Gabriel, 8 månader -- buffning fungerar helt plötsligt inte!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Gabriels Schema

Inlägg av annawahlgren »

Bergarna skrev:hur kan jag ändra på schemat så att han fortfarande sover de timmar han behöver, men bara 2 lurar?
:D Välkommen är du :wink: :lol: Det har jag nog inte sagt förut :oops:

Jag vill bromsa lite - den här sortens otålighet är inte på sin plats i SHN-kuren eller i spädbarnsvård över huvud taget. Du har så kolossalt bråttom. Pongen är att arbeta förebyggande, och för att kunna göra det måste man tänka efter före - verkligen tänka igenom hur man vill - och ska :wink: - ha det. Att ens tänka på att ändra schema innan man ens infört det är ingen bra idé. Schemat tafsar man inte på förrän det har fått en chans att 1) införas, 2) etableras (vilket tar kur + uppföljningsvecka).

Så låt mig bromsa dig :!: Gå till boken och gå till dina egna, mogna överväganden och tankar - först :wink: :lol:

LIka lite som du kan sova åt lille Gabriel, lika lite kan alla dessa hjälpande händer här, som engagerar sig så varmt, kura honom åt dig.

:P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bergarna

Schema

Inlägg av Bergarna »

Kan man göra små ändringar på schemat dag 2 på kuren?

tänkte om man lägger lurarna 2 ggr om dagen - 1 timme på förmiddagen och 1,5 timme på eftermiddagen???
Har 1 pojke, Gabriel, född 11/3 -08.
kiki

Re: Schema

Inlägg av kiki »

Bergarna skrev:Kan man göra små ändringar på schemat dag 2 på kuren?

tänkte om man lägger lurarna 2 ggr om dagen - 1 timme på förmiddagen och 1,5 timme på eftermiddagen???
Såg du Annas svar?
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Bergarna

Inlägg av Bergarna »

Japp jag såg det nu :) :oops:

Jag bromsar mig och kör på schemat som det är nu och hoppas på att det går bra! :o
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:thumbsup:

Hoppas ska man inte göra. Genomföra ska man göra :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bergarna

Vagning

Inlägg av Bergarna »

Hej,

Jag var ute och vagnade G från kl 16 till 16:35 utan resultat :(

Jag vagnade, skakade hantaget, ramsade, väntade på frågor, svarade...
osv osv
Men han somnade aldrig...han blev sömntung t o f men så fort jag slutade och kom med påminnelsen och bekräftelsen så började han skrika.

Jag använde mig även av marginalkvarten...sedan så återvände vi hemåt.

:roll: :cry:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tja, så kan det vara. Du kommer att märka att han kanske sover den ibland men inte alltid. Vill det sig aldrig så byter du efter uppföljningsveckan.
Bergarna

We can do it!

Inlägg av Bergarna »

Ok...
And then?

Vi inledde kvällens kur kl 19.25, efter en halvtimmes lek och stoj, vi körde 'flygplanet' ned i sängen, sade go'natt, och mörklade rummet.
Hustrun buffade några minuter, maken gick ut och satte på "Gudfadern"-musiken, hustrun kom ut några minuter senare och Gabriel började förstås skrika av missnöje - hustrun ramsade för fullt (men sansat).

Gabriel tystnade, vi avvaktade någon minut och gav sedan bekräftelsen, varpå G-man protesterade lite, men efter några ramsor till så tystnade han.

Han somnade ca 19.37. Det var den snabbaste nattningen någonsin. OCH den mest skonsamma för oss ALLA.

Herrejösses. Funkar det här på Gabriel så är verkligen allt möjligt..!

Jaha..."Bergarna" utgår för kvällen nu och undrar...vad ska vi göra NU då..?
En film, kanske? I väntan på att något ... kanske inträffar. Men vi tror att han har somnat för natten, "den som lever får se" som kapten brukade säga..

:shock: :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:thumbsup: Jodu. Det är inte för inte man hänger här dagarna i ända. 8) Det är lite magi när bitarna börjar falla på plats, det är det allt.

God kväll, och god läsning, eller vad det nu blir! :D
Bergarna

Inlägg av Bergarna »

Rapport dygn 2:

Ok, det blev inte _riktigt_ så enkelt som vi trodde, Gabriel vaknade upp kl 20.44 men lyckades somna om av sig själv efter en kort stund (grät lite, lät som en mardröm), och igen 21.15 (av den sena GLASSBILEN som tutar för fulla muggar..!) då hustrun fick gå in och ramsa en stund innan han somnade om.

Natten i övrigt gick bra, tills han vaknade kl 06.00 och låg och pratade lite för sig själv, hustrun ramsade 4x varpå Gabriel tystnade lite...vi trodde han hade somnat om, men han började jollra några minuter senare.
Hustrun gick och ramsade igen, men nu blev Gabriel irriterad/förvirrad/förbannad över att vi (troligen) inte kom och hämtade upp/lekte med honom, detta fortsatte och blev jobbigare fram till 07.30 då vi istället klev in i rummet under glada rop och skratt.

Stackarn såg verkligen rödgråten och förvirrad ut och det tog ett tag innan vi fick honom att skratta igen..

Han fick frukost, för en gångs skull drack han ersättning som en hel karl, fick i sig ca 170cl! Mot normala 70-100cl.

Hopp och lek fram till det var dags för förmiddagsluren i vagnen, lite grinig blev han mot slutet då vi klädde på oss som Michelin-gubbar (första dagen med rejält snöfall - hurra!!), men slocknade som en sten efter några ryck med vagnen - därefter sov han som en sten i 44 minuter, trots en hel del skrik och gapande från snöbollskrigande barnhopar.

Nu äter han, och han åt nästan upp en hel stor burk Husmansgryta + ½ burk fruktpuré.
Intressant är att hans avföring har blivit hård och torr - precis som det stod i boken...kusligt, nästan! Så nu ska vi investera i lite katrinplommonpuré (hans avföring har varit kladdig, nästan diarréig tidigare, vi har inte haft behov av katrinplommonpuré..)

Ikväll tar pappa (jag) över, och jag tänker på kaptens gamla devis under korpralskursen: "ett fast och säkert uppträdande kan dölja oceaner av osäkerhet!".

Bara att fälla ned pannbenet och kötta på,med andra ord. 8)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol:

Det här går ju hur bra som helst! :D Glassbilar och tidiga mornar - det kan man ha under själva kurandet och uppföljningsveckan :wink: men ni SER ju vilka framsteg som görs här - med aptit, lurar och annat! :D

=D>

så småningom kommer även till er en tid då ni kan ha tre bröööölande rådjur utanför gossemans fönster och han bryr sig inte ett smack... 8)
Bergarna

Inlägg av Bergarna »

Päivi skrev:Det här går ju hur bra som helst!
Nja, inte direkt.
Sovtid 12.30-14.00 håller på att skjutas i sank just nu, lille Gabriel är nu riktigt sur över att ligga i sängen med en ramsande mamma utanför dörren.
Gråt och skrik, frustrerade föräldrar -- hustrun provade 'solfjädern' alldeles nyss, men Gabriel gråter/skriker så fort hon släpper..

Pojken är givetvis upprörd och skriker högre och högre -- ska vi bara höja rösten? Höjda röster är ju sällan lugnande.. Buffa till sömns ska vi ju inte göra heller..

Nu har han tystnat i a f och ligger och pratar för sig själv...
Jösses, ingen lätt match det här...man måste ha ett hårt och tjockt pannben, den saken är klar.

Å andra sidan är det ljusår bättre än att drunkna i 'buffningsträsket'.
Bergarna

Inlägg av Bergarna »

Korrigering: han började gråta & skrika igen precis när jag tryckte på "skicka"..

Fråga: eftersom han ännu har grova problem att somna som vi vill, och kuren påbjuder, samtidigt som vi måste hålla oss till schemat så innebär detta att han får för LITE sömn på dagarna - vilket gör att han sover sämre om natten!

Paradoxalt så verkar det som om det stränga schemat motverkar själva syftet med kuren...i alla fall just nu.

Hur ska vi göra? 14.00 (+ 15 min ev) är det slut på det som SKULLE vara 1,5 timmes sömn. Den sömnen ser inte ut att hända, så hur ska vi agera?

Med ingen sömn på dagen kommer han bli knastrött på kvällen, med mycket gnäll och frustration för alla - vilket i sin tur kommer leda till en brötig kväll/natt.

Så hur ska vi agera nu?
Bergarna

Inlägg av Bergarna »

'Solfjädern' funkar inte, den lugnar inte -- och definivt inte inom 2 minuer som boken beskriver..

Buffning kan få honom lugn, men endast så länge vi håller på.

:cry:
Bergarna

Inlägg av Bergarna »

Jaha, nu somnande han. :shock:
Då får han sova till 14.15 enligt givna direktiv?

Vilken pärs. Ursäkta att vi floodar forumet, men ni är vår enda pysventil nu som förstår vad som händer..
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"