Varför vill han inte sova???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
augustimamma-10

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av augustimamma-10 »

Hej igen!

Nu har vi stött på patrull igen och försökt lösa det på olika sätt.

Lille O är fortfarande jätteduktig på att somna själv på kvällen och sover ofta bra till runt 23 när han vaknar och gnyr (somnar om själv). Sen börjar problemen. Från kl 01:00 och framåt (ibland tidigare) så vaknar han i fullständig PANIK och skriker så högt att trumhinnorna håller på att gå sönder.

Vi har provat att ramsa och att solfjädra när han riktigt panikar, då lugnar han sig hyfsat snabbt och somnar om. Problemet är att han vaknar igen och igen och igen, ibland så ofta som var femte minut.
Känns lite som innan vi började kura...
Vi lyssnar självklart av honom innan vi kör ramsa eller solis om han fixar det sjäv, men när han panikar så går jag direkt. Korrekt?

Jag känner att jag behöver lite vägledning. Vi är väldigt duktiga på schemat och han sover nu 20 min på fm och 1½ timme på em, vilket oftast funkar helt ok.
Vet inte om det är tandsprickning på gång eller vad det är, han har lite feber (38-38,5) och stoppar gärna hela handen i munnen som en bulimiker när han äter...

Så: gör jag rätt eller kan jag korrigera något ytterligare?
Väldigt tacksasm för era svar.

Kram!
//Augustimamma-10

Mamma till lille O, född 100820
Kurstart 110702
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Småttingar behöver gnaga massor även om de inte har tänder så låt honom alltid ha en fullkornsskorpa i handen eller ett halv äpple. Då känns det genast bättre. :idea: :D /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
augustimamma-10

Inlägg av augustimamma-10 »

Ok, tack, ska prova det imorgon.
Men hur gör jag på nätterna då?????
//Augustimamma-10

Mamma till lille O, född 100820
Kurstart 110702
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

augustimamma-10 skrev: Från kl 01:00 och framåt (ibland tidigare) så vaknar han i fullständig PANIK och skriker så högt att trumhinnorna håller på att gå sönder.
:D Ingrip direkt. Menar du allvar med att han verkligen skriker i PANIK ("Kommer vargen och tar mig nu :?: :!: ) finns ingen tid att förlora. Då ska han läggas betryggande (och distinkt) tillrätta med fasta grepp och sedan solfjädras - länge och stadigt nog, tills han nästan somnar (eller somnar). Gå sedan ut med en mjuk ramsa x4. Även om han hunnit somna går den in "bakvägen".

Detta är KRISsolfjäder och ska inte pågå i evigheten. Det år ramsan som ska ta över. Den måste övas upp - gör det gärna på varandra först :!: Se "Verktygslådan".
augustimamma-10 skrev:Vi har provat att ramsa och att solfjädra när han riktigt panikar, då lugnar han sig hyfsat snabbt och somnar om. Problemet är att han vaknar igen och igen och igen, ibland så ofta som var femte minut.
Det beror på att han inte fått för honom tilllfredsställande svar. Förmodligen har ni för bråttom. "Prova" kan man inte göra. Då är risken att du/ni väntar på bekräftelse från barnet, dvs själva ställer mer eller mindre oroliga frågor genom er osäkra attityd, vilket inte precis lugnar honom. Tvärtom får han klart för sig att ni inte vet vad ni gör (och varför), vilket betyder fara för honom. Nu är ju hans överlevnadsgaranter. Om inte ni vet och kan - vem ska då trygga hans lilla utsatta liv :?:

Jag efterlyser dialogen! Ramsan är inte bara en räcka ord. Den är ett kommunikationsmedel. Du/ni får helt enkelt inte ge er förrän den når fram. Då krävs ett idogt lyssnande, förstås, men också och därmed ett adekvat besvarande, kommunicerande, bekräftande på att "all is well". Som barnet ska kunna ta till sig. Man får inte nöja sig med mindre. Man får hålla på tillls ramsan verkligen får sista ordet, det sant betryggande ordet :P

Se det som en minikur och kom rätt nu, till slut :wink: :lol:
augustimamma-10 skrev:Vet inte om det är tandsprickning på gång eller vad det är, han har lite feber (38-38,5) och stoppar gärna hela handen i munnen som en bulimiker när han äter...
Tandsprickning är något högst naturligt och påverkar inte ett barn som får sin goda sömn. Febern kommer inte av det [-X

Att han stoppar handen i munnen "som en bulimiker" ( :?: :!: ) betyder antingen att tänderna som kommer kliar - ge honom en sockerfri fullkornsskorpa som Luvisen säger :heart: Och den ska han ha mer eller mindre jämt i handen :!: Eller också är han helt enkelt hungrig och behöver mer mat, gärna som han kan peta i sig själv utöver matandet, som INTE får gå för långsamt.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"