Matvägrar kvällsmålet

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Hej igen!

Jo, det här med magläge....Nu är det andra kvällen vi lägger henne på mage för att sova på natten. Och det är INTE poppis. Hon är SÅ ledsen, både igår och idag, och det tog igår minst 20 min innan hon somnade mot vanliga 2-3 minuter. Nu har min man hållt på en kvart med att gå ut och in i rummet... Jag tvekar och känner mig minst sagt osäker, därför får min man som är lite coolare sköta läggningarna tills hon inte är så här ledsen och förtvivlad längre.

Gör vi rätt när vi helt plötsligt ändrar så här? Kan vi verkligen nu vid snart 3 månaders ålder omprogrammera henne att sova på mage istället för sida?
Mamma till finaste flickan 091017
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hur har det gått i helgen :?:
Lina77 skrev:Kan vi verkligen nu vid snart 3 månaders ålder omprogrammera henne att sova på mage istället för sida?
Ja det tror jag absolut. Sen är det så att ganska snart kommer hon att lära sig att vända på sig åt alla håll och kanter och då är det ändå hon som bestämmer sovposition själv.

Jag tycker ändå att ni gör helt rätt som visar henne på möjlighet att sova på mage.

Min Leia var 4 mån då jag började lägga henne på mage.

Ser att du har lite funderingar kring larmet. Själv tänker jag att jag utjämnar oddsen en smula. Om barnet sover djupare på mage och glömmer att andas så går larmet på. Detta hände två ggr när Leia var liten. Hon låg alldeles still och drog efter andan först då jag rörde vid henne. Jag var väldigt tacksam över larmet även om hon kanske skulle rett ut det ändå, det får jag ju aldrig veta.

Kram från Nancy
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Jorå.. Nu är det inte så bråkigt längre. Det tog, inte oväntat, tre dagar! Nu är det bara nappen kvar, och den tar väl tre dagar också att vänja av henne vid. Ska ladda några dagar nu efter maglägeförändringen, så vi inte fegar ur när vi väl tar bort den.

Och andningslarmet. Det är väl inte så att den egentligen stillar min oro, vilket ju inte heller är syftet, däremot känner jag, precis som du säger Nancy, att jag gjort vad jag kan för att minska risken.

Nina vaknar fortfarande några gånger per natt, men magläget verkar göra att hon har så mycket lättare att somna om än när hon hela tiden ramlade över till det förhatliga ryggläget. Hoppas att dessa uppvaknanden (där hon ligger och sparkar och frustar i upp mot en halvtimma) försvinner med tiden och att de inte beror på att hon är hungrig!?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lina! :D

Om hon bara ligger och "sparkar och frustar" är hon nog inte hungrig - man brukar kunna höra när en 3-månadersbebis är hungrig! :lol: Snart kan du börja med smakisar också, det är bra mot matvargar...
Ni har fortfarande ett nattmål kvar, va? Annars är en bra grej att ta alla förändringar på ett bräde (lättare för barnet! :wink:) och ta bort nappen och nattmålet samtidigt, vid ca 4 mån.

:idea: Det finns en pepptråd om att kasta nappen under favoriter. :D

:idea: Har du börjat öva in ramsan? Den kommer snart att vara till nytta vid uppvak! :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Hej,

Tack för svar. Jo, vi har ett nattmål kvar, om man nu kan kalla 22.00 för natt. Alltså, detta är vårt schema:

07.00 morgon och mat
8-10 sova
10 mat
12-14 sova
14 mat
16-17 sova
18 mat
19.30 sova
22.00 mat (i sömnen där hon ofta vaknar men somnar om lätt som en plätt)

22 får vi nästan alltid i henne riktigt mycket mat 160-200ml, så jag hoppas verkligen att hon står sig på det till morgonen då hon för övrigt inte är förväntat vrålhungrig direkt.
Så, kanske vänta med nappen bort samtidigt som vi slopar 22-målet?!?
Smakisar snart? Hur snart är det egentligen ok att börja? Förresten så köpte jag Nan2 nu. Det står från 4 månader ju, men jag antar att det är ok att köra det lite blandat med Nan1 i ett överlapp redan nu?

Ramsan. Jag har faktiskt inte riktigt fattat hur den funkar, men det verkar ju vara en fiffig grej. Antar att jag kan hitta info om det här på forumet?

Idag har jag vi inte kunnat följa sovtider då jag fått anpassa mig efter andra barnfamiljer och åkt en hel del bil. Nina har kämpat på tappert trots att antalet timmar blivit för lite. Känns fint att hon fixar en dag som denna då jag vet att resten av veckan kan köras på som vanligt. Och bra för mig att inse att jag inte måste vara militant för att Nina ska må bra, nu är det dags att tagga ner min fixering!!!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, så roligt att det går så bra för er.

Vad det gäller schemat så ser det helt bra ut men du har två lurar som är på 1 tim vardera och det är inget naturligt sömnpass. 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim och 2 tim är de naturliga sömnrytmerna och väcker man efter dessa tider så sover lilla barnet i en ytligare sömn. Väcker du efter 1 tim så sover lilla barnet ganska djupt och blir inte alltid så lycklig av att bli väckt.

Något att fundera på, så fila vidare lite på era tider så att sömnpassen blir de naturliga som passar bättre för både små och stora.

Det är ju bra att hon äter som en mindre häst under dagens sista mål mat, hon kommer säkerligen klara sig bra ända tills morgonen. Tänk på vad hon fått i sig under dagen, det är det som påverkar nattsömnen. Sista matningen är en del av dagens mat så det är inte den allena som avgör hur hon kommer sova.

Ta du bort nappen när du tar bort det sena målet, jag tror att det inte spelar någon roll när du tar bort den utan det viktigaste är att du känner dig helt övertygad när du gör det.

Blanda Nan1 och Nan2 går ju helt bra nu, så fortsätt du med det.

Ramsan är det bästa av alla verktygen. Sök på forumet så hittar du massor av info om hur det hela ska gå till. Tvekar du det minsta så fråga så kommer vi att berätta hur det ska gå till.

Jag tycker att du jobbar på jättebra och blir det en dag som sovtiderna ruckas på så är det ingen panik i butiken utan bara gå tillbaka till schemat igen som ingenting har hänt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Tack Susan!

Jag kommer säkert att ha frågor om ramsan, men först ska jag läsa på här på forumet. Låter spännande att det är så effektivt! Vi "vagnar" ju Ninas spjälsäng, och skulle gärna ha alternativ till det. Vid kvällsläggningen behöver vi egentligen inte "vagna" men det är ju fortfarande vårt enda sätt att kommunicera att det är dags att sova. Sömnar gör hon själv sen.

Angående vårt schema så är det väl bara ett pass på en timma så som jag skrev. I verkligheten är det passet faktiskt alltid 45 min eller 1.5 timma (är inte helt stabilt där. kanske gör fel, men har hon sovit dåligt på dagen får hon sova tills hon vaknar själv på sista passet. Dock aldrig längre än 1.5h)

Det är svårt med maten under dagen. Försöker verkligen få i henne så mycket det bara går. Hon blir aldrig arg längre för att jag trugar, utan ligger bara med ihopknipt mun och ler när hon fått nog. Det konstiga är att hon äter bättre och bättre för varje måltid under dagen. D.v.s. första målet 07 äter hon sämst på!? Borde hon inte vara som hungrigast då???
Hon spyr väldigt mycket vissa dagar också, och det känns ju inte så bra då det är förlorad mat. Känns dessutom som att hon fasar ut amningen rätt effektivt själv nu. Hon är ju inte jättepeppad att suga när det till slut inte kommer så mycket när hon vet att flaskan alltid kommer om hon inte är mätt.... Lilla skitunge!!! :D
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Hej igen! Jag blev bortkörd från datorn förut och skrev lite stressat. Nu skriver jag från mobilen istället. Jo, angående maten. Denna ständiga oro att hon inte får i sig tillräckligt... Eftersom det nu är sista målet klockan 22 som hon faktiskt äter bäst på, så känns det ju jobbigt att det är det som ska bort. Borde jag styra om henne på något sätt så att hon äter bättre på dagen, innan jag slopar det? (Vet inte riktigt hur det skulle gå till men..) Och det här med att hon kräks. Vissa dagar är det helt sjukt mycket och första kommer redan medan hon äter. Sen fortsätter det tills hon ska äta igen. När hon sover kommer det däremot inget. Bvc säger att det som kommer upp är överflödig mat, men vetisjutton- hon är ju inget matvrak direkt!
Hur som helst så är jag, som ni märker, inte helt övertygad om att hon verkligen är proppmätt inför natten. Därför tror jag ju inte att uppvaken kommer att ge sig förrän den saken är löst. Moment 22 eftersom hon verkar äta sämre efter sämre sömn. Men vi hänger i och tror att det kommer att ordna sig! Vi har det ju väldigt bra redan som det är!
chokladkaninen

Hej Lina! :D

Hon är 3 månader nästa vecka, va? Jag skulle nog satsa på tidig introduktion till fast föda om hon kräks så mycket - i regel går kräkningarna ner när de börjar äta fast mat. Vi är många som har "tjuvstartat" gröt eller smakisar vid 3 mån eller strax efter, och det har gått bra. :D

I övrigt tycker jag inte att du ska oroa dig för att hon äter snabbt; 3-månadersbebisar har lärt sig ättekniken och är sjukt effektiva, och dessutom har de hunnit upptäcka att världen är en skoj plats, och det är så mycket annat man ska hinna med än bara att äta... :lol:
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Åååhhh, upp o ner går det!!! Fortfarande är det ju så sjukt mycket bättre än innan vi började med rutiner, men det har också varit bättre än det är nu.

Hon verkar ha fastnat i att vakna klockan 5 och vägra somna om. Igår och i förgår somnade hon om sista 45 minuterna innan 7, men idag gav vi upp klockan 6 och gav henne mat i tron att hon ändå var vrålhungrig. Näpp, bara ena bröstet var intressant sen ville hon bara ligga och se go ut... Halv 8 lade vi henne igen och då sov hon bara en halvtimma innan hon vaknade och verkade lika osugen på att somna om som igår då hon missade hela resten av sovpasset. 8-10 passet har funkat superbra länge, tills nu. 3 dagar i rad har hon vägrat sova där. Nu gav jag upp alla försök att få henne att somna om och lade henne helt enkelt i utevagnen på balkongen. Nu har hon somnat i allafall...

Vad är det som händer? Det verkar som att hon vill justera schemat själv, för sista passet som alltid tidigare varit det svåra, och därför nu bara är satt till 45 minuter, får jag numera väcka henne efter 1,5 timma. Samma på 12-14 där får jag nästan alltid väcka henne (där har hon alltid en skarv efter 20 eller 45 minuter men somnar om lätt). Ska jag ändra schemat, eller ska jag bara sluta vela och fortsätta vagna vagna vagna vagna passet/natten ut som jag gjorde när jag började med schemat.

Ska helt klart börja med lite riktig mat snart. Om hon inte kräks så mycket då, kanske det hjälper henne att sova bättre också.

Nappen: det är lite "hönan och ägget". Vaknar hon för att hon tappat nappen, eller tappar hon nappen för att hon vaknar. Om det är det första är jag sugen på att ta bort de omgående!! Men jag kanske ska ta det lugnt och ta förändringarna samtidigt om ett tag istället. Nu är jag bara trött och lite uppgiven.
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Jo, det här med ramsan. Hittar inget som riktigt förklarar hur jag ska använda den. Har sett videoklippet men behöver förstå hur den funkar alltså. Tips på bra länkar?
chokladkaninen

Boven vid tidiga uppvak är ofta mörkläggningen - ni har väl helt mörkt i hennes rum? Annars tror jag att du tänker helt rätt, nappen bort och håll tiderna (och nej, du behöver inte vagna hela pass - hon får ju möjlighet att sova på en fast sovtid; 8) jag tror det reder ut sig av sig sjäv med mera mat och nappen bort!)

Vid matintroduktion brukar jag mata några skedar gröt/potatismos/mosad banan några minuter (kanske en kvart) innan ordinarie mattid för att inte hålla på och krångla med nyheter med en vrååålhungrig bebis. :lol: Och sedan erbjuda bröstet direkt efteråt så att allt hinns med inom en timme. Satsa på att introducera det konstiga på förmiddagen eller tidiga eftermiddagen också; allt blir så mycket besvärligare på kvällen när man är trött! O:)

:idea: Du har sett att det finns en nappen bort-tråd under favoriter, va?

Här är info om ramsan:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dan-ramsan
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Vår vardag blir bara bättre och bättre för varje dag och det blir roligare och roligare att vara familj med Nina. Var ska detta sluta!!!!

Schemat sitter som ett smäck och Nina rullade över på mage från rygg första gången igår (fuskade bara lite med att få tag i min hand och dra sig själv över armen som hamnar under magen..). Nu får rutinerna vi har vara så här ett tag och nya förändringar inför vi snart, eller när Nina visar att det behövs justeringar. Närmast på listan är att införa lite riktigt käk på dagarna och att ta bort nappen. Käket känns bara kul och spännande att dra igång med, men nappen fasar jag för. För varje dag som går verkar hon gilla den mer och mer, men jag vill ju verkligen inte störa och strula mer med henne nu på ett tag utan låta dagar och nätter kan få vara bra som dem är. Ok, jag fegar lite, men det är så härligt att bara få vara också.

Jag har läst länken med "nappen bort", och det verkar ju ändå gå smidigt när man väl bestämt sig. Anledningen till att vi vill att hon ska sluta med den, är att hon spottar ut den rätt snabbt när hon somnat men saknar den när hon vaknar till lite. Det hör man tydligt på ett särskilt smackande i mörkret! Så fort nappen är på plats igen så somnar hon om utan problem.

Vi har börjat med ramsan också. Och det är särför jag skriver nu, för jag fattar inte riktigt hur man ska göra med den.

-Är "ramsan" och "bekräftelseramsan" samma ord så att säga? Vad är skillnaden?

-Ska man börja ramsa när hon tystnat och man är på väg ut oavsett om hon då börjar skrika igen, eller...ja, det är här jag inte fattar hur vi ska göra.

De tre senaste kvällarna har hon skrikit mycket mer än vanligt, d.v.s. nu kan vi inte bara lägga ner henne och hon får böka lite tills hon somnar själv, utan hon är helt förtvivlad. Igår drog jag sängen fram och tillbaka så som vanligen funkar för att få henne lugn, men hon blev bara ännu vildare. Prövade att buffa lite och då tystnade hon efter någon minut bara. Reste mig upp och drog ramsan 4 gången på väg ut. Lät så övertygande jag bara kunde och det förblev tyst. Det var ju fint, men vad gör jag om/när hon sätter igång och brölar igen innan jag hunnit ut?

Jag tror verkligen på ramsan som idé och vill att det ska funka. Men rent intuitivt känns det som att man inte ska ramsa när hon skriker för att hon då kopplar ramsan med att man ska just skrika?

Snurr. Förklara gärna för mig som inte verkar fatta det som det står så mycket skrivet om!!!
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Hej!

Jo alltså.... jag undrar fortfarande över ramsan och hur den ska introduceras/användas. Först nu när hon är prick 3 månader och sen när den ska in "på riktigt" vid exakt(?) 4 månader. Mina frågor finns i inlägget ovan och jag är som sagt fortfarande undrande...

Tack för svar på förhand!
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej!

Nu, vid 3 månader kan du smyga in ramsan bakvägen genom att bekräftelseramsa -dvs du kan säga ramsan (med samma ord) mjukt och lugnt precis vid insomningsögonblicket så att det blir det sista Liten får med sig in i sömnen. Liten kommer då att redan nu börja associera ramsan med sömn, liksom Pavlos hundar associerade klockan med mat, om du minns?! :D

Som verktyg -dvs svar på frågor- kan du använda ramsan från ca 4 månader.

Du kan läsa om både ramsa och bekräftelseramsa i SHN-boken samt i verktygslådan här på forumet, som du väl har hittat? :?: :D

:thumbsup: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"