Inte viktväktarna ;-)

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
K-ina

Inlägg av K-ina »

Tja... Igår fick jag en present av en alldeles underbar vän... En bok som heter Gå ner i vikt med promenader. Som vanligt timar hon mig! Precis vad jag behövde! Ska börja läsa den ikväll men jag vet att det räcker med att hon gjort sig omak för min skull och köpt en bok för att mitt samvete säger mig att jag MÅSTE gå!!!

Frukosten i morse var helt OK. Lagom mycket... Sen tillbringade jag en ca 40min med styrketräning och 15 minuter på testcykel... Sen kom förmiddagskaffet då... :shock: Nybakad äppelkaka modell kletig och kladdig! Jag åt och jag njöt och jag skiter i att skämmas för det! 8) :lol: DET misstaget har jag gjort 100000 gånger förut! Inga förbud för då vaknar trotsungen i mig och jag äter dubbelt så mycket istället...

Så... jag bestämmer mig för att veckan har börjat bra! :!:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Mums, vad god den där müslin lät, Nemita =P~ undras om man ska prova sig på en sån..!

Helt rätt inställning, K-ina, inte ska du skämmas inte :!:
Promenader är hur bra som helst, jag hoppas du hittar bra inspriation i boken du fick!

Men jag är ju lite sån "allt eller inget" och behöver lite fasta ramar för att lyckas :wink: .
Scheman och rutiner trivs jag med (!) och behöver, annars blir det mest ingenting... så igår satte vi oss vid bordet och gick igenom veckans aktiviteter, och skrev in träningar och annat i almanackan! Känns bra att ha det på pränt!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Ja, muslin är faktiskt riktig smarrig. Inte särskilt söt, men kardemumman och kanelen ger en fin rund smak (som dessutom påminner om diverse bakverk och därför känns den liksom söt ändå). Vissa blandar i lite flytande honung också, men jag föredrar att helt skippa socker på morgonen. Är man en sockerknarkare så är man - väck inte den sockerbjörn som sover, sas. :)

För mig är det precis som för dig Mia. Ska det vara så ska det vara, annars hamnar jag väldigt lätt i "det är ingen vits"-fällan och äter lite extra. Så länge jag känner att mitt val att avstå är en del i en större plan så har jag mycket lättare för det.

Men jag har en framgångsrik viktnedgång bakom mig. Jag gick ner 17 kg med Viktväktarna för ca 8 år sen. Nu är det graviditets- och sköldkörtelfels-kilona som ska bort (bara 6-7 den här gången), men det är skönt att veta att jag kan och att det går. Och att det faktiskt är en vits med att dricka Fun Light en lördagkväll, så länge den följs av fler. :lol:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
duggan

Inlägg av duggan »

Åhh vad god muslin lät, jag ska genast prova, allt det där har jag hemma! :D

Jag ääälskar gröt och weetabix på morgonen, men min mage blir däst och jag kan bli lätt illamående av det så nu har jag slutat med det. :(

Kokt ägg gillar jag också, men samma där blir tokmätt och sen känns magen konstig och jag har en ägg hinna i munnet halva dan trotts tandborstning. Men om man gör en smootie och kör i lite rågflingor, så borde man hålla sig mätt.

Har ni några fler roliga "lättare" frukost förslag? Kanske fruktsallad med lite kesella och kanel...hmm och lite nötter..och lite russin...mums, nu blir jag ju hungrig.. :lol:

Dag 1 har gått strålande, bra lunch och middag, två mellan mål och 1 h promenad, en kortare sväng med barnen och sedan en ridtur på 1 h, det enda jag slarvat med är 5 st småååå chokladbitar till kvälls theet, dom ska bort så småning om, men vi börjar så här så kan jag se fram emot mitt kvälls mys och hålla mig hela dagen! :lol:

Är det ok att jag kör mini rapport här( förmin egen del) med jämna mellanrum så känns det mer motiverat :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

duggan skrev:Är det ok att jag kör mini rapport här( förmin egen del) med jämna mellanrum så känns det mer motiverat :wink:
Men såklart ska du göra det, duggan :D :!:
Precis så tänker jag också göra! Och då kan vi ju inspireras /avskräckas av varandra :lol: :wink: !

Och vilket viktras DU gjort då, Nemita! Då är ju 6-7 kilo ingenting :wink: :!:

Jag som skulle på pilates ikväll. Och så fick jag :twisted: migrän :twisted: idag... så jag har nyss blitt som folk igen...
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

I boken Pauluns GI-månad (recept och inhandlingslistor dag för dag i en månad) så föreslås följande frukostar:

Fruktfrukost med ägg och nötter
ca 350 gr skivad frukt och/eller bär, minst fyra sorter
1 kokt ägg
en näve blandade naturella nötter
1 glas vatten
kaffe/te

Muslifrukost
2,5 dl naturell lättyoghurt
1 dl musli (enligt ovan)
1 frukt i klyftor eller 1 dl bär
en näve blandade naturella nötter
1 glas vatten
kaffe/te

Bärsmoothie och smörgås
2,5 dl naturell lättyoghurt
1 dl frysta bär
1 banan
0,5 msk hela linfrön
0,5 msk havrekli
0,5 msk skalade sesamfrön
1 skiva osötat fullkornsbröd
några skivor mager ost
1 skiva kokt skinka
1 tomat, skivad
1 glas vatten
kaffe/te

Det finns också en grötfrukost: havregrynsgröt, en banan, kanel, minimjölk, en näve nötter, juice, kaffe/te

Själv är jag väldigt peppad på Smoothifrukosten. Den ska intas så fort vi fyllt upp förrådet med bananer. :)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej alla! :)

Jag har inte löst mitt problem än - men det börjar bli dags. Klockan sex är det inte så ljust längre som det vaaar... :roll:

Angående ätandet har jag begått en pakt med Mig:

vad jag än äter, skall jag göra så med gott samvete. O:) (Kan jag inte äta det med gott samvete äter jag det inte. :wink: )
K-ina

Inlägg av K-ina »

Päivi skrev:vad jag än äter, skall jag göra så med gott samvete. O:) (Kan jag inte äta det med gott samvete äter jag det inte. :wink: )
Så försöker jag också tänka Päivi... och det ger inga superresultat på vågen men det gör mig gladare! OM jag hade varit sån så att jag hade fått dåligt samvete av varenda snaskighet så skulle det gått bättre... Men jag är en sån där livsnjutare som ääääääääääääälskar gott utan att skämmas ett dugg... och det syns! :shock: :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

Livet är till för att levas. 8) Mig veteligen har de INTE Fazers mintchoklad på molntapparna där uppe. Inte för att det ÄR något fel med harpspelande, eller så... O:)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Här rasar vikten... :shock: Jag har av olika skäl en lite risig aptit (förkylning och stress) och då vart det liksom som att vara kär. Jag äter inte speciellt mycket. Praktiskt, och lite tråkigt. Tur det går över, när den här galna jobbveckan är slut! Snacka om kick start! :shock:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

TorpSara skrev:Här rasar vikten...
Hur är det, TorpSara, fortsätter vikten att rasa? Du kan väl ta och skicka lite viktras norrut, är du rar :wink: :!:

:D Det går superbra med maten och att låta bli gottigott och sånt, men jag har haft lite tungt med att komma mig ut och röra på mig...
Nu är jag ju inte riktigt frisk :roll: , men det är trist att känna sig så här slut. Därför är det skönt att jag bestämt mig för att inte äta en massa onyttigt, för jag vet att jag annars skulle ha ätit både det ena och det andra av ren tristess...

Vi har gjort smoothie nån kväll (tack för inspiration, Nemita :D ) och det är ju hur smaskigt som helst! Ruskigt bra ersättare för kvällsmacka!

Hur går det för er andra?

:heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hur det gååår... :roll: Jag har hittat en massa intressant att läsa men inte löst mitt motionsbekymmer än. :? Det är ju så att det inte längre är lika ljust klockan sex på morgonen som det var bara för ett tag sedan, och då blir det seeegare med morgonpromenerandet. Måste göra något åt detta. Hitta ett vettigt alternativ. Ett kul alternativ.

Mennn... :? VAD :?: :-k
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Päivi skrev:Mennn... :? VAD :?: :-k
Du har ingen syskonvagn så du kan ta med kidsen på en rask prommis?

Annars kan ju pannlampa funka, det brukar jag ha när jag går ute på vintern...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tjejer. 8) Jag tror jag har hittat nåt:

http://www.everyday-taichi.com/

15 minuter av de allra eeenklaste och lååångsammaste övningarna när det blir för mörkt att gå ut och gå. :)

I värsta fall kopplar man på pannlampan, ja... :lol:
mari.g

Inlägg av mari.g »

Halloj!
Jag har blivit sjuk och haft en helt GAALEN vecka.
Har ju inte varit på skolan sen i juni förra året, så det var pang på rödbetan med utrednings- och remisspatienter. Datasystem, procedurer, diagnostik, rond och en jä-la förkylning på alltihop. Hmmm...

Det har inte blivit nån motion förutom att jag cyklar till och från tåget varje dag, 20 min enkel väg. Men jag tycker att maten går bra. Har fuskat men en cookie, 2 bitar fudgee och lite visp på fruktsalladen - under hela veckan. Det är iaf ett fall framåt! Kan inte säga vad det har gett på vägen/måttbandet men byxorna kändes liite lösare när jag tog på dem nytvättade :) Nu gäller det bara att hålla motivationen uppe längre än första veckan!

Den bästa nyheten är att det verkar gå bra för maken och Leo hemma på dagarna. Rutinerna funkar, det handlas, tvättas och lagas mat. Jag tycker redan att det verkar som att de har bättre kontakt än innan :thumbsup: Jag är bara såå avis, speciellt när man ska cykla iväg skittidigt och tänker på sin skatt som springer runt, runt i lägenheten. Nakenfis med det vita håret som en gloria runt huvet! Man kan ju bli lycklig för mindre!

Det är ju söndag kvar. Får passa på att snusa ettårshuvud innan veckan drar igång... Måste pressa in en prommis mellan skolböckerna...

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"