5 veckors - vaknar efter 1 timme // vagna felt?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
eva BE

Inlägg av eva BE »

Hej hej,

2 dagar har gått förbi nu. Det gick tämligen bra..
FM-luren kunde jag 2 gånger lägga henne utan att hon ens gråt. Hon var direkt tillfreds med att ligga i sängen. Och när jag hörde henne igen, lade jag händerna på, och det gick. Idag var det lite mindre på FM, och därför lät jag henne sova tills hon själv vaknade, men då hade hon sovit 3 timmar! (igår också 2.48 timmar)
Middagsluren gick en gång rätt bra, men idag var det min sambo som låg vi henne (han ville sova också), och han sköt om henne. Intill nu hade det varit jag; jag ville göra det själv så att jag kunde bestämma vad som skulle göras och se hur det gick till. Men sambon har inte så mycket succé med sina händer. Då har han vagnat lite på middagen. Han sade också att hon (igen) sov lite oroligt; så jag bestämde igen att vänta tills hon själv vaknade. Hon sov 4 timmar!
Det kunde inte vara så bra.. men jag vill ju inte förstöra (än) när hon sover bra. Kvällerna är fortfarande svårt, och systern är sjuk.. kanske behövde hon att sova så mycket idag?
I alla fall, jag försöker att inte sätta dessa ultralånga lurar som mönster. Jag avväntar bara lite.

Då, jag skulle säga att på dagarna börjar det fungera tämligen bra.
Men då kommer EM-luren.. :) Igår och idag sov hon på EM bara 45 minuter. Det var 2 gånger där min sambo har tagit henne ut ur sängen. Kanske skulle det ha funkats att hålla henne längre i sängen, men han sade det var svårt. Och idag hade hon redan sovit 7 timmar på dagen (utan EM-luren), så jag tyckte att hon inte skulle sova för långt.
Men när vi ska då lägga henne för natten, så är hon väldigt oroligt; som om övertrött (men det kan ju inte om hon har sovit så mycket på dagen!). Igår lade jag henne kl. 19.28, idag 20.00, och det tar till kl.21 innan hon verkligen faller i djupt sömn. Idag gick det lite bätrre, men igår var det inte alls roligt. Och systern vaknade gråtande av madeliefs skrik.. :)

Och en sak till: sedan hon faller i nattsömn med så mycket gråt (då jag vagnade tog det ibland också väldigt långt, men så hände det ibland att vi bara vagnade nästan hela tiden medan vi tittade på tv:n och då blev hon aldrig så upprörd som nu), så har vi haft lite oroliga nätter. Hon gråter ibland, inatt tog det rätt långt innan hon var lugn.. hon sov, men hon stönade hela tiden (när jag gick till sängs kl.21.30 men också när sambon gick till sängs kl.23).

Då enligt vad jag kan se, tror jag att det är framför allt kvällen som är lite krångligt. Och att hon inte direkt har en strukturerade sovvana på dagen ännu. Men jag försöker att börja dagen fortfarande på samma tid, och jag försöker att avsluta dagen på samma tid. Hon ligger alltid på samma stället nu.

Och som du säger: jag känner inte (alltid :)) så skyldig mer. Ibland hör jag en suck av lättnad och tänker jag: så ska det vara!
Det är bara den sena eftermiddagen och kvällen där jag ska hitta ngt som passar bra och som inte stressar henne så mycket. Eller kanske är det också normalt att hon just nu är mer orolig (svänger med armarna och benerna; ha svårt att dricka; protestera; inte hitta sin ro i mina armar) på kvällen.. och att hon kommer att lugna ned..

Tack i alla fall för att hjälpa mig .. det är så mycket lättare på det sättet, när man kan fråga ngn..
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

=D> \:D/ :thumbsup:
-Är egentligen ALLT jag har att säga dig idag Eva! Verkligen!

Men jag vill också påpeka en sak: Skynda långsamt, nu HAR vi verkligen sett att Madeleif tycker att det är gott att sova. Remember that! Hon kan och hon vill, du har guidat rätt, remember that too.

Nattläggningen den som tog tid tror jag kommer sig av att hon sov så långa och goa pass på dagen. Nattläggningarna och em:arna kommer att sitta bra de också.
Du får nu tillfälle att kolla över dagen och i sinom tid, kommer du också att justera hennes förmiddagslurar så att eftermiddagsluren och nattläggningarna blir perfekta.

Skynda långsamt, det här blir superbra Eva!

=D> \:D/ :thumbsup:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Eeeeeva, hur går allt?
Nyfiken till max, c'est moi :D 8)
eva BE

Inlägg av eva BE »

Heej,

förlåt att jag väntade så långt innan jag gick in på forumet igen!

Det går faktiskt rätt bra, som du lovade mig :).
Jag har lyckats backa jättemycket. De sista dagarna sov hon till och med utan jag fick göra ngt alls! Och i förmiddagen sov hon ibland 3 timmar eller lite mer.
Fast jag vet att det var lite för långt, har jag inte väckt henne då. Vi har alla varit sjuk: först tieke, då jag, och då madelief (igen! hon har redan varit sjuk då första 4 veckor).
Och igår blev lurarna kortare igen. Idag har hon också gråtit lite igen, tyvärr. Det vore jättekult om hon kunde fortsätta med att sova så där bra; men okej..

Jag har också börjat hjälpa henne sova hela natten. Jag köpte en liten bok, som är faktiskt en bra tillägg till AW's metod. Och där sägs att f o m att bebisen sover en 'core night' (liksom 6 timmar i sträck) kan man börja förlänga natten.
Madelief sov ibland 8 timmar i sträck. Hon vaknar på natten, men utan gråt, bara lite stönande och så där. Och jag har aldrig tänkt vidare... Jag tänkte bara: ta upp henne innan hon börjar gråta och blir alltmer vaken. Men egentligen ska man ju försöka hjälpa henne att sova längre. Då, nästa gång gjorde jag ingenting (kl.2 och 4), och hon sov tills kl.6.30. Och nu har jag bestämt att inte ge henne mat mellan kl.19.30 och 6.30.
Hon vaknar fortfarande ibland, och inatt grät hon lite kl. 5.45, men det är ingen stor gråt.. Hon försöker bara.. Och jag är säker på att det kommer att lyckas.

Då.. det går som sagt jättebra.
Jag är ändå inte en fullkomlig 'duktig' elev.. Det går nämligen så bra eftersom madelief sover alltid på samma plats. Jag går inte ute med henne när hon ska sova. Eftersom allt går så bra törs jag inte än. Vi har kört 1 gång till familj (100km vidare), och då sov hon inte i bilen, och bara 45 minuter på plats. Hon hade då varit vaken 7.30 timmar.. pff.. Det vill jag inte..
Då, jag har bestämt mig att vänta lite till.. Det är tydligt att hon påverkas mycket av lärm och sådant. Jag tar henne ibland ute på en lite promenad när hon är vaken. Hon sitter i ringsling hos mig, och allt syns bra. Men när hon sover nästa gång, vaknar hon efter 45 minuter och gråter jättemycket.. Hon ska alltså vänja sig mycket långsamt..

Men alltså: tack igen för all din goda råd! Jag hoppas att det kommer att fortsätta som det går nu. Men om det finns ngt problem igen, eller om jag har problem med t ex en ny schema (som jag tycker hon funderar på nu), så hittar jag vägen hit igen!

eva
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Eva!

Åh du, jag blir faktiskt rörd och framför allt blir jag JÄTTE GLAD!!!

"Sämre" nätter kommer nog alltid att finnas, skillnaden framåt i tiden är att du kommer att ha fler verktyg/lösningar att komma med och det "jobbiga" kommer inte att kännas lika jobbigt. Lite precis som vi vuxna har sämre och bättre dagar och nätter.

-Och du, fullkomliga blir vi aldrig :D :heart: Viljan att lära oss våra små och jobba tillsammans med dem is good enough!

Stor stor kram till er båda, jätte roligt att höra att det går bra för er och jag har verkligen inget nytt att komma med!
Ser fram emot att höra av er närshelst :wink:
eva BE

Inlägg av eva BE »

hejla!

> "Sämre" nätter kommer nog alltid att finnas, skillnaden framåt i tiden är att du kommer att ha fler verktyg/lösningar att komma med och det "jobbiga" kommer inte att kännas lika jobbigt. Lite precis som vi vuxna har sämre och bättre dagar och nätter.

Just precist! Och jag ville bara slippa att ha ännu ett barn som inte sover hela natten när hon blev 8 månader :). Jag vet att hon inte kommer att sova 'perfekt' än.. men inatt sov hon t.ex. f o m kl.19.30 t o m kl.6. Om hon håller på med det, blir jag snart frisk igen :).

Vi hörs!
eva
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"