Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Mejarapport får vänta - tiden och orden går åt till storbarnas tankar, känslor, ilska och sorg över det som skett lilla Engla...

:heart:

/Fjällmor
Boris

Inlägg av Boris »

Förståligt. Inte vad som hände men att det behövs energi att hantera.

Men jag kacklar nog på lite om vår Olivia nu eftersom som ni vet är ju världen fylld av kärlek med även om det finns idioter :twisted: i den som inte förtjänar den.

Jo, tror vi kan vara på rätt väg med hur hon rapas vilket vi gärna vill tro är ett av skälen till alla de övningsleenden hon ger oss titt som tätt. Har inte lyckats fånga något med kameran ännu men snart... Det andra är väl att hon redan nu bearbetar oss för att få den fräckaste 8) bilen när hon blir 18år...just kidding... :D
Några mer rapporter om era smås första ljud/ord/stavelse kanske?

Ska mysa lite nu, fattar fortfarande inte att nyfödda verkligen kan vara så härsöta o charmerande fast de mest äter,sover, bajsar och tittar sig omkring.
Prinsessa född 06/04/2008
kattklo

Inlägg av kattklo »

Allan sov 21-04 i natt. :-({|= [-o< :-({|=
Inte ett knyst, inte ett vagntag.
/ Stolta hönan kattklo
kvacke

Inlägg av kvacke »

Men va härligt det låter Kattklo!! :D

Här är det fortfarande nattmål 1 och 4 som gäller. Nån gång har han sovit över första målet några timmar. Jag tror att jag ska vagna över 1 målet i helgen. Han äter nästan ingenting när han vaknar så han är knappast superhungrig. Han är lite knorrig från 5 tiden och framåt men det brukar lugna sig med några skak i handtaget. Han är fortfarande förkyld och lite hostig och det verkar störa honom framåt morgonen.

Jag tycker att jag har svårt att få i honom så mycket mat som jag hade önskat. Jag trugar och trugar men det är nej tack. Antar att han får tillräckligt ändå även om det inte blir 4 rätters varje mål. :D

Min kille är verkligen underbar och en riktig liten charmör. Han ler stort med hela ansiktet och är så nöjd och glad. Det är bara en stund på kvällen som han är lite missnöjd och jag tror att han blir övertrött. Han har svårt att komma till ro och svårt att äta.

Jättekul att läsa om alla älsklingar! :D
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
kattklo

Inlägg av kattklo »

kvacke: nej jag får i princip aldrig i Allan ur båda brösten under en vakenperiod. Har hänt typ en gång. I morse. :D
Men då har ju iof inte våra dagar varit normala, sjukdomar, många tårar och mycket trötthet.
Fast han sover ju så gott på nätterna och rusar upp på viktkurvan så jag känner mig ändå ganska lugn med mängden mat.

I kväll ska jag till mitt gamla jobb, det är premiär på ett program som jag varit med och gjort!
Anaconda klockan 2130 i kväll på SVT.
Så det blir premiärchips och kanske lite vin. Räknar kallt med godnatt 21 för Allan i kväll också alltså... :lol:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Allan sov 21-04 i natt.
Osportsligt. Tycker jag.
Här händer inte mycket. Sova, äta, parken, sova, äta, vagna en smula, sova äta, kvällsbad...

Jag har gjort en ny ansats att på allvar övertyga honom om att man sover bäst på mage. Men han avskyr det. Han somnar på sidan, jag vänder över när han sover tungt. 10 minuter senare vaknar han och skäller ut mig. Jag lägger honom på sida och han somnar om bums. Jag citerar dig, kattklo: Jag är fan ett frågetecken.

Kram!
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Men alltså va sur jag blir :twisted:
Hade skrivit ett jätteinlägg med massa citat tidigare idag och nu när jag skulle kolla så var det ju inte med. VART F*n tog det vägen då :lol:

Nancy flaskexpert:
Kanske inte spelar någon roll men jag frågar i alla fall.. Jag låter vattnet bli kallt innan jag blandar. Det står liksom olika på semper och nan, tror du att det gör något? Kan mängden bli fel?
Nancy skrev: Smiter in i er tråd och skickar en hälsning från Lucine till alla mammor och deras små bebisar Vad roligt kvacke att du fått hjälp av tråden

Håller med i det Tessan skrev att Lussis tråd är bra Där finns väldigt många av de funderingar man kan tänkas ha om SM och så många kloka och fina svar från forummmedlemmar

Sen hade jag fräckheten att summera vad vi lärt oss och klistra in i SM-kompendiet men jag tror att jag hade anständighet nog att nämna att vi fick viss vägledning
Jag läser fortfarande tråden VARJE dag, flera gånger när jag undrar vad jag håller på med 8)
Jag tror att jag skulle behöva låna ett gäng kossor av någon bonde här på landet ett par dagar så jag kan coola ner ordentligt. Var ju som sagt coolers i måndags när vi träffades alla mammor men skulle behöva ha mer av den varan.

Idag kör vi en konstig dag har Rasmus bestämt. Varken hungrig eller direkt trött och jag vet inte riktigt hur jag hamnade i det här träsket idag. :? :P
Eller jo.. Han vaknade med väldigt tidig morgon och lite för lite hungrig så idag kör vi en variant av snutteri pga kräkningar och sm-försök.
kattklo skrev:Allan sov 21-04 i natt.
/ Stolta hönan kattklo
Men va roligt för dig då :lol:
Inge avis alls. Själv har jag tre stadiga nattmål varav det i vargtimmen ofta är till salu väldigt billigt. Ofta uppvak runt halv sex som han tycker är morgon, inte jag. Mer mat åt bebis nattetid under målen säger jag!

Hej så länge
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

Det är skööönt med fina nätter!! SM-pojken Max (vi kallar honom SM-gutten ...) sover fran 9 till mellan 4 och 6. Jalalaa som storasyster säger! Han är riktig nöjd med livet och har kommit över kvällstrasslet, skönt att äta middag allihop tillsammans utan en babys över knäna eller pa bröstet.

Här om kvällen badade vi Max tilsammans med systrarna och de var sa nöjda, det var riktigt fint, fick hämta fram kameran, sa fint var det. Tack för tipset! Var det nya mamman, jag minns inte, men tack.

Kattklo- hoppas du far en trevlig stund med lö vään och premiärkvällen.

Ha det sa mysigt med era sma, tiden gar sa fort...

Kram Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
miniz

Inlägg av miniz »

Man törs nästan inte säga att babyn redan sover sa länge, men här törs man ju det :lol:

Tessan, Vi hade samma problem för et tag sen. Det gick över plötsligt en natt, när han orkade vara vaken för att äta av bada brösten. Man maste bara försöka truga och nypa lite vänligt och försiktigt i lilla kinden.

Kram
m.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
kattklo

Inlägg av kattklo »

miniz: vad tidigt att bada ihop! jag har inte ens tänkt tanken... :oops:
hur gjorde ni? var en stor med och badade? låter hursom helmysigt.

tessan: jag törs ju skryta lite inför er som mötte en ledsen Allan och en svettig mamma i måndags, ni kanske anar hur mina dagar ser ut och lite unnar mig sköna nätter. 8)

Jag kommer få det lagom stressigt här snart :lol: göra mig i ordning samtidigt som Allan ska tuttas i bräddfull, vilket kräver sin kvinna av vagning och smålurar, klockan 21 hoppas vi han sover natt och jag måste ta en taxi strax före för att ha en julle att hinna in till stan före premiären.
Djupt andetag. :D
Det blir klurigt att ställa om från sov-mode där runt nio till något som liknar ett socialt jag. Får se hur/om det går.
Har iaf köpt en skjortklänning på HM som döljer valkarna.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Å vi har kvällstrassel här idag :shock: :shock: :shock:
Det var länge sedan, men daglurarna har strulat idag och det märks nu....

Kattklo: HA SÅ HÄRLIGT!!!! Ska sitta klistrad framför rutan!

Miniz: ja, gemensamt bad är härligt! Vi har det inte varje kväll, badet/duschen är liksom min och Hugos grej, en stund vi har för oss själva på kvällen, så fixar papsen med Herman senare. Men ibland kommer de och gör oss sällskap. Trevligt.

Tessan: Andas, djupt ner i magen!
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Kattklo:
Hejar på dig ikväll och klart som korvspad att du ska skryta här :lol:
Hoppas du kände dig lika fin som du förtjänar ikväll nu :heart:

Lilleman sover och jag ska peta mig i naveln i soffan till min bok om han svensken i Bolivianskt fängelse, kommer inte ihåg vad den heter.

Tjo på er så länge.

/T
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Hallå där! Den här tråden har jag missat fullständigt då vi varit utan dator ett tag i väntan på att få igång den nya, men jag hakar gärna på om jag får!

Här får man nog säga att vi har smekmånad fortfarande. Jag har lite smått börjat försöka få till 2/2 men Jimmy tycker inte alls att det är kul att vara vaken så länge, och det är inte roligt att sova så kort heller. Han sover mest hela tiden faktiskt! Ikväll har vi haft det lite trassligt, nu umgås han med pappa men jag hör att han knorrar lite. Nätterna har varit ganska jobbiga pga att han är så fruktansvärt snorig och täppt. Suger ur mängder flera gånger per dag/natt men det fylls snabbt på igen :-( Men de två sista nätterna har varit riktigt bra med två nattmål (en natt 1 och 4, och den andra 3 och 5.30) så jag hoppas vi är på g åt rätt håll!

Ska försöka börja klura mer på schema nästa vecka då vi blir själva efter att ha haft farmor på besök och nu har mormor och morfar kommit. Så när vi blir själva igen ska vi försöka få ordning på saker och ting!
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej!

Åh vad roligt och intressant ni skriver! :D Jag vill också kackla bebis och syskonrelation och allt men får lite prestationsångest nästan och vill kommentera och skriva så mycket och så blir det ingenting istället. När jag läst allt intressant här på forumet brukar det inte finnas någon tid kvar till att skriva så därför blir jag mest doldis. Läsa kan man ju göra med bebis i famnen men skriva är svårare. Kanske kan komma igång nu om jag får iväg det här medan maken C matar bebis G i soffan och skrattar åt hans söta miner och leenden!

Gustaf är drygt nio veckor och en riktig goding (tycker jag såklart 8) ). Har ju haft förmånen att träffa flera av era godingar också, jättekul!

Kattklo - Ha så kul på jobbet! Får skynda skriva så jag kan kolla in programmet! Ni har ju helt klart inte haft någon lätt start och jag unnar dig verkligen de sköna nätterna men är nog allt lite avis också.

Här har vi nattmål alldeles för ofta tycker jag. I bästa fall somnar G 21 för att äta igen vid 1, 4 och sen morgon vid 7-8 men ofta klämmer han in ett mål till och somnar inte förrän framåt 22. Vi har inte försökt vagna över heller för han är ändå söt och äter snabbt, 10 min från en sida och somnar sen om igen. Första månaden var det dock mer som Tessan skriver med Rasmus, rätt billig i vargtimmen, men det har gett sig nu. Liksom grymtandena och stönanandena som gick igenom mina hårt istoppade öronproppar tom. Omöjligt för mig att sova framåt morgonen. Att stackars G var mer eller mindre snuvig första delen av sitt korta liv gjorde väl inte saken bättre heller. Bättre nu.

Idag har han haft en riktigt trött dag och jag kör inte så hårt med att försöka hålla målen långa utan har väl fortfarande någon slags smekmånad kan man säga. För det passar mig och C och G också verkar det som. Drygt en timme har han orkat med idag innan kvällen. I vanliga fall är det en dryg timme på morgonen och sen längre och längre vakenpass med en lång vakenperiod på kvällen då han får ersättning. Började med det tidigt och det är så skönt! Ibland smyger sig oron och det dåliga samvetet in och jag tänker att mjölken kanske kommer att sina osv. Egentligen tror jag ju inte det och hade han inte fått flaska skulle han definitivt inte vara så nöjd på kvällarna. Försöker jag amma skriker han - nej mamma jag vill ha MAT ju! Vad är det där för blask! :( :D Filippa tog aldrig flaska, drack max 20 ml och hade jättesvårt att komma till ro på kvällarna så vi är väldigt glada att G äter och somnar så bra. Vet inte om det är attityden och erfarenheten som gör att det känns så mycket lättare med G än med F. Min man tror det men jag är inte helt övertygad jag. Nog är de olika också! Och F hade verkligen starkt överlevnadsångest.

Nya mamman - Gud vad sött av Hugo i parken då! Du skriver så roligt och bra som jag redan sagt. Kanske förtjänar era härliga dagar en egen tråd, som Sigges? Tror många som inte hittar hit skulle tycka det var inspirerande! Så fint som du beskriver syskonrelationen och hur man kan få dagarna med två att funka!

Tessan - Kräkningar är ju lite jobbigt. F var också kräksig och ibland var det ju bara att börja om med matningen efter en kaskadvariant. Känner också igen den där stressen att hålla vaken på dagen. Med F var det likadant, halvdöd på dagarna. Vet att det inte är lätt att väcka ibland. Och samtidigt bolla med en liten söt trotstjej måste vara ännu svårare. 8) Men om han ändå har en tydlig natt kanske det inte är hela världen om inte SM funkar fullt ut riktigt än? Du är så cool så och snart ger det sig!

Tänker jag som slappat av rejält den här gången. Med F var jag mycket mer ambitiös men å andra sidan funkade det sämre också och då behöver man ju styra upp bättre. :? SM och schema är ju verkligen jättebra på alla sätt tycker jag men den här gången väntar jag nog till kanske 4 månader med schema. Blev lite stressad med F och jagade perfektion. Svårt att få det lagom med ambitionen för mig.

Jag är verkligen imponerad av er alla som är hemma med två. Vi fuskar ju då som det känns och har Filippa på dagis. Hon gillar det och jag är väl egoistisk och tycker det är rätt skönt att kunna mysa med G i lugn och ro och ha energi till em när vi brukar vara ute rätt mycket och sen hemma och jobbar lite.

Angående syskonrelationen måste jag bara instämma i hur härligt det är att se dem tillsammans. F vill också klappa och pussa på G hela tiden och gillar att ligga brevid honom och mysa. Han tittar på mig, han pratar med mig säger hon och klär honom i halsband och säger att hon "äskar honom" :heart: .

miniz - Härliga nätter, vilken SM-kille! Riktigt avis där också :wink: Bada tillsammans är ju jättemysigt, blev nog fina kort! Jag och G brukar bada tillsammans och ibland hoppar F i också. Tur att G inte har något emot lite plask i ansiktet. :wink: Han är en riktig badkille.

Kvacke - Våra tjejer är ju födda samma dag! Jobbigt med förkylning, hoppas det är bättre nu. Gustaf har som sagt också varit förkyld. Vi köpte faktiskt nässprej som var för lite äldre barn efter att en min systers kompis barnläkaren sa att det var helt ok. Och så använde vi näsfrida men det var lite svårt. Varma bad verkade vara skönt också.

Boris - Ja visst är de underbara de här små! Och det blir bara bättre och bättre ju! Så mycket kärlek som de ger mitt i allt elände.

Fjällmor - Tänker på dig och hoppas du snart mår bättre. Har ju läst om allt som hänt även om jag som sagt är sämt på att skriva och jag önskar verkligen dig och dina kära allt gott. Jag beundrar ditt engagemang och vet ju också hur varm och omtänksam du är sen Gastsjön :heart:

hjhelena - Vilka söta storebröder! Är också tvilling men fick inget mer syskon i flocken förrän efter 13 år tyvärr. Lite unga föräldrar som väntade tills de var 31 med nästa barn.

Ojoj vilken uppsats. Nu måste jag gå och sova! Sov gott alla.

Kram
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

F'lippas mamma skrev: Fjällmor - Tänker på dig och hoppas du snart mår bättre. Har ju läst om allt som hänt även om jag som sagt är sämt på att skriva och jag önskar verkligen dig och dina kära allt gott. Jag beundrar ditt engagemang och vet ju också hur varm och omtänksam du är sen Gastsjön :heart:
:oops: :heart: :cry: :heart:

nu grinar jag... :roll: TACK!

Stor varm kram, gullemor!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"