Svininfluensa

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Jannika

Inlägg av Jannika »

Ja, just det Ewa! Tack. Han är det nog. Han och pajasen Göran, haha! :wink: Citerar från Expressen som jag precis hittade...

"Bara 400 barn har testats

Friska barn löper inte större risk att drabbas av den nya influensan jämfört med säsongsinfluensa, menar Sjönell.
- Det kanske inte finns biverkningar alls. Men jag har svårt att förstå varför friska svenska barn ska ta en risk. Det är ändå en främmande substans som man sprutar in i deras kroppar.
Göran Sjönell tycker också att symptomen är relativt lindriga för de flesta som drabbas.
- För merparten handlar det om en något besvärligare förkylning.

Barnläkare Håkan Westerlund i Malmö är också kritisk. Han tycker inte att vaccinet är tillräckligt testat.
- Det är bara 400 barn som har testats. Det är alldeles för lite. Jag tror visserligen inte att vaccinet kommer att ställa till med några större problem, men att tro räcker inte.
Enligt Håkan Westerlund har barn som fått svininfluensa i länder med liknande standard som Sverige inte blivit värre drabbade än av vanlig säsongsinfluensa.
- Därför tycker jag att man ska vänta tills man vet mer. Däremot tycker jag att barn i riskgrupper ska vaccineras."
Ewa

Inlägg av Ewa »

Han var på P1 Morgon också idag. Han är alltså inte emot vaccinet i sig. Men tycker (som jag) att man skulle börja med att vaccinera riskgrupper och vuxna och i senare hand vaccinera barn, när man fått ett större underlag att utvärdera vaccinet ifrån. Tycker även jag är en självklarhet. Tycker det är helt uppåt väggarna att BÖRJA med 3-5-åringarna. Det är inte de minsta barnen som i första hand ska ta det samhällsekonomiska ansvaret. Det måste vara vuxnas ansvar. Och riskgrupperna borde, av hälsoskäl, vara de som prioriteras före de minsta barnen. Så jag kan helt hålla med i hans bedömning.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
inger
Kontakt:

Vi kommer

Inlägg av inger »

Vi kommer att använda oss av ett homeopatiskt alternativ.
Är någon intresserad kan jag skriva mer/rapportera mer om det.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Inger, jag är intresserad så om du inte skriver det i tråd får du gärna PMa mig. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
inger
Kontakt:

Homeopatmedicinen Inflenzium d15 och stora doser c-vitamin

Inlägg av inger »

Lennart ringde vår homeopat i veckan och rådgjorde om vaccin.
Som homeopat rekommenderar hon att man allmänt i influensatider på homeopat apoteket ska köpa en medicin som heter inflenzium d15.
Barn såväl som vuxna tar sex piller om dagen som ska smälta på tungan.

Vi har tidigare under hösten också blivit rekommenderade av vår homeopat att köpa in C-vitaminer från serien Great Earth vitamin(finns på hälsokost).
Det är en 12-16 timmars depåtablett, extrastark tablett alltså. Om någon i vår familj är minsta förkyld eller snuvig tar vi den alla den dagen. Hittills i höst har ingen av oss åkt på någon förkylning alls.
Två underbara tonåringar

inger
Kontakt:

Lite rättelse homeopatmedicin

Inlägg av inger »

Homeopatmedicinen heter influenzinum D-12. Man tar 6 tbaletter en gång om dagen, de ska smälta på tungan och man ska ta dem i tre veckor. Får man trots det influensa ska ha influnzinum D 200 hemma och ta 6 tabletter av den varannan timme som får smälta på tungan.
Två underbara tonåringar

Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej alla!

Jag är så velig att jag inte vet vart jag ska ta vägen :? Ligger liksom sömnlös om nätterna pga av det här eländet!

Det gäller alltså H som är nyss fyllda 1 och ligger i riskgrupp.
Hon är också kraftigt äggallergisk så ett prick.test kommer att tas innan vaccination alltså ett prick-test med vaccination samt övervakning i 1.5h efter vaccinationen.
Hon har reagerat på tidigare vaccination också, inte kraftigt, dock över det som anses "normalt" .

Jo, så varför funderar vi ens då? Som sagt så ligger hon i risk eftersom hon har en astma som är svår.
En influensa- svin eller ej skulle vara kris för henne, bara en vanlig förkylning eller snuva för oss andra innebär sjukhusvistelse för henne med starka kortison tabletter och mycket täta inhalationer.

Så jag följer det ni skriver! Och det som skrivs på andra sidor också.

Vi har tid för vaccination på fredag kl. 08. Jag har en klump i magen. Vad jag än gör så kan det bli så fel...

Inger: Från vilken ålder kan tabletterna ges? Kan de lösas i vatten ist för att smälta på tungan?

Kram på er!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vet du, Johanna. I ert fall är riskerna med själva influensan så stora att jag inte tycker du ska tveka. Såvida hon nu kommer kunna ta den, trots sin allergi.

Sedan kan man ju fundera över hur man långsiktigt kan stärka litens immunförsvar framöver... För där kan man ju faktiskt fundera i alternativa banor. Mediciner behandlar symptomen när väl man är sjuk, men vad kan man göra för att stärka och bygga upp så att man lindrar eller förhindrar symptomen. Man kan ju t.ex. avvakta med att ge andra vacciner, som inte är livsnödvändiga just nu, utan som kan tas när man blir 4 och 5 också, utan att det gör någon skillnad. T.ex. Och se vad man kan göra med kost och annat för att hon inte ska behöva drabbas så hårt vid minsta sjukdom.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Hej

har läst på tråden ganska länge och tänkte kasta in mina tankar.
Vi tänkte vaccinera oss.

Förra året pratade jag med vår kloka företagsläkare om vaccin eftersom jag reste mycket i jobbet då. Hon sa då att influensa får man i snitt var 10e år, så om man inte tänkte vaccinera sig varje år tyckte hon att man kunde ta risken (om man är frisk) OM INTE man hade något som gjorde att man just detta år inte kunde tänka sig att bli liggande i sängen en vecka eller två. Tex viktiga resor, bröllop, husbygge eller något med en deadline runt influensatider, typ.

För mig som nybliven mamma, som kommer ihåg maginfluensan i våras och hur jävligt det kändes då att inte orka med - så känns detta verkligen som ett år när jag INTE vill bli liggande sjuk länge. Dessutom vill jag inte riskera att smitta henne. Helt oavsett vad influensan heter.

Det var mina fem cent

PS -jag är dessutom vaccinerad mot typ allt, inklusive rabies(!) tack vare utlandsvistelse, resor och olyckor (har både fått hundbett i varmare land och satt mig på en kanyl på spårvagnen) och det har alltid gått bra.
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
inger
Kontakt:

Svar till Johanna

Inlägg av inger »

Johanna w. skrev:Inger: Från vilken ålder kan tabletterna ges? Kan de lösas i vatten ist för att smälta på tungan?

Kram på er!
Johanna, jag kan pröva att ringa vår homeopat och fråga detta i början av veckan.
Det som är vanskligt i det här fallet är att homopater inte får ta emot patienter under 8 år. Outbildade föräldrar får dock behandla sina småbarn med homeopatmediciner.
Men att anlita en homeopat för konsultation angående kost eller annan behandling för ett barn under 8 år faller inte under det som är otillåtet.

Susanne Davidsson vår homeopat har behandlat en del patienter med liknande besvär som de din dotter har.
Gå gärna in på länken som finns under mig pulsastilla där kan du hitta patienters egna berättelser.
Två underbara tonåringar

inger
Kontakt:

Pratat med vår homeopat nu

Inlägg av inger »

Tabletterna kan lösas upp i vatten.
De kan ges i samma dos till barn i alla åldrar.
Man ska ge sex tabletter i tre veckor av inflenzium D 12 som man kan köpa på homeopatiska apotek.
Det är inte olagligt att själv behandla sina barn och det är inte olagligt att jag som förälder ger råd till annan förälder.
Jag får alltså fråga för andras räkning och sprida råden vidare.
Två underbara tonåringar

Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

:thumbsup: tack !
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
inger
Kontakt:

Rättelse igen

Inlägg av inger »

Det är som sagt var min man som hållit i kontakten med vår homeopat angående inflezium D 12
Det ska vara 10 piller i 3 veckor.
Får man trots det influensan inflezum D200 8 piller timmen 5-6 ggr under dagen tills man blir frisk.
Två underbara tonåringar

mackeluring

Vi hann inte...

Inlägg av mackeluring »

Nej vi hann inte ta vaccin! Med största sannolikhet har vi haft svininflusensa. Sonen 10 år insjuknade hastigt med över 40 graders feber och en fruktansvärd hosta som efter en vecka fortfarande håller i sig rejält.

En flicka i hans klass testades positivt för svininfluensa. Hon testades för hon har hjärtproblem.

Vi vuxna blev inte lika sjuka som 10 åringen.

Tror inte att vaccination är aktuellt för oss nu för nu har vi antikroppar.
Mackeluring

Mamma till 3
-88, -90 och -99
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Imorgon gäller det för Havana och jag har inte bestämt mig än :? :shock:

Tänker ta en sak i sänder, börjar med prick-testet och ser vad det visar...

Hur som, OM hon vaccineras så kommer jag sitta vid hennes sida de första dygnen hon kan ju inte precis talar om ifall hjärtat börjar slå snabbt eller om hon skulle få feberkram. Hon har nämligen kramptendenser och har aldrig haft någon nämnbar feber.

Kram på er!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"