Nelly checkar in...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
emu

Re: Nelly checkar in...

Inlägg av emu »

Vi fick backa efter ett par dagar med nya schemat för hon blev så kanontrött. Kanske var det lite väl drastiskt att ta bort en hel timmes sömn på en gång... 45-minutaren på kvällen fick komma tillbaks igen och det gjorde genast skillnad.

Vi var borta över nyår och hon sov dåligt och lät flera gånger, var väl fel säng kanske. Det fortsatte dagarna efter också, man är ju inte van! Efter att ha backat igen har det verkat som att det gav sig och nu har vi också kortat sista soven igen till 20 min. Det verkar bättre den här gången.

Mat har varit lite trassligt på sista tiden, hon har inte velat äta trots att hon varit hungrig. Vi jobbar på att backa där med och inte mata utan låta henne styra, hon äter själv om man laddar skeden och lägger den inom räckhåll. Idag fick hon lite välling (kokt på havremust) som förrätt och oj vilken aptit man hade då :shock: . Har inte velat ge välling för det är ju bara mjöl och mjölk och jag tror inte det är så nyttigt, men det är tydligen vad bebisar helst vill ha. Banan och päron är också poppis, päron är bra att gnaga på i klyftor.

Det känns som att tillvaron börjar svaja lite, hon gillar inte främlingar längre och hon är lite labil ibland. Bra om 8-mån-ångesten kommer nu ändå för det är inte så långt till mars när jag ska börja jobba...

Kryper gör hon fortfarande inte och nu är det vilda protester mot magläge i allmänhet utom på vår säng möjligen. Hon kan ta sig framåt om hon vill, särskilt på sängen, mest genom att gunga på alla fyra och tippa framåt, men hon är svårflirtad. Ska försöka träffa fler barn så hon blir lite avis, vi träffade några ettåringar i veckan och då blev hon frustrerad över att vara den enda som inte kom nån vart...

God fortsättning!
Nelly f. 28 maj 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej emu :D
emu skrev:Vi fick backa efter ett par dagar med nya schemat för hon blev så kanontrött. Kanske var det lite väl drastiskt att ta bort en hel timmes sömn på en gång... 45-minutaren på kvällen fick komma tillbaks igen och det gjorde genast skillnad.
Bra att ni hittat en lösning som funkar. Hos oss är den tredje luren pâ väg bort verkar det som. Min taktik nu är att skjuta fram lângluren lite samt förlänga den sâ att lille Nils klarar kvällen även om han inte sover nâgonting där jag tänkt att det ska vara en tredje lur. :wink:
emu skrev:Mat har varit lite trassligt på sista tiden, hon har inte velat äta trots att hon varit hungrig. Vi jobbar på att backa där med och inte mata utan låta henne styra, hon äter själv om man laddar skeden och lägger den inom räckhåll.
Har ni testat riktig mat som hon kan plocka själv? Mer än päron? Jag fick fina tips i min trâd Tips pâ bra plock-mat. Att anpassa till vad barnet klarar själv förstâs.

Lycka till med âlningen! Här har det inte lossnat än heller, men han tar sig fram (om än inte framât :lol: ) pâ golvet nu iallafall.

:heart:
emu

Inlägg av emu »

Hej! Här kommer en uppdatering sent omsider när hon snart fyller ett helt år, tänka sig. Vi har liksom inget att rapportera för allt flyter på bra :shock: . Hon äter bra, gillar det mesta i matväg, särskilt det som finns på pappas gaffel, eller banan och yoghurt. Sover gör hon också som folk, hela nätter och vi har precis lagt om till bara en dagslur och det verkar funka. Jag ammar fortfarande morgon och kväll, har börjat jobba men det går att passa in i schemat.

Hon kryper om hon måste och gillar att gå om hon kan hålla i nåns fingrar, ofta är det inte mycket stöd som behövs utan det är mer psykologiskt. Eftersom hon är rätt försiktig funkar det att göra saker utan att vara rädd att hon ska kasta sig ner, vi kan fortfarande använda skötbordet och hon kan vara med och stå på en stol när man diskar. Man får ändå ha koll förstås.

Inte nåt riktigt prat än men en himla massa Dää och vinkevink och man verkar vara ganska förnöjd med tillvaron. En liten trevlig parvel helt enkelt!
Nelly f. 28 maj 2011
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vilken härlig rapport! :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"