Första Kurnatt 7mån dotter...Fler nattugglor?tips och råd
-
tobeistobe
-
tobeistobe
Nu är det så att vi är inne på sista dagen av uppföljningsveckan, lillen har börjat blivit ledsen så fort man lägger ner henne i sängen, tar lite längre tid att somna in än vanligt, inga gallskrik, mest funderingar, men sover jättebra när hon väl somnar.
Varför har det blivit så här just nu?
Gör vi några fel? (Busar med henne så hon gapskrattar hela vägen till sängen)
Varför har det blivit så här just nu?
Gör vi några fel? (Busar med henne så hon gapskrattar hela vägen till sängen)
080607 3800g 52cm Flicka: Clara
-
ilindstrom
-
tobeistobe
Hjääälp, vad är det som händer?
Först vill jag bara passa på att berätta att inatt sov vårat troll sin första 12 timmarsnatt utan uppvak (vad vi hört)...det är ju hur positivt som helst....
DESSVÄRRE, går dagslurarna åt pipsvängen, från när vi började kuren och någon vecka+dagar har hon somnat hur bra som helst, knappt velat diskutera alls...tills nu!
Hon blir i stort sett galen så fort vi lägger henne, klänger sig fast när vi går nära sängen och när hon inser att hon ska läggas där...Även fast vi busar runt som tokar och hon skrattar så hon vet inget annat. När hon somnar så sover hon ju gott, men vi vill ju inte att hon ska somna ledsen. Ramsan fungerar i stort sett inte under dagarna....den gjorde det jättebra i början!
Vad gör vi för fel? Nätterna fungerar ju hur bra som helst, hon svarar på ramsan om hon vill ha svar på sina frågor, men glömmer totalt bort den på dagen! (vi har såklart en dagsramsa som inte inehåller ordet natt) och dem är relativt lika!
Kramar
Först vill jag bara passa på att berätta att inatt sov vårat troll sin första 12 timmarsnatt utan uppvak (vad vi hört)...det är ju hur positivt som helst....
DESSVÄRRE, går dagslurarna åt pipsvängen, från när vi började kuren och någon vecka+dagar har hon somnat hur bra som helst, knappt velat diskutera alls...tills nu!
Hon blir i stort sett galen så fort vi lägger henne, klänger sig fast när vi går nära sängen och när hon inser att hon ska läggas där...Även fast vi busar runt som tokar och hon skrattar så hon vet inget annat. När hon somnar så sover hon ju gott, men vi vill ju inte att hon ska somna ledsen. Ramsan fungerar i stort sett inte under dagarna....den gjorde det jättebra i början!
Vad gör vi för fel? Nätterna fungerar ju hur bra som helst, hon svarar på ramsan om hon vill ha svar på sina frågor, men glömmer totalt bort den på dagen! (vi har såklart en dagsramsa som inte inehåller ordet natt) och dem är relativt lika!
Kramar
Hejsan
Har schemat rätt sömntimmar?
Annars skulle jag nog fortsätta med massa bus och skoj, rakt ned i sängen, lägga tillrätta och gå med ramsan och svär hon åt den skulle jag husljuda och gå till dom andra 8 ungarna och 18 korna, och sedan slänga förbi en bekräftelse bara för att få sista ordet.
Och grattis till erat 12 h natt!
//Malin
Annars skulle jag nog fortsätta med massa bus och skoj, rakt ned i sängen, lägga tillrätta och gå med ramsan och svär hon åt den skulle jag husljuda och gå till dom andra 8 ungarna och 18 korna, och sedan slänga förbi en bekräftelse bara för att få sista ordet.
Och grattis till erat 12 h natt!
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
tobeistobe
Hej, sovandet och dagen ser ut så här.duggan skrev:Hejsan![]()
Och grattis till erat 12 h natt!![]()
//Malin
08.00 Godmorgon
08.15 Gröt-Ammas
10-10.45 sova
11.00 Mellanmål (frukt, pure tex)
13.00 Lunch Ammas
14-14.30 sova
16.00 middag (matpuré)
17.15-18 sova
18.00 gröt
19.40 välling-ammas
20.00 Godnatt
......................................................
Hur tycker du d ser ut?
-
tobeistobe
Nej, såg att det vart fel, hon sover en timme där, men vi tror det är för lite sammanhängande sömn på dagen. så vi tänkte förlänga förmiddagsluren till 1 timme och sen dagsluren till 1,5 timmar och sen korta ner eftermiddagsluren till en 30 minutersvila.
Kan det funka?
Kan det funka?
Är hon en utpräglad 30 minutare?, i "normala" fall fördrar man tider som 5 min, 20 min, 45min, 1,5h, 2 h osv
Mina schema förslag:
08.00 Godmorgon
08.15 Frukost
10-10.45 sova 45 min
12.00 lunch
13.00 - 14.30 Sova 1,5 h
15.00 Mellis
17.oo-17.20 Sova 20 min
18.00 middag
19.40 Kvällsslurk
20.00 Godnatt
//Malin
Mina schema förslag:
08.00 Godmorgon
08.15 Frukost
10-10.45 sova 45 min
12.00 lunch
13.00 - 14.30 Sova 1,5 h
15.00 Mellis
17.oo-17.20 Sova 20 min
18.00 middag
19.40 Kvällsslurk
20.00 Godnatt
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
HEj vad skönt med en tolv timmars natt. =) Men sover ni fortfarande utanför hennes dörr? Hur länge tänkte ni göra det?
Vi får knappt i henne mat över huvudtaget. Inget duger längre. Rynkar på näsan åt allt. Till och med åt amningen. Jag hade trappat ner amningen till bara morgon och kväll innan kuren. Men nu försöker jag amma till alla målen så hon får i sig någonting iallafall.
Jo friska är vi nu. Barnen är lite snoriga och hostiga men inte så mycket att de kan räknas som sjuka. Hoppas ni slipper influensan!
Kram
Vi får knappt i henne mat över huvudtaget. Inget duger längre. Rynkar på näsan åt allt. Till och med åt amningen. Jag hade trappat ner amningen till bara morgon och kväll innan kuren. Men nu försöker jag amma till alla målen så hon får i sig någonting iallafall.
Jo friska är vi nu. Barnen är lite snoriga och hostiga men inte så mycket att de kan räknas som sjuka. Hoppas ni slipper influensan!
Kram
-------------------------------------------------------
William 050809 & Amanda 080527
Kurar lilla Amanda sen den 21:a januari.
William 050809 & Amanda 080527
Kurar lilla Amanda sen den 21:a januari.
-
tobeistobe
hejsan...vi har gjort en minimal ändring än så länge eftersom vi är annars helt nöjda med vårat schema och det verkar fungera med lurtiderna för våran gumma. Vi har nu förlängt emluren till 1.5 tim ifrån 1 tim endast.
Inatt har hon sovit lite knasigt, vaknat ca 4 gr, varit vaken mellan 10-15 min varje gång och bara varit ledsen... Vi sover fortfarande utanför hennes dörr eftersom hon vaknar titt som tätt och behöver ramsan fortfarande.
Nu har hon dämpat ner tiden innan hon somnar till ca 3-4 min, men hon är fortfarande ledsen när hon läggs ner i sängen...Det känns som att vi gjort något fel i kuren eftersom hon egentligen ska vara glad, tyst eller dyklikt...hm...?
Men vi fortsätter i god tro att det bara är en liten fas hon går igenom
kramar
Inatt har hon sovit lite knasigt, vaknat ca 4 gr, varit vaken mellan 10-15 min varje gång och bara varit ledsen... Vi sover fortfarande utanför hennes dörr eftersom hon vaknar titt som tätt och behöver ramsan fortfarande.
Nu har hon dämpat ner tiden innan hon somnar till ca 3-4 min, men hon är fortfarande ledsen när hon läggs ner i sängen...Det känns som att vi gjort något fel i kuren eftersom hon egentligen ska vara glad, tyst eller dyklikt...hm...?
Men vi fortsätter i god tro att det bara är en liten fas hon går igenom
kramar
Det gör ni rätt i! Satsa mycket på skrattet till godnattet och ge en glad ramsa när ni går ut så kommer det ge sig tids nog. Vissa är aldrig helt tysta innan de somnar, men ledsen ska hon inte behöva vara länge till.Men vi fortsätter i god tro att det bara är en liten fas hon går igenom
Bra jobbat!
Kram Emma
-
tobeistobe
Hoppsan, nu var det ett tag sen vi uppdaterade såg jag 
Måste ju bara dyka in och säga TACK!
Igår var det första gången vi prövade att lägga Clara hos mina föräldrar i deras spjälsäng, somnade på 2 min....Otroligt!
Idag tog det drygt 7 min, men hon har haft litre feber och varit lite tandgnällig så det kan bero mycket på det:)
Wow Wow Wow....hittils har vi bara fått en 12 timmarsnatt, men hon behöver bara höra ramsan om hon vaknar....det handlar oftast bara om 1-3/4 gr i vissa fall, ifrån springa fram och tillbaka i genomsnitt 12 gr per natt...ja...TACK!
Kramar
Måste ju bara dyka in och säga TACK!
Igår var det första gången vi prövade att lägga Clara hos mina föräldrar i deras spjälsäng, somnade på 2 min....Otroligt!
Idag tog det drygt 7 min, men hon har haft litre feber och varit lite tandgnällig så det kan bero mycket på det:)
Wow Wow Wow....hittils har vi bara fått en 12 timmarsnatt, men hon behöver bara höra ramsan om hon vaknar....det handlar oftast bara om 1-3/4 gr i vissa fall, ifrån springa fram och tillbaka i genomsnitt 12 gr per natt...ja...TACK!
Kramar
-
ilindstrom