Krånglig dagsovare
-
chokladkaninen
Är det någon som kör shn som delar rum åt sina barn?
De ska få göra det snart och den lilla sover 2 ggr/dag och den stora sover inte alls, de somnar ungefär samma tid på kvällen.
Ska man försöka få lillen att bara sova i vagn så det inte blir ett problem? Eller hur gör ni?
De ska få göra det snart och den lilla sover 2 ggr/dag och den stora sover inte alls, de somnar ungefär samma tid på kvällen.
Ska man försöka få lillen att bara sova i vagn så det inte blir ett problem? Eller hur gör ni?
Son född 081216 i v 38+0, planerat kejsarsnitt.
Ja, våra juveler delar rum. Lilly sov sina lurar i vagn fram till 15 mån, då slutade storebror att sova middag och L började då sova i sin säng i deras rum. O vilar fortfarande 1 tim, men gör det på vår säng. De har samma nattningstid och morgon. Fungerar toppen
Elle
ok skönt att höra.Elle skrev:Ja, våra juveler delar rum. Lilly sov sina lurar i vagn fram till 15 mån, då slutade storebror att sova middag och L började då sova i sin säng i deras rum. O vilar fortfarande 1 tim, men gör det på vår säng. De har samma nattningstid och morgon. Fungerar toppen![]()
Elle
funderar på hur vi ska lösa nattningen.
Nu brukar den stora killen ligga och tittta på film en stund innan vi läser saga och sen somnar han själv. den lilla lägger vi bara efter vällingen så somnar han själv. funderar på vad som är bäst. vi kan ju göra så att stora killen får titta på film en stund i vårat rum (han får titta för att varva ner lite) o sen gå in o läsa saga i rummet för då borde inte lillen vakna.
några idéer?
hur nattar ni? har ni någon rutin?
-
Nancy
Leia (4 år), Lussi (2 år) och Lani (1 år) sover i samma rum.
Lani sover fortfarande två lurar på dagen och då i sin egen säng. Lussi sover också middag men i ett angränsande extrarum (eller "reserverummet" som Leia döpt det till
). De olika rummen dagtid är enbart för att jag vill kunna spela lite med tiderna, i övrigt ingen funktion. De gånger vi är bortresta sover de daglur i samma rum.
På kvällen ser det ut ungefär såhär:
Bolibompa
"Familjestäd" (plocka iordning leksaker)
Bad/dusch/tvätt och sen pyjamas
Vällingmys i soffan och till det lite mer tv eller lite lässtund eller bara sitta och prata. Tandborstning.
Bär/skyfflar/mutar/hotar
in alla tre i rummet, fångar in Lussi som aldrig missar ett försök att stanna i Leias säng och busa, ser till att täcken och gosefiltar är på plats, ger "pussen och kramen" och sen är det Godnatt
Hälsningar från Nancy
Lani sover fortfarande två lurar på dagen och då i sin egen säng. Lussi sover också middag men i ett angränsande extrarum (eller "reserverummet" som Leia döpt det till
Hälsningar från Nancy
ok hahaNancy skrev:Leia (4 år), Lussi (2 år) och Lani (1 år) sover i samma rum.
Lani sover fortfarande två lurar på dagen och då i sin egen säng. Lussi sover också middag men i ett angränsande extrarum (eller "reserverummet" som Leia döpt det till). De olika rummen dagtid är enbart för att jag vill kunna spela lite med tiderna, i övrigt ingen funktion. De gånger vi är bortresta sover de daglur i samma rum.
På kvällen ser det ut ungefär såhär:
Bolibompa
"Familjestäd" (plocka iordning leksaker)
Bad/dusch/tvätt och sen pyjamas
Vällingmys i soffan och till det lite mer tv eller lite lässtund eller bara sitta och prata. Tandborstning.
Bär/skyfflar/mutar/hotar
in alla tre i rummet, fångar in Lussi som aldrig missar ett försök att stanna i Leias säng och busa, ser till att täcken och gosefiltar är på plats, ger "pussen och kramen" och sen är det Godnatt
![]()
Hälsningar från Nancy
tack för den infon! den var bra att ha!
jag får göra om stora killens nattning till att ta ut filmtiden i vardagsrummet och sedan nattning i sängen o sen godnatt, så själva nattningen i rummet blir så kort som möjlig.
tack
-
Nancy
Låter jättebra :thumbsup: Och praktiskt kan jag lova för då kan ni lätt hitta rutiner som passar båda barnen.E L I skrev: jag får göra om stora killens nattning till att ta ut filmtiden i vardagsrummet och sedan nattning i sängen o sen godnatt, så själva nattningen i rummet blir så kort som möjlig.
Hälsningar och lycka till från Nancy
ja och förhoppningsvis så är lille killen snart så stor att man kan läsa saga för båda samtidigt och sedan att de lägger sig i varsin säng.Nancy skrev:Låter jättebra :thumbsup: Och praktiskt kan jag lova för då kan ni lätt hitta rutiner som passar båda barnen.E L I skrev: jag får göra om stora killens nattning till att ta ut filmtiden i vardagsrummet och sedan nattning i sängen o sen godnatt, så själva nattningen i rummet blir så kort som möjlig.
Hälsningar och lycka till från Nancy
Har faktiskt flyttat in lillens säng i stora killens rum redan nu. Vi ska flytta om en månad men jag tänkte att det kanske är bra att göra det redan nu så de har tryggheten i varandra när vi flyttar så de inte blir oroliga och sover sämre pga det efter flytten!
Så i natt får vi se om det blir kaos eller inte haha
De har sovit i samma rum förut i 2 v när vi var hos deras mormor o morfar och det gick bra men då sov inte lille killen så länge som han gör nu, då vaknade han 05, men nu vaknar han ju 08! viss skillnad