3 veckor och lite funderingar om vagning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Clara Cecilia

Re: 3 veckor och lite funderingar om vagning

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Förlåt att vi varit otydliga!

Jag menar inte "backa" som vi ibland råder folk när dom använt verktygen i tid och otid :D (lätt hänt :oops: ) Läs igenom det som Sarisparis klistrade in! :wink: Backa till den punkt där trasslet började - kanske där ni började tycka att hon var stor?

Jag menar backa Bandet - gå tillbaka några små steg och

:arrow: förebygg övertrötthet genom att lägga något tidigare (minsta gnugg i ögat=i säng) 2 timmar vaken är att Syfta till. Syfta till.
:arrow: mata! erbjud henne ersättning efter varje amning. Testa en annan flaska, en annan nappstorlek, mata på en lugn plats, samma varje gång. Gunga lite stilla fram och åter - testa att sjunga nån liten larvig söt sång (funkade för Youni här på forumet :heart: ) Attityd och framhärda!

Invig din man i era magiska rutiner! Jag upplever samma sak - semester, man slappnar av en Smula, tänker äsch vad tusan gör en timme senare... Och tre dagar senare står man där med en trött treåring som ryter DUMMA MAMMA i tid och otid för världen är lite hipp som happ. Håll tiderna, gå ut varje dag och ha semester när di små sover :D

Egen vagn i svalt Mörkt rum, läggas Proppmätt, två tag med vagnen, ett skak, sen ska det vara sov.

Jag reagerade just på detta att ni är tvugna att vagna så länge på kvällen. Det signalerar stort övertrötthet eller Hunger, därav backa i tiden en aning.
Och läs om det i BB och läs igenom er tråd - ni har fått massor av goda råd!

Kram tillbaka :heart:
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Och här kommer en inspirationstråd, Youni och Tias kamp på att få ordning på varandra :heart: , det löser sig underbart i slutet kan jag avslöja!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 71#p272671
Mamma till V 2008, L 2010
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Jag har läst igenom era svar noga och funderat. Vet inte riktigt vart det gick snett... :? Kan det vara när vi införde vagningen och att hon nu blivit van att bli vagnad länge? Men hur backar vi här då? Vagna tills hon tystnar och sen sluta med en gång? Eller är hon för liten för det?

Jag tror också att det har med hunger att göra. Jag har verkligen försökt amma henne mkt de här senaste dagarna. försökt även med nappflaska men det går ej. Förut har hon kunnat vara vaken 2 tim, sova 2 timmar, till och med 2-3 timmar ibland. Den här veckan har hon bara orkat vara uppe minst 1 1/2 timme per gång för sen har det bara blivit gråt. Jag märker att hon ammar bäst direkt efter hon har sovit för då ligger hon avslappnad och bara suger länge. Sen rapar jag henne men andra påfyllningen är hon inte direkt intresserad av utan ligger och tittar på mig och skrattar... :D Sen byter vi blöja och umgås och innan en timme har gått så försöker jag amma henne igen men då viftar hon bara med armarna och suger,släpper, suger , släpper. Så innan hon läggs igen för att sova så äter hon inget mer.
Idag väckte jag henne 6.45 och ammade, sova 8-9.30, ammade, sov 11.30-13.15, ammade, sov 15-16 knappt, ammade, sov 17-17.45 ( i bärsjal då jag gick ut med hunden) ammade bra, lade henne kl 18.45 för hon gäspade, men hon kommer inte till ro. Får stå och vagna bra länge. tillslut somnar hon kanske 19.20 för att sedan vakna 19.45, då gick jag in och ammade henne igen (då har hon sovit en stund så då ammar hon bra)vaknade till när jag la henne för storebror kom in :evil: så då började cirkusen igen, dock inte lika länge.... Men det känns som om jag håller på att lägger i evigheter! Det är inte ovanligt att läggningen börjar kl 19 och slutar 21. Min man påminner mig om att det var likadant med de andra två när de var lika små.... Mitt minne är kort! :roll: Har funderat på om vi kanske ska börja buffa henne istället..?
De två senaste nätterna har jag lagt henne, ammat henne direkt när hon vaknat till efter c 30 min, somnat, ammat henne igen i sömnen kl 22 ca. Sen har hon vaknat runt 01/02 då jag försökt ammat henne men hon ligger och viftar, ammar,släpper,ammar, släpper, då har jag faktiskt bytt blöja och lagt tillbaka henne i vagnen. Första natten fick jag vagna ganska länge men igår natt bara ca 15 min.... vad tror ni? Är hon helt enkelt inte hungrig vid den tiden utan vaknar bara av gammal vana? För hon ammar jättebra kl 22 och även vid 05-tiden...men ej 02.
Kanske är lite snurrigt beskrivet, men jag känner mig ganska snurrig.
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej gosmamman :D
gosmamman skrev:Jag märker att hon ammar bäst direkt efter hon har sovit för då ligger hon avslappnad och bara suger länge. Sen rapar jag henne men andra påfyllningen är hon inte direkt intresserad av utan ligger och tittar på mig och skrattar... Sen byter vi blöja och umgås och innan en timme har gått så försöker jag amma henne igen men då viftar hon bara med armarna och suger,släpper, suger , släpper. Så innan hon läggs igen för att sova så äter hon inget mer.
Om du känner att hon äter som bäst direkt efter att hon sovit, sâ varför inte köra alla smâ rätterna i ett svep? Mâlet är ju att hon ska bli mätt, sen i vlken ordning allt sker är ju inte hela världen. Sen kan du ju erbjuda ännu en extra efterrätt efter byte och umgänge, vem vet, det kanske gâr ner nâgra droppar till? :wink: Maten är alltsom oftast orsaken till allmänt strul, sâ hittar du en rytm som funkar hos er, kör pâ den!

Och sâ var det det här med övertrötthet, orkar hon bara 1.5 timme, so be it. Ta det varligt, särskilt som ni hamnat i en liten ond cirkel.
gosmamman skrev: Har funderat på om vi kanske ska börja buffa henne istället..?
Nej, jag tycker inte att ni ska börja ändra. Ta pâ er Attityden! Har ni läst TorpSaras vagningstips?
TorpSara skrev:Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
ja! och släpp!
Han frågar:
Går du nu?
ja! och släpp!
Han frågar:
Överger du mig?
Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
Är det säkert, det?
ja! och släpp!
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
gosmamman skrev:Första natten fick jag vagna ganska länge men igår natt bara ca 15 min.... vad tror ni? Är hon helt enkelt inte hungrig vid den tiden utan vaknar bara av gammal vana? För hon ammar jättebra kl 22 och även vid 05-tiden...men ej 02.
Hur gick det i natt? Tvâ nattmâl räcker gott vid tvâ mânader :wink: , sâ vagna du där vid tvâ. Äter hon bra pâ morgonen? Funderar eftersom frukosten kommer ganska tätt inpâ sista nattmâlet. En klassisk nattmâlstid är klockan fyra, lagom lângt frân morgonen. :wink: Men jag har aldrig själv ställt klockan, utan satsat allt krut pâ dagarna, dâ brukar nätterna ordna upp sig själva.

:heart:
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Natten gick ganska bra faktiskt! :D Ammade kl 22.30, vaknade sen kl 3 och åt riktigt bra (sov alltså längre än vanligt), jätteförkyld och snörvlade massor men lyckades sova till kl 5.30 och då tog jag upp henne för jag trodde hon var vaken... men det var hon inte... :wink: men ammade lite i sömnen innan hon las ner igen. Sov sen fram till 6.30. Men det är helt rätt som du säger: hon är inte speciellt hungrig sen vid frukosten... Kanske måste väcka henne kl 4?

Idag har jag tänkt på det du skrev!!!! Lade henne för frukost och lunch och vagnade bara tills hon blev tyst och slutade sen, hon skrek, jag vagnade tills hon blev tyst igen och slutade och hon svarade faktiskt på det!! Tog inte så jättelång tid faktiskt. men allt sånt här är mkt lättare på dagen än på kvällen... Men jag ska verkligen tänka på det här i kväll också! \:D/

stort tack!!
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup: :D

:heart:
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Hej igen! Nu har det gått ca 1 1/2 vecka... jag tycker hon svarar bra på den korta vagningen på dagen. Jag har ju aldrig lagt ner henne för att sova på dagen utan att behöva vagna det är bara på natten som det funkar runt kl 22 och ibland kl 02. Däremot tycker jag inte att det tar så bra på natten och vid kvällsläggningen.

Igår var hon jättetrött kl 18.30 (hade varit med barnen hos kompisar) så jag lade henne då. Ammade lite men var lite för trött, skriker då vid bröstet. Hon somnade fort efter 5 min ca. Sen vaknar hon efter ca 30-45 min (och så har det varit i minst 2 veckor) då tar jag upp henne med en gång och ammar henne i mörkret. Problemet är att sen har hon svårt att somna om.. ibland kan det ta 20 min, ibland 30 min och igår kväll höll jag på mellan 19.15-21.30 :cry: Hela kvällen försvann! Jag vagnar tills hon blir tyst, slutar osv. men så fort jag slutar börjar hon gnöla och gör jag inget då så skriker hon upp sig. tre gånger trodde jag hon höll på att somna men ack nej! Jag är kvar i rummet för våran sovrumsdörr knarrar varje gång man öppnar den så då vaknar hon av den... Jag försöker få så svart som möjligt med mörkläggningsgardin men nu på sommaren MÅSTE vi ha öppet fönster för det blir inget syre i det rummet och i och med att vi har fönster som man tippar framåt/utåt så går det inte undvika att få in lite ljus.

Mina funderingar: Det känns som om det har blivit vana att alltid vakna efter 30-45 min och att jag ammar... är det dumt? Hur ska jag göra annars?
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Ikväll så sov hon 16-16.45, ammade bra men i slutet så ligger hon mest och flörtar :D vilket innebär att hon tappar koncentrationen... bajset var lite grönt idag och det säger de betyder att hon inte får i sig den feta mjölken. Stämmer det? Klockan 18.30 var lilltjejen JÄTTE-trött så hon orkade knappt amma. Fick tillslut i henne 20 ml ersättning och sen la jag henne. Somnade på 5 minuter. Märker att hon skriker upp sig när det blir mörkt i rummet....
Att hon vaknar efter 45 min... kan det betyda att vi ska ta upp henne 1 1/2 timme innan vi lägger henne för natten? Eller är 18.30 natten för henne?? Frågar detta i och med att hon är lite svårsövd när jag då ammar henne efter 45 minuter....
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Jag kanske ska väcka henne efter 10 min efter hon har somnat och fylla på henne lite i sömnen? Precis som jag gör kl 22....

Problemet är om hon lägger 18.30 så finns det en stor chans att hon gör morgon 5.30 !! :shock:
Hennes tider:
morgon 6.45
sova 8.30-10.30
sova 12.30-14.30
sova 16-16.45
sova för natt ?????

Har även kört: morgon 6.30
sova 8-10
sova 12-14
sova 16-17

Förut fixade hon 2 timmar vaken tid men jag upplever att de senaste veckorna så fixar hon bara 1 1/2...
Både hennes syskon var rejält kvällströtta. Storebror som nu är 6 år somnade kl 18.15 när han var liten, dock vaknade han alltid kl 6 (och gör fortfarande! :lol: )
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

jag puffar lite... :D
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Ingen som har någon bra idé??
Idag var hon trött redan k 18, kändes lite tidigt att lägga henne då så vi drog ut till 18.30 ca. Men då hade hon ju redan blivit övertrött :oops: så det var en gallskrikande unge som lades. Tog ett tag innan hon lugnade ner sig för att tillslut somna. Men då tycker inte jag den "hårda" vagningen funkar utan en lugnare...
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

jag puffar igen... :D
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Oj här puffar du och puffar och ingenting händer, sorry. Kanske har du kommit på någon lämplig lösning på fnurrorna redan. :)

Det låter som om allting vinglar lite just nu, tiderna blir lite flytande med läggning och väckning, kanske lite för lite mat också.

Jag hade styrt upp det hela ganska strikt, hållit tiderna exakt och verkligen kämpat med att få i mer mat. För att det ska ätas så mycket som möjligt vid varje mål så kan du ställa klockan så den väcker dig när det är dags för nattmål. Då hamnar de inte för nära inpå frukosten.

Att alltid ta upp efter 45 min när du lagt henne för kvällen låter som dels som en dålig vana men kanske även att hon ätit för lite på dagen. Tänk på att allt som äts under dagen räknas in på kontot för en god sömn. Den vetskapen kan bättra på din attityd när du vagnar på kvällen.

Har inget mer att komma med just nu, måste få fundera lite till. Nu ska jag väcka Linus.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

När jag läst olika trådar som verkar det som de flesta barn läggs runt 19/20-tiden..Kan man verkligen lägga redan kl 18 /18.30 med tanke på att hon inte sover 12 timmar ännu? Hon ammar ju 1-2 gånger / natt....

Jag håller med om att jag kanske måste bli mer strikt med tiderna. Jag har ju försökt köra 2 timmar emellan men nu fixar hon ju bara 1 1/2 så då har det ändrats.... Försöker jag hålla henne vaken så blir hon ju övertrött istället.

Tack för svar!!!! :D
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

Visst finns det de som lägger redan klockan 18-18.30! vissa små är helt enkelt inga kvällsmänniskor :roll: Så om du tror att det skulle passa så varför inte :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"