Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nimrah

Re: Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Inlägg av Nimrah »

aso skrev:**Youni** och Nimrah tack för er hjälp med schmafrågorna, men jag har inte alldeles förstått vad du menar Nimrah
""Du kan sträva efter att lägga tidigare speciellt när han är så punktlig.""
Menar du lägga tidigare på kvällen :oops: ...?
Ja visst ja visst! :D Jag kände faktiskt redan när jag skrev detta att det nog var lite otydligt minst sagt. Kan bara skylla på trötthet :) .

Jag var livrädd för magläge med min första. Min man fick t o m panik när jag hade storebror sovandes på mitt bröst. Detta skrattar vi gott åt idag och blir samtidigt ledsna när vi ser hur folk gör och vad BVC rekommenderar. När man sedan ser varför det rekommenderas blir man lite ilsk :x :cry: .

[-o< Ropen skalla mer magläge åt bäbisarna!!! :) [-o<

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
aso

Inlägg av aso »

Sedan jag skrev förra inlägget i eftermiddags har vi hunnit med 3 pass med ålning på köksbordet :D - tog av strumpor och byxor och gav lite hjälp med att hålla emot på en fot i taget och simsalabim åkte den lille killen sakta men säkert ett helt varv runt matbordet. Det var precis hur kul som helst att se :D ! Han började mycket riktigt protestera och gråta (men först efter en god stund :wink: ) för att det blev jobbigt, inga problem att se att han blev riktigt sliten. Försökte avrunda utan gråt men det var inte lätt, ska man varva lite kanske, avsluta innan han börjar gråta varannan gång och låta honom jobba sig riktigt trött varannan?
Ser nu att han blivit väldigt stabil av att sova på mage, blir ju mycket smygträning vid insomnandet och det är säkert det att han orkar lyfta så fint på huvudet nu som gör att magläget accepterades så fint även på dagen (och det hade jag ju inte en aning om).
Det enda jag fått hjälp med på BVC är att mäta och väga, några vettiga råd förövrigt har vi inte hört ett knyst om :cry: sorgligt!
Tillbaks till schemat, jag kollade in din tråd AMAMA : tack!

God natt :) !
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vilken härlig läsning!

Jag hade nog försökt sluta innan han blir så trött så han gråter. Kanske är gränsen hårfin så att ni ibland inte hinner avsluta i tid men då är det bara så. Däremot tror jag på att allting i småttingars liv ska vara så roligt som möjligt, då vill de göra mer och mer och mer.

Det blir nog ännu mer friktion om du tar på ett par byxor men inte strumpor, då glider han bättre än om han har bara ben. Och så inga plastiga dekaler på magen heller för då är det jättesvårt att ta sig fram.

Jobba på.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
aso

Inlägg av aso »

Idag och igår sov Z till 07 istället för 06 och har flyttat fram bägge nattmålen 2 timmar så jag tror han har nya planer på G för våra nätter, jag hoppas SÅ på att han snart vill hoppa över ett av nattmålen :wink: . I och med att han sov till 07 så har jag tagit Torsmammas schema rakt av och det verkar funka jättefint, ÅÅÅÅÅ så härligt det är när man prickar rätt med schemat och den lille stortrivs, pigg och vaken när han ska och somnar gott när det är dags att vila :D .

Provade med ersättning igår kväll och idag, men utan större lycka. Tror inte jag stoppar in flasknappen tillräckligt långt in :roll: får prova igen imorgon (han svalde luft idag...). Jag har Medelas flaska som är anpassad för barn som ammar, så de måste suga "hårt" även på flaskan för att få något i sig - NÅGON SOM PROVAT DEN? Har även Dr Browns men de har jag inte testat än.

Susan när jag läser vad du skriver känns det väldigt rätt att sluta innan gråt, klart det är roligare om man är glad :wink: . Men i min iver tänkte jag att de "verkligen" behövde öva sig de små :roll: . Ska prova strumplöst men med byxor på...

Jag kan bara säga att jag är SÅ GLAD för att jag lagt min lille bebis på magen i späd ålder och att jag fått så många fina råd och tips ifrån er härliga mammor här på forumet som hjälpt mig på vägen. Tack vare er har lyckan över att vara mamma blivit ännu större - för det är sannerligen en helt fantastisk sak detta att få lov att bli mamma :D .
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D :heart: :heart:

Så fint!!

Ja, det er vel helst når de små virkelig kjemper og åler seg fremover at man kan høøøre at de tar i for "kung og fosterland". Hjelper man til bak holder man jo på med en gøy lek sammen!? En ting jeg ikke hadde fått med meg (til og med) til lillesøster kom, var hvor tidlig man kan lokke og lure fremover, altså uten støtte bak føttene men med mor / far / andre og mye moro og skikkelige heiarop litt fremfor barnet. Hun fikk det, men ikke nok tydeligvis, hun var fornøyd der hun lå, så da jeg virkelig la meg i selen og anstrengte meg (etter pepp fra Hege på IAHP-forumet for friske barn) kom hun fremover den dagen!

Et bra tips (om man ikke bygger en "ålebane") er å ta noen bøker under bordbena på ene siden slik at det blir litt nedoverbakke. Da blir det også lettere å komme litt på frem. Er man alene kan man stille bordet inntil en vegg og gå med på den andre siden mot noe ufarlig på kanten :) Hørtest ut som dere har et stoort matbord :lol:

Jeg tror ikke om du gir flaske som nattslurk vil ha så mye innvirkning på ammingen. Gi den flasken du har en sjangs, og funker det ikke prøv den andre.

Alt godt! Ja, forumet er fantastisk. Hva skulle man gjort uten det ??!
:heart: :heart:
aso

Inlägg av aso »

Då är vi igång med många men korta magpass :) .
Och jag hade väl inte trott att Z skulle tycka det var kul, men han gillar utmaningen. Och han är så OTROLIGT stark i kroppen, jag kan inte fatta att han har så mycket kraft - lilla huvudet och överkroppen lyfter han högt över matbordet och han ser långt framför sig, och så lyfter han upp bägge benen och hela ryggen samtidigt så bara lilla goa magen ligger emot bordet, jösses vilken show :D . Går inte så mycket framåt utan hjälp att hålla emot en fot så jag ska prova att pallra upp ena bordsändan imorgon :wink: .

Så är det tillbaks till mina ständiga frågor kring SM och ammning (jag är av någon anledning orolig att han inte ska vara mätt nog...trots att lille killen är jätterund och go...)
Nu matar jag inom 1 timme dvs:
-bröst 1, rap
-blöjbyte
-bröst 2, rap
Han äter alltid tills det blir tomt oavsett mitt lille matvrak så jag funderar på om jag lika gärna kan mata från bägge bröst innan blöjbyte :?: så har man liksom klarat av matningen direkt :?:

:)
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej igen Aso,

Enligt SM matar man bröst x 4 för att vara exakt. För oss fick vi nog också till bröst x 2 eller kanske x3 på kvällen. Tycker absolut du kan erbjuda båda brösten med en gång, men sedan innan timmen är slut erbjuda den sista slurken för en riktigt mätt mage.

Prova och se hur det tas emot tycker jag. Att erbjuda är ju bara artigt och inte alls tokigt.

**Youni**
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
aso

Inlägg av aso »

Kort fråga, vad sover era barn i för vagn?
Bredd?
:)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej aso :D

Du fâr kanske mera svar om du ställer din frâga inne pâ Barnasaker, här är en trâd som kanske kan vara intressant.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 20&t=24494

Själv har jag inte mycket râd att komma med dâ jag rent geografiskt är lite beskuren frân den svenska barnvagnsmarknaden. :lol: Tycker att de franska barnvagnarna är riktigt dâliga - absolut ingenting för magsovare. (Räddades dâ jag fick köpa en tysk väninnas gamla teutonia, utan den vet jag inte vad jag skulle ha gjort! :D ).

Lycka till i barnvagnsdjungeln!

:heart:
aso

Inlägg av aso »

Å vad härligt det är med ljumma sommarkvällar, då sover vår lille kille gott i fågelkvittret.

Hur breda är era barnvagnar invändigt och hur länge har ni kunnat ha dem som sovvagn?
Har fått tag på en som jag kan ha ett tag i alla fall...

Den senaste tiden har varit härlig med Z schemat har funkat fint och han har varit på otroligt gott humör. Han gör nya framsteg med ålningen hela tiden, har inte alldels fått till det själv men med litelite hjälp på en fot och lite lutande bord går det framåt. Det bästa är att hela familjen tycker det är kul, har liksom blivit en härlig höjdpunkt :D .

Men så är det läggningen...som har gått ett par steg tillbaks. Vi var på rätt köl och han somnade fint själv tidigare...(om än inte varje gång).
Han sover i vagnen och skarvar sällan, är mätt och trött när vi lägger honom men har satt ett slags eskalerande insomningsskrik i system som gör att vi får vagna varje gång han ska läggas. Det handlar inte om mycket vagning men följande händer varje gång:
-läggtiden närmar sig och Z gäspar, är märkbart trött men gråter inte
-vi lägger honom i vagnen (ute dagtid)
-han ligger och bökar utan gråt 1-10 min
-sen tappar han tålamodet och börjar skrika
-vi tar ett par tag med vagning och han tystnar direkt
-slutar genast vagna gör ett par skak i handtaget och går därifrån
-han börjar skrika direkt nu högre än förra gången
-och så fortsätter det allt högre brukar upprepas 5-6 ggr
-sen somnar han som en sten

Vissa gånger gråter han men man hör att han håller på att reda upp det själv och tystnar mellan skriken då väntar vi, då brukar det räcka med ett tag på vagnen när gråten ökar och så somnar han sen.
På natten somnar han alltid fint alldeles själv efter ett par minuters bökande :D .
Vid läggningen på kvällen gråter han ofta som allra mest, han är övertrött efter nattslurken och blir arg sista stunden.

:arrow: Jag gissar att vi vagnat lite för mycket tidigare (har inte vagnat tills han somnar) :oops: :roll: känns som att han vill att vi ska vagna litelite mer liksom...

:arrow: TIPS på hur man backar motages tacksamt, är så tråkigt att han ska behöva gråta sig till sömns!!! Så långt det är möjligt brukar vi skratta ihop precis innan han lägger sig, vill så gärna få till egen insomning utan gråt så han får somna riktigt gott.

God kväll :) !
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej, kort svar

:arrow: Vagn
Vi har en Emmaljunga Classic (2006), vet inte hur bred inuti, men mina har sovit natt i vagn till drygt fyra månader.

:arrow: Läggningar
Lägg tidigare :!: En grundregel (som funkar hos oss) är att alltid lägga FÖRE gäsp och gnugg. Övertrötthet leder ofta till besvärliga läggningar.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
aso

Inlägg av aso »

Tack för svaren Linda :) !

Lägga tidigare - det är kanske däri en del av felet ligger! Bra inspel Linda! Känns som att jag vill att han ska vara trött när jag lägger honom men det är kanske bara att lura sig själv...
Jag ska verkligen prova!
:arrow: Ligger dina vakna en stund och "fixar sig på plats" när du lägger? Tar det lång tid innan de somnar? Bara så jag vet vad jag ska förbereda mig på :shock: :? .

Z är nu 2.5 månader och han kan ju inte sova i vagnen hur länge som helst så jag vi måste få ordning på läggandet... :wink: .

:P aso
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej,

ja det är verkligen värt att lägga en stund före, 10-15 min kan göra stor skillnad.

Ja lite bök och vrida huvudet fram och tillbaka har mina alltid sysslat med. Det gäller att våga lämna vagnen när man har lagt. Inte stå och lyssna efter minsta pip. Lite is i magen och gärna en syssla att göra precis efter läggning. Vi gör fortfarande så att lillebror läggs först (18.45) och sedan läser vi saga mm för de stora innan de lägger sig för natten. Han får sköta sig själv, och de gånger jag har behövt ingripa på något sätt är lätträknade. Man hör ju om de behöver hjälp.

Jag var nervös inför flytten från vagn till säng, men som vanligt oroar man (jag :oops: ) sig i onödan. Boa in sängen ordentligt är mitt bästa tips. Trångt så att det liknar vagnen.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
aso

Inlägg av aso »

Gott att höra att det finns fler som oroar sig inför flytt från vagn till säng Linda :wink: , jag ska göra som du och boa in ordentligt när den dagen kommer. Han har väl förmodligen 1.5 månad kvar i vagnen så jag får satsa på att få till insomningen medan han fortfarande sover i den.
Vi var så fint på väg med egen insomning och det kändes som att vi knäckt koden, men nu har det alldeles gått troll i det hela :shock: ... han skriker så fort jag lägger honom i vagnen nu. Får hoppas att jag klarar styra upp det snart är så tråkigt när han ska gråta innan han somnar. Provat att lägga lite tidigare idag och han var inte fullt så arg, så satsar på att han gradvis ska lugna sig. Verkar onekligen som han satt det i system att gråta direkt nu för så var det inte tidigare :wink: .

:D :D Ha en fin dag!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tar ett skutt in i din tråd för att berätta om hur lätt det kan vara att flytta över småttingar som sovit i vagn till spjälsängen. Det är ju onödigt att oroa sig i onödan tänker jag.

Vi har våra små att sova i vagn tills 12-tim natten sitter och det brukar vara när de är kring 4 månader gamla. Sen har vi bara lagt dem i spjälsängen och ramsat ut. Och så har det bökats runt lite och sen har de somnat gott.

Svårare än så har vi inte haft det med överflyttningen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"