Mikas röda tråd.....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu kommer jag med lite idéer och funderingar.
Jag tänkte mig ju liksom hela rummet som en enda stor säng. Hur långt är det? Skulle det gå att ha en "fönsterbräda" som hylla över hela kortsidan och sängen framför?
Eller hamnar Father A:s fötter i korridoren då? Men nej, det måste ju funka. 2,50 är det ju minst i alla fall.

Lådor under sängen är väl en självklarhet, antar jag.

Kram!
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

Vilket härligt liv ni verkar ha! Kunde inte låta bli att notera att din Mika är exakt en månad äldre än min lillskrutta och undrar när ni började introducera smakiskar och gröt och sånt gottis som inte är bröstmjölk?

Min lilltjej sover bra på nätterna, med en matning, men hon krånglar en massa vid bröstet och vill aboslut inte ta BM i flaska, så nattmacka och sådana finesser känns lååångt bort.

Hoppas att det är ok att jag ställer en sådan fråga i din fina tråd, börjar bli lite sugen på grötintroduktion, har flera liter BM i frysen att blanda med..men jag fegar lite.

Och igen, underbar läsning om ett härligt liv! Tack!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

LO- jo du det lilla rummet är ju hemskt litet så jag har en plan om en upphöjd säng över hela rummet. Det måste bli från dörr till fönster för annars hamnar FatherA:s fötter i korridoren och det blir nog lite för obekvämt misstänker jag. Tanken med en upphöjd säng, så den hamnar mitt i fönstret, är att hundarna ska bo under sängen och de vill ju också ha lite ljus. Vi måste ha någonstans att stänga i dem ibland, speciellt när de är ensamma hemma. De kan ju inte ligga i korridoren längre för då kommer inte barnen in i sitt nya rum. Har varit och valt tapeter idag, det kommer bli så ruskigt fint kan jag lova.

maiyah - grattis till lilltjejen. Det är bara roligt om det trillar in lite frågor så fråga på. Mika började äta lite smakportioner och gröt när hon var 3,5 mån. Vi började med morot, fortsatte med banan och nu är det ärtor som gäller. Gröt köper vi färdig pulvergröt, en mild variant som tydligen smakar ganska gott enligt Mika.

Mika är faktiskt inte heller så förtjust i flaska oavsett om den innehåller BM eller ersättning. Matar man henne sovandes, alltså tar upp henne när det är dags för att vakna och trattar i henne från flaskan så äter hon dryga 100 ml. Så hon kan äta men föredrar bröstmjölk från själva källan så att säga.

Hoppas att du blev något klokare av mina svar. :)

Mika sover fortfarande hela nätterna oavsett hur mycket eller lite hon ätit under dagen. Det verkar inte påverka henne alls. I morse vaknade hon halv sex och var lite arg vilket inte var så konstigt för täcket hade hon sparkat av sig och jag hade glömt hänga för en filt över larmen så det blinkade rakt in i vagnen. Jag brukar hänga larmet på utsidan av vagnen eller så har jag det hängades in i vagnen men då brukar jag alltid hänga på en filt så hon inte blir störd av det gröna blinknade ljuset. Jag vagnade två gånger sen sov hon så jag stack ut på morgonrundan med hundarna.

Övriga familjen mår också bra men är något chockade för jag har varit och klippt mig idag. En blond mamma med kortklippt nacke och långt hår framtill lämnade hemmet och hem kom en mörkhårig väldigt kortklippt mamma. Emil sa att jag liknade hans moster! Till och med hundarna var väldigt misstänksamma. Den enda som inte brydde sig var Mika, hon såg bara tuttarna och de såg ut precis som vanligt och smakade himmelskt. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

Tackar för bra svar! Min tjej verkar vara lite samma, sover oavsett. Tröttmössa. Är det inte tillräckligt i tak för loftsäng då? Fast då är det ju stege som gäller och det kanske är lite jobbigt..har haft det själv när jag bott i liten lägenhet.

Fast jag har ju ingen aning om hur det ser ut hos er, så den tanken kan ju vara helt uppåt väggarna..

Tack igen!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Den enda som inte brydde sig var Mika, hon såg bara tuttarna och de såg ut precis som vanligt och smakade himmelskt.
Tur att någon i familjen har perspektiv på tillvaron. :lol: :heart: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

SusanD skrev:LO- jo du det lilla rummet är ju hemskt litet så jag har en plan om en upphöjd säng över hela rummet. Det måste bli från dörr till fönster för annars hamnar FatherA:s fötter i korridoren och det blir nog lite för obekvämt misstänker jag.
Men två spjälsängar har väl stått på rad där? De är väl ca 120 per styck? Det blir ju 2,40 Eller står en på längden och en på tvären? Jaja, ni löser ju det där, jag är bara nyfnik.
SusanD skrev: Övriga familjen mår också bra men är något chockade för jag har varit och klippt mig idag. En blond mamma med kortklippt nacke och långt hår framtill lämnade hemmet och hem kom en mörkhårig väldigt kortklippt mamma.
Låter snyggt.
Själv har jag klippt mig idag (helt ny frisyr) och ska färga det ikväll. Mörkt!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Här hemma går livet verkligen sin gilla gång. I veckan har hela familjen, förutom FatherA, kämpat med feber, onda halsar, hosta och snuva. Nu har vi kommit på fötter igen och Mika mår helt bra.

Lilla trollungen sover nätterna igenom och hon är, liksom sin far, riktigt riktigt morgontrött. Vår klocka börjar spela musik klockan sju och då tassar Emil in till oss för en dos morgongos, Pappan hämtar Sigge och sen ligger vi alla och drar oss medans Mika sussar gott i sin vagn. Tiden går väldigt fort när man har så där jättemysigt och vips är den halv åtta. :shock: Familjen kastar sig upp och försöker väcka Mika som vrider sig, sträcker sig, vänder sig, vrider sig lite till och hoppas att det inte är henne väckningen gäller. Till slut plockar vi bara upp henne och tuttar fast henne för frukost. :wink: Då äter hon av hjärtans lust för att sedan le med hela lilla ansiktet mot oss alla. Först då har hon liksom vaknat.

Nu är det dags för familjen att skärpa sig lite och inte ligga och dra sig hur länge som helst. Pappan skyller det hela på Mika för om hon hade vett att hojta klockan sju så skulle ju vi vara tvugna att gå upp :!: Så kan man också se på det. :wink:

Mika gillar mat, hon har nu inne på majs när det gäller smakportioner och en så slinker det ner en hel massa gröt också. När vi åt efterrätt i kväll satt hon i mitt knä och det hela kan sammanfattas med att hon gillar vaniljglass riktigt mycket. =P~ Nappflaskan går det sådär med, väcker man henne bara ytte-pytte lite och trattar in flaskan alldeles bums så äter hon dryga 100 ml innan hon säger Nej Tack.

I morgon är det simmis för mig och Mika, vi stod över förra söndagen när vi var sjuka men nu är vi i fin form igen. Grabbarna får stå över simningen för de är både snoriga och hostiga. Själv håller jag tummarna att min mycket kraxiga röst håller i morgon när jag ska jobba.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jaha då har vi varit på simmis och det är bara så jättemysigt tycker både Mika och jag. Idag stod det dyk på schemat och Mika backar inte inför sådana utmaningar. Hon har ju dessutom två storebröder som tillbringar mesta tiden under vattnet när de är på simmis. Riktiga sälar är de bägge två. Mika dök jättebra, en lite kallsup fick hon och då blev hon ledsen men det gick så fort över så det var ingen fara alls. Nästa gång ska det torpeddykas, får se om hon gillar det lika mycket som brorsorna gör.

Nu sover hon gott i sin vagn, Sigge sover i sin spjälsäng och Emil ligger i soffan tillsammans med hundarna och tittar på tv. Lugnt och skönt så här mitt på dagen. Nu har vi dessutom fått en god kaka som FatherA och pojkarna bakat medans Mika och jag var på simmis. Gott, gott.

Snart ska jag iväg på jobb så då får Father A härja själv här hemma med gänget.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

Låter helt underbart! Skönt med morgontrött bebis!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vi har blivit övergivna! Jo, det är alldeles sant. FatherA och Emil har dragit till huvudstaden för att hälsa på farmor några dagar. Det blev buss och sen tåg vilket Emil älskar att åka, spännande äventyr.

Sigge, Mika och jag härjar här hemma tillsammans med våra tre hundar. Det är så härligt att vara ensam med småttingarna. Sigge kan sitta hur länge som helst och bygga tågbanor över hela lilla huset eller bygga duplotorn som är s så stora att han måste stå på en pall för att lägga på fler bitar. Men han saknar Emil och Pappan, mest orolig var han nog för vem som skulle laga mat. :wink: Han är inte så där jätteimpad av min matlagning och jag förstår honom faktiskt. Mika tycker däremot att jag lagar fantastiskt god mat. Vilket också är lätt att förstå för det är inte så himla avancerat att koka grönsaker, mixa med stavmixen och frysa in i iskubsformarna.

Mika gillar mat, mycket mat. Till frukost tuttar hon, halv elva äter hon lunch som består av en potatis, fyra tärningar grönsaker, en fisk- eller köttärning och så två såstärningar. Oftast så går allt ner men ibland blir det lite rester kvar. Till eftis blir det lite frukpuré, päron är nog favoriten än så länge och lite tuttmjölk. Till mellanmål är det flaska med ersättning som gäller för att den goa lilla damen ska fortsätta äta flaska och inte krångla. Så fyller vi på med en skvätt tuttmjölk direkt från källan. På kvällen äter hon en portion gröt, gärna med två tärningar katrinplommonpuré och så avslutas dagen med tuttmjölk precis innan läggdags. Sigge älskar att mata sin lillasyster, precis som Emil älskade att mata Sigge. Skillnaden är bara att Mika gillar att bli matad, det gjorde aldrig Sigge för han tyckte att man var riktigt, riktigt äckligt i början. När Sigge matar Mika kan jag nog tycka att han gör det något brutalt men samtidigt smeker han henne på huvudet och säger Mmmmmm. :) Mika protesterar inte, hon skrattar och äter så jag låter Sigge hållas.

Sigge tar verkligen sitt ansvar som storebror, han kan nästan helt på egen hand byta blöja på Mika. Det är bara att låta honom hållas med henne på golvet så behöver jag bara var med som en hjälpande hand om det behövs. Mika blir verkligen väl omhändertagen, hon har inget att klaga på.

Det känns ju så plätt-lätt att bara ha två småttingar att hålla reda på. Lika lätt som när Sigge var liten och Emil tog hand om honom. Det gäller att delegera har jag förstått. :wink:

Nu sover barnen gott för natten. Sigge saknar Emil lite extra när han ska gå och lägga sig. Det problemet har han löst genom att fylla Emils säng med bilar och traktorer som han bäddat ner där ordentligt. Han försökte bädda ner en av våra hundar i Emil sänge men hunden vägrade.

På fredag kommer Emil och FatherA hem igen och då blir det välkommen hem partaj!

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Åh, vad fint ni har det! :heart:

Fortsätt skriva, det är en otroligt fin inspiration, även för dem som liksom jag har snäppet större småttingar! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
noanamn
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 01 aug 2008, 11:42

Inlägg av noanamn »

Lyckliga barnen dina, som får växa i sån värme och självklarhet!
kram
/malva
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Så var då vintertiden här och mörkret, för det blir verkligen kolsvart här i bokskogen, är över oss redan klockan fem på em. Trist för dagarna blir så gräsligt korta.

Vi gjorde som vi alltid gjort, sov gott en timme längre helt enkelt. Mika vände sig till rygg när klockan var sex, sju för henne för hon sov ju när vi ändrade klockan och missade info-mötet också :wink: . Jag vände henne och vagnade ett par drag och vips somnade hon om. Efter en timme fick vi väcka henne och då var hon gräsligt hungrig. Inte så konstigt när man sovit gott i 13 timmar.

Hon har fullt upp med sina vändningar nu, det ska rullas hit och dit mest hela tiden. Roligast är att vända sig från mage till rygg, när hon gjort det ligger hon och skrattar gott ända tills hon inser att hon inte kan vända sig tillbaka till mage. En liten puff får henne dock på rätt köl och då blir hon glad igen för då kan hon rulla runt till rygg igen.... Ja ni fattar va? Det blir en rolig cirkel som hon inte vill bryta. :wink:

Ikväll slog hon alla rekord i att rulla runt från mage till rygg och hon är rackarns stark också den lilla prinsessan. Jag lägger henne, hon är tyst, jag går där ifrån och strax hörs ett skratt från vagnen och ett par fötter viftar omkring i luften, då har hon ju vänt sig och sen blir hon sur när hon inte kan vända tillbaka. Hon somnade inte förräns klockan halv nio :shock: och då vagnade jag med en tryckpress över rumpan ända tills hon snarkade. 8)

När hon lekte med Sigge på eftermiddagen, de byggde jättelång tågbana, ställde hon sig upp på knä och händer, där vinlade hon runt en kort stund för att sen dunsa ner på lilla magen och då kom skrattet. :lol: Mika skrattar nästan jämt, hon har ett så härligt, bullrande och hjärtligt skratt som är otroligt smittsamt.

Nu sover alla barnen, i morgon kommer Emils faddrar J och E för att ta hand om Emil och Sigge hela dagen lång. FatherA, jag och Mika ska iväg på en shoppingrunda. Förhoppningen är att hitta alla små prylar som ska paketeras och hängas upp i advenskalendern och så julklappar till barnen. Får väl se hur vi lyckas. Vi ska iaf äta lunch ute och ha det riktigt trevligt tillsammans.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
ElinN

Inlägg av ElinN »

:heart:

Hoppas ni fick en trevlig shoppingtur och lunch!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack ElinN, vi har verkligen haft det jättetrevligt på vår shoppingrunda, ätit god lunch, handlat lite och njutit av varandras sällskap.

Emil och Sigge har varit hemma med J och E, de har haft det jättekul. Varit i skogen och sågat ner kvistar, Emils favoritsysselsättning just nu, åkt roddbåt i dammen och hälsat på mormor. Vi har det så bra som har världens bästa barnvakter, aldrig att vi behöver oroa oss det minsta, de bara löser alla möjliga och omöjliga situationer utan problem. Två gånger har de, vid tidigare passningar, ringt oss och då har det varit svårt att hitta popcornen! 8) Idag ringde de en gång och då hittade de inte Maxi-Yatzy spelet som jag tryckt in i det överfulla pysselskåpet. :wink:

Mikas natt var ju en ny upplevelse, hon vände sig om vid midnatt när jag fortfarande var vaken och så ilsk var hon så hon skrek högt och väldigt argt. Jag tog upp och ammade, en hel timme åt hon och åt och åt och åt och åt..... Smart lösning tyckte jag, en gång är ju ingen gång och jag orkade inte vagna en argbigga. Sen sov hon till klockan fyra när hon vände sig igen och skrek högt, jag ammade henne denna gången i sängen och hon åt och åt och åt.... Sen somnade vi och sov tills det blev morgon. :lol: Stackars allas vår Anna, hon skakar nog bekymrat på huvudet nu men suckar säkerligen samtidigt att en gång är ingen gång. Själv inser jag att jag är för lat för att göra någon stor sak av det hela. Så här blev det inatt, det var ju spännande men inatt tänker vi sova. Svårare än så behöver man ju inte göra det hela.

Mika gillade att vara på shoppingrunda med mamma och pappa. Hon låg i vagnen och tittade på allt fint som man kunde köpa. Väluppfostrad som hon är konverserade hon vänligt med alla gamla tanter som förälskade sig i henne och bara var tvungna att stanna och prata en stund. När Mika sov sin middagslur åt FatherA och jag en fantastiskt god lunch med obligatorisk efterätt. Det var så gott så man nästan trillade av stolen.

Nu har FatherA vänt sin lilla dotter två gånger under kvällen, hon har ju inte riktigt fattat hur man vänder tillbaka från rygg till mage en. Snart kommer väl även den poletten att trilla ner.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"