SM med tvillingar?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Men vänta, det saknas en "middag" på kvällen också! 4 mål och en slurk, jag gissar att vällingen är kvällsslurken. Så en middag behöver du få in och slurken kan komma så tätt som 1 timme inpå middagen, den är bara det där sista för att fylla upp. 
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hur får jag in ett mål till?!?!
Är svårt att få i dem de mål som finns redan, Sam äter men Elise får vi nästan tvinga i om det inte gått 4 timmar mellan målen.
Körde schemat igår, det gick jättebra förutom att Elise vaknade vid 4 och Sam vid 5...
Vad gör jag när de vaknar vid den tiden?
Är det bättre att inte mata vid 22 och ta matningen på natten istället?
Är svårt att få i dem de mål som finns redan, Sam äter men Elise får vi nästan tvinga i om det inte gått 4 timmar mellan målen.
Körde schemat igår, det gick jättebra förutom att Elise vaknade vid 4 och Sam vid 5...
Vad gör jag när de vaknar vid den tiden?
Är det bättre att inte mata vid 22 och ta matningen på natten istället?
600 - morgon äta
745 - sova 45min
830 - vakna
930 - äta
1030 - sova 2tim
1230 - vakna
1300 - äta
1430 - sova 45min
1515 - vakna
1630 - Sam äter kvällsvälling
(bad, umgänge, m.m.)
1730 - Elise äter kvällsvälling och Sam får nattslurk
1800 - Sam och Elise sover natt
2200 - nattmål
Det är ju 4 mål + slurk.
Kl 6, 9.30, 13, 1630/1730, och nattmål 22. Räcker det eller ska det vara mer?
Kvällsvällingen är alltså den tjockare, på dagarna får de bröstmjölk och ersättning.
745 - sova 45min
830 - vakna
930 - äta
1030 - sova 2tim
1230 - vakna
1300 - äta
1430 - sova 45min
1515 - vakna
1630 - Sam äter kvällsvälling
(bad, umgänge, m.m.)
1730 - Elise äter kvällsvälling och Sam får nattslurk
1800 - Sam och Elise sover natt
2200 - nattmål
Det är ju 4 mål + slurk.
Kl 6, 9.30, 13, 1630/1730, och nattmål 22. Räcker det eller ska det vara mer?
Kvällsvällingen är alltså den tjockare, på dagarna får de bröstmjölk och ersättning.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, jag tycker de mattiderna verkar HELT ok.
Ja, det vanliga är just att man har nattmålet kl. 04 kvar för att förebygga vargtimmes strul.
Jag vet att SusanD var inne på att ha nattmål vid 22(23) och körde på det men fick sen gå till baka till att ha 04. Detta är något du själv måste fundera på. Men inte på en dags införande utan efter 3 dagar införande och 1 veckas utvärdering. typ.
Så avvakta ett litet tag till tycker jag. De är ju dessutom ganska nära 4 mån strecket så det kan funka. Kommer du börja med gröt/smakias osv vid 4 mån? Låter som om i alla fall killen behöver det.
8)
Ja, det vanliga är just att man har nattmålet kl. 04 kvar för att förebygga vargtimmes strul.
Jag vet att SusanD var inne på att ha nattmål vid 22(23) och körde på det men fick sen gå till baka till att ha 04. Detta är något du själv måste fundera på. Men inte på en dags införande utan efter 3 dagar införande och 1 veckas utvärdering. typ.
Så avvakta ett litet tag till tycker jag. De är ju dessutom ganska nära 4 mån strecket så det kan funka. Kommer du börja med gröt/smakias osv vid 4 mån? Låter som om i alla fall killen behöver det.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Nu har vi kört schemat i 1 vecka och 2 dagar.
Det har gått jättebra på dagarna och de somnar 18 på kvällarna men nätterna fungerar inte...
Har matat vid 22-tiden men de vaknar mellan 3-5 varje natt och har svårt/omöjligt att somna om, vi buffar och gör allt vi ska men inget hjälper.
Några gånger har de somnat om 10-30min men vaknat sen igen.
Frukosten har de senaste dagarna blivit redan kl 5... Och den tiden vill jag inte börja dagen!
Förstår att de behöver äta på natten men skulle det gå att hoppa över 22-målet och mata vid midnatt istället?
Då är det 18-00, äta och sen sova till 6?
Eller är det kl4 som gäller?
Det har gått jättebra på dagarna och de somnar 18 på kvällarna men nätterna fungerar inte...
Har matat vid 22-tiden men de vaknar mellan 3-5 varje natt och har svårt/omöjligt att somna om, vi buffar och gör allt vi ska men inget hjälper.
Några gånger har de somnat om 10-30min men vaknat sen igen.
Frukosten har de senaste dagarna blivit redan kl 5... Och den tiden vill jag inte börja dagen!
Förstår att de behöver äta på natten men skulle det gå att hoppa över 22-målet och mata vid midnatt istället?
Då är det 18-00, äta och sen sova till 6?
Eller är det kl4 som gäller?
Hej puffen
Vi är ju precis där ni e oxå, med att få bort ett natt/kvällsmål. Vi har oxå upplevt att det är svårt att buffa bort på morgontimmarna, så vi har ngr nätter försökt att skjuta på nattmålet till 04. Vi ger alltså inget till 22 utan vi ger nattslurken vid vid ca 18:45, skrattar och sen så bums i säng.
Så min erfarenhet är att ta bort 22 och satsa på mat vid ca 04 istället, vi känner att det är lättare att få dem och somna om tidigare och inte i vargtimmarna.
Vi är absolut inte framme riktigt ännu, men vi når målet sakta men säkert.
Hoppas mina efarenheter hjälper
Vi är ju precis där ni e oxå, med att få bort ett natt/kvällsmål. Vi har oxå upplevt att det är svårt att buffa bort på morgontimmarna, så vi har ngr nätter försökt att skjuta på nattmålet till 04. Vi ger alltså inget till 22 utan vi ger nattslurken vid vid ca 18:45, skrattar och sen så bums i säng.
Så min erfarenhet är att ta bort 22 och satsa på mat vid ca 04 istället, vi känner att det är lättare att få dem och somna om tidigare och inte i vargtimmarna.
Vi är absolut inte framme riktigt ännu, men vi når målet sakta men säkert.
Hoppas mina efarenheter hjälper
Stolt mamma till:
O
061117 
E&M
080908 i v38+1 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
O
E&M
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tänkte testa det en vecka, hoppa över 22-målet och ge vid 3-4-tiden. Men ska jag då vänta tills de vaknar eller ska jag ställa klockan?
Eftersom våran dag börjar kl.6 så kanske det är fel tid vid 4, de borde väl gå 3,5timmar mellan målen? Lilla Elise behöver helst 4 timmar mellan målen.
Ska jag mata vid 2tiden då?
Eftersom våran dag börjar kl.6 så kanske det är fel tid vid 4, de borde väl gå 3,5timmar mellan målen? Lilla Elise behöver helst 4 timmar mellan målen.
Ska jag mata vid 2tiden då?
Jag har inte ändrat på schemat än, om jag gör det så får det bli på helgen då sambon (barnens far) också är ledig.
Men vi lägger kl18 och barnen somnar nästan själva, en kort solfjäder räcker.
Vi matar kl22 då äter de ca 100ml.
Elise sov till 5.45 i morse!!!
Sam vaknade till vid 4.
Det fungerar ju!!!
Fantastiskt!!
Nu behöver jag inte heller hålla koll på klockan eftersom de själva "säger till" när det är dags för mat, sova etc.
De har aldrig gillat att ligga på golvet men nu ligger de på golvet, nöjda, ofta under sin vakna tid. Både Sam och Elise har vänt från rygg till mage, Sam har till och med börjat vända från mage till rygg.
Nu har dom också börjat upptäcka varann, vilket inte var lika lätt innan ¨då de bara blev burna eller sitta i babysitter.
Var bara tvungen att skriva av mig lite för jag är så nöjd och tacksam för alla råd och tips jag fått här!
Men vi lägger kl18 och barnen somnar nästan själva, en kort solfjäder räcker.
Vi matar kl22 då äter de ca 100ml.
Elise sov till 5.45 i morse!!!
Sam vaknade till vid 4.
Det fungerar ju!!!
Fantastiskt!!
Nu behöver jag inte heller hålla koll på klockan eftersom de själva "säger till" när det är dags för mat, sova etc.
De har aldrig gillat att ligga på golvet men nu ligger de på golvet, nöjda, ofta under sin vakna tid. Både Sam och Elise har vänt från rygg till mage, Sam har till och med börjat vända från mage till rygg.
Nu har dom också börjat upptäcka varann, vilket inte var lika lätt innan ¨då de bara blev burna eller sitta i babysitter.
Var bara tvungen att skriva av mig lite för jag är så nöjd och tacksam för alla råd och tips jag fått här!