Betydelse av mat o dagsvila
Härligt, bra jobbat! Vad roligt att det går så bra att dina vänner också vill haka på, det är ju så fantastiskt att bevittna förvandlingen!
Jag brukar alltid ha filt över för att skärma av från intryck och markera skillnad mellan sov- och vakentid.
Fortsatt lycka till!
Kram Emma
Jag brukar alltid ha filt över för att skärma av från intryck och markera skillnad mellan sov- och vakentid.
Fortsatt lycka till!
Kram Emma
Hej,
härlig läsning. Va bra att du även fått vagnen att fungera! Va skönt!
Och roligt att även dina vänner nu börjar ändra sig. Och vilken stöttning de kan ha i dig och din attityd och dina framgångar. :thumbsup:
Jag måste säga att jag är ännu mer imponerad över dina resultat i denna kurning när du nu säger att du haft en del skeptiker i omgivningen - men det har nog gett din än mer styrka och jävlar anamma!
De kan ju nu se vilka strålande resultat du har och även vilken förmån det är för alla att få sova gott. Lilla E var ikväll mycket - MYCKET - svårroad inför skrattet till gonattet. Hon nästan bad om att få gå och lägga sig.
Och jag med.
Natti,
Anna
härlig läsning. Va bra att du även fått vagnen att fungera! Va skönt!
Och roligt att även dina vänner nu börjar ändra sig. Och vilken stöttning de kan ha i dig och din attityd och dina framgångar. :thumbsup:
Jag måste säga att jag är ännu mer imponerad över dina resultat i denna kurning när du nu säger att du haft en del skeptiker i omgivningen - men det har nog gett din än mer styrka och jävlar anamma!
De kan ju nu se vilka strålande resultat du har och även vilken förmån det är för alla att få sova gott. Lilla E var ikväll mycket - MYCKET - svårroad inför skrattet till gonattet. Hon nästan bad om att få gå och lägga sig.
Och jag med.
Natti,
Anna
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
Hejsan!
Nu har vi 7:e natten bakom oss - 5:e natten med 10-11 timmars sömn för lilltjejen och 11 timmar i sängen utan skrik eller gråt. FANTASTISKT! Nästan så jag börjar bli lite bortskämd
Började med väckarklockan idag - hon såg förvånad ut men tyckte det var roligt att trycka på knappen
En riktig "skifråga"
: alla de här 5 mornarna har lilla T bajsat redan innan vi väcker och tar upp henne. Igår morse tror jag hon gjorde det redan vid 05 för då var det lite mer gnällljud som varvades med lång tystnad under sista timmen innan 06 då vår dag börjar. Antingen så vaknar hon av att hon bajsat eller så bajsar hon för att hon har vaknat men störigt är det iallafall! Hon har inte varit ledsen någon morgon så jag har ännu inte gått in före 06 men är det någon av er som har erfararenhet av detta morgonbajsande och/eller tips på vad man ska göra för att undvika det? (det är mer löst än fast). Innan kuren bajsade hon 3ggr per dag men nu de sista dygnen har det bara varit den hör morgondumpen (bortsett från igår på det kom 2 snabba på rad på em...). Igår gav jag henne inget katrinplommon annars har hon de senaste 3-4 månaderna fått 2-3 stora tsk per dag. Hon har inet fått ökad aptip på något annat än kvällsvällningen vid 18:45. Där tar hon nu 300ml. Kan det vara den som spökar?? (Innan kuren fick hon 220ml vid 19:00 + 220ml någon gång på natten så det var ju mer totalt sett, men förtsås senare eftersom hälften gavs på natten.....).
Annars är allt helt underbart!!
/Kajsa
Nu har vi 7:e natten bakom oss - 5:e natten med 10-11 timmars sömn för lilltjejen och 11 timmar i sängen utan skrik eller gråt. FANTASTISKT! Nästan så jag börjar bli lite bortskämd
Började med väckarklockan idag - hon såg förvånad ut men tyckte det var roligt att trycka på knappen
Annars är allt helt underbart!!
/Kajsa
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)
Hej!
Än sån länge har vi inte haft det "problemet" att hon bajsat på nätterna. Men jag gör en del för att förebygga det:
1. Hon får bara katrinplommon till lunchen eftersom det tar 3-6 timmar för den att "verka", dvs få ut bajset.
2. Vid kvällsduschen - om hon inte bajsat då den dagen (hon brukar dumpa en till två gånger perr dag, vanligtvis en på fm och en på em), då brukar jag "fiska" lite med en oljad tops vid kvällsduschen. In med topsen lite försiktigt, bara bomullstoppen, snurra lite försiktigt och då brukar det ofta komma en eller två korvar, ibland mer. Kanske det som skulle kommit på natten tänker jag.
Har ju inga belägg för hur vettigt eller smart detta är, har ibland undrat om det påverkar hennes egna förmåga att dumpa, det borde inte göra det eftersom det bara "lockar" henne att trycka ut det själv. Metoden är för övrig mycket bra när hon är lite hårdare i magen, man kan då hjälpa till att få ut de hårda små klumparna.
Trevlig skrivning jag ger dig - påminner om min gamla mormors telefonsamtal... präglas mycket av detta ämne då hon är hela 92 år.
Men om hon nu bajsat så tätt inpå morgonen så hade jag struntat i det, det är ju inte så lång tid tills morgonen och ny torris-blöja, så om hon inte störs så mycket eller rent av lär sig att somna om efter tidig-dumpen så gör ingen varg av det utan försök få henne att somna om, kanske genom att panga henne efter en tystnadspaus.
Korviga hälsningar,
Anna
Än sån länge har vi inte haft det "problemet" att hon bajsat på nätterna. Men jag gör en del för att förebygga det:
1. Hon får bara katrinplommon till lunchen eftersom det tar 3-6 timmar för den att "verka", dvs få ut bajset.
2. Vid kvällsduschen - om hon inte bajsat då den dagen (hon brukar dumpa en till två gånger perr dag, vanligtvis en på fm och en på em), då brukar jag "fiska" lite med en oljad tops vid kvällsduschen. In med topsen lite försiktigt, bara bomullstoppen, snurra lite försiktigt och då brukar det ofta komma en eller två korvar, ibland mer. Kanske det som skulle kommit på natten tänker jag.
Har ju inga belägg för hur vettigt eller smart detta är, har ibland undrat om det påverkar hennes egna förmåga att dumpa, det borde inte göra det eftersom det bara "lockar" henne att trycka ut det själv. Metoden är för övrig mycket bra när hon är lite hårdare i magen, man kan då hjälpa till att få ut de hårda små klumparna.
Trevlig skrivning jag ger dig - påminner om min gamla mormors telefonsamtal... präglas mycket av detta ämne då hon är hela 92 år.
Men om hon nu bajsat så tätt inpå morgonen så hade jag struntat i det, det är ju inte så lång tid tills morgonen och ny torris-blöja, så om hon inte störs så mycket eller rent av lär sig att somna om efter tidig-dumpen så gör ingen varg av det utan försök få henne att somna om, kanske genom att panga henne efter en tystnadspaus.
Korviga hälsningar,
Anna
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
-
TorpSara
Jo, jag hade liknande morgonbajsblöja. Han var helt ostörd av det, vi märkte det när vi väckte, men det såg ju inte så fint ut i rumpan efter ett tag. Man kan smörja ordentligt med salva på kvällen och veta att det går över. Störs de mycket så går man helt enkelt in och byter, snabbt i mörkret utan prat och utan vidare åthävor. (Tvättfinliret tar man sedan på morgonen. )
Men framförallt: Det går över, snart nog!
Men framförallt: Det går över, snart nog!
Tack för "skittipsen"
Jag tror jag avvaktar och ser om hon tänker fortsätta med detta eller inte. Men det känns ju himla skumt att en unge som aldrig bajsat på nätterna helt plötsligt slår till och gör det VARJE natt (eller snarare tidig morgon) utan undantag från och med den natt hon började sova 11 timmar.... borde hänga ihop med förändningen på något sätt....
Eftersom det är löst så har jag ju idag testat att ta bort katrinplommonen så jag kör väl på det imorgon med så får jag se vilken reaktion det blir på det. Funkar inte det får jag väl köra omvänd taktik och ösa på med katrinplommon och hålla tummarna stenhårt för att det rasslar ut innan läggdags
Hoppas hennes aptit kommer igång snart så som AW beskriver. Vår lilla är en liten "matskeptiker" men väldigt nyfiken på vår mat så det ska bli roligt nu när hon blir 1 om en dryg vecka så vi kan vara lite friare med att bjussa på vårt.
Kram på er och ha en riktigt skön helg!!
P.s. Ikväll ska jag bjuda "gubben" på lite vin och middag strax efter 19, för första gången på närmare ett år
Jag tror jag avvaktar och ser om hon tänker fortsätta med detta eller inte. Men det känns ju himla skumt att en unge som aldrig bajsat på nätterna helt plötsligt slår till och gör det VARJE natt (eller snarare tidig morgon) utan undantag från och med den natt hon började sova 11 timmar.... borde hänga ihop med förändningen på något sätt....
Eftersom det är löst så har jag ju idag testat att ta bort katrinplommonen så jag kör väl på det imorgon med så får jag se vilken reaktion det blir på det. Funkar inte det får jag väl köra omvänd taktik och ösa på med katrinplommon och hålla tummarna stenhårt för att det rasslar ut innan läggdags
Kram på er och ha en riktigt skön helg!!
P.s. Ikväll ska jag bjuda "gubben" på lite vin och middag strax efter 19, för första gången på närmare ett år
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)
Hej mina stöttepelare i tillvaron!
T har haft sämsta natten nu sen natt 2...
Somnade utan ett pip kl.19:00. Vaknade sen ledsen vid 22, vid 23, vid 00:20. Alla tre gångerna var hon så ledsen från start att jag var sugen på att gå in direkt (vilket jag inte har gjort sedan natt 2) men efter hög ramsa x4 + bekräftelse x2 blev hon tvärtyst alla tre gångerna. Vid 3-tiden var det samma sak igen. Men då låg hon och smågnydde lite efter ramsandet. Fick bekräfta en del gånger extra bara för att få sista ordet trots att det gissningsvis knorr var i sömnen. (Hon har gjort på samma sätt vid 3-tiden de två senaste nätterna innan den här också).
Vaknade strax efter 05 och varvade småprat med lång tystnad, gnäll med lång tystnad, småprat igen. Inte tillräckligt mycket gnäll för att jag skulle ramsa. (Är det dumt att inte dra iväg en "pangramsa"?) Höjde ”instrumentella pling-plong-musiken” lite. Hon höll på i en timme. Tyst sista 10-15 min för att sen 2 min i väckningen dra igång med ledsna rop. Så trist!!!
Ville inte gå in och ta en ”buff-fight” som oddsen att förlora är så stora på då det var så nära väckningen (skulle jag gjort det??
) så vi avvaktade tills hon var tyst 10 sek eller nåt och sen stormade vi in – och hon var inte alls glad. Första gången som hon inte skiner som solen av att se oss (även om det varit en liten trött sol ibland...). Kändes väldigt trist – varför har hon börjat vakna till och vara ledsen så ofta när det går så lätt att söva henne med ramsan?
Nu har vi haft 10 nätter och jag har inte gått in sedan natt 2. Hon har somnat utan protester i stort sett alla nätter efter de första. Hon bajsade alla tidiga mornar från natt 3 till 7 men låtit bli nu 3 mornar i rad
Dagsvilorna tar vi i vagnen, stillaståendes med en filt över. Hon somnar oftast direkt, har bara krånglat 2 gånger totalt sett sen kurstart.
Skrattet till gonattet sitter väldigt långt inne. T ser mest förskräckt och skeptisk ut till vårt skoj. Försöker köra på mycket skoj från 18-tiden med bad och andra skojigheter, men efter nattslurken är hon MYCKET svårflirtad...
Vårt schema (som vi inte är helt 100% nöjda med trots att vi tänkte igenom det 1 miljon gånger innan starten... *SUCK*):
06:00 God morgon!!
06:15 Välling (160-220 ml (T verkar vara mer ”snuttesugen” än hungrig)
08:15 Mellis (fruktyoughurt, bröd...)
09:00-09:45 Sova (45min)
11:30 Lunch
13:00-15:00 Sova (2h)
15:15 Mellis (frukt)
17:30 Middag
18:00-19:00 Bad, skoj, nattslurk (300-350ml !!!)
19:00 God natt!!
T har haft sämsta natten nu sen natt 2...
Vaknade strax efter 05 och varvade småprat med lång tystnad, gnäll med lång tystnad, småprat igen. Inte tillräckligt mycket gnäll för att jag skulle ramsa. (Är det dumt att inte dra iväg en "pangramsa"?) Höjde ”instrumentella pling-plong-musiken” lite. Hon höll på i en timme. Tyst sista 10-15 min för att sen 2 min i väckningen dra igång med ledsna rop. Så trist!!!
Nu har vi haft 10 nätter och jag har inte gått in sedan natt 2. Hon har somnat utan protester i stort sett alla nätter efter de första. Hon bajsade alla tidiga mornar från natt 3 till 7 men låtit bli nu 3 mornar i rad
Dagsvilorna tar vi i vagnen, stillaståendes med en filt över. Hon somnar oftast direkt, har bara krånglat 2 gånger totalt sett sen kurstart.
Skrattet till gonattet sitter väldigt långt inne. T ser mest förskräckt och skeptisk ut till vårt skoj. Försöker köra på mycket skoj från 18-tiden med bad och andra skojigheter, men efter nattslurken är hon MYCKET svårflirtad...
Vårt schema (som vi inte är helt 100% nöjda med trots att vi tänkte igenom det 1 miljon gånger innan starten... *SUCK*):
06:00 God morgon!!
06:15 Välling (160-220 ml (T verkar vara mer ”snuttesugen” än hungrig)
08:15 Mellis (fruktyoughurt, bröd...)
09:00-09:45 Sova (45min)
11:30 Lunch
13:00-15:00 Sova (2h)
15:15 Mellis (frukt)
17:30 Middag
18:00-19:00 Bad, skoj, nattslurk (300-350ml !!!)
19:00 God natt!!
Hmmm...ja bakslaget har jag ju hört talas om... Hoppas det blir ordning i stugan snart igen. Vill ju inte att lillan ska börja vara ledsen nu när det gått så himla bra!!
("Gubben" och jag hade myskväll med vin i fredags och filmkväll med pinsamt stor godisskål i lördags... Tack vare lillans nya sömnvanor!
)
("Gubben" och jag hade myskväll med vin i fredags och filmkväll med pinsamt stor godisskål i lördags... Tack vare lillans nya sömnvanor!
Natt 11
Sista natten på uppföljningsveckan!
T somnade efter ytterst lite gnäll på ett par minuter. Påminde vid 3 tillfällen.
Knorrade till vid 22 och 23 utan ingripande från min sida. Bara ett litet knorr per gång så det var i sömnen. Skönt! 8)
Gnällde tydligt och frågande strax efter 05. Pangramsade och drog på musiken. T varvade gnäll, småprat och tystnad. Fick ett par ramsor vid tydligt gnäll och lyssnade bra. Mamma lyssnade inte lika bra utan ramsade direkt igen vid nästa lilla gnäll. Höll på till 05:55 då hon tog i lite och gnällde tydligt. Ramsade högt. Tyst. Stormade in 06:00. God morgon!!
Skönt att hon fixade natten själv igen!!
Nu är det ”bara” vargtimmen som ska fixas. Jag måste sätta upp en strategi och följa den! När jag är osäker behöver jag en strategi att luta mig mot. Vilken strategi tror ni mest på?
1) Pangramsa vid första lilla pip. På med musiken. Tyst för övrigt. Om det blir mycket gnäll - pangramsa igen. Och vid KRIS – lång solfjäder.
2) Avvakta och se om hon gnäller, småpratar och sen tystnar av sig själv. Pangramsa bara om hon verkligen ropar ihållande. Låta henne klara det själv. Och vid KRIS – lång solfjäder.
3) Pangramsa vid första lilla pip. På med musiken. Ramsa så fort hon gnäller utan att lyssna av och ge henne tid.
Sista natten på uppföljningsveckan!
T somnade efter ytterst lite gnäll på ett par minuter. Påminde vid 3 tillfällen.
Knorrade till vid 22 och 23 utan ingripande från min sida. Bara ett litet knorr per gång så det var i sömnen. Skönt! 8)
Gnällde tydligt och frågande strax efter 05. Pangramsade och drog på musiken. T varvade gnäll, småprat och tystnad. Fick ett par ramsor vid tydligt gnäll och lyssnade bra. Mamma lyssnade inte lika bra utan ramsade direkt igen vid nästa lilla gnäll. Höll på till 05:55 då hon tog i lite och gnällde tydligt. Ramsade högt. Tyst. Stormade in 06:00. God morgon!!
Skönt att hon fixade natten själv igen!!
1) Pangramsa vid första lilla pip. På med musiken. Tyst för övrigt. Om det blir mycket gnäll - pangramsa igen. Och vid KRIS – lång solfjäder.
2) Avvakta och se om hon gnäller, småpratar och sen tystnar av sig själv. Pangramsa bara om hon verkligen ropar ihållande. Låta henne klara det själv. Och vid KRIS – lång solfjäder.
3) Pangramsa vid första lilla pip. På med musiken. Ramsa så fort hon gnäller utan att lyssna av och ge henne tid.
Natt 12
Inatt "backade" jag så mycket jag orkade
Hon var lite pipig runt 01-tiden men jag bestämde mig för att köra enligt principen "när jag vill ramsa så är jag tyst och när jag vill gå in så ramsar jag". Så jag bet mig i läppen och var tyst. Var till och med uppe och satt på min sängkant men höll mig kvar i startblocken utan att rusa iväg till lillans dörr o ramsa. Och hon somnade om på egen hand!!
Vid 05 var det dags igen (som vanligt), litet småprat från T och jag flög upp ur sängen, PANGramsade, drog på musiken och kröp tillbaka i sängen. Där lg jag klarvaken och lyssnade på hennes olika ljud och sen sov hon efter 20 min, på egen hand här med! När vi gick in 06:00 sov hon (liggandes på tvären i fotänden...) - tror faktiskt att vi bara fått chansen att verkligen väcka henne en gång innan. Kändes mycket bra!! 8)
Hoppas på samma framgång inatt!
Kram kram!
Inatt "backade" jag så mycket jag orkade
Vid 05 var det dags igen (som vanligt), litet småprat från T och jag flög upp ur sängen, PANGramsade, drog på musiken och kröp tillbaka i sängen. Där lg jag klarvaken och lyssnade på hennes olika ljud och sen sov hon efter 20 min, på egen hand här med! När vi gick in 06:00 sov hon (liggandes på tvären i fotänden...) - tror faktiskt att vi bara fått chansen att verkligen väcka henne en gång innan. Kändes mycket bra!! 8)
Hoppas på samma framgång inatt!
Kram kram!
Hmmm...är det inte skumt att allt som står i SHN-boken och på det här forumet händer mig??
Bakslaget var så klockrent "enligt boken" - de senaste 2 nätterna efter vår bakslagsnatt har varit kanon. Hon har vaknat till och gnällt runt 01, somnat om själv och sen vaknat till runt 05, pratat och gnällt lite men ändå fixat det.
Men nu...."Zombiestadiet".
När jag läste om det tänkte jag att det inte skulle hända mig.
När jag äntligen efter ett års dålig sömn får sova så trodde jag att jag skulle bli som en speedad duracellkanin, full av överskottsenergi. Men igår och idag....fy tusan säger jag bara. Känner mig som att jag blivit överkörd av en ångvält
. Börjar fundera på svininfluensan och har tagit tempen flera gånger men 36,5 är ju inte mycket att komma med... Så skumt!! Nu sover lilla T förmiddagsvilan så jag ska passa på att halvsova 30-40 min jag med. Det trodde jag aldrig!! 
Men nu...."Zombiestadiet".