Åh tack för era svar och pepp!
Ja, han sover på mage med larm. I början när vi inte hade larm i vagnen sov han på rygg där men vid ca 2.5 mån köpte vi ett till larm som han har i vagnen så nu sover han på mage där också. Funkar mycket bättre!!
Jag fortsätter gå på känslan och vässar Trygg-Attityden så gott jag kan. Alldeles nyss somnade han med en ramsning. Låg och protesterade lite i ca 10 minuter men inget allvarligt så Känslan sa att det där sköter han själv
Men ... när jag läst pepptråden om att backa blir jag lite osäker ändå... Det är alltså "ok" (kan vara, om känslan säger att det är det) enligt "er" att OM han vaknar efter 45 min på ett 1.5 h pass, låta honom skrika, ramsa som man känner rätt osv tills han ev somnar om, även om det dröjer 30-40-50 min? Om det dröjer så länge att sovpasset är slut och man kommer till matdags på schemat? Vad göra då, när jag inte har möjlighet att gå en sväng med vagnen för att lugna honom?

Det är så SVÅÅÅRT men ändå ganska lätt att vara bebismamma (talade med en kollega igår vars 16-åring har "vuxit upp" lite för snabbt nu under våren och det är killar och fester och hela faderullan... lite andra problem om man säger så. kan vara bra att påminna sig själv ibland

)
I övrigt tänkte jag låta storasyster ta över ramsandet. Det får bli hennes ansvar, hon är mycket duktigare på att hantera sin överkoncentration än vad jag är

Får se hur det går.
Vad gäller maten: jag kan säkert få honom att äta mer. Det är lite av ett problem för oss faktiskt. Viussa mål äter han jättelite, känns det som. Han har så svårt att koncentrera sig, särsklit när storasyster surrar runt oss och vill busa. Det är just amningsstunderna som 'är svårast med att ha två barn på egen hand, tycker jag. Just eftersom jag vet att han egentligen "borde" äta mer men inte äter mer än att stilla ´hungern och sen vill busa med storasyster. Men eftersom nätterna fortfarande är bra (11 h) har jag tänkt att det inte kan vara ett problem, han skulle väl inte sova bra om han inte fick i sig tillräckligt.
En annan fråga: Jag började "toppa" med utpumpad bröstmjölk ur flaska på kvällsmålet för ca en månad sedan. I början åt han ca 50 ml men det har ökat och ökat till 2dl och nu igår kväll nästan 3 dl!!! Är det "normalt"? Är det så att han skjuter över sin matkonsumption till flaskmålet, blir lat helt enkelt?
Vi har inte börjat med smakisar, gröt eller annat ännu. Jag ammar och så får han utpumpat på kvällen, som sagt, för att toppa av.
Men jag är rädd att det blir en negativ spiral, att han ammar mindre och mindre och vill ha mer och mer flaska, där maten kommer lättare? Några tips? Börja med gröt? Toppa med ersättning? Då kanske amningen "konkurreras ut" (vilket jag inte riktigt vill, än, hade tänkt försöka amma åtminstone 2-3 månader till, inte helamma men iaf amma delvis).
Jag ska fundera på att planera om schemat lite, om han är övertrött. Dock upplever jag nästan tvärtom, att han blir som argast om man lägger honom lite tidigare (2 h vakenpass verkar passa honom fint). Och på kvällarna, när han har varit vaken 3 -3.5 h somnar han ju som lättast. Men jag ska prova, jag kanske har tolkat fel.
Tack för tips och råd och pepp!!!