2 dagar har gått förbi nu. Det gick tämligen bra..
FM-luren kunde jag 2 gånger lägga henne utan att hon ens gråt. Hon var direkt tillfreds med att ligga i sängen. Och när jag hörde henne igen, lade jag händerna på, och det gick. Idag var det lite mindre på FM, och därför lät jag henne sova tills hon själv vaknade, men då hade hon sovit 3 timmar! (igår också 2.48 timmar)
Middagsluren gick en gång rätt bra, men idag var det min sambo som låg vi henne (han ville sova också), och han sköt om henne. Intill nu hade det varit jag; jag ville göra det själv så att jag kunde bestämma vad som skulle göras och se hur det gick till. Men sambon har inte så mycket succé med sina händer. Då har han vagnat lite på middagen. Han sade också att hon (igen) sov lite oroligt; så jag bestämde igen att vänta tills hon själv vaknade. Hon sov 4 timmar!
Det kunde inte vara så bra.. men jag vill ju inte förstöra (än) när hon sover bra. Kvällerna är fortfarande svårt, och systern är sjuk.. kanske behövde hon att sova så mycket idag?
I alla fall, jag försöker att inte sätta dessa ultralånga lurar som mönster. Jag avväntar bara lite.
Då, jag skulle säga att på dagarna börjar det fungera tämligen bra.
Men då kommer EM-luren..
Men när vi ska då lägga henne för natten, så är hon väldigt oroligt; som om övertrött (men det kan ju inte om hon har sovit så mycket på dagen!). Igår lade jag henne kl. 19.28, idag 20.00, och det tar till kl.21 innan hon verkligen faller i djupt sömn. Idag gick det lite bätrre, men igår var det inte alls roligt. Och systern vaknade gråtande av madeliefs skrik..
Och en sak till: sedan hon faller i nattsömn med så mycket gråt (då jag vagnade tog det ibland också väldigt långt, men så hände det ibland att vi bara vagnade nästan hela tiden medan vi tittade på tv:n och då blev hon aldrig så upprörd som nu), så har vi haft lite oroliga nätter. Hon gråter ibland, inatt tog det rätt långt innan hon var lugn.. hon sov, men hon stönade hela tiden (när jag gick till sängs kl.21.30 men också när sambon gick till sängs kl.23).
Då enligt vad jag kan se, tror jag att det är framför allt kvällen som är lite krångligt. Och att hon inte direkt har en strukturerade sovvana på dagen ännu. Men jag försöker att börja dagen fortfarande på samma tid, och jag försöker att avsluta dagen på samma tid. Hon ligger alltid på samma stället nu.
Och som du säger: jag känner inte (alltid
Det är bara den sena eftermiddagen och kvällen där jag ska hitta ngt som passar bra och som inte stressar henne så mycket. Eller kanske är det också normalt att hon just nu är mer orolig (svänger med armarna och benerna; ha svårt att dricka; protestera; inte hitta sin ro i mina armar) på kvällen.. och att hon kommer att lugna ned..
Tack i alla fall för att hjälpa mig .. det är så mycket lättare på det sättet, när man kan fråga ngn..