Vi ska snart sätta igång med vår dotter 4,5 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
J3nni3G

Re: Vi ska snart sätta igång med vår dotter 4,5 månader

Inlägg av J3nni3G »

Jag jobbar på med attityden och självklarheten. Jag kan absolut ta på mig ett par av hennes dåliga lurar. Ofta är det ju precis när hon "måste" sova bra som det inte funkar. Säkerligen oroad av min "press".
Men i övrigt är det oftast inga problem med de två tidigare lurarna, men mer problem med sista luren och kvällen.

Idag sov hon inte alls på eftermiddagsluren. Hon skrek sig igenom sina 45 minuter. Jag försökte göra som ni sagt och höll mig borta så mycket som möjligt, ramsade endast vid två tillfällen. Plockade sedan glatt upp en svettig och snorig liten tjej.

Nu på kvällen var hon jättetrött och somnade nästan direkt. Men nu 2,5 timme senare vaknade hon och SKREK. Efter flera ramsor gick jag tillslut in. Hon har haft bajs i blöjan efter ett par nätter nyligen så vi ville försäkra oss att det inte var det. Det var det inte, däremot låg hon upp och ner i sängen under täcket. Jag la henne tillrätta och buffade kort för att sedan avsluta med solfjäder. Hon är inte alls van vid den så jag vill öva upp henne. Hon lugnade sig stundvid, men skrek sen upp sig och vred sig under mina händer. Tillslut buffade jag lite kort igen för att lugna och ramsade mig ut. Strax efter det somnade hon.
/Jennie
dotter född 14 juni 2010, kurad okt 2010
son född 24 april 2013, kurad sep 2013
son född 3 augusti 2021,ska påbörja kur dec 2021
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Jag tycker ni jobbar på fint. Ibland när man märker att ramsan inte alls tar så får man smyga sig in och se om det är nåt annat på tok. Ronja tyckte inte heller om att ligga under täcket. Det blir ju varmt och dåligt med luft. Då fixar man problemet snabbt och smiter ut igen.

Det är inte långt kvar nu innan ni når njutningen men ni får ha lite tålamod till och fortsätta ert strålande arbete! :thumbsup:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Hej.
Nu har vi jobbat vidare ett tag och läggningarna går för det mesta riktigt bra. Det är fortfarande sista luren och kvällen som stökar ibland.
Jag har funderat lite över vårt schema, det kanske är dags att ändra på det för att få bättre sömn.

Nu ser det ut så här.
Natt 19.15-7.15
7.30 amma
9.30-10.15 sova
10.30 mat (grönsaker och lite katrinplommon)
12.30-14.00 Sova
14.00 amma
16.15-17.00 gröt+amma
18.45 Nattslurk

Hon är ju strax över två månader nu så 30 minuter ska ju bort inom kort. Är det bäst att bara dra ner sista luren till 20 min?

Vi har ett litet problem med bajs på nätterna nu. Varje morgon är det bajs i blöjan. Hon vaknar inte och skriker av det utan bajsar och somnar om. Jag har hört henne någon natt vid 5.30, men gick inte in eftersom det var så nära morgonen och förra gången vi bytte tog det 2 timmar innan hon somnade igen. Jag försöker justera det genom att ge henne katrinplommon på förmiddagen, men än har vi inte märkt någon skillnad.
Har ni några tips på hur vi kan göra?
/Jennie
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Tycker schemat ser jättefint ut, 15 h får jag det till och att hon nu är nyligen födda 6 månader, så vid sju ungefär brukar man dra ner förslagsvis sista luren precis som du skriver.

Ännu mer plommon lite tidigare under dagen? Päron är också lösande. Annars kommer säkert detta vara ett kortvarigt problem.

God jul :santa: !
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Hej.

Nu har det varit tyst från mig ett tag, vilket bara är positivt så klart.
Lilltjejen har sovit jättebra, läggningarna är hur lätta som helst för det mesta och vi tar det för givet att få sova hela nätterna.
TACK för all hjälp för att få oss att nå detta mål!!

Nu är hon 7,5 månader och vi har dragit ner eftermiddagsluren till 20 minuter för ett par veckor sedan. Redan innan vi drog ner luren så hade hon ibland svårt att somna på eftermiddagen och hon vaknar ca 30-60 min för tidigt på morgonen. Jag trodde att det skulle bli bättre när vi drog ner till en 20 minuters lur, men det är ingen förändring. Hon har ofta svårt att somna på eftermiddagen och ibland skriker hon sig igenom hela luren. Och på morgonen vaknar hon fortfarande 30-60 minuter för tidigt. Vi låter henne ligga kvar och gör ingenting eftersom hon inte skriker eller är missnöjd, men hon missar ju ändå en hel del sömn med detta.

Har ni några tips till mig?

Jag har funderat på att ta bort eftermiddagsluren och göra långluren längre istället. Vad tror ni om det? Är hon för liten för att sova bara två gånger på dagen?

Schemat skulle då se ut så här:
Natt 19.15-7.15
7.30 amma
9.30-10.15 sova
10.30 mat + katrinplommon
12.30-14.30 Sova
14.00 amma + frukt
17.00 gröt+amma
18.45 Nattslurk
/Jennie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det kan gå. Barn är ju olika och det händer att folk har bara två lurar. Men de flesta diggar tre...

7,5 mån...då är väl 8 mån ångesten i antågan? Då kan det bli en hel del sömnstrul men det tar man sig igenom med Attityden av Självklarhet. :mrgreen: Så svååårt, MEN det går!

Värme! :P /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Hej.
Vi valde att fortsätta med tre lurar och det går för det mesta bra. Vissa dagar vill hon inte sova sina 20 minuter på eftermiddagen, men då får hon ligga och vila i sin säng iaf även om det blir gnälligt.

Nätterna funkar bra, lite korta uppvak då och då, men hon somnar nästan alltid om av sig själv. Ingen jättetydlig 8 mån ångest än. Håller tummarna på en mild variant :)

Sömnen funkar så bra nu, framförallt på nätterna, så vi har slappnat av, lite för mycket känns det som. Och jag behöver lite stöd för att ta mig i kragen och strama upp det lite igen. Hemma sover dottern hur bra som helst på dagarna. Hon får sova både i sängen och vagnen hemma för att öva lite. Det är inga problem att somna i stillastående vagn.
Men så fort hon ska sova i vagnen någon annanstans där det är lite mer ljud och rörelse så har hon jättesvårt att somna och att sova tiden ut. Jag lägger henne som vanligt och lägger på ett tyg som mörkläggning, men hon kan inte alls slappna av. Ofta får jag då vagna henne lugn länge. Sen vaknar hon efter 20 min eller 45 min. 1,5 timme är inte att tala om då.
Eftersom det här är luren mitt på dagen så gör det att vi blir lite fast hemma om hon ska sova ordentlig. Att gå ut och äta lunch känns stressande eftersom jag vet att hon kommer att ha svårt att sova. När vi är ute har det därför blivit att jag plockat upp henne för tidigt och hon missar minst hälften av sömnen den luren. Varje gång jag gör det bannar jag mig själv, men jag har inte ro att låta henne ligga och skrika ute bland folk.
Har ni några tips och stöd hur jag ska komma tillrätta med vårt problem? Vi vill gärna komma ut mer, men jag vill inte störa hennes sömn.

Nu är hon ju 8 månader och det börjar bli dags att byta till sittvagn. I den kommer hon inte kunna ligga ner helt plant så jag antar att det blir sovning på rygg i den. Det kommer förmodligen störa dagsömnen i vagn ännu mer.
Har någon tips på hur ni gjorde med vagnsömnen i övergången från liggvagn till sittvagn?
/Jennie
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag har faktiskt valt att vara hemma under lurarna innan de blev helt stabila, jag lade dem alltid inne i sina sängar i mörkt rum och det var så skönt för oss alla. Visst, det blev lite bundet men för mig var det värt det så jag också kunde vila. Sen efter ett tag gick det jättebra att lägga i vagn, det var när han var under 1,5 som det kunde strula ute. Många säger att det går att vänja dem lätt att sova på rygg i vagn, men jag har aldrig satsat på det. Hoppas du får tips av andra hur du ska lösa det.

Men jag vill ändå säga att även om du gör på ett sätt nu så finns alla möjligheter att ändra dig sen, det är så skönt att veta!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Tack för ditt svar!
Men det kommer inte funka för oss att stanna hemma för sovning varje dag.
Jag hoppas att någon annan kan hjälpa mig med tips och råd om hur vi kan göra.
/Jennie
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Hej.
Nu ska vi ut och resa om några veckor. Tidigare har lurar på tåget inte varit något problem då hon sovit i sin liggdel frikopplad från vagnen. Nu med sittdel funkar ju inte det. Hur har ni andra gjort när barnet ska sova på resan och det inte finns någon direkt sovplats?

Någon därute får jättegärna ge mig tips för min tidigare fråga
Sömnen funkar så bra nu, framförallt på nätterna, så vi har slappnat av, lite för mycket känns det som. Och jag behöver lite stöd för att ta mig i kragen och strama upp det lite igen. Hemma sover dottern hur bra som helst på dagarna. Hon får sova både i sängen och vagnen hemma för att öva lite. Det är inga problem att somna i stillastående vagn.
Men så fort hon ska sova i vagnen någon annanstans där det är lite mer ljud och rörelse så har hon jättesvårt att somna och att sova tiden ut. Jag lägger henne som vanligt och lägger på ett tyg som mörkläggning, men hon kan inte alls slappna av. Ofta får jag då vagna henne lugn länge. Sen vaknar hon efter 20 min eller 45 min. 1,5 timme är inte att tala om då.
Eftersom det här är luren mitt på dagen så gör det att vi blir lite fast hemma om hon ska sova ordentlig. Att gå ut och äta lunch känns stressande eftersom jag vet att hon kommer att ha svårt att sova. När vi är ute har det därför blivit att jag plockat upp henne för tidigt och hon missar minst hälften av sömnen den luren. Varje gång jag gör det bannar jag mig själv, men jag har inte ro att låta henne ligga och skrika ute bland folk.
Har ni några tips och stöd hur jag ska komma tillrätta med vårt problem? Vi vill gärna komma ut mer, men jag vill inte störa hennes sömn.

Nu är hon ju 8 månader och det är dags att byta till sittvagn. I den kan hon inte ligga helt plant så jag antar att det blir sovning på rygg. Det kommer förmodligen störa dagsömnen i vagn ännu mer.
Har någon tips på hur ni gjorde med vagnsömnen i övergången från liggvagn till sittvagn?
Tacksam för svar på min nya och gamla fråga.

TACK för att ni finns!
/Jennie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej!

Resdagar är resdagar. De får man ta som det är. Håll matschemat och sedan får den lilla människan somna i famnen. Det kan bli en del skrik just precis innan de somnar :? men det är bara forts hålla i den lilla människan så går det bra till sist. Och så kan ju sömnen bli lite kortare eller längre än tänkt. Och på "fel" tid, men det är inget att stressa upp sig för. Lägg bara i tid för natten som vanligt. Som om inget hänt. :wink: En gång, ingen gång- du vet. :wink:

Ang. din "gamla" fråga:

Min son vaknade när jag gick med vagnen men då gjorde jag så att jag gick ut innan lurtid och sedan när det var dags så fällde jag ned honom, drog för skynket och lät honom somna rullandes. Sedan gick inte det heller så då fick han somna rullandes UTAN skynke och tillsist gick inte det heller. Så då blev det sängen. Och så är det fortf. Bundna är vi varje dag mellan 12.30-14. Och det kan ibland kännas jobbigt men det är ju för hans bästa så jag bara gillar läget och vet att det inte är för alltid.

Värme! /Luvisen
SM rookie
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Hej.

Jag är nu en mamma som är van att sova hela natten. Helt fantastiskt!!
Sömnen på dagen har inte heller varit några problem. Jag lägger dottern i sängen eller vagnen och snart sover hon. Andra föräldrar är helt förundrade över hur lätt hon somnar.

MEN, de sista dagarna och även en natt har hon vaknat och vill inte alls somna om. På dagarna vaknar hon efter en timme istället för två. Tidigar har hon kunnat somna om då och vi får en skön eftermiddag. Men de senaste dagarna vaknar hon, skriker och gråter tills jag tillslut har tagit upp henne. De eftermiddagarna är jättejobbiga eftersom hon fortfarande är trött. Hon är ledsen och gnällig hela dagen/kvällen.

Finns det någon som känner igen det här och hur ska jag lösa det?
/Jennie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja, så kan det gå. Inte ta upp. Tänk lugna! :idea: De är en sömnfnurra, inget mer. De kommer och går långt upp i åldrarna :roll: . Det gäller att hålla kvar vid de fina rutinerna, hålla i sin attityd så den inte åker i sopen, lugna vid behov, och darra inte på manschetten. Det är fortf samma sak som gäller. :mrgreen: :wink:

Värme!/Luvisen
SM rookie
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Jag måste erkänna att vi har varit trygga i vår dotters sömn så vi har inte ens funderat på hur vi ska tackla en sån här svacka. Och kanske även varit lite för slappa sista tiden. Läggningen är inga problem, det är samma rutiner och samma tid både dag och kväll.
Men vi väcker henne inte längre utan hon vaknar själv och vi plockar upp henne. Men det har ju inte varit några problem eftersom hon vaknat när hon ska. Men nu vaknar hon lite tidigare på morgonen och det har vi bara accepterat, men nu när dagarna börjar strula med så kanske det här inte funkar.
Nu ska hon egentligen sova 20-8 och 13-15.
Men sover 20-7.15 och 13-14.15 eller 13-14.30 om vi har tur.
Har vi för många timmar sömn eller är det bara en dålig vana som vi måste bli av med?

När du skriver lugna vi behov, menar du bara ramsa va? Fick henne faktiskt att somna om precis nu tror jag efter 20 minuters skrik och gråt.
Hoppas vi är på rätt väg.

Tack för att du finns där med svar när jag behöver lite pepp!!
/Jennie
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Om jag förstår dig rätt har du sammanlagt planerat att din dotter skall sova 14 timmar per dygn (12 timmar natt och 2 timmar dag).

Din dotter är just nu cirka 15 månader, eller hur?

Jag vet att många brukar behålla 14 timmars sömn för barn som skolas in på dagis då de blir trötta av alla impulser de där får. Därför undrar jag om ni har er dotter på dagis eller om ni är hemma med henne?

Fungerar dagarna med rutiner, social delaktighet, mat, utomhusaktivitet minst två gånger om dagen?

Om ni håller på rutinerna och er dotter är hemma på dagarna så är mitt spontana svar att hon har ett sömnöverskott, och därför börjar nagga lite i kanterna på de olika lurarna. Ni kan i sådant fall ganska enkelt korta ner dagsluren till 1 1/2 timme och behålla 12 timmars natt.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"