Storebrors tur!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej! Tack för svar!
TorpSara skrev:När lägger de sig?

En saga i soffan innan luren är ofta toppen, men det bästa vore ju såklart att stötta upp frukosten så att lunchen kan komma liite senare. Vi har frukt vid 9 och det gör att han håller sig till 11.30. Kan det vara nått?

Ja, alltså, jag lägger dem kl 12.30. Lillebror somnar på ca 5-10 min. För storebror tar det då som sagt nägot längre tid...

Innan lunch när de båda är jättehungriga brukar det se ut ungefär så här:
Storebror kan hålla sig lugn och blir inte ledsen annat än om något går mot honom, t ex att han inte får av sig vantarna snabbt nog, eller att han läser någon bok och lillebror kommer och sliter i den, eller liknande. Då blir han frustrerad och kan allt från gnälla till illvråla i högan sky.
Lillebror brukar när han blir jättehungrig stå och hänga i mina kläder och förvandlas till en blöt gnällande spagetthi vid mina fötter (problemet är att jag inte får särskilt mycket gjort då...) om jag inte tar upp, vilket inte alltid är fullt möjligt om jag förbereder mat, gråter han högt!

Lillebror får som sagt en extra flaska (240 ml ca) välling vid 9-tiden. Jag vill inte proppa i för mycket, för han har en tendens att inte äta särskilt mycket vare sig till lunch eller middag. Han äter bra (men bara ca halva portionen) tills han inte längre är jättehungrig, sen kommer han på att det finns ju så mycket annat att pyssla med och smiter iväg. Sen får jag inte ner många tuggor till (inte för att han verkar så värst mätt, men han har inte "tid" att äta, finns ju massa annat kul att hitta på! :roll: ), så jag brukar anse måltiden avslutad.

Men jag kan ju testa att ge nåt mer, typ banan eller så till båda runt kl9?

Tack!
/Umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D Näe, ingen banan extra till den vällingdosen. Snarare banan istället för välling, annars hänger nog lunchen löst. :lol:

Gnälliga spagettisar har (hade) vi här också. Jag tror att det är lika delar trötthet och hunger. En muta i form av en trevlig sak eller gurkbit kan vara ett bra alternativ. Vad tror du om det? Minns Annas ord, underskatta aldrig en bra muta. 8)
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Nu frågar jag här om lillebror:
Pangramsa: är det 4 verser eller 1 :?:
Vi har fortfarande ingen strategi.... :roll:
Imorse började vi med att (barnen sover ju i olika rum eftersom den stora inte riktigt är färdigkurad vad gäller kvällen, och den lilla vaknar 06.40 sedan jag bytte till 12h natt, och även många morgnar innan dess, och låter i olika tonarter och volym och sinnesstämning olika dagar) jag låter klockan ringa för storebror och jag och pappan går då in i deras olika rum och "väcker" en varsin pojke och pappa kom idag in med lillebror till storebror och vi sa "oj :D vad ÄR det som LÅTER?!?!?! Är det väckarkllockan? Ja DÅ är det dags att VAKNA!!!!" Sen hur mycket lillebror förstår av resonemanget lämnar jag åt sidan. Förhoppningsvis fattar han att signal + väckning= då först får man komma upp.
Trist bara att vi var tvugna att väcka storebror lite tidigt (iofs bara 7-8 min) eftersom lillebror hade en blöja full av både det ena och det andra och tydligt förklarade för oss och grannarna att "NU har jag TRÖÖÖÖTTNAT på att LIGGA här och VÄNTA på en NY BLÖJA!!! Det här är OBEHAGLIGT!!!!!!" :shock: :lol:

Vad tror ni? (inge mig hopp!) Kommer det att funka? Eller måste jag vänta till de sover tillsammans?

Förstår ni mitt dilemma (om ett sådant finns): de kan inte sova ihop för de kommer (är jag rädd) hålla varandra vakna - det blir både kväll och morgon. Men jag kan inte på bra sätt införa väckarklockan eftersom de inte sover tillsammans.

Ok, pangramsan enbart borde funka, men jag lyckas inte riktigt.

Hjälp, kram!!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Alla ramsor gånger fyra. Och pangramsan vid första, minsta pip.

Och glöm inte att det kanske blir exakt tvärtom, att de söver varandra istället. STÖR varandra gör syskon nästan aldrig.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Ummusab :D

Vad bra det går för er, jättekul :!:

Jag tycker dock det är hög tid att flytta ihop grabbsen nu, och jag tror många av era bekymmer försvinner om ni låter killarna sova ihop!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Mia!!
Vad läskigt!!!
Jag satt precis och läste den här tråden
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=15
Och tänkte precis att "det är nog hög tid att flytta ihop grabbsen nu".
:lol:
Mmm, nu ska jag fundera ut inflyttningsspex....
Kram!!
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

den här var det oxå:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
särskilt Nya mammans berättelse om hur hennes son Hugo tyckte om att flytta ihop m lillebror (mitten på 1a sidan)
(om du har tid att läsa - den övertygade mig!)
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

jag igen...
ville bara tillägga att det är så skönt med all er pepp!!!
:heart: till alla som hjälper till här!!!!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ummusab skrev:Mia!!
Vad läskigt!!!
Jag satt precis och läste den här tråden
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=15
Och tänkte precis att "det är nog hög tid att flytta ihop grabbsen nu".
:lol:
Mmm, nu ska jag fundera ut inflyttningsspex....
Kram!!
:wink:
Tankens kraft är större än vi tror!

Du lovar väl att berätta!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Jorå, jag ska berätta.
Jag kommer nog med en hel del frågor också mistänker jag :wink:
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej igen.
Nu har jag och pojkarna burit och släpat och pustat och stönat.
För storebrors säng var sååååå tung!! Tack Gode Gud att de hjälpte mig, annars hade det aaaaldrig gått! :D

VI har pratat om att sängen står där och att de ska få sova tillsammans och det ska bli så kul!!! och så vidare. När de strax vaknar ska vi ha inflyttningsfest med glass!

Vad mer kan jag göra för att underlätta det hela?
Lillebror brukar ju somna snabbt på kvällen efter enbart lite prat. Storebror kan hålla låda länge. Sedan jag bytte till 12h natt har lillebror vaknat 06.40 ca och börjat prata för att sedan bortåt kl 7 bli rejält ledsen.
(innan 12h natt hade vi 3 dagar då lillen somnade om utan ramsa vid 06.40-uppvaket... innan dess såg det ut som nu ungefär)
Imorse tog pappan upp honom 10över7 med stackars-liten-attityd som knappast hjälper mig eller lillebror. Visst, han ska inte gråta och vara ledsen, men hur ska jag göra? Vänta och hoppas och se hur det blir imorn bitti?
När jag väcker en ledsen lillebror, slutar han gråta direkt jag kommer in. För jag är GLAD!!! när jag väcker.

Jaja, berättar hur det går imorn...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Pangramsa 6.40 och väckarklocka som glatt slamrar in morgonen prick i tid?
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Jag körde imorse på 1 pangramsa, sen fortsatte han prata och sen blev han ledsen efter ett tag. Pappan ramsade då igen men det hjälpte inte...
Det funkade innan 12h natten.. nu har vi haft 12h natt i 3 nätter, brukar det ta så lång tid innan de lär om sig?
Måste det vara samma person som ramsar?

Ska man ramsa vid just 1a pip- alltså om han börjar låta, eller ska vi ramsa innan dess? Direkt vi hör att han börjar vakna till: typ rör sig mer än han brukar etc?

Tack!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

En vecka tar det innan ett nytt schema sitter helt. Minst. '
Ska man ramsa vid just 1a pip- alltså om han börjar låta, eller ska vi ramsa innan dess? Direkt vi hör att han börjar vakna till: typ rör sig mer än han brukar etc?
Jag brukar ta det när jag hör tendensen. Då tar ramsan med dem ner i sömnen igen.
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Nu har jag lagt båda pojkarna i samma rum.... för 45 min sedan.
Lillebror som brukar somna inom 10 min är fortf vaken :(
Storebror sov 45 min på dagen och håller både sig och lillen vaken. :(
(VERKLIGEN dags att minska till 20. förra gången han fick 45 min tog det 1h för honom att somna, trodde det berodde på nykurningen och allt, men det var visst de 45 min vila. :( )
Jag slängde in en påminnelse 19.50, men är rejält sugen på att langa in en till.
Jag tycker VÄLDIGT synd om lillen just nu som inte får somna när han brukar och sen antar jag vaknar 06.40 som vanligt :cry:
Men jag vill inte heller "förstöra" det fantastiska (som det faktiskt är) i att sova tillsammans. De gjorde ju det större delen av sitt korta liv innan jag kurade lillebror.
Nu har dessutom lillebror kommit upp i varv och ligger och låter på alla sätt och vis. Det verkar inte ens vara i närheten av att de ska somna... :(

Kan jag ramsa för att liksom påminna om varför de är därinne?
Ramsan sitter inte säkert hos storebror, så jag vet iofs inte om det kommer att ha önskad effekt... När han sen pratar vidare förstörs ju ramsans effekt hos lillebror också efersom han också pratar vidare...
När jag då ramsade 19.50 hände just detta. Tyst ett ögonblick sen började storebror prata och då kom lillen igång också. Kanske undermineras ramsan av detta?
Nu känner jag att jag börjar kanske överdriva och tänka aningens 8) många steg i onödan..

Jag förstår ju att det (hoppas jag iaf förresten) "går över" efter ett tag, typ nån vecka, men det är inte roligt att lillens insomning som satt så bra störs...

Tips?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "