mamma som behöver tips o råd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Nina!

Hur vill ni ha det? Nu verkar ju juvelen vara en morgontröttis och då kan du ju ha 1,5 tim på fm om du vill. Jag skulle föreslå natt 20-08 eller 19-07 med ett nattmål vid 04.30/04. Vad tror du? För att "sätta" ett schema får man ställa in sig på 3 dagar där det krävs lite extra arbete ex hjälp i skarvar osv. Och sedan 1 vecka för att det ska stabiliseras, där man ex kanske behöver hjälpa till vid ngt pass. Under tiden när man sätter ett schema är det viktigt att hålla det lugnt runtomkring och anpassa ex BVC besök etc till vakentiden. Vad tycker du om detta? VILL du spika ett schema? Attityden är ju som sagt var A och O :wink:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
nina86

vill ha schema :-)

Inlägg av nina86 »

ja jag vill ABSOLUT spika schema..hade ett för henne nu när hon blev 2 månader och det var underbart!! men nu ska det juändras lite när hon blir 3 månader =) och villockså gärna att natten ska vara 20-08 istället för 21-08... men hon vill alltid äta 2 ggr på natten/tidigt på morgonen... först tänkte jag att hon bara vill ligga o "snutta" lite men hon äter verkligen... och det är inte det att jag ger henne förlitemat på dagen utan hon är alltidmätt o glad efter ett mål.. ammar enligt bb... förragången kopieade jag ett schema rakt av men förskjöt det med en timme... har sett ett annat bra schemaför 3 månaders men som sagt lillan här är morgontrött verkar det som!! men ska få det att funka :-) jag låter säkert skitjobbig men jag ärså trött nu för tiden och fårlätt panik om det inte funkar.. tex idag skulle lillan somna vid 13 och detbrukar hon men hon sitter här brevidmig ochär sååå pigg och kl är snart 15.. men ska nog få det att funka :)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Nina!

Jag bollar gärna schematankar med dig om du vill, tjoa isåfall. Det viktigaste är att schemat täcker dotterns behov men också att det passar familjen. Så tänk efter hur ni vill ha det och inför :D

nina86

Inlägg av nina86 »

då tjoar jag nu behöver bollalite... idag somnade dottern faktiskt 20.00 hon har sovit mycket mindre idag än vanligt fast det var inte planerat så.. här är ett schema jag hittat

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!

jag tänkte skjuta fram allt en timme så natten blir 20-8 istället... jag funderar mest på om jag ska förlänga morgonens sovpass... men samtidigt är det ju bra att ha en lång middagslur som en vana.. vad tror du? men samtidigt kanske hon ärpiggare på morgonen om natten varit 12 timmar istället.... schemat hon hade när hon var 2 månader gav ju 1,5 timmars mer sömn på dagen undrar om hon klarar av att vara vaken såmycket mer.. eller vet att hon gör det men kan vara svårt ibland att hålla henne vaken

sen är det d här på natten att hon äter 2 ggr... och hon verkar sååå hungrig dessutom...
Elle

Inlägg av Elle »

nina86 skrev: jag tänkte skjuta fram allt en timme så natten blir 20-8 istället... jag funderar mest på om jag ska förlänga morgonens sovpass... men samtidigt är det ju bra att ha en lång middagslur som en vana.. vad tror du? men samtidigt kanske hon ärpiggare på morgonen om natten varit 12 timmar istället....
Jag är en STOR förespråkare av en lååångt sovpass efter lunch. Det är ju den luren som finns kvar ända till dottern slutar att sova middag. Så jag föreslår 45 min-2 tim-45 min. Du får räkna med att det tar ca 3 dagar att vända skutan och vänja dottern vid de nya tiderna och sedan en vecka ung innan tiderna sitter ordentligt. Under den här tiden gäller det att du håller tiderna exakt för det handlar om att lära dottern när hon ska göra olika saker. Om du inte håller tiderna så är det som att vrida visarna fram och tillbaka för en som håller på att lära sig klockan. Är du med?
nina86 skrev: sen är det d här på natten att hon äter 2 ggr... och hon verkar sååå hungrig dessutom...
Här handlar det om att skjuta några matvargar :evil: Om dottern får MAT, MAT och MERA MAT under dagens 4 stora mål och en nattslurk strax innan natt så klarar hon galant att sova fram till 04. Men var beredd på frågor de första nätterna och då gäller det att DU är övertygad om att hon klarar sig, annars kan inte du ge henne tillfredsställande svar.

Var sover hon sina lurar? Natten? Här nedan kommer ett citat om hur ni nu kan börja smyga in ramsan bakvägen :wink:
Elle skrev:Så här har vi gjort: mellan 3-4 månader har vi sagt ramsan i samband med läggningen och vagnat när hon behövt hjälp fram till nattmålet. Hon sover nu i vagnen i vårt rum men det är BECKMÖRKT och SVALT där inne. Nu vid 4 månader så får hon flytta in i eget rum, men fortfarande sovandes i vagn, vi vagnar bort nattmålet och inför ramsan som regelrätt verktyg. Vi har tänkt behålla vagnen till den hela natten sitter utan uppvak. Jag tycker att det är mycket lättare att vagna så här små juveler. När nätterna sedan sitter så flyttar vi över till spjälsäng och besvarar alla ev frågor med ramsan.
nina86

vår dag

Inlägg av nina86 »

hon sover i sin spjälsäng både natt o dag... ibland om vi är ute när hon ska sova blir det i vagnen såklart.. bor i lgh och vagnen blir ofta smutsig när vi är ute så ställer gärna inte in den i sovrummet

idag så vaknade hon ca 08 (hon hade säkert varit vaken en liten stund innanmen jag själv vaknade 08) och fick ta till alla knep för att hålla henne vaken till 9.45.. när klockan blev 10.30 tänkte jag väcka henne men precis då vaknade hon av sig själv.. sen fick hon mat o så skulle jag på ett möte kl 11. hon blev gnällig som tusan där så jag gav henne mer mat (vi hade fått skynda oss hemifrån så det blev en snabbmatning) sen verkade hon piggare... men nej halv 12 somnade hon gick icke att hålla henne vaken.. sen sov hon ändå till 12.45 ungefär.... sen var hon vaken till 15-15-15ungefär och nu är kl snart 17 och det verkar som att hon börjar vakna.. så jag kan nog iaf hålla henne uppe till 20.00..... jag vet inte om 45 min är för lite för henne hon har alltid varit morgontrött... och hon kanske vaknar lånt innan 8 på morgonen, jag vet ju inte för jag sover.. iblandnär jagvaknar ser jag att hon är vaken men att hon bara ligger o tittar
Elle

Inlägg av Elle »

Nina, för att ni ska få ett schema att fungera så måste DU ta LEDNINGEN! Du vet vad dottern behöver och bestämmer när det ska ätas och sovas etc. Lämna inte det ansvaret på dottern. Så om du vill införa ett schema så måste du hålla tiderna! Verkar hon trött mellan lurarna så får du ta till lite trix för att hålla vaken. Lite extra social delaktighet eller utevistelse brukar vara populärt.

Hur är det med mörkläggningen under natten?

nina86

sömnen

Inlägg av nina86 »

hej... tillbaka här igen.min helt underbart men min lilla flicka började precis efter mitt senaste inlägg att bara äta 1 gång på natten istället... utan nån som helst hjälp. så nätterna blev ofta ca 20-05 (en gång ändå till 06) o sen somnar hon om till ca 7.30.. kan variera lite

nu har det dock börjat krångla igen, hon vaknar på nätterna ibland men då kan hon iaf somna om utan mat (om det är tidigare än 04 asså) men det största problemet är att nu har hon börjat krångla med sovandet på dagen! hon sover alldeles för lite ibland. vagnar ibland och det funkar skitbra oftast.. men nu verkar det som att hon ibland inte kan somna utan att jag vagnar.. lite jobbigt. och hon vaknar ofta av att hon tappat nappen men hon verkar inte heller kunna somna utan den... allt detta gör att natten nu ofta börjar 21 istället...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, till 4 mån har sugbehovet avtagit så pass mycket att AW i BB rekommenderar att man tar bort nappen.

För övrigt håller jag med Elle i hennes svar till dig ovan. Du måste ta ledningen, det är du som bestämmer. Försök ha detta i åtanken. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
nina86

jobbigt

Inlägg av nina86 »

jag gör verkligen mitt bästa och allt funkar super för det mesta! men dottern vaknar ibland alldeles för tidigt när hon sover på dagarna.. blir galen på detta!!!! hur ska jag få henne att somna om igen? nu hör jag hur hon ligger o snackar... ´*suck*

vad gör man? jag har inte alltid med vagnen när vi ska iväg o vill inte heller vänja henne vid att hon ska sova där... jag har provat allt möjligt men har hon vaknat så har hon (när hon sover på dagarna alltså)
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: jobbigt

Inlägg av TorsMamma »

nina86 skrev:jag gör verkligen mitt bästa och allt funkar super för det mesta! men dottern vaknar ibland alldeles för tidigt när hon sover på dagarna.. blir galen på detta!!!! hur ska jag få henne att somna om igen? nu hör jag hur hon ligger o snackar... ´*suck*

Att hon ligger och snackar tar vi inget extra för, du kan inte sova ÅT henne, bara ge förutsättningarna. :wink:

vad gör man? jag har inte alltid med vagnen när vi ska iväg o vill inte heller vänja henne vid att hon ska sova där...
Vart är det då meningen att hon skall sova när ni inte är hemma om inte i vagnen? :?

jag har provat allt möjligt men har hon vaknat så har hon (när hon sover på dagarna alltså)

Att "prova allt möjligt" är inte särskilt snällt mot det lilla barnet tycker jag. Om du läser i BB så kan man där läsa att en 4 mån är ett riktigt "vanedjur". Dvs. de behöver sina rutiner, tider och mat och sovklocka, och då är ju faktiskt vagnen den bästa platsen att sova på tycker jag. På mage, MED LARM och sen hänger man över samma skynke/filt för att stänga ute alla synintryck. Jag hade ALLTID Tor sovandes i säng så när vi kom bort så lade jag honom i spjälsängen till den vi kom till och hängde över samma gammla filt. För honom vart detta som hemma. Så inte prova en massa olika utan skapa rutiner och förutsägbarhet. Det kommer gynna er alla. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo, en sak till. Nu fyller hon ju snart 4 mån och då kan det också vara så att lite mer riktig mat skall till för att hon skall sova gott den långa luren. Så introducera gärna 4 mån gröt eller/och smakisar så kommer nog både nätter och lurar funka lite bättre skall du se. :wink:
Tor 2006

nina86

Inlägg av nina86 »

när vi inte är hemma brukar hon sova i sin mjuklift.. vi kan inte alltid ta md hela vagnen när vi åker bil (den får inte plats) men oftast när vi är borta så sover hon jättebra

okej men då är jag en dålig mamma eller? för att jag har provat olika saker? det är så det känns iaf eftersom du skrev att det inte var snällt mot barnet.. men men jag vet att jag är en bra mamma. allting låter så lätt här men det är det inte alltid. jag HAR rutiner för min dotter och jag brukar inte ändra dem heller. men när en sak inte fungerar provar man ju annat annars så får man ju ha det som man har det.. och om man nu inte vill det vad ska man göra? och de jag brukar vara hemma hos har ju ingen spjälsäng.. dock brukar dottern för det emsta sova här hemma..

ska helamma i 6mån inga samkisar eller nått, sömne funkar som sagt jättebra nästan alltid. hon sover nu 20-06 sen somnar hon om igen :)

och på dagarna funkar det för det mesta, det jag ville ha tips om var hur man skulle göra om bebisen vaknar för tidigt vid en av dagslurarna.. det är absolut inget som händer varje dag
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,
okej men då är jag en dålig mamma eller? för att jag har provat olika saker? det är så det känns iaf eftersom du skrev att det inte var snällt mot barnet.. men men jag vet att jag är en bra mamma.
Det är klart du inte är en DÅLIG mamma. När man lär sig och vet bättre gör man bättre. Och du är den bästa mamman för just ditt barn. Men jag tror att du skulle tjäna på att läsa lite extra i BB. :wink:

Om du nu kör med "mjuklift" utan vagn (på rygg gissar jag) så är jag ledsen, men det verktyget som just vagning innebär blir ju väldigt svårt. Då får du helt enkelt gå över till buffa, tillrätta läggning och solfjäder. :wink:

Här kommer nya verktygslådan
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet
ska helamma i 6mån inga samkisar eller nått, sömne funkar som sagt jättebra nästan alltid. hon sover nu 20-06 sen somnar hon om igen
Du får gärna köra på detta, men om du då får rådet om mera mat och du undrar varför barnet inte sover på långa luren eller börjar äta mer på nätterna, så vet du varför. Ok? :D
Tor 2006

nina86

hjälp

Inlägg av nina86 »

jag får se när jag börjar med smakisar blir om ett litet tag tror jag.. min dotter ändrar sömne mycket nu 2 dagar i rad har hon vaknat vid 6.30 o somnar inte om förrän om lång tid o jag brukar väcka henne 7.45... hur ska jag göra när hon vaknar? ska jag bara låta henne ligga kvar? för oftast så "pratar" hon baras, skriker inte.. får hoppas att det bara är nån tillfällig grej...

misstänker också att hon vaknat oftare pga värmen!! en annan sak är att nu när dottern har blivit så bra på att greppa då tar hon nappen o håller i den samtidigt som hon skriker efter den...

sen hade jag behövt ha lite råd om mitt schema såhär ser det ut nu

vakna 7.45
sova 09.30 (1,5 timmar sömn)
vakna 11.00
sova 13.00 (1,5 timmar sömn)
vakna 14.30
sova 16.30 (sova 45 min)
vakna 17.15
20.00 godnatt!

det största problemet i schemat är luren vid 16.20 innan somnade hon bra där men nu kan ta det till 17.00-17.30 att få henne o somna.. mitt val är antingen att låta henne sova 45 min o senarelägga kvällen eller att väcka henne efter 20 min eller nått... hopplöst. tror jag måste ändra schemat!! men frågan är då hur.. behöver hjälp med det! nån med bra tips o råd? kan lätt säga att hon fortfarande är morgontrött o kvllspigg<!

behöver all hjälp jag kan få..
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"