Ny liten flicka

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
maiyah

Inlägg av maiyah »

JOvisst ja, hade ju en fråga till? När ska man mörklägga under dagslurarna? För idag har jag fått henne att somna om först när jag satt för mitt UV skydd som gör det mörkt i vagnen. Det har gällt både lurarna som varit idag. '

Kommer jag förvirra och sabba nattrutinerna om jag låter henne sova mörkt i vagnen på dan? Den står fortfarande ute i köket på dan, har dock övergett spjälisen för vagnen även på natten men då står den i vårt sovrum.
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
maiyah

Inlägg av maiyah »

HEJ,

Ledsen att jag bombarderar med frågor men jag känner att jag skulle vilja ha lite bollplank för att styra upp den lilla goingen nu. Det har varit lite rörigt och hon har sovit mer oroligt, vilket gör det ännu svårare att hålla henne vaken 1.5 timme.

Sen har hon börjat vakna så okristiligt tidigt på morgonen, vilket jag tror beror på att jag gett upp tanken på att hålla henne uppe till 22 och istället lat tidigare och get mat vid 22 i sömnen, men det fungerar inte så himla bra tycker jag.

När hon somnat vid 20 eller 21 så har hon ändå sovit ungefär till 2-2.30 innan hon velat ha mat, samma sak i natt trots att jag skippade 22 målet och hon la sig 21. När hon äter vid 2-2.30 så vaknar hon och vill äta igen vid 5.30, på tok för tidigt att gå upp enligt mig!!

Om jag däremot lyckas dra ut på första maten till 3.30-4 så sover hon till ca 7 istället, mycket bättre!!

Men efterom en ökningsperiod känns som den är på g, hon är snart 7 veckor, så vill jag inte gärna neka henne mat. Funderar därför på att införa natt 20.00, mat 1.00 och 4.00? Men då kanske jag etablerar dåliga vanor??? VIll ju inte vänja henne vid att hon äter 2 ggr per natt. Men att äta vid 5 halv sex är verkligen helt värdelöst för då är hon inte hungrig när vi ska upp vid sju, och äter lite då och sover sen sämre på första sovpasset.

Det andra alternativet är väl att vagna till klockan är när jag tycker att det är lagom..och då ge mat vid 23? Men jag är inte uppe så länge själv så då måste jag ändå ställa klockan..

Någon som har erfarenhet och nått bra tips på nattrutin för en sån tröttis som inte klarar av att vara uppe till 22?

Ytterligare en anledning till att jag nog saknar attityd att vagna på morgonkvisten där vid 5.30 är att storebror lätt vaknar då och han har sovit dåligt senaste tiden ändå, varför dagarna lätt blir lite gnälliga och jobbiga. För mycket storebrorvargar alltså för att vagna bort ätandet vid fem..

Blir visst flera frågor:

Hur är det bäst att göra med hennes natt? Storebror som är 1,5 år äldre har natt 19.30 -7.30. Ska hon ha 19-7 eller 20-8? Vill gärna ha något av det för att kunna ta upp honom och lägga honom utan att amma samtidigt. Sen kommer de ju få samma tid.

Hon har för vana att bajsa en gång per dag, har hon inte gjort det när hon lägger sig så gör hon det på natten! Gör mig galen, inatt fick jag byt två bajsblöjor vid första ammningen vid 2. Då bajsade hon när hon åt, jag bytte och fyllde på och då bajsade hon igen..nått tips?

Det var nog allt för denna gång, tack på förhand!!!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Mayah!

Så här tänker jag; och ta det här för precis vad det är/står :) :wink:

Jag känner igen ALLA dina frågor och jag hade själv velat ställa alla dem men i slutändan är det trial and error som gäller.
Jag säger INTE att du inte skall ställa frågor; det SKALL du för nyfiken vet mer, men i slutändan, hur många svar du än får så kan endast du trial'a and error'a där hemma :heart:

Ökningsperioden och att Skatten där hemma är en tröttis. En återkommande fundering från din sida och med all rätt.

Ökningsperioden, den kommer och den går över. Punkt. Den gör det.
Som tidigare nämts så skall man inte neka dem mat under den tiden, rådet är att ge mat. Ge mat så mycket mat det går under ökningsperioden, inte vid minsta pip men vid alla tillfällen.
Ni har vid det här laget "fasta" mattider, ni har en rytm för den. Stick to it och mata. "Slarvas" det där så hamnar ni i snutträsket och småätandesträsket. :arrow: DET är en dålig vana, en ovana.

Det kan hända att Liten kommer att vilja ha mat 01.00 och 04.00. Så ge mat då. Släpp tanken på att vagna bort nattmål, släpp tanken på "sen" just nu.

En tanke som slår mig är att det du just nu håller på med med att trixa med läggning/dra ut på det/dra ut på sista målet är just trixande å det negativa hållet.

Tröttis där hemma visar så väl att den inte grejar/vill/orkar hållas vaken till 22.00. Så varför hålla vaken till 22.00 :shock: , tänker jag.
Ni jobbar TILLSAMMANS, glöm aldrig det vännen :heart:

Om Liten vill somna 20.00/21.00 så är det för dig att senare hitta ett sätt att på bästa möjliga sätt hitta de bästa tiderna för mat utöver det.
Hänger du med?

Vårt ord är inte lag, alla våra små har funkat på olika vis.
Anna skriver/säger/råder till mat, mer mat och så mer mat. Fasta tider för mat och sömn, en rytm. Finn Litens preferenser och kör på det; tillsammans.

Jag får intrycket att du lite granna skall motarbeta Liten där hemma genom att köra ditt race. Ja, det kan funka att köra DITT race om Liten begär det. Men så små Små måste ännu läras, ledas, visas, hjälpas :heart:

Jag poängterar att jag inte skäller på dig nu Mayah, jag försöker få dig att bättre förstå tanken bakom/med SM så att det inte blir ett militärsikt måste där hemma och du bara blir besviken och Liten blir.. ledsen (?) :)

Orkar hon inte vaken mer än 1,5 så orkar hon inte.
Jag lovar dig att TröttDameSmulan här var att av samma kalliber. Idag 4½ månad senare, efter att ha övertygat henne om att "Du tjejen, jag håller koll" så kan jag hålla henne vaken 2½ MAX :!: :!:

Det okristliga tidigt kan vara:
-Vargtimmen, de flesta entrar den förr eller senare.
-För lite mat på dagen i samband med ökningsperioden.
:arrow: Lösning: Håll vaken så länge det går på dagen, övervaka intressen med mat, ge mat och mer mat på dagen, håll koll på vakentiden - och JA, det får diffa på halvtimmar hit och dit när det kommer till en Tröttis. Låt det helst inte diffa på timmar dock.

Det kommer att gå över. Ni är inte där än. Ni KOMMER dock dit, promis you that!

Backa bandet nu under ökningsperioden, förekom henne med mat på nätterna. Ställ klockan för att visa att ni bevakar hennes intressen.
22.00, 01.00, 04.00. Punkt.
Erbjud mat. Ge mat.
Släpp tanken på vagna bort nattmål.
Skrotten där hemma är 7 veckor bejb. 7 veckor är litet. Ännu.

Efter ökningsperiden tar vi ett nytt snack om vagna bort nattmål och om hur man skall göra "sen".
Inte nu.
Ni är inte där än.
ÄN.

Så tänker jag!
(Och du, sluta sluta sluta hålla Tröttisen vaken så länge på kvällarna när Tröttisen bevisligen vill sova. Följ Tröttisen här en smula, ge Tröttisen en chans! Och ja, nu skäller jag lite och jag gör det högst hjärtligt :heart:!!)

Kraaam!
maiyah

Inlägg av maiyah »

Hehe, vilket härligt svar! Precis vad jag behövde!

Jag är extremt bra på att hålla på och oroa mig för sen..och det diffar inte på några timmar, lovar. Igår var det mat 11, 10.30 och dagen innan det 11.30 men det känns inte som någon big deal. Hon är en sån himla going den lilla tjejen och det känns som hon har öppnat ögonen lite mer de senaste dagarna och inte bara varit trött eller hungrig och det är en fröjd att se.

Problemet är väl bara att man är för dålig på att berätta om allt som är bra, utan fokuserar på det som är dåligt :-)

Igår kravlade hon nästan 1,5 meter på egen hand och idag kan hon hålla uppe huvudet kanske 30 sekunder eller mer, och då menar jag inte bara huvudet utan hela överkroppen! Hon är så duktig min lilla tjej :-)

Lite jobbigt har storebror börjat tycka att det är att bara ha mig hemma. Men han diggar verkligen sin lillasyster, mycket pussar och kramar!

Så, nu har jag skrivit lite positiva tankar också! Och jag ska tänka på mat mat och inget sen de närmsta dagarna för nu är ökningsperioden ett faktum, hon har ätit båda brösten på alla mål utom det sista idag. Tur att man har ett extrabröst att ta till..får se om jag kan lyckas toppa upp med flaska ikväll också, hittills har hon vägrat, verkar inte fatta poängen och det kan jag ju förstå, när det finns överflöd av mjölk, bara mamman som inte vill förstå det!!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Toppen Maiyah, vad bra att du läste med rätt glasögon, det är svårt att få till tonen via skrift endast :oops: :D !

:heart::heart::heart:!
maiyah

Inlägg av maiyah »

hej igen,

Kan man ha en lite tidig ökningsperiod, känns som om lillan har haft det de senaste dagarna och hon blev 7 veckor idag..

De senaste dagarna har hon också börjat följa en rytm som ser ut enligt följande:

natt 21-07 (blev 20 idag så vi får se hur det går :-))

Vaken 1.5 (om jag verkligen anstränger mig och har lite tur)
Sova 2
Vaken 1.5 (återigen, under de bästa förutsättningarna)
Sova 2
Vaken 1.5 (här går det oftast hyfsat bra att vara vaken, fortfarande är det dock max 1.5)
Sova 1.5
Vaken 2.5 med en 20 minutare efter ca 1.5
Hon brukar äta vid 18:00 och sen försöker jag ge nattslurk vid 19:30 men då brukar hon inte vara speceillt intresserad, och jag får henne fortfarande inte att ta flaskan med urpumpad BM från morgonen.

Tar upp och ger mat vid 22-22.30 när jag går och lägger mig och sen har hon vaknat ca 03 och ätit. Så inte sex timmar utan mat men jag vill inte bråka om det heller förren efter 2 månader.

Min tanke är då att behålla ungefär samma mattider och bara korta sovtiderna varefter hon orkar vara vaken längre, dvs om hon orkar 2 timmar någon gång blir näst sovpass bara 2.5 istället för 2.

hur låter det?

Så himl härligt har vi det, förutom lite kvällstrassel fortfarande, men jag hoppas det ska gå över nu när hon har fått lägga sig tidigare för varje kväll..

Vet att det är för få timmar vakentid, men det enda alternativet som jag ser är att lägga in en lur till och en vakenstund till och därmed korta natten, annars får det ju inte plats! Och det känns ju lite sådär.

Hon skarvar i 45 minuteraen i undantagsfall och jag brukar få vagna några drag på kvällskvisten när hon är lite övertrött, annars är det bara att lägga ner och skaka hantaget, brukar få väcka på dan men har inte väckt på natten, har svårt att bestämma mig för hur jag ska göra där. De gånger jag ställt klockan har hon vaknat innan..

Kram på er underbara forumister!!

Hon klarar alltså inte av att vara vaken mer än 1.5 timme fortfarande och jag vill inte bråka mer med henne.
Elle

Inlägg av Elle »

Jag tycker det verkar som om ni har det toppenbra där hemma! Fortsätt så! NJUT av varandra :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
maiyah

Inlägg av maiyah »

Tack!! Bara för att jag kännt mig så nöjd med att ha backat lite med att påtvinga vakentid mm..tack igen Kalaskakan!! Så hade vi en jobbig natt med flertalet uppvak, där hon inte var speciellt hungrig men ändå vaken. Jag som trodde hon lärt sig somna om själv eftersom hon gör det flera ggr per dag och ofta även natt?!

Hon har nog fått lite smak för vagning också för idag har hon varit ilsk när hon vaknat och velat att man ska gunga vagnen. Jag försöker tänka på annat och bara dra tills hon tystnar, skaka och tänka på annat. Men idag har det blivit en del, eller så är det bara jag som brukar vara bortskämd med att det bara är att skaka och gå.. :oops:

Hoppas verkligen att natten blir bättre idag, är sjukt trött..ska bli så himla härligt när hon börjar bli SS så man vågar sig på lite utflykter, eftersom jag är själv hemma med båda barnen vågar jag mig inte längre än till lekparken om jag inte måste. Vill gärna få det hela att fungera före jag börjar undersöka saker längre bort :-)

Lite mer vaken börjar tjejen bli, men det är fortfarande lååångt bort med 2 timmar vakentid. Men nu orkar hon faktiskt äta och vara social i ca 1,15 timmar innan hon kroknar. För en vecka sedan var det 45 min, så det går framåt. Mycket magtid blir det då såklart, det gillar hon!

Sen har storebror fått sitt första leende idag! Underbart, annars tycker jag det är lite svårt för han är en riktig bulldozer som vill att hon ska vara med och leka kurragömma under täcket och åka bakom honom på hans bil när han racar runt i lägenheten. Trots att jag försöker låta bli så blir det en del förmaningar om att vara försiktig..

Men så himla härligt är det! Idag kom han springande när jag hängde tvätt och skrek bebis bebis och pekade på vagnen, då hade lilltjejen vaknat och han tyckte jag skulle komma och ta hand om henne :lol:

Förstår inte riktigt faktiskt varför många jag känner har första barnet på dagis istället för hemma..för att få tid till lillsyskonet, det finns ju massor med tid för båda två att vara själva med mig, och skulle Kaspian inte vara hemma skulle hon ju aldrig få tid med honom? Men lite körigt känns det ibland. Vi var och handlade med båda två och samtidigt som jag ammar henne och vi sitter ner och fikar så säger Kaspian " mamma kissa"...och jag vet ju att jag har ca 30 sek-1 min på mig att hitta en toalett då...fick bli en liten olycka i plaststolen, hade inte mycket val med två vagnar och två barn och en man som var borta och handlade.

Kaspian var inte överlycklig men han tog det med jämnmod, fick gå på toaletten coh byta byxor efteråt.

Kram
/Elin
maiyah

nattslurken..

Inlägg av maiyah »

Får helt enkelt inte till den! Eftersom lillan inte orkar vara vaken mer än 1,5 timme, eller möjligtvis lite mer på kvällen så hinner jag liksom inte med någon ordentlig kvällsslurk. Känns som att hon äter så himla lite på kvällen, och då har ju jag ingen attityd alls när det gäller natten. 1,5 bröst är det mesta jag fått i henne, eftersom SM:målet startar 18 när hon vaknar och hon helst vill sova innan 20 igen och är så himla trött på slutet så blir det bara knas av kvällslurken.

Har ju tagit upp vid 22 och gett mat och då har jag lyckats truga i hyfsat, men fortfarande så äter hon bara ett bröst på natten och jag pumpar för att inte dränka hela sängen..

När hon lägger sig 20 känns det fortfarande inte som hon tömt både brösten! Men så sover hon ju inte 6 timmar utan mat heller utan snarare 4,5-5,5 lite olika.

Bör jag istället för att lägga henne för natten 20 när hon är så trött låta henne sova en 45 minutare och sen ta upp och göra natt sent istället? För en 20 minutare gör henne visserligen lite lite piggare i ca 30 min, men det får henne inte att äta mer...
Elle

Inlägg av Elle »

Hej maiyah!

Ta det lugnt, det kommer! Om lillan så tydligt visar att hon vill sova natt tidigt så låt henne göra det. Fortsätt som du gör med natten. Under dagen jobbar du med att fylla målen med mat, mat mera mat och så mys och umgänge på det. Se till att lillan är vaken under målen och äter så hon inte ligger och slumrar vid bröstet. Så försök att njuta av varandra och ta det lugnt, de två första månaderna kan vara lite kringelikrokiga och det tar tid att lära känna juvelen.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
maiyah

Inlägg av maiyah »

JAg vet inte om jag tycker att hon egentligen visar att hon vill sova tidigt, hon vill alltid sova! Även på kvällen orkar hon inte mer än 1.5 timme...oavsett om det är vid 20 snåret eller vid 23...så det är väl jag som lagt henne för natten när jag tyckt det varit lämpligt. Men nu har vi haft två katastofnätter så jag vet inte om det är så bra att lägga tidigt. Började natten till igår med att hon i princip inte ville äta nått när jag föröskte ge i sömnen vid 22 (somnade åtta) fick i henne litegrann och sen vaknade hon varannan timme hela resten av natten.

Igår tänkte jag att det inte var någon idé att ge mat vid 22 för hon kunde inte somna när jag lagt henne vid åtta utan höll på att skrika och sova om vartannat i vagnen till nästan 21 så jag ställde klockn på 1 men hon vaknade redan 00.20 och fick mat, ställde om kloakcn på tre timmar senare men då förekomm hon mig också och var superskrikig. Gav mat, som hon itne var så intresserad av och sen bajsade hon. Därefter skrek hon i två timmar innan jag tillslut lyckades få henne att somna igen.

Och både igår och idag har hon varit intreserad av att äta! Blir helt förstörd. Alla sovstunder på dagen får jag väcka henne ifrån och jag lyckas hålla henne vaken under första omgången då hon äter rätt bra, men sen tappar hon intresset totalt!!! Försöker truga och sitter och gör det i uppåt 40 min men hon vara kollar sig omkring och skriker argt om jag försöker ge henne bröstet. Vill vara vänd utåt eller ligga på mage och kolla sig omkring.

Sen efter ca entimme är hon för trött, då bara somnar hon, och skriker när jag tar upp och buffar i rumpan, suger inte på bröstet utan snuttar bara lite och sover. Så då ger jag tillslut upp och lägger henne i vagnen och sen får jag väcka henne efter 2 timmar igen. Eftersom hon var vaken så på natten så var hon extra trött idag och gick itne att väcka efter första luren. Utan sov 2,5 timmar innna jag fick liv i henne. Men fast det gått 4 timmar senförra målet förjade ville hon ändå bara ha ett bröst.

Värst är det på morgonen, då tömmer hon inte ens ett helt bröst. På kvällen får jag i henne lite mer men absout inte båda brösten!!

Var helt gråtfärdig ikväll..

Igår gick jag ut och min man testade att ge henne på flaska när hon fortfarande var pigg och hade ätit ett bröst vid 18, varit vaken till 19 och sen sovit 20 min, då åt hon 30 ml efter massa trugande sen ville hon inte ha mer och då ville hon heller inte ha mitt bröst när jag kom hem.

Men det måste ju vara för lite mat på dan, annars skulle hon väl sova mer på natten???

Förtvivlad Elin..som sitter med ett sprängfullt bröst och en bebis som var superledsen vis läggning men nu sovit en timme. Åt sista gången 19.10-19:20...men bara ett bröst!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Elin! :D

Jag har inga råd i sak att komma med, har inte varit med om detta själv och får inga direkta snilleblixtar. :cry: Jag ville bara säga: Chin up! :D Du är inte ensam, och det är ovanligt att alla nätter blir struliga. Har man haft två jobbiga i rad så orkar inte bebisen heller vakna hela natten igenom igen.

Så släpp det och gå vidare! Det blir nya tag och mer kämpande imorgon igen. :wink:

Hoppas nån annan har mer sakliga råd att komma med.
:heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag har en fundering...

Jag tror ni just nu är inne i 7-8v ökningsperiod samt att ni har råkat "vända" på dygnet och börjar få lite "nattklubb".

Nu är det ju som du precis märker MAT som gäller för att stilla den där överlevnadsångesten och den lilla verkar liksom inte fattat att detta skall göras med mat, mat och mera mat än... Det tar dessa små sina tarvliga dagar att lösa.

Det gäller att du verkligen håller vaken på dagen och matar och matar, lägg naken på rygg på golvet om det krävs för att hålla vaken. Väck efter max 2,5 tim sömn så du får in ett SM mål igen.

Läs gärna i BB dels om överlevnadsångesten, nattklubb. Men det finns också längst bak i boken kapitel om "bekymmer? mat" Där kan du även läsa om mari och samuel. Rekommenderas varmt som pepping.

Så satsa på maten i några dagar, ät fett, sov när hon sover, drick mycket helst inte kaffe. När min son var i denna ålder så pumpade jag och jagade med flaska för han också låg och gjorde annat när han egentligen borde ha ammat, men med flaskan var det lättare att anpassa tyckte jag.

Mattips, mata halvsovandes bebis. Mata i lugna miljöer. Håll vaken till varje pris. MInst 1,5 tim. dagtid.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag hade precis samma tanke som TorsMamma, att det närmar sig ett dygnsrytmstokeri och att hon håller på att vända dygnet lite fel. Lägg henne att sova ljust och soligt om dagen och använd alla medel för att hålla vaken. ...man kan vara naken och man kan bada och åka sele... så ska ni set att det vänder om ett par tre dygn!
maiyah

Inlägg av maiyah »

Tack för fina svar!

Det konstiga är att hon ju sover hela nätterna, bara jag matar när hon vill. Eftersom jag var å himla trött efter gårdagsnatten så lät jag henne äta när hon blev arg inatt..orkade inte bråka och tänkte att det är dumt att hålla på att vagna om hon är i en ökningsperiod.

Så här såg natten ut: Tog upp och matade 10.00 fick i henne mat från ett bröst. Sov till 2.30 mat från ett bröst.
Sov till 5.30 mat från ett bröst,
väckte henne 08:00

Vid varje mattillfälle åt hon i ca 15 min inkl rap, somnade om direkt. Sen har hon varit lika förbaskad svår att hålla vaken hela dan idag. Enda skillnaden var att hon bara sov 45 min sista luren istället för sina vanliga 1,5..men då var hon superdupertrött under hela kvällspasset. Somnade 20.10 utan gnäll...

Men när natten är 12 timmar lång blir ju dagen så kort för en tröttis, väldigt svårt att få in all vakentid som behövs..

Ska helt klart ta till mig era tips, problemet är ju att hon inte tar flaskan! Jag försöker varje kväll och pumpar både nätter och morgon, kanske 1,5 dl per dygn. Kväll var jag inte hemma och då lyckades min man få i henne ca 60 ml morgonmjölk vid 19.20 snåret. Då hade jag lyckats amma ett bröst vid 18 och sedan trugat utan resultat i 20 min till innan jag åkte. Kom hem vid 9..då sov hon.

Men hon ska väl äta en 2 dl per mål eller nått? Jag brukar pumpa de första 3 minuterna eller så på natten på det bröst hon inte äter på för att det inte ska läcka så mycket till nästa matning, då kommer det mellan 60-80 ml, sen brukar hon äta ca 5-7 minuter till så hon får nog i sig en hel del iaf, tömmer inte ett börst på natten.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"