Hej och välkommen hit till oss!
Vi dyker på frågorna på en gång
heuren skrev:Vi har haft en ramsa sen väldigt tidig ålder. Behöver vi byta ut den nu när vi ska kura eller kan vi fortsätta med den? tänkte att den kanske inte tar så bra eftersom vi inte varit lika "hårda" när han varit så liten.
Nu har jag ingen egen erfarenhet av att ha en ramsa från tidig ålder. Men jag skulle inte tro att det skulle spela någon roll. Det är liksom attityden bakom som spelar roll. Jag tänker mig som att ramsan, dvs orden, har samma roll som en visp när jag bakar. Det är själva kraften bakom vispandet som gör kakan fluffig, inte vispen i sig.

Tycker ni kan köra på om ni känner er bekväma med den.
heuren skrev:Skall jag bara ramsa när jag vagnat vid dagslurarna när jag går därifrån eller ska jag ramsa även om han vaknar mitt i en lur? eller bara vagnar man då? När ska jag i så fall ramsa?
Du ska inte vagna alls vid dagslurarna. Vagningen är precis som buffandet/solfjädern ett KRISverktyg. Första natten och första dagen så är man mera frikostig med dessa verktyg-för att etablera lugnet. Du kan markera mycket snabbt med ett par drag med vagnen, skaka handtag-gå bort med ramsa. Ramsan som det första dygnet samexisterar med de lugnande verktygen, får en chans att etablera sig genom att man backar med krisvertyg och man börjar att kommunicera med ramsan så att den ensamt får fungera. Det gör den genom sk. ramsdiskussion- 100 frågor ska ha 101 svar. Kika också in denna tråden tycker jag:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=25505
heuren skrev:hur gör man när dom vuxit ur liggdelen? Vi har köpt en teutonia med fullt liggläge men den känns så trång för honom att ligga på mage.
Ja, dessa vagnar är ju faktiskt, ursäkta min franska, rent bedrövliga. Jag har också en trång, konstig vagn. Konstigt, för jag trodde att barnvagnar var gjorda och anpassade efter barn, men tydligen inte.

Vissa barn fixar att sova på rygg kortare lurar. Om jag får komma med förslag? För min del satt attityden bättre när jag genomförde kurningen i säng. När dom är SS så kan de sova gott i vagnen, för då är de som skalman, med sin mat-och sovklocka. Jag håller i alla lägen på att erbjuda säng för långluren, men det är jag det

.
heuren skrev:Om han inte sovit färdigt ett sovpass men bara ligger och tittar och prata med sig själv. Skall man då ingripa eller bara låta vara?
Låt vara. Privatliv kallas det.
heuren skrev:Nu när jag ska kura så undrar jag eftersom våran lilla kille vaknar många gånger i vargtimmen mellan 04.00- 06.00.
förstår inte riktigt när jag läser boken hur jag ska gå till väga då.
Skall ramsar utanför dörren? men om han inte nöjer sig med det? Ska jag in o buffa då? (denna fråga är den viktigaste frågan om ni vill lägga lite mer fokus på denna) Förstår ju att ni inte kan sitta och skriva noveller om alla frågor

Du ramsar alltid utanför dörren ( förutom vid läggning då du ramsar dig ut ur rummet). Första natten kommer han kanske inte bli så tillfredställd av ramsan. Då har du ditt krisverktyg-buffningen etc. Första natten etablerar du lugnet. Här handlar det som vanligt om hur han låter? Går han upp och ner? Stegras skriken, mattas det av? Arg? Glad? eller det förbjudna -ledsen? Detta är ingen "trycka-på-en-knapp-metod alá -gör precis så här, så kommer han sova som en prins nästa måndag klockan 14. Utan det handlar om att ni (kanske för första gången på riktigt) vågar att lyssna på honom? Våga lyssna på reaktionerna, men framförallt möta dessa reaktioner på ett mer hållbart och ledande sätt. Min mening är att det är ok första natten med mer trafik i vargtimmarna eftersom , för barnet livsviktiga, lugnet skall etableras. Men sedan skall trafiken kraftigt reduceras. Kika gärna in dessa:

"Tidiga morgnar och olika strategier"
viewtopic.php?p=90119&highlight=#90119
viewtopic.php?f=7&t=22994&p=262754#p262754
(Innehåller fin fint svar fr Torsmamma!)
Lycka till!

LilloppansMamma