som du säger - hon sov i stort sett hela natten! Inte illa! Kanske ngt som börjar gå in?
Sen ang uppvaket som hon hade. Ja, hon frågade järnet där i natt, det var det hon gjorde. Och din man svarade gnm att trygga henne m h a buffningen. Det var helt rätt att buffa tills hon somnade, så får man göra såhär i början. Trygghet gäller just nu när frågorna är så många och så oerhört omfattande. Och lugnet - du har väl läst det kapitlet i SHN-Boken? För att kunna sova måste man vara lugn, och lugn blir man gnm buffning. Så på det stora hela tycker inte jag, sett ur mitt perspektiv, att den här natten var "konstig" eller så. Men jag förstår att NI tycker att det känns jobbigt. Och all heder åt din man som stod pall och bar er dotter igenom detta
Nu är det ena ny dag. Borsta bort all osäkerhet, fram med självklarheten - för hon behöver den nu. Hon behöver vuxna som kan fortsätta visa henne hur det här nya ska funka.
Ja,och så var det det där med att överge buffningen till förmån för ramsan. Här stupar en del eftersom man fastnar i buffningsträsket eftersom det är ett verktyg som är så effektivt och så tryggt. Mot för ramsan som tar sina 2-3 nätter innan man börjar uppnå kontakt.
Jag buffade min son vid hans uppvak i ngr veckor innan vi startade kuren. Jättebra, tyckte jag, fast att jag redan kört kuren på mitt mellanbarn och eg hade tänket men man ska ta sig för att sätta IGÅNG oxå...Fick kuta in till honom 3-4 ggr/natt och hålla på, men han somnade ju om. Man kan säkert fortsätta så i ett år el så
Första natten vi körde enbart med ramsan så fick jag stå och ramsa honom i 1 timme första passet. Sedan hade vi 1 el 2 såna liknande pass den natten. Jag hade inte gjort mig ngr illusioner innan om att jag skulle få sova, och det är mitt första tips till den av er som ska ta den här natten - betrakta den som en av de större utmaningarna. Till att börja med kan man mötas av enorm förvirring som övergår i ilska el gråt. Men man kör - högt och taktfast - magstöd och jag brukar stampa lite med foten för att hålla takten. Man får ju ramsa så mkt som x 16 om man behöver. Frågar barnet 100 ggr ska vi svara 101 ggr. Lyssna på hur frågorna låter, gör skillnad på ledsenhet, förvirring och ilska. Förmedla det självklara i det du säger, dvs att nya bud råder, nu ska du sova och jag står här tills du har somnat.
OM allt spårar ur, men här måste man vara jätteförsiktig och göra en väl avvägd bedömning, så FÅR man gå in och köra solfjädern. Men den måste då vara bestämd , inget "fjes" och du måste stå tills hon börjar glida in i sömnen. Sen ramsa ut x4 och så bekräftelsen efter det. Var isf MKT noga med att vänta ett bra tag efter att du sagt ramsan innan du går in - annars så förknippas ramsan med att man kommer instörtande.
Kanske måste man använda solfjädern mer nu såhär i början, men jag höjer som sagt ett "varningens finger" om du fattar vad jag menar...
Som jag skrev tidigare, gör upp en handlingsplan för hur du ska göra , både när du ramsar och om du går in. Gör upp med dig själv - var går gränsen för när du bedömer att det är "kris"?
Sen, det som står i boken kan diffa med några dagar hit eller dit beroende på hur man har arbetat. Så stirra dig inte blind på det. Och ffa - lita på din dotter - hon klarar det här med hjälp av er. Ni är ett fint litet team som ska reda ut det här tillsammans.
Du kan ju öva på att låta ramsan ta över mer i dag under dagen om det känns bättre?
Tänk på att ge henne mer sömn idag, i form av marginalkvartar före och efter lurarna, så att hon hämtar igen den tid hon fick kliva upp för tidigt pg a sommartiden.
Jag kollar in i kväll igen och ser om du har skrivit ngt.
Ha det så bra. Jag ger dig all min värme och min kraft. Det här KOMMER att gå bra