Nattsömn

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Maja! :D

Hoppas att det går bra med mörkläggningen. Jag ville bara försöka lugna dig lite ang sömnen: det som räknas är att man ger förutsättningarna. Sedan är det eg upp till bebisen själv om han vill sova (nu när han har blivit så stor och kan somna och somna om själv). Min Bebbo hade tidiga uppvak ständigt och jämt ända tills jag en morgon bestämde att jag visst hade givit förutsättningarna och att inget annat händer på natten än att folk sover som grisar. Och så slutade jag verktyga. Jag upplevde att det bara gjorde honom mera vaken - han ansåg att jag ju bevisligen var vaken, och köpte därför inte det där med att det fortfarande var natt. :?

Och när jag slutade verktyga lärde han sig att somna om. :roll: :idea: ](*,)
För då blev det tydligt att det inte förekommer nån underhållning på natten. Så när man har krypövat en stund i sin säng kan man ju lika gärna ta en lur till, typ. :lol:

Nu jobbar jag, och går flera dagar i veckan upp före Bebbo. Och då händer det rätt ofta att han vaknar. Men jag håller vår deal och verktygar inte, utan duschar, klär på mig, äter frukost och "väcker" sedan honom och matar, gosar och byter blöja innan jag går. Oavsett om han verkligen sover eller inte. För jag tänker att jag då har givit honom förutsättningarna att sova, och ibland tar han dem, ibland inte. Hans val. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej Chokladkaninen

Tack snälla för ditt svar och för pepp. Det känns som att det stämmer lite på vår lillkille. Men först vill jag börja med att säga att SOM VANLIGT har ni alla kloka erfarna hjälpsamma haft rätt :) . Mörkläggningen funkade strålande. Jag måste erkänna att jag tyckte att det väl inte kunde vara så himla viktigt, vår dotter har t.ex. aldrig haft problem att sova trots att vi aldrig gjort minsta ansträngning till att mörklägga. Hon är dock född i oktober och var inte minibebis när det var så här ljust ute. kanske är det det som är skillnaden. Hur som helst. Mörkläggning funkade UTMÄRKT: Direkt sov han ca en timma längre, utan att några andra förutsättningar ändrats. Nu vaknar han mellan 6 och 6.30.

Och resultatet: en pigg bebis, på riktigt pigg. Istället för att somna vid bröstet första målet (som han alltid gjorde förut när han vaknade mellan 5 och 5.30) är han vaken, glad och go. Han äter mer. Helt enkelt: Utsövd. Det känns jätterätt, jag har verkligen känslan av att han äntligen äntligen får sova ut på nätterna. TACK TACK TACK TACK :heart: :heart: för att ni så tålmodigt påpekade mörkläggningsknepet.

Jag har också blivit bättre på att få honom i säng på kvällarna. Men det tar MINST en timma för honom att få i sig sin godnattslurk. Minsta trassel (en bajs, lite för mycket kräk på pyjamasen som tarvar ett byte, etc) och vi missar 19.30. Det är det jag har lärt mig. Nu börjar vi i tid.

Men jag håller med dig, chokladkaninen. Ibland (sovpassen på dagen) tycker jag nästan att han blir mer vaken av att jag försöker verktyga för att få honom att somna om. Kanske ska jag pröva att bara låta honom vara. På nätterna tror jag inte att han brukar vakna.

Borde jag låta honom ligga kvar i sängen till 6.30 om han vaknar kl 6? Jag brukar låta honom ligga kvar tills han börjar låta irriterad, ofta blir det då att jag plockar upp ca 6.10 (om han vaknar kl 6 vilket han gjort de senaste två dagarna). Sen följer jag schemat, dvs jag kompenserar inte för den förlorade halvtimman på morgonen.

Snart ska han väl byta rum, tänker jag. Planen är att låta honom sova med storasyster. Hon har inte alls schema på samma sätt. Hon brukar vara med och lägga lillebror, sätta på larmet osv. Sen brukar vi prata och läsa en bok till innan hon hoppar i säng, kring 20. Hur gör vi då om de ska sova i samma rum? Några tips?

Förresten, en kul grej: igår kväll när min man stod utanför sovrumsdörren och ramsade lillebror , han hade skrikit upp sig lite och vi övervägde att gå in och buffa. Men då sprang storasyster oombedd dit (hon och jag satt i hennes rum och läste saga) och körde ramsan X4 med pondus. Lillebror tystnade direkt. Där ser man. Vi blev ganska paffa och hon blev jättestolt! 8) :)

Många många tacksamma hälsningar och varma kramar från mig. Ni är verkligen fantastiska som tar er tid att hjälpa och rådge!!

TACK :heart:
Lillebror, född 1 februari 2009 (v 40+5)
Storasyster, född 14 oktober 2006 (v 40+0)
chokladkaninen

Vad kul att det funkar så bra :!: Här ramsar Storasyster också lillebror när hon tycker att det behövs. Och pappa. Och nallarna. Och alla andra som kan behöva ramsas. :lol:

De allra första nätterna de sov ihop vaknade Bebbo till när Storasyster lade sig (hon lägger sig en timme senare för att få ihop till lika lång lunchvila... :roll:) men han tog ju ramsan oftast, så det var inte så mycket att bråka om. Numera bryr han sig inte ens ifall hon illvrålar, och det händer tyvärr nån gång ibland att hon gör det. :shock: På motsvarande sätt kan han vråla igång ordentligt nån enstaka gång på morgonen när han tycker att det är gå upp-dags, men det stör tydligen inte henne ett jota, utom den allra första gången det hände. :-({|= :heart: :sleep: :thumbsup:

Så håll huvudet kallt, vässa ramsan och flytta ihop, tycker jag :!: Behöver du inspiration så står det om detta i min lååånga tråd, någonstans mot slutet. Efter mitten i alla fall. :roll:

Lycka till! :D
Maja T

Inlägg av Maja T »

Tack för pepp!

Din långa tråd? Hur hittar jag den? Jag vill gärna ha mer inspiration!!!
chokladkaninen

Jag kollade och har visst ljugit lite, jag skrev inte alls mycket om när barnen flyttade ihop (däremot om ett misslyckat ihoppflyttningsförsök som slutade med att Bebbo fick eget rum i vardagsrummet ett tag :oops:) så tyvärr. :cry:

Men här är länken i alla fall: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej!

Bra flytta-ihop-pepp-trådar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Mina flickor delar rum och det har alltid gått toppen! Måste citera storasyster här :heart: Elicia frågade vad "lycklig" betyder och jag förklarade. Då sa hon "Jag är lycklig när Elvira sover i mitt rum". :heart:

LYCKA TILL!
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej och tack snälla för pepp

Vi har inte flyttat ihop än men det beror mer på logistik än på annat. Storasyster är otroligt förväntansfull och fixar och förbereder så att lillebror ska trivas i deras nya rum. jag är inte alls orolig, snarare förväntansfull jag också :) . Det ska bli mysigt att ha dem där inne tillsammans, jag tror verkligen att solskenshistorierna i trådarna ovan är väldigt "representativa" för syskon som delar rum. Kul. Tack för pepp! :heart:

Men jag har en fråga. I din lååånga tråd, Chokladkaninen, finns en länk till ett inlägg som Nancy skrev där hon skriver om att barnen måste lära sig somna själv. Att om man vet med sig att man givit barnet alla dess behov under vakentimmarna (SM-tänket) behöver man inte oroa sig när de skriker när de ska somna, det kan likagärna betydá "fasen jag kan inte somna direkt". Jag har också tagit till mig av (och tycker att det stämmer på vår lilla kille) att det inte alltid blir bättre av att man verktygar och verktygar.

Så, jag är ganska skriktålig (jag vet ju att jag ger honom det han behöver!) nu men tycker att det har eskalerat med skrikande när han ska somna in på dagslurarna. Han inte bara gnyr utan gallskriker - nästan varje gång han ska somna.

(På kvällarna somnar han nästan alltid utan att vi behöver ramsa mer än den gången vi går ut genom dörren första gången. Han ligger där och småpratar för sig själv ett tag (somnar inte direkt, menar jag) men "frågar" inget mer. Känns bra.)

MEN dagslurarna funkar inte alls lika bra. Jag har bestämt mig för att sluta vagna helt och så har vi kört på i ca två veckor. I början ramsade vi med jämna mellanrum tills han somnade. Det kunde dröja allt mellan 2 och 10 minuter. Nu sedan jag läste Nancys länk har vi börjat ransonera ramsandet också. Det tar fortfarande ungefär lik alång tid för honom att somna. Men han gallskriker i princip tills han somnar in, det går från skrik till tyst, övergår inte i gnyenden etc.

Han vaknar också till efter ca 45 minuter på varje sovpass, i princip. Iaf två av de tre han har under dagen. Det har varit omöjligt att få honom att somna om om man inte går ut och går med vagnen. Då somnar han lugnt efter 30 sekunder...(men vaknar igen om man stannar vagnen igen) ](*,) . Inte ens vagning har funkat då. Det har varit sååååå påfrestande för storasyster att jag står ute och vagnar lillebror, det händer ju alltid när vi har påbörjat något roligt, t.ex. baka eller nåt. Och när jag har båda barnen kan jag ju inte gå ut och gå med lillebror, det är skillnad på helgerna när min man är hemma och vi kan hjälpas åt.

Tja, vad ska jag göra?

Jag har testat att bara låta honom vara när han vaknar till, ramsa då och då men inte så tätt man "får" (vilket jag förstått är att man ramsar lika mycket som man är tyst däremellan). Idag skrek han av och till i 30 minuter innan jag gav upp. Ibland lät det som att han var på vag att somna men så satte han igång igen. Nu kunde jag gå ut och gå med honom eftersom storasyster var hos mormor men annars hade jag nog tagit upp honom. Det gjorde jag i fredags när samma sak hände (men då vagnade jag i ca 30 minuter utan resultat, bara mer gallskrik).

Hans schema ger honom 15, lite drygt, timmar sömn per dygn, vilket inte borde vara för mycket för en 4-5 månaders. Han äter bra och är pigg och glad som vaken. Nu vaknar han ARGGGHHHH fasen.

några tips?

Maja

Jag funderar på om
chokladkaninen

Jag bollar tillbaka:

:arrow: Verkar han övertrött :?: Ibland tycker jag att det gör att de har svårt att komma till ro, och sedan skarvar. Det kan räcka att korta av något eller några vakenpass med en kvart för att komma till rätta med det i så fall. :wink: Halvtimmen som blir över kanske du kan trycka in i kvällspasset?

:arrow: Finns det någonstans där du kan ge honom mer mat :?: Huvudregeln är att de alltid äter mer än man tycker att de borde kunna.

:arrow: (har säkert redan varit uppe redan :oops:) men sover han på mage? Som du läste i min tråd började Bebbo sova på mage i säng vid drygt 4 månader, och då avtog skarvandet. Vi införde även buffning då, för vi hade - precis som du :roll: - öververktygat med vagnandet så att de lugnande effekt vagnandet hade åts upp av den ilskna reaktionen när vagnandet slutade. Min lösning var att sluta vagna helt.

:idea: Våga sluta vagna :!: Helt. Ramsa, musik och dammsugaren hjälpte oss att backa. Och TorsMammas pepptråd. Här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
malin123

Inlägg av malin123 »

Hej Maja!

Kände bara för att sticka in med en igenkänningshälsning. Vet preciiis hur det känns att försöka backa och sen vela när det gråts FÖR mycket :(

Vi övergav vagning helt (nästan) för ett tag sen och buffade bara. Tyckte redan då att det gick bättre. Allra bäst har det gått när vi vågat inte-göra-nåt och vår Conrad lyckats somna/somna om själv. MEN det vill sig ju inte alltid, och jag kan bli helt kollrig av beslutsågren då. Vad ska jag göra NU DÅ :?: :?:

När man så är en mamma och pappa som kanske inte alltid tycker helt lika (som vi) blir det inte lättare, och man får gärna för sig att det bara finns "rätt" sätt och "fel" sätt. Tyckte att citatet ur TorsMammas pepptråd var lite givande:
Lyssna av och gå på känslan, det går inte att säga buffa X gånger, eller ramsa X gånger, avvakta X min. När känslan säger: NU vill jag helst ta upp dig, då ger man besked med hjälp av verktygslistan, lite beroende på hur långt jag har backat och min plan säger. Jag vet vad jag gör! Lugn och Trygg!
Framförallt satsar jag på det sista. Hur jag än gör och hur tokigt det än känns så försöker jag ta på mig jag-vet-vad-jag-gör-lugn-och-trygg-attityden (med varierande resultat :roll: ).

Tyvärr har jag då inga bra tips att komma med, men jag skickar en kram och önskar er all lycka :heart:
Maja T

Inlägg av Maja T »

Åh tack för era svar och pepp!

Ja, han sover på mage med larm. I början när vi inte hade larm i vagnen sov han på rygg där men vid ca 2.5 mån köpte vi ett till larm som han har i vagnen så nu sover han på mage där också. Funkar mycket bättre!!

Jag fortsätter gå på känslan och vässar Trygg-Attityden så gott jag kan. Alldeles nyss somnade han med en ramsning. Låg och protesterade lite i ca 10 minuter men inget allvarligt så Känslan sa att det där sköter han själv :)

Men ... när jag läst pepptråden om att backa blir jag lite osäker ändå... Det är alltså "ok" (kan vara, om känslan säger att det är det) enligt "er" att OM han vaknar efter 45 min på ett 1.5 h pass, låta honom skrika, ramsa som man känner rätt osv tills han ev somnar om, även om det dröjer 30-40-50 min? Om det dröjer så länge att sovpasset är slut och man kommer till matdags på schemat? Vad göra då, när jag inte har möjlighet att gå en sväng med vagnen för att lugna honom? :? :? Det är så SVÅÅÅRT men ändå ganska lätt att vara bebismamma (talade med en kollega igår vars 16-åring har "vuxit upp" lite för snabbt nu under våren och det är killar och fester och hela faderullan... lite andra problem om man säger så. kan vara bra att påminna sig själv ibland :) )

I övrigt tänkte jag låta storasyster ta över ramsandet. Det får bli hennes ansvar, hon är mycket duktigare på att hantera sin överkoncentration än vad jag är :) :D Får se hur det går.

Vad gäller maten: jag kan säkert få honom att äta mer. Det är lite av ett problem för oss faktiskt. Viussa mål äter han jättelite, känns det som. Han har så svårt att koncentrera sig, särsklit när storasyster surrar runt oss och vill busa. Det är just amningsstunderna som 'är svårast med att ha två barn på egen hand, tycker jag. Just eftersom jag vet att han egentligen "borde" äta mer men inte äter mer än att stilla ´hungern och sen vill busa med storasyster. Men eftersom nätterna fortfarande är bra (11 h) har jag tänkt att det inte kan vara ett problem, han skulle väl inte sova bra om han inte fick i sig tillräckligt.

En annan fråga: Jag började "toppa" med utpumpad bröstmjölk ur flaska på kvällsmålet för ca en månad sedan. I början åt han ca 50 ml men det har ökat och ökat till 2dl och nu igår kväll nästan 3 dl!!! Är det "normalt"? Är det så att han skjuter över sin matkonsumption till flaskmålet, blir lat helt enkelt?

Vi har inte börjat med smakisar, gröt eller annat ännu. Jag ammar och så får han utpumpat på kvällen, som sagt, för att toppa av.

Men jag är rädd att det blir en negativ spiral, att han ammar mindre och mindre och vill ha mer och mer flaska, där maten kommer lättare? Några tips? Börja med gröt? Toppa med ersättning? Då kanske amningen "konkurreras ut" (vilket jag inte riktigt vill, än, hade tänkt försöka amma åtminstone 2-3 månader till, inte helamma men iaf amma delvis).

Jag ska fundera på att planera om schemat lite, om han är övertrött. Dock upplever jag nästan tvärtom, att han blir som argast om man lägger honom lite tidigare (2 h vakenpass verkar passa honom fint). Och på kvällarna, när han har varit vaken 3 -3.5 h somnar han ju som lättast. Men jag ska prova, jag kanske har tolkat fel.

Tack för tips och råd och pepp!!! :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej MajaT!

När jag läser att ni har lite strul med skarvar så undrar jag hur erat schema ser ut? Det enklaste vore ju att ha lurar som är 45 min-2 tim-45 min och 12 tim natt. Då blir det ju bara en lur som ni behöver jobba med. Bara en tanke från mig.

Självklart ska du fortsätta amma om det fungerar bra. Det du kan göra är ju att ha kvar några mål där du enbart ammar och de andra målen så ammar du först och fyller sedan på med gröt/smakisar(du kan ju göra så på alla mål om du vill).

Angående insomningen på lurarna så gäller det att ni lyssnar på honom, HUR han låter. Ligger han och gnölar, gnäller, är arg eller sur för att han inte kan somna? Ja det är fullt tillåtet och det måste han få vara. Däremot om han blir ledsen eller "fastnar" i ett klagande så gå dit och ge honom en påminnelseramsa. Kom ihåg att bekräfta honom när han håller på att somna.

Glad midsommar!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej Elle och tack för svar!

Hmmm. Jag tror du har rätt, 12-45-2-45 skulle passa bättre. Så gjorde han av sig själv idag (förutom att han körde 11-45-2-45). Han vaknade som vanligt den första luren men sov lääänge middagsluren och jag lät honom ligga. Kanske ska jag testa med det. Har svårt att komma till 12 h nätter bara? Tror att det kan bli problem. Några tips. Becksvart i rummet redan (det var det som tog oss från 10 till 11). Någon gång har han sovit 11.5 men aldrig uppåt 12. Senaste tiden snarare strax under 11. Kanske är det extra mat som skulle görat?

I dagsläget är vårt schema 11-1,5-1,5-1,5. Jag gjorde det så just för att han inte har kunnat sova några långa lurar. Men jag ska testa att ha en 2-h-lur, det är mycket möjligt att det funkar bättre. Tack för tips.

6.30 vakna
8-9.30 sova
11.30-13 sova
15-16.30 sova
19.30 sova natt

Vad gäller ramsningen. Oj det är så svårt. Jag har backat med ramsning också, trodde att man skulle göra så. Låta honom sköta det själv. Innan dess var jag jättenoga med att bekräftelseramsa mjukt varje gång han lugnat sig. Men nu har jag slutat med det. Ska börja igen.

Jag tycker inte att det är ett "beskedligt" gruff, det är snarare storskrik. Men jag tycker inte riktigt att det blir bättre när jag ramsar. han skriker lika mycket även när jag ramsar. Det är därför jag börjat testa att låta honom vara, ramsa en eller två gånger (X4) och som sagt låta honom sköta det själv. Men det känns inte bra.

På kvällarna går det nästan alltid som smort, han säger inte ett knyst, tittar glatt på oss när vi går ut ur rummet och somnar sedan ganska snabbt. Den stora skillnaden är att han då är proppfull med mat.

Min göralista då:
:arrow: Börja ramsa mer igen och vara noga med bekräftelseramsningen när han somnar in / lugnat sig.
:arrow: Smakisar / gröt eller vad det nu blir
:arrow: Testa om vi kan komma till 12 h nätter och isf 45 - 2- 45 på dagarna

En fråga till: "skarvar" - vad menar ni med det?

kram kram och TACK snälla för all hjälp
Maja
chokladkaninen

"Skarvar" är när de vaknar i en skarv mellan djup och ytlig sömn, dvs efter 5, 20 eller 45 min. Många har problem med just 45-minskarvarna (tex vi :roll: när Bebbo sover på rygg i vagnen på promenad men inte alls på mage hemma i sängen :lol:).

Jag tänker som Elle att mera mat är grejen för att få till 12-45-2-45. Smakisar av gröt eller kanske banan eller potatismos kommer att göra susen om ni känner er redo! :wink: Vällingen från 6 mån funkar från 4 ifall han nu är en flaskgillare. Jag ammade till 8 mån trots att jag började med smakisar redan vid 3,5 så det behöver inte alls sätta käppar i hjulen för amningen. Men muta Storasyster med något när Lillkillen behöver amningsro - Byggare Bob och Dora Utforskaren på DVD gillas av många här, och modellera och fingerfärg är också juste (fast man får städa lite efteråt... :mrgreen:)

Ang insomnandet så kan det vara distraktion som krävs - har du testat med musik eller dammsugning? Det får bebisen att tänka på något annat än att ligga och protestera, och om du alltid har samma skiva blir det en reflex att somna av den. 8)
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej hej

Ok, då förstår jag vad skarvarna är. Vi har som sagt problem med dem trots att han alltid sover på mage, även i vagnen.

jag tror också på mer mat. Testade med potatis idag för första gången, det var väldigt roligt! Inte mycket gick ner men det verkade som att han tyckte att det var ... intressant. Det tyckte jag med.

Insomningarna har gått bra idag, han har reagerat bra på ramsan. Däremot vaknade han redan kring kvart i 6, låg och underhöll sig själv till 6.20 då jag plockade upp. Inte bra, det leder snarare mot kortare än längre nätter.

Kansk eär han hungrig. Var och köpte 6 mån gröt idag och ska testa det också. Fanns inte 4 mån. Ska testa välling också, vi har mkt goda erfarenheter av den och vill gärna att lillebror också blir en vällingbebis. Vad gäller maten är det också så att det kommer att bli kvällarna som blir vårt problem, snart tar mitt mjölkförråd nämligen slut. Vad gäller vällingen då: jag har också tänkt att man väl kan köra 6 mån välling till honom nu men ska man späda ut den lite isf? Eller ska man köra ersättning tills han är 6 mån? Eller köra 6 mån välling rakt av?

tack snälla för all hjälp!!!

kramar
maja

Ska testa musik också. Dammsugning blir lite svårt eftersom han alltid sover utomhus på lurarna :? :D Jag tänker annars att fågelkvitter väl måste vara alldeles härligt att somna in till!!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härlig läsning detta :lol: Och välkommen är du, om jag inte sagt det förut :oops: :lol:

Kanske nattslurken kan bli BM :?: LIksom Första Frukost :?: Det blir snabbt en trevlig liten vana för er båda, om man säger. Med tillhörande gos (och trams, kanhända :wink: ) mer än Näringsintag i Stor Stil. Glädje och njutning ska det vara :heart:

6-månadersvällingen kan (och bör) du späda ut en liten anings med ordentligt kokt vatten. Kanske till proportionerna 1:4 eller 1:5, alltså en fjärde- eller femtedel extra vatten mot vad det är sagt på förpackningen.

Spädbarnsgröt ska väl finnas från 4 mån, trodde jag :?: Annars gäller samma sak där.

Rinnande välmosad mogen banan är inte heller fel :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"