Julstökskackel!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ja det ska ju inte bli någon stress med kalendern. Vi gjorde den innan vi fick barn, till oss själva. :lol: Och så hade vi varannandagpaket till varandra. Bara smått som inte fick kosta så mycket, typ tablettask eller liten schampoflaska. I ett fick jag en gris att stoppa tandpetare i. :)

I år använder vi nog den inte, men nästa år får Elsa ha den. Vi vuxna har slutat att ge varandra julklappar nu. Blev bara en stress vad man skulle köpa. I vår familj la vi pengarna på ett fadderbarn istället. :wink: Deep Mala heter hon, är snart 12 år och bor i Indien. :)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Nu har jag oxå fått fram tomtarna! Står och kikar lite här och var. Ljusstakar och stjärnor i fönstren men de tänds först till helgen. Lite lampor som var trasiga oxå och måste åtgärdas! Men mina julgardiner är borta :shock: :roll: :-k Köpte nya fina förra året men hittar de ingenstans!! Var kan de vara? #-o

Fick lite panik att dra fram allt då vi har sjukdomar på g. Storebror fick feber ikväll och lillebror var jättegrinig så det är nog på gång där oxå. Då lär det kanske inte vara så mycket tid för julstök!

Lussekatterna bakade oxå, storebror tyckte det var jättekul! Lilla kusinen däremot tyckte mest att degen var äcklig att hålla i :lol:

Julkorten kom idag oxå så de ska adresseras så de bara är att lägga på lådan när det är dags!

Och nu lite paus framför tv:n!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Den som har ETT barn och TJUGOFYRA paket...
När man har TVÅ barn ska man göra FYRTIOÅTTA!!! osv osv osv osv
Storebror trebarnspappan och Storebror snart fyrbarnspappan har varnat. :lol:
Men vi minns alla våra egna kalendrar, så det verkar oundvikligt, men först nästa år. Jag tror jag fick ett dockskåp bara för att de skulle kunna fylla min kalender med dockskåpsprylar... :roll:

I övrigt tjuvstartar jag ICKE. [-X Inga tomtar innan lucia.
Däremot håller jag ut, jag hör till dem som behåller julen och högtiden ända till trettondagen och pyntet till Knut.
K-ina

Inlägg av K-ina »

TorpSara skrev: I övrigt tjuvstartar jag ICKE. [-X Inga tomtar innan lucia.
Däremot håller jag ut, jag hör till dem som behåller julen och högtiden ända till trettondagen och pyntet till Knut.
Inte jag heller! Men jag pyntar fram litet smått och gott då och då... Nu är det förstås ljusstakar och stjärnan, nån dag senare blir det nån röd duk, rätt vad det är har barnen fixat apelsiner med nejlikor, sen är det dags för Lucia-pynt (JA! Jag har några såna!) därefter dyker nån julbonad upp, tomtarna anländer några dagar innan julafton, granen och julkrubban dagen innan, och sen får allt vara kvar tills Knut... Om inte granen barrat för mycket...

Sen köper jag TULPANER och läääääängtar efter VÅR! :lol: Och vill ALDRIG mer se en tomte! :wink:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ha ha, jag vll ha jul 1 December och tjuvstartar gärna med lite julmusik innan. Efter trettonhelgen vill jag bort med allt. :lol:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Bluna skrev:Ha ha, jag vll ha jul 1 December och tjuvstartar gärna med lite julmusik innan. Efter trettonhelgen vill jag bort med allt. :lol:
Åh, jag är också en GROV tjuvstartare! Det är väl två veckor sen jag började, och idag åker de sisa grejerna fram! Men sen, när nyår varit, då jädrar åker allt upp på vinden fortare än nån kan säga tomte :lol: för då ska TULPANERNA fram för då väntas våren! Eller hur, K-ina :wink: :!: :?:

Men nu är det som sagt sista tomtegrejerna som ska fram!
Fast jag började med att röja hallen och bära undan massor med kläder så att det blir lite mer plats och fint! Det är ycket plock :-k
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ewa

Inlägg av Ewa »

TorpSara skrev:
I övrigt tjuvstartar jag ICKE. [-X Inga tomtar innan lucia.
Sådan har jag alltid varit också. Men numer vill jag inte ha dem efter nyår, så därmed får de göra entré tidigare. Same, same but different - typ :lol:

Så ikväll ska här städas. Och imorgon blir det stora pyntdagen. Passar bra när det ändå ska till att storma.

De allra sötaste nissar har nu fästs på julkort och framkallats och de är ju bara sötast - sa hon partiskt. Hur får man bästa skrattbilden :-k Jo: "1, 2, 3 - BAJS!!!!!!!!!"
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag kör med många egna adventstraditioner, ett arv från mor och far. Då blir högtiden lång utan att man tröttnar! :D
Grodan

Inlägg av Grodan »

Ja, men da sallar jag mig till skaran!

Jag alskar julen, ja advent och lucia och alltihopa! Har underbara minnen fran barndomen da mamma verkligen lyckades skapa en sadan STAMNING och FORVANTAN. Nagot jag bara maste formedla vidare till mina egna barn. Har just kommit tillbaka till Sverige efter 4 ar i England och nu nar jag har egen familj kanner jag verkligen att har ska julstokas!

I mandags var jag pa pysselkvall i Kyrans Hus - det var jattetrevligt och jag gjorde 2 vackra (enligt min mening alltsa :lol: ,ar inte sa konstnarligt lagd) kreationer!

Och sa gjorde jag pepparkaksdeg haromkvallen, men efter att ha upptackt att det inte finns nagra platar i ugnen i huset vi hyr :evil: finns det nu tyvarr inte sa mkt deg kvar.... :roll: det far bli ny deg snart efter plat-kop!
Mamma till
Lille Elliott :heart: född 3/7 2006. Kurad vid 6 månader.
Lille Liam :heart: född 15/2 2008. Standardmodellad.
twins

Inlägg av twins »

Nu är det spikat :!:

Julafton firas hemma hos mina föräldrar och juldagen hos sambons föräldrar. De vill fortfarande flänga runt så de får göra det, alla nöjda :D .

Igår var jag ner i vårt källarförråd för första gången på över ett år. Brukar skicka sambon :roll: . Och jag kan ju säga att jag blev anfallen av massa grejer när dörren öppnades :shock: . Vilken oreda! Hittade tack och lov en adventsljusstake i alla fall. Julsakerna är typ längst in, längst under :roll: . Kanske blir lättare att köpa nytt, suck...

:heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Jannika

Inlägg av Jannika »

*Tjuvstartar-tomtemor Jannika smyger in...*
Den som har ETT barn och TJUGOFYRA paket...
När man har TVÅ barn ska man göra FYRTIOÅTTA!!! osv osv osv osv
Nejnejnejnej.... [-X Så funkar det inte. Nancys vattuman har för länge sedan räknat ut att 24 är delbart med alla siffror fram till fyra. Har man två barn får de öppna vartannat paket, med tre vart tredje, med fyra vart fjärde osv. Har man fem kan det bli lite knivigare då förstås (men man kan ju börja en dag innan på den 30 nov) men sex går ju också bra.

Tänk vilken bra träning i tålamod och konsten att glädjas för någon annans skull! O:) :lol:

Vi har en träkalender i form av ett pepparkakshus med små yttepyttelådor. Där lägger vi ner några russin, mandlar eller annat smått ätbart och sen får de stora dela så det blir rättvist till alla. Mycket poppis. Ibland har det gått att pressa ner några klistermärken eller miniprylar men gladast blir de för sånt som går att äta även om de kan äta det närsomhelst. Det är själva öppnandet tror jag som blir grejen.

Kram Jannika

*smyger ut igen...*
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jamen.. Jannika! Det var ju det jag skrev! Jag bara varnade alla andra som inte är lika bra på att dela 24 i mindre delar! VI har 24 småpaket och därmed jämt! :lol: Skulle aldrig - ALDRIG - falla mig in att knåpa ihop 48!!!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jaha, var det du! :lol: Jag läste bara citatet i Torpans inlägg, hrm...

Kraaaaam! J
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag ska ta åt mig av era klokskaper! :D :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :heart: :-({|=

kram på er!

Idag har vi fortfarande inte bakat degen vi satte häromdagen... en liten bacill hos de minsta kom ivägen och ingen av oss vill baka utan dem, så klart! Vi klarar oss ju inte.. :D

Men jag stoppade mina små sjuklingar i vagnen i morse, bäddade in dem så skönt och hann då sätta upp en ljusslinga runt köksfönstret medan de beskådade snöfallet.

:santa:

som sagt, jag gillar att ta det luuugnt...

:wink:

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"