Behöver råd inför morgonen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Det var så lite så. :wink:

Ja, du kan pangramsa efter 04 men inte innan. Ge då 1 pangramsa och inte x något alls. :wink:

Tänk inte att hon inte kommer tystna. Det kommer hon om du tror att hon klarar det. Små barn har radar när det gäller ens egen oro. Ligg i din säng och när du hör henne fortsätta klagandet inne hos sig så ramsa inne i din skalle. Lugna dig själv och säg typ- Åh vad skönt det är att sova. Klara sover så skönt. Klara sover så skönt. Andas lugnt och ta djupa andetag. Det hjälpte mig ofta när min tjej var yngre.
Om hon klagar en längre stund så härda ut lite. När du känner att du vill rusa in till henne Då ger du henne en ramsa till.

Lycka till inatt! :sleep: Och glöm inte öronpropparna de är till STOR hjälp.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
annica72

Inlägg av annica72 »

Tack Susanne! Precis vad jag behövde för att skjuta kvällens kvardröjande vargar! [-o< :thumbsup:
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

:D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
annica72

Inlägg av annica72 »

Kurnatt 6:
18:44 Gonatt. Ramsa x4.
Tyst efter 6 minuter.
23:10 - 23:50 Vaken och pratar. Verktygar inte.
Hörde henne 1-2 ggr på natten.
04:10 Skrik. Pangramsa x1.
05:00 Byte av bajsblöja i spjälsängen.
06:20 Gomorgon, Klara var vaken mellan 04:10 och 06:20. Gnällde och ropade.
Hoppas att vargtimman blir bättre imorgon.

Skönt med öronproppar, måste jag säga! Man vaknar inte av att hon vänder sig i sängen och suckar. :lol:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej annica72 :D

Vilka fina framsteg du/ni gör :D . Och vilken fin hjälp du får av Susanne och Mia :D

Innan vargtimman gick det ju jättebra :thumbsup: Kanonbra att du lät flickan sköta omsomnandet själv där vid 23.

Fråga: :wink: Det var då en liten rackare at bajsa där i vargtimman men hur vet du att det är det hon sysslar med om du själv är kvar i din säng :?:

Kram från Nancy
annica72

Inlägg av annica72 »

Nancy skrev:Fråga: :wink: Det var då en liten rackare at bajsa där i vargtimman men hur vet du att det är det hon sysslar med om du själv är kvar i din säng :?:
Eftersom hon bajsat varje morgon under kuren kunde jag ana att hon gjort det. Jag hade inte tänkt åtgärda det, men genom propparna kunde jag höra hur hon hulkade som om hon kräktes. Efter det tilltog skrikandet. Jag sände in maken för att kontrollera om hon kräktes, samt eventuellt byta bajsblöja.

Jag tror att kära Nancy håller koll på mig, och det kan behövas! :oops: :lol:

Nu hoppas jag innerligt att vargtimman blir bättre. [-o<
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

annica72 skrev: Jag tror att kära Nancy håller koll på mig, och det kan behövas! :oops: :lol:
:lol:

Vi är många som håller koll, ska du veta :wink: :heart:

Vargtimmen BLIR bättre, jag lovar. En del tar lite längre tid på sig, bara. Då är det tur att de har uthålliga föräldrar!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annica72

Inlägg av annica72 »

Det är en enorm styrka att ha stödet från så många härliga tjejer! :D Hur hade det gått utan er?! :shock:

Läggning kurnatt 7:
18:41 Gonatt, ramsa x4. Släckte direkt i trappan och dröjde mig inte kvar för att nynna el. dyl.
18:43 Frågar ibland, men är tyst långa stunder.
18:50 Helt tyst.
:sleep:

Återkommer imorgon och rapporterar nattens bravader, som mamma inte kommer att helt notera nu när propparna sitter i vägen! :thumbsup: :sleep:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Tjuuusigt! Sov gott :sleep:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

annica72 skrev:Läggning kurnatt 7:
18:41 Gonatt, ramsa x4. Släckte direkt i trappan och dröjde mig inte kvar för att nynna el. dyl.
18:43 Frågar ibland, men är tyst långa stunder.
18:50 Helt tyst.
:sleep:
:thumbsup: Det här är ju så snyggt så man bara dånar. Kunde inte gjort det bättre själv O:) :wink: :lol:

Kram från Nancy vars viktigaste insats i denna kur var att inse sina begränsningar och be om assistans från Mia och Susanne.
annica72

Inlägg av annica72 »

Nancy skrev:
:thumbsup: Det här är ju så snyggt så man bara dånar. Kunde inte gjort det bättre själv O:) :wink: :lol:

Kram från Nancy vars viktigaste insats i denna kur var att inse sina begränsningar och be om assistans från Mia och Susanne.
Och ni kompletterar varandra så väl att JAG bara dåååånar! :thumbsup: :heart:
annica72

Inlägg av annica72 »

Natten gick väl sisådär.

Kurnatt 7:
01:30 Uppvak med skrik som hon löste själv.
03:00 Uppvak med skrik.
04:00 Mamma tappar modet och går in. Ingen bajsblöja. Solfjädrar en stund. Ramsa x10
04:30 Tystnar
06:00 Mamma vaknar och det är tyst i huset. :sleep:
06:05 Uppvak. Ramsar x1 medan jag går förbi och ner för trappan.
06:15 Pappa gör gomorron med väckarklockan i tyst ögonblick.

Nu när jag ser nattens resultat kanske det inte var sååå pjåkigt ändå... :roll:

Sedan sömntrasslet startade har Klara sovit middag ute i vagnen pga det var middagslurarna i sängen som började trasslet. Toppen med frisk luft, men vi vill ju även ha alternativet att lägga henne inne i sängen. På förskolan sover hon ute i vagn.
:?: När ska vi ta tag i att lägga henne inne för middagslur?
Nancy

Inlägg av Nancy »

:idea: Förstår att du kände dig missmodig där vid 04. Det heter inte vargtimman för inte. Även vi vuxna är nog som allra minst och osäkrast då. Inför barnet får man låtsas att man har hur mycket koll som helst. Tålamod och målet för ögonen gäller.

:idea: Jag skulle inte ramsa 10 min innan morgon. För mig betyder ramsan "klartecken att sova". Jag ramsar inte om barnet vaknar mindre än 30 min innan utsatt tid för då tycker jag att det är upp till barnet att välja hur tiden skall användas.

:idea: Jag gillar flexibilitet med lurarna men samtidigt kan modet svikta om barnet sover inne. Man hör även de små ljuden, såna man annars inte skulle noterat ens. Det är frestande att vara där och grejja i onödan... Men om du laddar till tänderna med attityd, husljud och kolossalt viktiga uppgifter för egen del så tror jag det går hur bra som helst.

Kram från Nancy
annica72

Inlägg av annica72 »

Nancy skrev::idea: Förstår att du kände dig missmodig där vid 04. Det heter inte vargtimman för inte. Även vi vuxna är nog som allra minst och osäkrast då. Inför barnet får man låtsas att man har hur mycket koll som helst. Tålamod och målet för ögonen gäller.
Undrar om det är okej att hon ställer frågor i 1,5 timme med endast en pangramsa i början som svar. Är det här enda sättet att få henne att förstå att hon är trygg i sin säng och att vargen inte kommer? Där i vargtimmen känns det som att jag släppt in vargen i hennes sovrum... :? När jag dumt nog gick in i morse, blev hon med en gång lugn och la sig ner.
Jag vet rent beteendemässigt, att går jag in så förväntar hon sig att jag ska göra det varje gång hon ropar. Genom att jag är där känner jag även att jag ljuger för henne och talar om för henne att hon behöver mig där för att somna. :oops:

Natten kommer att bli extra osäker för mig, eftersom hon verkar ha blivit förkyld. Hon hade sovit så länge som 2,5 timma på dagis, men ändå var hon helt förbi av trötthet när vi kom hem. Hon ville absolut inte äta något, inte ens hallon som hon älskar. I och för sig hade hon ätit mycket till lunch och mellan mål på dagis. Kommer hon att vara hungrig när hon vaknar i vargtimmen? Dock vet jag av erfarenhet att det inte går att få henne att ens äta välling om man tar upp henne mitt i natten... :roll:

Jag ska gå efter de råd jag fått här i tråden, men känner att jag behöver lite vargtimmes-pepp. :wink:

PS Nattningen gick bra.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej annica :D

:idea: ur AW:s Tips på vägen (fliken Sova hela natten)
"• Vargtimmen kan spöka i flera veckor. Barnet vaknar en eller flera gånger mellan 4 och 6 eller somnar inte om alls, i början. Ha tålamod! Gå inte in, annat än möjligen en enda gång vid totalkris. Mota Olle (vargen) i grind redan när lilla ungen vaknar, glad, med en ramsa x4 i ljus och vänlig och betryggande ton, som säger att dagen inte har börjat än (för barnet). Undvik senare i det absolut längsta att göra något. Gör andra ljud i huset, eller låt det vara tyst. Om och när du känner att du verkligen inte orkar höra mer - en utgångspunkt som är psykologiskt nyttig därför att den avhåller dig från att tycka synd om barnet, som det inte synd om ett dugg (det är bara att lägga sig ner och sova, och det kommer den lilla älsklingen snart på också, om inte annat så av rena tristessen), kan du ge en mycket bestämd, hög, småarg ramsa, som talar om att du och resten av världen fått nog. Vid komplett desperation, lägg tillrätta, men i så fall bara en enda gång under morgonen och under tystnad. Ut genast. Ramsa, sätt punkt och gå."

:idea: Om jag är på restaurang på kvällen och äter trerätters fixar jag ändå att äta frukost morgonen därpå. Om jag somnar utan kvällsmat går jag inte upp och äter vid 04 för det utan klarar mig fint till frukost vid 07.

Pepp, pepp. Ingen rädder för vargen här.

Kram från Nancy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "