Hur gör jag med dagslurarna när hon skriker sig igenom dem

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Gullerika

Re: "Fusk" i schemat med lyckat resultat

Inlägg av Gullerika »

Tack för era svar!

Jag vill förtydliga att jag inte tror att baby-aktiviteter är avgörande för mitt barns utveckling, däremot så tror jag att sömnen är det, och den har vi ju nu...

Att hitta på aktiviteter för mitt barn här hemma är inga problem, vi gör allt man kan tänka sig så det oroar mig inte, kanske är det att jag vill att hon skall träffa sina småkompisar och då är det ju oftast att vi får möjlighet att träffa dem när det är en specifik aktivitet. Men what the hell - det kommer fler tåg som sagt. Och jag har redan satt igång hemma-hos-fika med alla så det blir ingen fara...

Babysimmet kommer vi få in perfekt i hennes schema så det blir kanon - sova på vägen dit, bada och sen sova hem :) Kan inte bli bättre!!!

Det var ju därför jag frågade och nu fick jag svar - inget mygel med schemat med andra ord. :)
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
Marelb

Re: "Fusk" i schemat med lyckat resultat

Inlägg av Marelb »

Då är du ju ute och far ändå :mrgreen: . Man behöver ju inte gå på allt och som du säger går det fler tåg...
kille december 2002 - tjej april 2005 - tjej juli 2010
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Hur gör jag med dagslurarna när hon skriker sig igenom d

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Jag sammanfogade dina två trådar så får vi som vill hjälpa till och svara lättare en överblick när alla frågor rörande samma barn finns i samma tråd. ;)

Underbart fint jobbat! \:D/ Härligt med hela nätter! :sleep:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Hej alla!

Long time no write ;)

Ville bara uppdatera lite om vad som händer här i vår lilla värld. Ruth sover som en liten prinsessa ska göra. Sover hela natten när hon väl har somnat. Dock har vi märkt att hon är lite extra ledsen, eller jag skulle vilja säga förbannad :), när vi lägger henne de senaste nätterna. Men som sagt när hon väl somnat är det smärtfritt fram till väckning.

Vet att vi pratade om babyrytmiken sist jag var härinne, och det slutade med att vi struntade i det. Dels för att det inte passade hennes schema och att det visade sig inte vara så bra enligt mina vänner så jag kände att det spelar ingen roll. Jag sjunger ju och dansar här hemma hela tiden :)

Jag ville bara kolla med er att det är normalt att det går i vågor hur mycket de skriker på kvällarna, jag antar att det beror på deras utveckling, hur mycket som har hänt under dagen osv.

Jaja, ville bara stämma av lite. Jag predikar i alla fall SHN-kuren högt och lågt och inser att vi sover bäst i världen (om man bortser från alla andra SHN:are)
Kram Ullis
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej, snyggt jobbat med kuren! Visst är det skönt när allt funkar!

Ja, det kan gå i vågor, vissa låter lite mer innan de ska sova. Nu var det väääääldigt länge sen någon var ledsen vid läggning men när vi hade det problemet när lilleman precis fått 12 h natt så laddade vi med massa skratt och husljud och ramsade igen vid behov så var vi snart tillbaka på lugna fina läggningar. Men jag minns att det var svårt att se något mönster i när det skulle bli lite skrik och när det var tyst från början.

kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Ja visst kan det nog vara så.

Jag upplever att hennes skrik har förändrats till att bli mer ett "barnskrik", dvs någon som mer medvetet skriker för hon helt enkelt inte vill lägga sig. Vi har massa husljud och har full cirkus innan hon skall lägga sig och vi skrattar åt varandra alla tre, men hon blir förbannad så fort vi lägger henne ner. Men hennes utveckling har oxå tagit ett JÄTTE språng den senaste veckan och jag tror det är allt som händer henne som kommer ut innan hon ska sova. För när hon väl somnat tar allt mellan 15-30 minuter så sover hon som en stock :)

Det gör oss ingenting att behöva ramsa ett tag, för ibland mer eller mindre är oavsett bättre än hur vi hade det innan. Vi fick vårt liv tillbaka.

Men jag går på magkänslan hela tiden, vi har ju några verktyg då är det så mycket lättare, sen är ju alla barn olika, men på något sätt ändå lika :)

tack för hjälp.
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Hej igen.

Ville bara kolla om det är någon därute som har haft att era barn börjat skrika mer på kvällarna, nu har det varit några kvällar det tagit minst 30 minuter att söva henne och hon är skitförbannad.

I så fall - vad har ni gjort? Har ni buffat eller bara fortsatt ramsa tills hon tystnat. Brukar detta i så fall gå över? Vi har inte gjort något annorlunda mot tidigare utan är väldigt hårda på vårt schema och har väldigt lite aktiviteter, det enda som hänt det senaste är som sagt att hennes utveckling tagit jättekliv...

Ville bara få lite bekräftelse på att vi ändå gör rätt och att detta är normalt

Ullis
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
Gullerika

Hjälp med att göra om schemat

Inlägg av Gullerika »

Hej igen,

nu är vi tillbaka - utsövda och i ett lyckligt allmäntillstånd :)

Jag skulle vilja ha lite hjälp med hur jag skall modifiera schemat nu när hon snart är åtta månader (13 mars) och kommer sova lite mindre

nu sover hon enligt följande

8.00 vakna
9.45-10.30 vila utomhus
12.30-14.00 vila utomhus
16.00-16.45 vila
20.00 sova hela natten :)

Vad blir bäst att göra?

tack för hjälp
/Ullis
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det vanliga är att börja nagga på sena efm-luren. Korta så den blir 20 min istället.

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Tack för snabbt svar - då gör vi så!

Kram
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
Gullerika

Nytt schema - vad blir bäst?

Inlägg av Gullerika »

Hej alla, livet går vidare här hemma och ska väl kanske säga att livet har börjat :) Ett underbart fantastiskt liv som familj. Ruth sover som hon ska och nätterna är fantastiska. Ibland krånglar dagarna, kanske har det varit lite mycket just då, men jag läser inte in för mycket i det för jag tycker att jag måste se henne som en individ som har bra och dåliga dagar även vad gäller sömnen :)

Men nätterna - då levererar Rutan :)

Nu är hon 9 månader och jag har inte reviderat hennes schema, utan jag kan väl säga att hon gjort det själv (usch, slarvigt jag vet men nu efter en magsjuka ska vi befästa det nya igen) Vill lägga till att hon sov fantastiskt även under sjukdom, även om det blev lite mer uppstyckat för hon blev trött fortare etc, men ändå helt kanon.

Hur bör schemat se ut nu när hon är 9 månader?

Idag är sovningarna
20.00-8.00
9.45-10.30
12.30-14.00
16.00-16.45 (som hon själv kortat ner til endast 20 min)

Kan ni hjälpa mig? Kram
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vad sägs om:

20.00-8.00
10.15-11.00
13.30-15.00

Lite likt det vi hade vid 9 mån. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Detta verkar inte så tokigt. DÅ har jag en fundering gällande måltiderna.

Nu äter hon
8.00 ca välling
11.00 Gröt
14.00 Mat
17.00 Mat
19.20 Nattslurk

Hur ska jag förlägga dem nu tycker du ska jag behålla dem?

Tack för snabbt svar förresten!
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Skriver igen och frågar om någon har tips på måltids-tiderna

mvh Ulrika
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
Luvisen