära ut till era föräldrar?


:D Tack, TorsMamma :heart:

:D Tack, Luvisen :heart:

:D Tack, ni alla kära :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Månadens krönika - "Dunka huvudet i väggen"...

Inlägg av Nimrah »

klopp skrev:När jag blev medlem nyss så lovade jag att inte skriva vissa grejer, tex. hatiska grejer....men visst verkar det som om Marina Einarsson får mottaga en del hatiska inlägg?
Med anledning av detta vill jag be om ursäkt för att jag (faktiskt skämtsamt var tanken) kallade Marina för surtant. Förlåt Marina :oops: ! Men förutom mitt klavertramp så har jag svårt att se de övriga hatinläggen här mot henne?
plutteli skrev:Sorry, men mängden barn någon har är ett icke argument. Lars H som ni ger så mycket för ;) har även han 9 barn, dessutom barnläkarutbildning på det, något som iaf för mig ger lite mer tyngd åt saker och ting.

Alla har rätt till sina åsikter, men det betyder inte att ingen har rätt att ifrågasätta dem. Vi som anser att flertalet råd och förhållningssätt på detta forum är "bananas" har all rätt i världen att anse det OCH att sprida detta OCH att ifrågasätta det.
Att ni ser det som hat och förföljelse säger iof mer om er än om oss, och ordspråken "leva som man lär" samt "inte kasta sten i glashus" kanske vore nått att fundera lite över?
Du har så klart rätten att tycka att Lars H med sin akademiska utbildning väger tyngre. Jag tycker Annas ickeofficiella empiriska sådana smäller högre. Dessutom har hon garanterat hjälp fler barn till god sömn. (spekulationer javisst men med gott underlag). Det är min och andras rätt. Det är helt OK om du tycker råden här är bananas och det tror jag alla här unnar dig. Men det är en helt annan sak att kalla de för skadliga, barnmisshandel etc. Vad är det för stenar som kastas här inne? Det är en sak att säga som det kanske görs ngn gång ibland att "titta vilken tok-Pelle" om ngn man tycker ger bananasråd och en helt annan att starta en motarbetargrupp mot Pelle.
plutteli skrev:Slutligen har jag sagt det förr och säger det igen, dig som person har jag ingen åsikt om Anna, det är somliga råd och "attityder" jag vänder mig emot. Jag råkar vara sådan, ser jag nått som är rejält fel enligt mig kan jag inte bara vända mig bort och ignorera det.
Jag råkar vara exakt likadan och så är också de som skriver i denna tråd. Ser jag ngn orättvisa så eller orätt vill jag göra vad jag kan för att få en rätsida på det hela. Dessutom blir vi alla härinne indirekt anklagade för att hjärntvättat följa Annas råd som är inte bara bananas utan misshandel enligt t ex Marina. Det är inte OK. Som sagt jag skulle också agera och polisanmäla om det rörde sig om sådant. Är vi ca 80 000 enligt Annas siffror ovan (eller kanske ca 160 000, barnen har ju oftast två föräldrar) hjärntvättade föräldrar som misshandlar våra barn? Nej. och det är väl också därför ni känner att vi är sektliknande för att vi envetet nekar till att detta stämmer. Jag är en som aldrig kommer att gå med på att "erkänna", inte för att jag är hjärntvättad utan för att resonemanget och anklagelserna inte stämmer.

plutteli skrev:plutteli skrev:Dessutom tror jag inte heller att SHN-kurade barn verkligen SOVER non stop hela natten, det gör inget barn.

annawahlgren skrev: :D Jo.
Men plutteli. Om du verkligen på fullaste allvar menar att du trodde att Anna med detta jo menade att alla kurade barn sover 12 timmar djupsömn så är jag verkligen inte förvånad att du kan tolka allt annat hon skriver på det sätt du gör. Verkligen inte illa menat nu men varför i hela världen tolkar du det på det sättet? Du har hela forumet fullt med inlägg om text, du har hela barnaboken och shn. Allt med Annas ord, och du väljer att tolka det som om hon sagt att barnen sover djupsömn hela natten. Jag garanterar att Anna kan mycket mer om barn och sömn också från vetenskapliga texters basis än vad t o m Lars H kan men här går hon alltså emot sin egen kunskap? Om du gör på det här sättet så far du ju med osanning? Förstår du? De flesta andra människor tar in hela informationen som finns tillgänglig och har inga bekymmer med att förstå hur hon menar. Jag kan inte annat än tro att du/ni (för det är precis så här det brukar gå till) gör det utav ngn form av illvilja. Varför? Det är där VI börjar undra. Varför vill man vara elak? Varför vill man feltolka? Eller är det så att du/ni faktiskt inte kan förstå? (Igen inget illa menat jag lovar)

En förvirrad Nimrah :?: :shock:
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
klopp
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 23 okt 2011, 09:13

Re: Månadens krönika - "Dunka huvudet i väggen"...

Inlägg av klopp »

AW: På dig låter det som om Marina Einarsson är roten till allt ont som händer i världen(ja iaf. i din värld)
Tror du på allvar att hon är den enda med dessa åsikter och att det enbart är hon som agerar?
Visst, hon har orken att agera lite mer än vi andra, sen finns det vissa som agerar lite och de som tycker men inte agerar alls.
Vi är en stor massa som alla känner samma sak.
Det är inte för inte som just SHN och barnaboken har blivit så kritiserat!
Det är heller inte dig Anna Wahlgren som namn eller person någon kritiserar(eller förtalar som du påstår) utan det är dina åsikter och 'metoder' när det gäller barn som vi ibland tycker är helt uppåt väggarna.
Jag förstår heller inte vad du menar med att Marina Einarsson är avslöjad som lögnare, du menar att hon har agerat och visat sin åsikt jämte mot dina 'metoder' ?

Jag tror heller inte att Marina Einarsson mår dåligt och skäms över att hon inte längre är anonym i detta forum, jag tror att Marina Einarsson mycket väl står för sina åsikter och försvarar dem. Anledningen för att hon inte går in på forumet och argumenterar med dig, det vet jag inte. Kanske hon är bortrest, har fullt upp med familjen, har andra saker att prioriterar....i vilket fall så förstår jag henne, för som jag skrev tidigare är det helt lönlöst att skriva här där ingen lyssnar och du har medhåll av dina medlemmar.

Kommer tillbaka till det här med att du verkar tycka att Marina Einarsson är den som förstör allt, tror du att hon påbverkade profylaxkursledarna? Tror du inte att de har en egen åsikt och vilja?
Så du vet så är jag nu mycket nöjd över att samarbetet bröts för att jag tycker att de står för nåt helt annat än det du förespråkar.

Det är även ganska lustigt att du tror att Marina har skickat en reporter på dig, förstår du inte att det är många som inte står bakom dina 'metoder'? Det har det varit i många år och det kommer det alltid finnas folk som gör.
men på tal om att sova på mage, så borde alla veta forskarnas råd, det är vetenskapligt bevisat! och ändå finns det dem som väljer att bortse från detta...det är för mig konstigt. Men det gäller ju många grejer, tex att röka under graviditet, det är också korkat, för man vet att det kan skada fostret. Att välja bort vaccin vet vi ju också att det kan vara väldigt dumt.
(nej jag påstår nu alltså inte att du förespråkar rökning under graviditet, tog det bara som ett exempel på råd från forskarna)

Det är bra att du inte orkar väcka nåt åtal, för det skulle bara trötta ut dig ännu mera, då du inte har några som helst grunder till det.
Att du även har börjat tala om dig själv som tredjeperson är även det lustigt.

Du och dina medlemmar har även efterfrågat varför vi tycker som vi gör och varför vi kritiserar/upplyser. Jag kan bara svara för mig själv och jag försöker ta det kortfattat så att det sammanfattar allt: Tänk er att ni ser mig behandla mitt barn på ett sätt ni finner mycket olämpligt, inte att jag misshandlar mitt barn men att jag gör något som i era ögon ligger på samma nivå. Skulle ni då inte yttra er om detta och säga att det jag gör är fel?
Ja, ungefär så ser jag på hur barn blir behandlade i SHN.
Jag anser att man ska utgå från barnets behov och känslor, inte sätta upp en mall för hur jag tycker det ska vara och att barnet ska göra som jag säger.


Tycker ni att det är normalt att ett barn ska få ligga och ropa på hjälp över en halvtimme för att den har fastnat med benet mellan spjälorna i sängen? Stackars barn! Där ropar den på sina föräldrar att den behöver hjälp och föräldrarna bara ignorerar sitt barns försök till kontakt, allt pga SHN
eller att låta ett barn ligga i en bajsblöja i flera timmar...nä usch barnplågeri
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Månadens krönika - "Dunka huvudet i väggen"...

Inlägg av annawahlgren »

JW skrev:Mycket märkligt tycker jag att det inte är fler som står och demonstrerar utanför BVC där det dagligen lärs ut 5-minutersmetoden.
:D Tack, JW :heart: Jag demonstrerar dagligen och stundligen :mrgreen: Fast i det tryckta ordets form.

Ur Internationella Sova hela natten (2008, "Barnet och sömnen"):


*Principen för femminutersmetoden, som har sina rötter i 1940-talets USA, är att spädbarnen får skrika sig till sömns, medan föräldrarna tittar till dem var femte minut och talar om att de är där.

:arrow: Metoden lägger ansvaret på barnen själva att efter förmåga lugna ner sig.

Den kräver starka nerver hos föräldrarna, som förväntas sätta sig över de beskyddarinstinkter som manar dem att störta sina nödställda små till undsättning.

Barnen somnar mycket riktigt förr eller senare, eftersom deras skrikande inte leder till något annat än uppgivenhet och utmattning, så skrikmetoden fungerar – förutsatt att föräldrarna är mäktiga att legitimera sin passivitet inför barnets mer eller mindre hysteriska förtvivlan.

Femminutersmetoden har sina betänkliga brister:

1. Det obesvarade skrikandet skapar oundvikligen övergivenhetskänslor. För ett litet barn som inte kan överleva på egen hand betyder det livsfara att bli övergiven.

2. Den sömn, som följer på uppgivenhet, förtvivlan och psykisk utmattning, blir sällan djupt vederkvickande. Det gäller oss alla.

3. De allra flesta små barn som ”botats” med skrikmetoden sover alldeles för lite. Föräldrarna måste matta ut dem redan i vaket tillstånd. Förståeligt nog vill alla helst slippa timmar av skrikande.

4. Den sömn, som barnen själva inte söker eller njuter, viker gärna för första bästa påfrestning som tandsprickning eller förkylning. Resultatet av Controlled Crying Method är därför sällan bestående. Feminutersmetoden får upprepas om och om igen.


:arrow: Till skillnad från skrikmetoden lägger Sova hela natten-kuren ansvaret på FÖRÄLDRARNA.

Det är de vuxna som ska hjälpa barnet i ro.

Det är de som ska jaga vargen – överlevnadsångesten – betryggande på flykt och låsa honom ute.

Det är de som ska garantera barnets överlevnad och mer därtill: ett gott liv, ett tryggt liv, med god sömn, fredad sömn, tillräcklig sömn - och en skön sömn, som lilla barnet snart formligen älskar att ta sig, trygg nog i sig själv att både våga och vilja sova så gott.


:arrow: Enligt Sova hela natten-kuren får små barns frågor aldrig lämnas obesvarade. Deras oro för livhanken, fruktan för vargen, ängslan för sin obestridda hjälplöshet får aldrig förklinga ohörda.

För mig får inga små barn skrika alls.

Små barn får inte befara sig övergivna en sekund.*


:heart: O:) :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Re: Månadens krönika - "Dunka huvudet i väggen"...

Inlägg av Susanne* »

Jag tycker den här diskussionen är absurd. Och sorglig. Vem gagnar den? Ja, inte barnen i alla fall. Att överhuvudtaget prata om barnmisshandel för att en bebis ligger med bajsblöja en stund. Ja, då vet man inte vad misshandel är och på vilket sätt barn kan fara illa. Att lägga energi på att diskutera och kasta skit om bajsblöjor ( :D ) känns himla märkligt med tanke på så mycket gott man kunde gjort med den tiden. Stöttat barn och folk som far illa. Och nej, jag vet att det inte bara handlar om bajsblöjor? Men vad mer av stor vikt egentligen? Om man skalar lite. Att ett barn vid ett tillfälle fastnat i spjälan och fick vänta 30 minuter? Hemskt för stunden men är det värre än att barn blir fasthållna regelbundet på sjukhus för diverse undersökningar. Mer skadligt? Men visst kan kuren missbrukas om någon nu inte förstår att grunden är att kommunicera och hjälpa/leda sitt barn. Men då kan läxor, D-droppar ja vad som helst missbrukas.

Kuren och Annas råd brukas av kärleksfulla föräldrar (någon som sett motsatsen?) som försöker stötta sina barn och hjälpa dem på rätt väg. Kanske finns flera olika rätta vägar men därom tvistar de lärde. Vill man tolka kuren att den skulle ge ett undvikande anknytningsbeteende så kan man tolka samsovning som att det kan ge ett ambivalent anknytningsbeteende. Om nu någon tror att det bara ligger i det?

Jag har en gedigen psykologisk utbildning och därtill lång livserfarenhet. Jag är inte sektmedlem och inte särskilt lättledd i någon riktning. Jag har kurat ett av mina barn som inte sov och verkligen led. Jag har sett förändringen på ett par nätter när hon börjar må bättre och infektioner släppa. De andra raringarna är inte kurade och med första barnet fick tom välling på natten till hos var 3-år. Hon hade dessutom napp medan de andra inte fick det. De verkar bli folk av dem alla och jag tror inte det sitter i varken eller. Men klart är att hade inte hon fått sova så hade hon mått mycket dåligt och därmed sannolikt utvecklat en sårbarhet för diverse andra sjukdomar av olika slag.

Jag har inte sett en teoribildning som motsäger Annas metoder och grundtankar dvs kärleksfull ledning. Vad ni diskuterar här är enstaka händelser som uppenbarligen tolkas olika av olika folk. Och vems är rätten att tolka? Kanske de föräldrar som var inblandade. Vad avser Annas andra personliga åsikter om olika saker så har de inget med de metoder att göra. Och vi har en rätt till att ha olika åsikter.

Kanske är det tom det som är kryddan i livet och som kan leda framåt och till något nytt. Till att faktiskt hjälpa folk. Att finnas för folk? Ja, detta gör det inte i alla fall. :cry:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Månadens krönika - "Dunka huvudet i väggen"...

Inlägg av Sarisparis »

Sarisparis skrev:Sâ, efter att ha brett ut mig lite, sâ undrar jag VAD det är i Annas filosofi som stör dig sâ otroligt att du känner dig tvungen att skriva till de företag som väljer att samarbeta med henne?
klopp skrev:Du och dina medlemmar har även efterfrågat varför vi tycker som vi gör och varför vi kritiserar/upplyser. Jag kan bara svara för mig själv och jag försöker ta det kortfattat så att det sammanfattar allt: Tänk er att ni ser mig behandla mitt barn på ett sätt ni finner mycket olämpligt, inte att jag misshandlar mitt barn men att jag gör något som i era ögon ligger på samma nivå. Skulle ni då inte yttra er om detta och säga att det jag gör är fel?
Ja, ungefär så ser jag på hur barn blir behandlade i SHN.
Jag anser att man ska utgå från barnets behov och känslor, inte sätta upp en mall för hur jag tycker det ska vara och att barnet ska göra som jag säger.

Tycker ni att det är normalt att ett barn ska få ligga och ropa på hjälp över en halvtimme för att den har fastnat med benet mellan spjälorna i sängen? Stackars barn! Där ropar den på sina föräldrar att den behöver hjälp och föräldrarna bara ignorerar sitt barns försök till kontakt, allt pga SHN
eller att låta ett barn ligga i en bajsblöja i flera timmar...nä usch barnplågeri
Tack för att du tog dig tid att svara. Om detta är din bild av SHN och att du jämställer den med Annas filosofi sâ förstâr jag fullt ut att du tar avstând. Jag pytsar ut Barnaböcker till hela min bekantskapskrets och fanns du i den sâ skulle du fâ en du ocksâ. Att gâ till källan innan man gör sig en uppfattning brukar vara en god grund för att skapa sig en âsikt, särskilt om man tänker sprida den vidare.

Susanne* :heart: TACK för att du sätter pränt det som snurrar runt i mitt huvud och som jag inte lyckas formulera.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"