Desperat tvilingmamma
-
Fjällfolket
Desperat tvillingmamma
Hej. Är det jag som ska utesluta ägg ur min mat, för tjejerna äter det inte? Kan vara värt att prova för säkerhets skull, gör vad som helst för att det ska bli bättre. Kan det vara havrevällingen? Kanske ska byta sort igen...
Såg AW:s efterlysning men vi har det inte så illa längre att de vaknar varje timme. Sover oftast bra mellan 20-23, sen trassligt fram till matning vid 3-tiden, sen bra tills 5 igen, sen vakna somna vakna somna tills 7 snåret. Det finns de som garanterat har det värre. Men sovit en hel natt har de aldrig gjort, så inte vi heller, på 5 MÅNADER
De första frågorna som har dykt upp inför kurning är om man ramsar samtidigt som man buffar första natten, eller ramsar man på vägen ut efter man buffat lugn?
Visst kan vi ha samma ramsa dagtid om den inte innehåller ordet natt, eller är det bättre att ha olika för att markera skillnad mellan dagslur och natt?
Eftersom vi har två små som ska kuras kan vi byta mitt i natten om en av oss har svårt att nå fram, eller blir det förvirring då för de små trollen?
Det kommer garanterat mer funderingar men måste passa på att sova lite nu
FANTASTISKT är detta forum med underbara människor
Såg AW:s efterlysning men vi har det inte så illa längre att de vaknar varje timme. Sover oftast bra mellan 20-23, sen trassligt fram till matning vid 3-tiden, sen bra tills 5 igen, sen vakna somna vakna somna tills 7 snåret. Det finns de som garanterat har det värre. Men sovit en hel natt har de aldrig gjort, så inte vi heller, på 5 MÅNADER
De första frågorna som har dykt upp inför kurning är om man ramsar samtidigt som man buffar första natten, eller ramsar man på vägen ut efter man buffat lugn?
Visst kan vi ha samma ramsa dagtid om den inte innehåller ordet natt, eller är det bättre att ha olika för att markera skillnad mellan dagslur och natt?
Eftersom vi har två små som ska kuras kan vi byta mitt i natten om en av oss har svårt att nå fram, eller blir det förvirring då för de små trollen?
Det kommer garanterat mer funderingar men måste passa på att sova lite nu
FANTASTISKT är detta forum med underbara människor
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Hejsan!
Gällande kurning hos Anna, så tycker jag absolut att du kan höra av dig. Vilken chans för er och vilken chans för kurarna att få tvilling erfarenheter så dom kan hjälpa andra tvillingföräldrar i framtiden!
Ja iom att du ammar så får det bli du som får utesluta ägg, ja flickorna också såklart om det skulle vara så att dom fick i sig ägg på något sätt.
Har du provat majs vällingen?
//Malin
Gällande kurning hos Anna, så tycker jag absolut att du kan höra av dig. Vilken chans för er och vilken chans för kurarna att få tvilling erfarenheter så dom kan hjälpa andra tvillingföräldrar i framtiden!
Ja iom att du ammar så får det bli du som får utesluta ägg, ja flickorna också såklart om det skulle vara så att dom fick i sig ägg på något sätt.
Har du provat majs vällingen?
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
Metalmamman
- Kontakt:
Re: Desperat tvillingmamma
Jag vill absolut rekommendera Sempers Magdroppar! Toppenbra!twins skrev: Har börjat med semper magdroppar oxå, har det hjälpt för någon?
Vi började ge Alexander Sempers magdroppar när han var drygt 3 veckor gammal och bara på några dagar märkte vi skillnad. Hans magknip försvann och vår "kräkbebis" slutade kräkas. Sen tror jag inte att han kräktes igen förrän flaskan tog slut och vi inte kom oss för att köpa en ny på några dagar och den flaskan räcker lääänge!
Han har inte haft några problem alls med all den nya maten vi nu har gett honom, sålänge vi ger dropparna.
Hoppas det går bra för er och tjejerna!
Izabelle 040416 - kurad i oktober 04 och sover säkert sedan dess
Alexander 080228 - Minikurad juli-08
Alexander 080228 - Minikurad juli-08
Jag provar äggfritt, kanske hjälper. Majsvälling var det jag började med, men det är ju lite förstoppande så jag tänkte att havrevälling kanske är bättre?
Några frågor:
.
Ska fundera på Gastsjön, men sambon jobbar då och vet ej om han kan få ledigt mer. En biltur själv med tjejerna känns inte så lockande
. Och som sagt sover det ju lite bättre, vaknar åtminstonde inte varje timme, men vissa timmar flera gånger så det jämnar ut sig antar jag
. Sambon jublade över förslaget iaf, vill nog helst slippa kura själv.

Några frågor:
Om det är någon som har tid att skriva ner lite svar på mina funderingar så är jag tacksamDe första frågorna som har dykt upp inför kurning är om man ramsar samtidigt som man buffar första natten, eller ramsar man på vägen ut efter man buffat lugn?
Ska fundera på Gastsjön, men sambon jobbar då och vet ej om han kan få ledigt mer. En biltur själv med tjejerna känns inte så lockande
Hejsan!
Jag tycker absolut att ni skulle ta chansen i Gastsjön! Sambon kanske kan ta semester??
Man buffar lugn under tystnad och på vägen ut ramsar du.
Du kan ha samma ramsa både dag och natt, men många har olika just för att göra skillnad på dag och natt, men med rätt attityd kan du ramsa samma om du så önskar.
Nu måste jag säga att jag är lite osäker på hur tvilling kur funkar, om man tar varsitt barn och ansvarar för, om båda skulle behöva buffas samtidigt tänker jag :-k Men att byta person under natten går strålande om bara rätt attityd finns, i gastsjön var vi flera stycken som turades om under nätterna.
//Malin
Jag tycker absolut att ni skulle ta chansen i Gastsjön! Sambon kanske kan ta semester??
Svar på dina frågor:De första frågorna som har dykt upp inför kurning är om man ramsar samtidigt som man buffar första natten, eller ramsar man på vägen ut efter man buffat lugn?
Man buffar lugn under tystnad och på vägen ut ramsar du.
Du kan ha samma ramsa både dag och natt, men många har olika just för att göra skillnad på dag och natt, men med rätt attityd kan du ramsa samma om du så önskar.
Nu måste jag säga att jag är lite osäker på hur tvilling kur funkar, om man tar varsitt barn och ansvarar för, om båda skulle behöva buffas samtidigt tänker jag :-k Men att byta person under natten går strålande om bara rätt attityd finns, i gastsjön var vi flera stycken som turades om under nätterna.
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Hej!
Vad gäller att kura tvillingar just (vilket jag inte har någon erfarenhet av) så tänker jag mest i praktiska termer. Självklart GÅR det att kura själv. Men det innebär kanske att man inte alltid kommer kunna svara på första pip. Man får i så fall bedöma läget. Är man upptagen med ena barnet kanske man får låta andra barnet vänta en smula, tills första är lugnt. Och därefter gå in till det andra. Eller så bedömer man att barnet man är inne hos är så pass lugnt och har fått sitt besked att det är bättre att gå in till andra barnet när det vaknar.
Så GÅR, går förstås. Men just första 2 nätterna, när det handlar om buffning i större utsträckning än nätterna därefter, så tror jag det är bra att vara 2 som hjälps åt. Och att därefter ta varsin natt, alternativt dela upp natten. Från natt 3 ska ju ramsan ha tagit över och då uppstår ju sällan bekymret med att man rent fysiskt behövs hos båda barnen samtidigt. Och då har man också möjlighet att låta den som tagit natten vila ordentligt på dagen.
Skulle nu ni händelsevis inte anmäla er till Gastsjön, så tror jag absolut att ni klarar av detta själva. När ni läst på och är väl förberedda.
Kram och lycka till
Precis som duggan skriver var vi ju ett gäng människor som turades om i Gastsjön, utan några som helst problem.duggan skrev:Nu måste jag säga att jag är lite osäker på hur tvilling kur funkar, om man tar varsitt barn och ansvarar för, om båda skulle behöva buffas samtidigt tänker jag :-k Men att byta person under natten går strålande om bara rätt attityd finns, i gastsjön var vi flera stycken som turades om under nätterna.![]()
Vad gäller att kura tvillingar just (vilket jag inte har någon erfarenhet av) så tänker jag mest i praktiska termer. Självklart GÅR det att kura själv. Men det innebär kanske att man inte alltid kommer kunna svara på första pip. Man får i så fall bedöma läget. Är man upptagen med ena barnet kanske man får låta andra barnet vänta en smula, tills första är lugnt. Och därefter gå in till det andra. Eller så bedömer man att barnet man är inne hos är så pass lugnt och har fått sitt besked att det är bättre att gå in till andra barnet när det vaknar.
Så GÅR, går förstås. Men just första 2 nätterna, när det handlar om buffning i större utsträckning än nätterna därefter, så tror jag det är bra att vara 2 som hjälps åt. Och att därefter ta varsin natt, alternativt dela upp natten. Från natt 3 ska ju ramsan ha tagit över och då uppstår ju sällan bekymret med att man rent fysiskt behövs hos båda barnen samtidigt. Och då har man också möjlighet att låta den som tagit natten vila ordentligt på dagen.
Skulle nu ni händelsevis inte anmäla er till Gastsjön, så tror jag absolut att ni klarar av detta själva. När ni läst på och är väl förberedda.
Kram och lycka till
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Desperat tvillingmamma
Hej o tack för råden. Har inte börjat kuren ännu, jobbar fortfarande med attityden, lite svårt att få till den
. Den finns många om, men och hur i mina tankar fortfarande.
Men har börjat förbereda tjejerna. Nu sover de i sina egna sängar, vi la ner dem VAKNA och UTAN NAPP. Fick sjunga liten vaggvisa och buffa lite och de somnade
. Nu får vi se hur länge de sover.... Kan inte somna om själv när de vaknar än och vill fortfarande amma på natten. Men kan de somna så här borde det gå vägen med kuren oxå. Kan jag börja säga ramsan nu isf vaggvisa så det är det sista som de hör innan de somnar, kanske går lättare att kura sen då om de redan är lite van... Eller är det dumt
.
En fråga: Ska man ha mörkläggning dagtid oxå? De brukar sova en lur i vagnen under promenad, har ingen möjlighet att ställa ut den någonstans, hur gör jag då under kurningen, för vill gärna ha kvar promenaden sen. Ska jag ha alla lurar i sängen och sedan när det fungerar börja ta promenader igen, eller blir det fel då de vaggas till sömns om de vaknar till? Kan ju inte stanna mitt på stan och ställa mig och ramsa, eller
.

Men har börjat förbereda tjejerna. Nu sover de i sina egna sängar, vi la ner dem VAKNA och UTAN NAPP. Fick sjunga liten vaggvisa och buffa lite och de somnade
En fråga: Ska man ha mörkläggning dagtid oxå? De brukar sova en lur i vagnen under promenad, har ingen möjlighet att ställa ut den någonstans, hur gör jag då under kurningen, för vill gärna ha kvar promenaden sen. Ska jag ha alla lurar i sängen och sedan när det fungerar börja ta promenader igen, eller blir det fel då de vaggas till sömns om de vaknar till? Kan ju inte stanna mitt på stan och ställa mig och ramsa, eller
-
ilindstrom
Vad du är klok som väntar med kuren tills du känner dig säker till 100%. För om du inte gör det kommer flickorna känna det och då funkar det inte.Har inte börjat kuren ännu, jobbar fortfarande med attityden, lite svårt att få till den . Den finns många om, men och hur i mina tankar fortfarande.
Jag skulle inte införa några verktyg ännu. Vänta tills du börjar kura, annars kanske de introduceras på fel sätt.Kan jag börja säga ramsan nu isf vaggvisa så det är det sista som de hör innan de somnar, kanske går lättare att kura sen då om de redan är lite van... Eller är det dumt .
Det behöver du inte göra, men många barn sover bättre om det är mörkt. Angående vagnsprommenad så skulle jag inte göra det under kuren, men sedan kan du göra det igen. Häng gärna ett tygstycke för så att de inte kan se ut.Ska man ha mörkläggning dagtid oxå?
hälsningar
Ida
Desperat tvillingmamma
Nu är det färdigvelat, här ska sovas!! Vi börjar kuren imorgon kväll. Det schema som vi tänkt köra är:
7.00 Godmorgon
7.15 Frukost ammning
9.15-10.45 Sova
11.00 lunch puré+ammning
13.15-14.45 Sova
15 Mellis ammning
17-1745 Sova
18.00 middag välling
19.30 nattslurk ammning
20.00 nattinatt
Känns detta ok? Är det dumt att ha 2 sovpass á 1,5 h efter varandra? Blir detta förmycket? Tjejerna är ganska inkörda på detta schema redan nu.
Vi har fortfarande inte kommit på någon bra ramsa, allt blir för komplicerat att säga, någon som vill dela med sig av sin som tips?
Jag vill vara en av de som säger -varför kurade vi inte tidigare?
Det här ska gå vägen
7.00 Godmorgon
7.15 Frukost ammning
9.15-10.45 Sova
11.00 lunch puré+ammning
13.15-14.45 Sova
15 Mellis ammning
17-1745 Sova
18.00 middag välling
19.30 nattslurk ammning
20.00 nattinatt
Känns detta ok? Är det dumt att ha 2 sovpass á 1,5 h efter varandra? Blir detta förmycket? Tjejerna är ganska inkörda på detta schema redan nu.
Vi har fortfarande inte kommit på någon bra ramsa, allt blir för komplicerat att säga, någon som vill dela med sig av sin som tips?
Jag vill vara en av de som säger -varför kurade vi inte tidigare?
Det här ska gå vägen
-
TorpSara
Bravo! Bra belut!
Det brukar inte vara något större problem att ha så, vi hade lika. Vid sju månader gick jag över på två lurar och då blev det lite kruxigt, men det funkade, schemabytet blir stödde dock. Behåller man tre lurar ett tag till så funkar det bättre. Då kan man förlänga natten med 30 minuter och kapa morgonluren till 45 minuter.
Mattiderna är kanon, de kan tjejerna behålla ända upp i skolåldern! Vi finns här för frågor!
Det brukar inte vara något större problem att ha så, vi hade lika. Vid sju månader gick jag över på två lurar och då blev det lite kruxigt, men det funkade, schemabytet blir stödde dock. Behåller man tre lurar ett tag till så funkar det bättre. Då kan man förlänga natten med 30 minuter och kapa morgonluren till 45 minuter.
Mattiderna är kanon, de kan tjejerna behålla ända upp i skolåldern! Vi finns här för frågor!
Tja, jag ser ingen anledning att vara originell, så jag har köpt Annas rakt avtwins skrev: Vi har fortfarande inte kommit på någon bra ramsa, allt blir för komplicerat att säga, någon som vill dela med sig av sin som tips?
Natt: "Gonatti med sig, sov så gott"
Dag: "Sov så gott nu en stund"
Härlig attityd! Det här fixar ni galant
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Desperat tvillingmamma
Undrar om vi kan låta någon komma och ta tjejerna på promenad under en av sovstunderna under kuren, eller blir det fel om de vaggas till sömns då? Vi kan ju inte turas om dag och natt eftersom de är två och lite behöver vi nog sova. Eller ska vi hellre lösa det på annat sätt.

-
TorpSara