Fråga

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
videunge

Re: Fråga

Inlägg av videunge »

HEj :D

entimmespass är lite kluriga just för att de inte är naturliga. Jag hade nog siktat på att få maten så nära som möjligt inpå långluren i stället så att liten lägger sig proppmätt. OM du skjuter lunchen" lite framåt kanske? Då blir det dessutom bättre fördelat mellan mattiderna. sikta på 3.5-4 h. Vad ger ni för vanlig mat? Om liten inte står sig mer än 3h så tippar jag på att behovet är mer "riktig mat"

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
heuren

Inlägg av heuren »

Nu är jag här igen den som har hundra frågor :) Nu i veckan hade jag tänkt börja kura vår son på 5 mån. Jag har läst boken så ögonen glöder och hade tänkt kura honom redan förra månaden men blir så osäker om jag kommer fixa det. Vill ju inte vela och va osäker när jag väl börjat. Vet ju att det är förödande. Jag har lite frågor som jag gärna vill ha svar på innan. Skulle jag kunna ställa dom? Mvh Caroline
2011-05-16
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

det är klart att du skall ställa frågorna :!: MEN jag tror att det allra bästa är att ställa dom på kurforum 4-12 mån. Om du vill kan jag flytta in hela din tråd på kurforum eller så startar du helt enkelt en där inne :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
heuren

Inlägg av heuren »

Ok du får gärna föra över tråden.

Frågor

Vi har haft en ramsa sen väldigt tidig ålder. Behöver vi byta ut den nu när vi ska kura eller kan vi fortsätta med den? tänkte att den kanske inte tar så bra eftersom vi inte varit lika "hårda" när han varit så liten.

Skall jag bara ramsa när jag vagnat vid dagslurarna när jag går därifrån eller ska jag ramsa även om han vaknar mitt i en lur? eller bara vagnar man då? När ska jag i så fall ramsa?

hur gör man när dom vuxit ur liggdelen? Vi har köpt en teutonia med fullt liggläge men den känns så trång för honom att ligga på mage.

Om han inte sovit färdigt ett sovpass men bara ligger och tittar och prata med sig själv. Skall man då ingripa eller bara låta vara?

Nu när jag ska kura så undrar jag eftersom våran lilla kille vaknar många gånger i vargtimmen mellan 04.00- 06.00.
förstår inte riktigt när jag läser boken hur jag ska gå till väga då.
Skall ramsar utanför dörren? men om han inte nöjer sig med det? Ska jag in o buffa då? (denna fråga är den viktigaste frågan om ni vill lägga lite mer fokus på denna) Förstår ju att ni inte kan sitta och skriva noveller om alla frågor ;)

Tusen tack till alla er som ställer upp och svarar :))))
2011-05-16
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen hit till oss! :lol:

Vi dyker på frågorna på en gång :wink:
heuren skrev:Vi har haft en ramsa sen väldigt tidig ålder. Behöver vi byta ut den nu när vi ska kura eller kan vi fortsätta med den? tänkte att den kanske inte tar så bra eftersom vi inte varit lika "hårda" när han varit så liten.
Nu har jag ingen egen erfarenhet av att ha en ramsa från tidig ålder. Men jag skulle inte tro att det skulle spela någon roll. Det är liksom attityden bakom som spelar roll. Jag tänker mig som att ramsan, dvs orden, har samma roll som en visp när jag bakar. Det är själva kraften bakom vispandet som gör kakan fluffig, inte vispen i sig. :wink: Tycker ni kan köra på om ni känner er bekväma med den.
heuren skrev:Skall jag bara ramsa när jag vagnat vid dagslurarna när jag går därifrån eller ska jag ramsa även om han vaknar mitt i en lur? eller bara vagnar man då? När ska jag i så fall ramsa?
Du ska inte vagna alls vid dagslurarna. Vagningen är precis som buffandet/solfjädern ett KRISverktyg. Första natten och första dagen så är man mera frikostig med dessa verktyg-för att etablera lugnet. Du kan markera mycket snabbt med ett par drag med vagnen, skaka handtag-gå bort med ramsa. Ramsan som det första dygnet samexisterar med de lugnande verktygen, får en chans att etablera sig genom att man backar med krisvertyg och man börjar att kommunicera med ramsan så att den ensamt får fungera. Det gör den genom sk. ramsdiskussion- 100 frågor ska ha 101 svar. Kika också in denna tråden tycker jag:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=25505

heuren skrev:hur gör man när dom vuxit ur liggdelen? Vi har köpt en teutonia med fullt liggläge men den känns så trång för honom att ligga på mage.
Ja, dessa vagnar är ju faktiskt, ursäkta min franska, rent bedrövliga. Jag har också en trång, konstig vagn. Konstigt, för jag trodde att barnvagnar var gjorda och anpassade efter barn, men tydligen inte. :wink: Vissa barn fixar att sova på rygg kortare lurar. Om jag får komma med förslag? För min del satt attityden bättre när jag genomförde kurningen i säng. När dom är SS så kan de sova gott i vagnen, för då är de som skalman, med sin mat-och sovklocka. Jag håller i alla lägen på att erbjuda säng för långluren, men det är jag det :wink: .
heuren skrev:Om han inte sovit färdigt ett sovpass men bara ligger och tittar och prata med sig själv. Skall man då ingripa eller bara låta vara?
Låt vara. Privatliv kallas det. :)
heuren skrev:Nu när jag ska kura så undrar jag eftersom våran lilla kille vaknar många gånger i vargtimmen mellan 04.00- 06.00.
förstår inte riktigt när jag läser boken hur jag ska gå till väga då.
Skall ramsar utanför dörren? men om han inte nöjer sig med det? Ska jag in o buffa då? (denna fråga är den viktigaste frågan om ni vill lägga lite mer fokus på denna) Förstår ju att ni inte kan sitta och skriva noveller om alla frågor ;)
Du ramsar alltid utanför dörren ( förutom vid läggning då du ramsar dig ut ur rummet). Första natten kommer han kanske inte bli så tillfredställd av ramsan. Då har du ditt krisverktyg-buffningen etc. Första natten etablerar du lugnet. Här handlar det som vanligt om hur han låter? Går han upp och ner? Stegras skriken, mattas det av? Arg? Glad? eller det förbjudna -ledsen? Detta är ingen "trycka-på-en-knapp-metod alá -gör precis så här, så kommer han sova som en prins nästa måndag klockan 14. Utan det handlar om att ni (kanske för första gången på riktigt) vågar att lyssna på honom? Våga lyssna på reaktionerna, men framförallt möta dessa reaktioner på ett mer hållbart och ledande sätt. Min mening är att det är ok första natten med mer trafik i vargtimmarna eftersom , för barnet livsviktiga, lugnet skall etableras. Men sedan skall trafiken kraftigt reduceras. Kika gärna in dessa:

:arrow: "Tidiga morgnar och olika strategier"
viewtopic.php?p=90119&highlight=#90119
viewtopic.php?f=7&t=22994&p=262754#p262754
(Innehåller fin fint svar fr Torsmamma!)

Lycka till!
:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
heuren

Inlägg av heuren »

Ok dom där sista länkarna var lite svåra att komma in på?

Det menas då med efter första kurnatten så ger man en pangramsa om han vaknar i vargtimmen och nöjer sig inte barnat med det så få det va så. Man gör ljud i köket tex men man går inte in och buffar. Men ramsar man igen eller låter man han bara ligga och skrika? Har jag fattat det rätt? Mvh Caroline
2011-05-16
LilloppansMamma

Vi provar igen :lol:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 54#p262754
heuren skrev:Det menas då med efter första kurnatten så ger man en pangramsa om han vaknar i vargtimmen och nöjer sig inte barnat med det så få det va så. Man gör ljud i köket tex men man går inte in och buffar. Men ramsar man igen eller låter man han bara ligga och skrika? Har jag fattat det rätt? Mvh Caroline
Inte skulle jag påstå att han ska få lov att ligga där och skrika i vargtimmarna. :shock: :roll: Hör du att det blir ledset så har du dina krisverktyg. De får vi aldrig glömma. Men min upplevelse är att de små liven tenderar till att bli heligt förbannade, där i vargtimmarna. Då biter inga verktyg-för de ber ju inte om hjälp. Arga får de lov att vara, eller hur? Det är en väsentligt skillnad att vara förbannad och svära, mot att vara ledsen och orolig. När han är arg så gör ni bäst i att låta honom reagera och visa att ni finns där (med Mozart, husljud). Inser du skillnaden?

heuren

Inlägg av heuren »

Ok men jag tycker det är så svårt att höra skillnaden på arg, ledsen. Men jag ska göra ett försök i natt igen, Har inte börjat kura ännu men jag försöker förbereda mig ;) Tack
Kanske kommer med fler frågor snart :)
2011-05-16
LilloppansMamma

Hej igen!

Min erfarenhet är att man lär sig fort att skilja mellan arg och ledsen, men för det krävs det att man också lyssnar :wink:

Du är så välkommen med dina frågor!

heuren

Inlägg av heuren »

Han håller på att få sina under tänder nu och är lite grinig och svår att natta och vaknar lite oftare. Ska jag vänta att kura tills det värsta är över eller spelar det ingen roll?
2011-05-16
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej Heuren!

Spontant skulle jag säga att känner du dig redo att kura, så ju förr desto bättre. Sova behöver man (kanske ännu mer) :wink: när man har kli i munnen! det "perfekta tillfället" att kura finns kanske inte, beror på hur man ser på saken, alltid är det något, förkylning, tänder etc. Eller också väljer man att se det tvärt om, NU är det perfekt att ta tjuren vid hornen och vända på steken!

Själv kurade jag mitt i 8-månadersångesten, men det gick det också. 8)

Men jag hoppas någon annan svarar dig också.

Kram Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LilloppansMamma

Hej!

Håller med Manfred10 till 100% :lol: Finns inget att vänta på, sova behöver man göra i vilket fall.

Vi kurade när Loppan hade både feber och tänder på gång. Nemas problemas :wink:

heuren

Re: Fråga Akut Hjälp

Inlägg av heuren »

Hur skall jag göra nu på söndag när man ställer om kl till vintertid?
Han har natt kl 19.00 och morgon 07.00. snälla Hoppas på snabbt svar. Mvh Caroline
2011-05-16
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej Caroline :D

Det är en smaksak hur man vill göra. Finns lite olika alternativ. Antingen ändrar du allt på ett bräde och låter attityden sköta resten. Eller så kan man skjuta schemat 30 min i två dagar, eller 20 min i tre dagar.
Jag väljer att använda mig av marginalkvartar under en dag. Idag väckte jag alltså 7.15 (istället för 7.00 +15), lägger morgonluren 9.45 (istället för 9.15 +30), lägger lunchluren 13.15 (istället för 12.30 +45), och nattar sedan kl 20.00 (istället för 19.00 +60). Inatt ställer vi ju sedan tillbaka klockan 1 timme och väcker kl 07.00 imorgon.

Sedan vet jag inte om du har valt att börja kura ännu, men om du har det så skulle jag råda dig att ändra tiderna först efter uppföljningsveckan.

Hoppas du hängde med :D Jag tycker själv att det blir rörigt i huvudet när man ställer om klockan :roll: :D

Det var lite tankar från mig, kanske någon annan har andra förslag :) .

Kram :heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
heuren

Inlägg av heuren »

Ok tack för ditt snabba svar. Men kan vi inte lägga honom kl 20.00 idag iställer för 19.00 idag eller blir det imorgon?
Och sen gå upp samma tid som vi brukar alltså 07.00. Vi har ju inte börjat kura ännu men följt ett schema en längre tid som sitter ganska bra.
2011-05-16
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"