Ny här med 6 mån tjej som ska kuras med start 14/1!
-
frk Carlsson
Re: Ny här med 6 mån tjej som ska kuras med start 14/1!
Och PS - jag har själv grymma problem att sova en hel natt, har minst 2 uppvak/natt, vilket är oerhört psykande. Har nog utsatts för lite väl många yttre stressorer under en för kort tid - inte bara Sigges sömnstrul, utan även andra saker. Men det ger säkert med sig allt eftersom. Ska dock låna en bok med KBT-övningar just för sömnproblem. Kan ju tycka att SHN är ganska så KBT, fast för bäbisar då 
Bakslag...
Ja, ja... sånt händer väl, det var jag beredd på. Hon har sen tredje natten sovit 10-11 tim i sträck och oftast somnat om.
Inatt vaknade första gången 01.40 Somnade om efter ramsa.
02.30 vaknade igen. skrek-ramsa-lugn-skrek-ramsa lugn-skrek... Ja sådär håller vi på. Jag avvaktar läänge mellan ramsorna och låter henne gnälla/småskrika för sig själv och hon lugnar sig ju mellan varven.
Ja, jag höll på och sprang upp ur sängen ändå till 04.15 då hon somnade för att sova som en stock till kl 07.00. Då var jag även in till henne och lagt tillrätta ett par gånger... när hon skrek som värst fick hon även några buff
HOPPAS detta bara kommer hända IBLAND/VÄLDIGT SÄLLAN så det inte blir en vana nu... [-X
Hjälp... Är det bara att fortsätta såhär?
Inatt vaknade första gången 01.40 Somnade om efter ramsa.
02.30 vaknade igen. skrek-ramsa-lugn-skrek-ramsa lugn-skrek... Ja sådär håller vi på. Jag avvaktar läänge mellan ramsorna och låter henne gnälla/småskrika för sig själv och hon lugnar sig ju mellan varven.
Ja, jag höll på och sprang upp ur sängen ändå till 04.15 då hon somnade för att sova som en stock till kl 07.00. Då var jag även in till henne och lagt tillrätta ett par gånger... när hon skrek som värst fick hon även några buff
HOPPAS detta bara kommer hända IBLAND/VÄLDIGT SÄLLAN så det inte blir en vana nu... [-X
kille december 2002 - tjej april 2005 - tjej juli 2010
-
frk Carlsson
=D> Bra jobbat i natt! Du gör precis som man ska! Det är nu hon ska börja kunna känna sig säker på det här med att sova MEN hon behöver er fortfarande. Så ge inte upp utan gneta på. Det kan råkas komma med ngn buff här och var, jag hade nån riktig hjärnsläppsnatt under uppföljningsveckan då jag gjorde en massa "fel" ](*,) och höll på å springa in en massa etc- men det är bara att gå vidare och glömma. Nu är det en ny natt, nya möjligheter!
Underskatta inte betydelsen av uppföljningsveckan heller, som jag tidigare sagt. Jag kände mig MKT missmodig under den när vi kurade Sigge just för att det var så kämpigt med vargtimmen etc. Men till slut så börjar det gå framåt, och varje natt där du har bemött henne som du gjorde inatt är ett steg i rätt riktning :thumbsup:
Vi har ngt av en cirkus här med uppvaknande mitt i natten vi oxå, tänder och ändringar i sömnschemat ställer till det. Så du är inte ensam om att ränna uppe. Vi får försöka tänka på varandra
Nu ger vi järnet!
:thumbsup:
Underskatta inte betydelsen av uppföljningsveckan heller, som jag tidigare sagt. Jag kände mig MKT missmodig under den när vi kurade Sigge just för att det var så kämpigt med vargtimmen etc. Men till slut så börjar det gå framåt, och varje natt där du har bemött henne som du gjorde inatt är ett steg i rätt riktning :thumbsup:
Vi har ngt av en cirkus här med uppvaknande mitt i natten vi oxå, tänder och ändringar i sömnschemat ställer till det. Så du är inte ensam om att ränna uppe. Vi får försöka tänka på varandra
Nu ger vi järnet!
Tack
Ja, hoppas på en bättre natt inatt. Bara att kämpa på! [-o<
I morse vaknade hon 05.50. Somnade om 06.50 då jag nästan var påväg att ge upp och ta upp henne inom kvarten. Men det är ju rätt svårt att få till det där... Man måste vara VÄLDIGT SNABB för att hinna in när han är tyst och lugn!
När ska hon fatta att hon ska sova en timme till...
När ska hon fatta att hon ska sova en timme till...
-
ilindstrom
Tänk vad bra att du fick till ett omsomnande. Fortsätt att jobba på som ni gör så kommer det snart lösa sig. Det man kan ha i bakhuvudet är att SHN är en process som kan ta upp till 4 veckor innan allt sitter som berget. Så ha tålamod så är ni snart där.
hälsningar
Ida
hälsningar
Ida
-
frk Carlsson
Japp, jag säger som Ida
Och fortsätter mitt tjatande om att gneta på
Jag tyckte verkligen att Sigge gjorde många framsteg inom 11 dygn, men finslipningen tog ytterligare tid, så bra precis en månad efter att vi startade så kändes det som att "barnsjukdomarna" var borta.
Men nu står vi inför nya utmaningar dock. Fast så kommer det ju va hela tiden
Bara skillnaden nu då att man har ett konsekvent förhållningssät att bemöta förändringarna på.
Jag hejjar på er iallafall =D> Ni jobbar på skitbra
Kram
Men nu står vi inför nya utmaningar dock. Fast så kommer det ju va hela tiden
Jag hejjar på er iallafall =D> Ni jobbar på skitbra
Kram
Ja jag kan säga som så att hon äter KOPIÖST mycket mat jämfört med förut!! De senaste dagarna har det blivit en riktigt stor förändring!
Frukost: amning först och sen en portion gröt
Lunch: en portion mat (svårt att säga exakt eftersom jag gör egen... men en 6 istäringar vilket är typ en liten burk)
Mellis: amning+fruktpuré, typ en halv stor burk
Middag: en portion gröt eller mat... vi är veliga om vad vi ska ge henne. Hur gör ni? Nu har det blivit gröt de senaste dagarna.
Kvällsslurk: amning och en portion välling (110ml). Nu fattar hon sig på flaskan också!!! slurp säger det bara...
Sen vet jag ju att det är bara att jobba på... Om man tänker efter så ÄR DET EN JÄTTEFÖRBÄTTRING att hon sover till 05.30-06! Herregud...
Frukost: amning först och sen en portion gröt
Lunch: en portion mat (svårt att säga exakt eftersom jag gör egen... men en 6 istäringar vilket är typ en liten burk)
Mellis: amning+fruktpuré, typ en halv stor burk
Middag: en portion gröt eller mat... vi är veliga om vad vi ska ge henne. Hur gör ni? Nu har det blivit gröt de senaste dagarna.
Kvällsslurk: amning och en portion välling (110ml). Nu fattar hon sig på flaskan också!!! slurp säger det bara...
Sen vet jag ju att det är bara att jobba på... Om man tänker efter så ÄR DET EN JÄTTEFÖRBÄTTRING att hon sover till 05.30-06! Herregud...
-
frk Carlsson
Ja, man blir snabbt bortskämd - eller hur?
Tänk dig bara tillbaka i tiden för typ 2 v sen, hur ni hade det då. Härligt att aptiten ökar så mkt va! Och ni kommer att kunna ge henne mer än så inom en kort tid tror jag.
Vi ger Sigge puré (en stor burk) samt 1/2 stor burk fruktpuré till middag. Gröt äter han på morgonen och på kvällen ("nattslurken") och ibland till mellis (varvar med lite kraftigare fruktpuréer, såna med dinkel och havre och yogurt i).
Hoppas att vi får sova gott inatt [-o< Det har varit lite svajjigt här senaste tiden. men skam den som ger sig som sagt =D>
Ha de!
Vi ger Sigge puré (en stor burk) samt 1/2 stor burk fruktpuré till middag. Gröt äter han på morgonen och på kvällen ("nattslurken") och ibland till mellis (varvar med lite kraftigare fruktpuréer, såna med dinkel och havre och yogurt i).
Hoppas att vi får sova gott inatt [-o< Det har varit lite svajjigt här senaste tiden. men skam den som ger sig som sagt =D>
Ha de!
Ja precis... det skrev jag inte med det är de där med dinkel och yoghurt i som jag gett till mellis. blandade en skvätt naturell yoghurt med egen frukt också... Sen förstås en halv burk frukt till efterätt efter lunchen... Kanske ska byta ut grötmålet vid 17 till riktig mat??
Bytte till sittdelen i vagnen idag. Så nu om hon sitter upp så kanske hon inte somnar vid fel tillfälle. Det har hon inte gjort hittills iof eftersom vi knappt gått utanför dörren men ändå...
Bortskämd blir man lätt
. Det var inte länge sen man sprang upp en gång i timmen 
Bytte till sittdelen i vagnen idag. Så nu om hon sitter upp så kanske hon inte somnar vid fel tillfälle. Det har hon inte gjort hittills iof eftersom vi knappt gått utanför dörren men ändå...
Bortskämd blir man lätt
Fin fin idé! :thumbsup: /LuvisenKanske ska byta ut grötmålet vid 17 till riktig mat??
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
FUNDERAR HÖGT...
Nu blev det såhär... Min man har jobbat två nätter och jag var nu för första gången sen kurstart tvungen att ta med minsta tjejen för att lämna storasyster på dagis. Vi gick hemmifrån strax efter kl 8. Det tar 15 min att gå. Bytte till sittdel i vagnen häromdagen och tänkte att hon kan lättare hålla sig vaken då... Det funkade en kvart. Både storasyster och jag höll på som galningar där vi gick och gjorde allt för att hon inte skulle somna. Men, 08.15 somnade hon! Ja, tänkte jag, hon får väl ta sina 45 min lite tidigare då. 08.15-09.00 ist för 08.45-09.30. Tog lite extrasvängar på hemväg då jag hade två ärenden. Nej, men då vaknar hon 08.40 och är skitpigg och glad. Omöjlig att få att somna om. Dessutom vill man ju inte att de somnar rullandes i vagn. Hon sov alltså 25 min.
Frågan är nu då... ska jag lämna storasyster någon kvart senare så att vi går hemmifrån 08.15. Samt justera sovschemat till 08.30-09.15. Men det går ju inte heller att hon somnar i en rullande vagn
Men om jag kan lyckas få henne att somna när vagnen står stilla och jag går in och lämnar syster??? Om hon får sitta upp tills vi är framme och sen lägga ner henne liksom...
Känns onödigt att ta bilen och hon lär somna i den med så det spelar ingen roll...
Grejen är ju den också att hon fortf har tidiga mornar. Dock sov hon idag till 06.15 vilket är rekord!!! =D> När hon nu börjar sova till 07 (som vi jobbar på) så kanske det löser sig av sig självt... att hon orkar hålla sig vaken lite till där på fm?
Frågan är nu då... ska jag lämna storasyster någon kvart senare så att vi går hemmifrån 08.15. Samt justera sovschemat till 08.30-09.15. Men det går ju inte heller att hon somnar i en rullande vagn
Känns onödigt att ta bilen och hon lär somna i den med så det spelar ingen roll...
Grejen är ju den också att hon fortf har tidiga mornar. Dock sov hon idag till 06.15 vilket är rekord!!! =D> När hon nu börjar sova till 07 (som vi jobbar på) så kanske det löser sig av sig självt... att hon orkar hålla sig vaken lite till där på fm?
-
frk Carlsson
Hm :-k Jag förstår problemet.
Men jag tänker såhär -om hon vaknar 07 så skulle hon ju egentligen inte behöva sova förrän tidigast 9 enl principen "2-2.5 tim mellan sovpassen". Alla barn är iofs olika avs det där när de blir trötta, men jag tippar på att i takt med att hon kommer att börja sova 12 tim/natt och vakna mer utvilad så undrar jag ändå inte om du på sikt skulle kunna skjuta fram schemat så ni hinner lämna i lugn och ro? OBS! Inga ändringar i schemat innan uppföljningsveckan är över.
Men det är ju sen det. Hur ska du lösa det nu? Hade jag varit du hade jag lämnat storasyster lite tidigare (bara 10-15 min kan ju göra en hel skillnad) och tagit bilen och satsat på att hinna hem igen tills det att hon ska sova. Faktiskt. Jag tog ofta bilen i höstas, bara för att hinna snabbt emellan. Det är ju för en kort period innan ni kan börja skjuta på schemat. Men nu utgår jag bara helt och hållet från hur jag resonerar och ifrån mina egna förutsättningar, vi har
t ex bara 1 minuts bilfärd till förskolan - det är säkert en annan femma om det är längre och en massa trafik etc etc och man riskerar att "fastna" nånstans. Det är dock det bästa "rådet" jag kan komma på, finns säkert ngn annan som kan komma upp med andra synpunkter/förslag.
Men härligt i övrigt =D> Nu är ni på god väg!

Men jag tänker såhär -om hon vaknar 07 så skulle hon ju egentligen inte behöva sova förrän tidigast 9 enl principen "2-2.5 tim mellan sovpassen". Alla barn är iofs olika avs det där när de blir trötta, men jag tippar på att i takt med att hon kommer att börja sova 12 tim/natt och vakna mer utvilad så undrar jag ändå inte om du på sikt skulle kunna skjuta fram schemat så ni hinner lämna i lugn och ro? OBS! Inga ändringar i schemat innan uppföljningsveckan är över.
Men det är ju sen det. Hur ska du lösa det nu? Hade jag varit du hade jag lämnat storasyster lite tidigare (bara 10-15 min kan ju göra en hel skillnad) och tagit bilen och satsat på att hinna hem igen tills det att hon ska sova. Faktiskt. Jag tog ofta bilen i höstas, bara för att hinna snabbt emellan. Det är ju för en kort period innan ni kan börja skjuta på schemat. Men nu utgår jag bara helt och hållet från hur jag resonerar och ifrån mina egna förutsättningar, vi har
t ex bara 1 minuts bilfärd till förskolan - det är säkert en annan femma om det är längre och en massa trafik etc etc och man riskerar att "fastna" nånstans. Det är dock det bästa "rådet" jag kan komma på, finns säkert ngn annan som kan komma upp med andra synpunkter/förslag.
Men härligt i övrigt =D> Nu är ni på god väg!
Tar jag bilen tar det ju bara någon minut... Så visst kan jag prova...
Nu blir det dock inget problem förrän på Fredag då Fredrik börjar jobba.
Uppfäljningsveckan är väl slut nu... eller imorgon kanske? Jag väntar med schemaändringar tills vidare. Men sen när hon sover till 07 kan man ju justera schemat så som du säger, skjuta fram lite.
Jag hinner lämna Vanja om vi åker 5 över 8. Då är jag ju därifrån 15-20 över och hemma nån minut senare. Hinner ju gott och väl hem till 08.45. Då hinner hon ju inte mer än få en power nap om ens det...
Uppfäljningsveckan är väl slut nu... eller imorgon kanske? Jag väntar med schemaändringar tills vidare. Men sen när hon sover till 07 kan man ju justera schemat så som du säger, skjuta fram lite.
Jag hinner lämna Vanja om vi åker 5 över 8. Då är jag ju därifrån 15-20 över och hemma nån minut senare. Hinner ju gott och väl hem till 08.45. Då hinner hon ju inte mer än få en power nap om ens det...
:thumbsup: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
SM rookie
SM rookie