Lani och jag startat en egen liten rörelse inom AW:s underbara värld: "VVV" = Våga Vägra Vagna
Välkomna till Nancyfamiljen
-
Nancy
-
Nancy
TorsMamma: Det blir nog dags att sätta klockan nattetid snabbare än jag trodde...
Lanigosan, du är då onekligen en spännande liten SM-person. Överskrider antal sömntimmar med råge, tycker att vakentid med ögonkontakt är grovt överskattat, verkar redan ha blivit av med den värsta överlevnadsångesten, är som en klocka dagtid MEN ser till att varje natt är lika spännande
söndag-måndag: 20-02 (helt ok tyckte jag)
måndag-tisdag: 20-........05
9 timmar
Hon vaknade vid 03 varpå jag gick upp för att värma ersättning. Då jag kom tillbaka hade hon somnat om... Jag trodde att hon skulle vakna närsomhelst så jag lade mig utan att ställa klockan. Blev rejält förvånad då jag tittade på klockan nästa gång.
SM-fundering: Finns det något samband mellan att "strama åt" matpassen och bebisens förmåga att förlänga nätterna
Det kanske bara är en slump men sedan jag började överge "mat inom 1,5 tim" och istället strävar att minska tiden så har Lani förlängt natten (i alla fall varannan natt
).
Nancy
Lanigosan, du är då onekligen en spännande liten SM-person. Överskrider antal sömntimmar med råge, tycker att vakentid med ögonkontakt är grovt överskattat, verkar redan ha blivit av med den värsta överlevnadsångesten, är som en klocka dagtid MEN ser till att varje natt är lika spännande
söndag-måndag: 20-02 (helt ok tyckte jag)
måndag-tisdag: 20-........05
Hon vaknade vid 03 varpå jag gick upp för att värma ersättning. Då jag kom tillbaka hade hon somnat om... Jag trodde att hon skulle vakna närsomhelst så jag lade mig utan att ställa klockan. Blev rejält förvånad då jag tittade på klockan nästa gång.
SM-fundering: Finns det något samband mellan att "strama åt" matpassen och bebisens förmåga att förlänga nätterna
-
Nancy
Tack *frieda*
Ja det är rätt underbara
8)
När jag sitter i soffan med alla tre i famnen känner jag mig rikast i världen. Det har gått så himla smidigt med Leia och Lussi att få en ny liten bebis i familjen. Väldigt lite svartsjuka och dessutom börjar Leia få upp ögonen för Lussi kvaliteter också. Onekligen är hon ju lite skojigare att leka med än en liten nyfödd...
SM-reflektion:
Hur mycket har egot egentligen med skötseln av nyfödd att göra
"...så hon inte tror att jag har övergett henne"
"...somade så gott i min famn, hon måste känna sig trygg hos mig"
"...sov inte hela passet, vilken misslyckad mamma jag är"
SM är en fantastisk blandning av allt och inget. Av filosofi, teori och praktik. Av tusen tips och inga alls. Av konkreta förslag och självständig handling. Komplext men ändå så finurligt renodlat.
Jag letar efter kärnan. Tror ibland att jag hittat den men sen kommer det nya funderingar.
Att försöka förklara för någon icke insatt är inte lätt. Det blir oftast bara förvirring och "inte lätt att komma ihåg allt". Och stackars motparten vågar knappt hålla i barnet av rädsla för att göra "fel".
När man är som segast och tröttast faller man själv lätt i fällan "krångligt värre". Man tänker att man måste läsa på, memorera antal matningar och rap och var sjutton var det nu skötningen kom in...
I mina tröttaste stunder efter förlossningen bestämde jag mig för att enbart fokusera på en enda detalj. Sova och SEN mata. Så enkelt och så genialt. AW for president
Av någon märklig anledning är det annars tvärtom som är normen, det åtråvärda. En bebis som äter och sen somnar så gott i ens trygga famn. "Se hur skönt hon somnar, vad bra jag är, vilken duglig människa jag är, nobelpriset till mig för att jag fick bebisen att somna".
För bebisar sover ju knappt, det vet ju "alla".
Men jag ryckte brutalt medaljerna från min omgivning. Bebisen skall inte sova nu. Sorry men du får hitta något annat sätt att bekräfta dig själv och din duglighet. Tids nog kommer bebisen att le och hon kommer att le mot dig också.
Nancy
Ja det är rätt underbara
SM-reflektion:
Hur mycket har egot egentligen med skötseln av nyfödd att göra
"...så hon inte tror att jag har övergett henne"
"...somade så gott i min famn, hon måste känna sig trygg hos mig"
"...sov inte hela passet, vilken misslyckad mamma jag är"
SM är en fantastisk blandning av allt och inget. Av filosofi, teori och praktik. Av tusen tips och inga alls. Av konkreta förslag och självständig handling. Komplext men ändå så finurligt renodlat.
Jag letar efter kärnan. Tror ibland att jag hittat den men sen kommer det nya funderingar.
Att försöka förklara för någon icke insatt är inte lätt. Det blir oftast bara förvirring och "inte lätt att komma ihåg allt". Och stackars motparten vågar knappt hålla i barnet av rädsla för att göra "fel".
När man är som segast och tröttast faller man själv lätt i fällan "krångligt värre". Man tänker att man måste läsa på, memorera antal matningar och rap och var sjutton var det nu skötningen kom in...
I mina tröttaste stunder efter förlossningen bestämde jag mig för att enbart fokusera på en enda detalj. Sova och SEN mata. Så enkelt och så genialt. AW for president
Av någon märklig anledning är det annars tvärtom som är normen, det åtråvärda. En bebis som äter och sen somnar så gott i ens trygga famn. "Se hur skönt hon somnar, vad bra jag är, vilken duglig människa jag är, nobelpriset till mig för att jag fick bebisen att somna".
För bebisar sover ju knappt, det vet ju "alla".
Men jag ryckte brutalt medaljerna från min omgivning. Bebisen skall inte sova nu. Sorry men du får hitta något annat sätt att bekräfta dig själv och din duglighet. Tids nog kommer bebisen att le och hon kommer att le mot dig också.
-
Nancy
Tack TorsMamma för dina rara ord 
Helt fräckt instämmer jag i din önskan att många läser. Inte för mig och mitt ego (som i och för sig är ganska stort
) utan för att jag så himla gärna vill bidra med lite lättnad för de stackars mammor och pappor som med skuldtyngda hjärtan står och vagnar sig blå vid minsta pip från lilla bebisen.
Det är så häftigt att se hur en liten pytte som Lani fixar situationer på egen hand bara jag ger henne förtroendet. Och inte verkar hon det minsta sur på sin halvnonchalanta mor
8)
Lani är nu 7,5 vecka. Sover fortfarande minst 18 tim/dygn...
Fråga:
Lani äter ca 800 ml Nan2/dygn skulle jag tro. Tycker inte att detta är särskilt mycket men hon börjar bli så väldigt rund. Kan hon fara illa av detta rent fysiskt
Jag inser att frågan verkar knäpp men jag kan inte låta bli att oroa mig för att det skall vara farligt att bli så rund så snabbt. Hon får ju heller inte särskilt mycket rörelse. Antingen äter hon eller så sover hon. Då Lussi var lika gammal tillbringade hon nog flera timmar/dag i magläge på golvet men lägger vi Lani på golvet somnar hon inom två minuter...
Nancy
Helt fräckt instämmer jag i din önskan att många läser. Inte för mig och mitt ego (som i och för sig är ganska stort
Det är så häftigt att se hur en liten pytte som Lani fixar situationer på egen hand bara jag ger henne förtroendet. Och inte verkar hon det minsta sur på sin halvnonchalanta mor
Lani är nu 7,5 vecka. Sover fortfarande minst 18 tim/dygn...
Fråga:
Lani äter ca 800 ml Nan2/dygn skulle jag tro. Tycker inte att detta är särskilt mycket men hon börjar bli så väldigt rund. Kan hon fara illa av detta rent fysiskt
-
*frieda*
No, no, no, noNancy skrev:Fråga:
Lani äter ca 800 ml Nan2/dygn skulle jag tro. Tycker inte att detta är särskilt mycket men hon börjar bli så väldigt rund. Kan hon fara illa av detta rent fysisktJag inser att frågan verkar knäpp men jag kan inte låta bli att oroa mig för att det skall vara farligt att bli så rund så snabbt. Hon får ju heller inte särskilt mycket rörelse. Antingen äter hon eller så sover hon. Då Lussi var lika gammal tillbringade hon nog flera timmar/dag i magläge på golvet men lägger vi Lani på golvet somnar hon inom två minuter...
Jag har en lillasyster som är berömd för att hon var absolut kloss-fet som bebis
Kram F...
-
Nancy
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Och tack för alla så varma, så rara ord
Tänker på min lilla första. Som nog också var en liten Lani. Det åts och sovs, i alla fall sedan hon fick så mycket mat som någonsin gick ner (vågen vi hyrt var fel på och ungen hade de första två veckorna minskat i vikt sedan födelsen
Följden? Vid två månader var hon bombtjock. Hela första året fanns inte en färdigsydd klänning som gick om henne
"Fetman" (kan man verkligen tala om) försvann, minst sagt. Det var bebishull och det ska man ha
Go for it
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skrev Torsmamma (vet fortfarande inte hur man citerar med namn)Hoppas många, många läser din tråd!
Ville bara säga att jag läser den, och tycker den är så jäkla bra, rolig, inspirerande och ja, BRA! Du är så cool Nancy, och jag önskar dig all lycka med din fina familj.
Kram!
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
-
Gäst
Hej Nancy!
Jag var rund som en boll som bebis och barn, fram till 4-årsåldern. Som tvååring stod jag upp i barnstolen för att få ner ytterligare lite mer falukorv, säger dom. Ja, du vet ju hur jag ser ut idag...
. Inte tjock, direkt.
Men jag hoppas jag orkar bära henne
i december
, kanske ändå bäst att banta ner henne lite tills dess! Obs, på SKOJ!
Pussa på tjockisen från mig
!
Jag var rund som en boll som bebis och barn, fram till 4-årsåldern. Som tvååring stod jag upp i barnstolen för att få ner ytterligare lite mer falukorv, säger dom. Ja, du vet ju hur jag ser ut idag...
Men jag hoppas jag orkar bära henne
Pussa på tjockisen från mig
-
Nancy
-
Nancy
Om vertygande i SM-landet
Den som läser min tråd eller för all del trådarna om Lucine tror kanske att jag är emot allt vad vagnande heter. Så är inte fallet. Vagnande är ett utmärkt sätt att lugna och hjälpa till omsomnande. Men, nu med mitt tredje barn vill jag se hur långt det går att få en bra rytm utan allt för mycket verktygande.
För mig började "icke-vagnandet" då Lucine var nyfödd. Då satt jag i rullstol med bruten fot och hade dessutom värk i händerna. Jag var tvungen att se till AW:s övriga verktyg:
-helhet
-attityd
-leda och ledas i ömsesidigt samarbete
-mat, mat, mat
-regelbundenhet
-förtroende för barnet
-frikoppling av egot gällande barnets behov av mat/sömn
Och med tillägg av lite fix och trix som att arbeta in "skak i handtaget" som betingad reflex, smyga in ramsan genom att säga den lite i förbifarten och mörklägga nattetid. Finns fler saker såklart.
I natt åt Lani 04.00. Efter rap, påfyllning och ännu en rap lade jag ned henne i vagnen igen. Hon började gny lite oroligt. Jag bestämde mig för att räkna till 100 med en sekunds mellanrum mellan varje tal. 100 sekunder.
Omedelbart efter att "100" klingat i mitt huvud tystnade Lani och sov sedan lugnt tills dess att jag väckte henne 07.00.
Hade jag gjort henne lyckligare genom att börja vagna
-
Nancy