nybörjare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag tror att nylärandet av krypningen kan ha strulat till dagslurarna något, för det är ett såpass stort utvecklings språng. Det lägger sig nog snart! :lol:

Men en sak funderar jag på: schemat måste fixas, så rätt antal sömntimmar kommer med. Förslagsvis har du 60 min fmlur eller 2 h långlur. Sömn föder sömn du vet, så det kan absolut att en gynnsam utveckling på dagen. Jag skulle föreslå att mörklägga även på dagslurarna, då är det sällan lika roligt att ligga och tjattra.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag tror att nylärandet av krypningen kan ha strulat till dagslurarna något, för det är ett såpass stort utvecklings språng. Det lägger sig nog snart! :lol:

Men en sak funderar jag på: schemat måste fixas, så rätt antal sömntimmar kommer med. Förslagsvis har du 60 min fmlur eller 2 h långlur. Sömn föder sömn du vet, så det kan absolut att en gynnsam utveckling på dagen. Jag skulle föreslå att mörklägga även på dagslurarna, då är det sällan lika roligt att ligga och tjattra.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
maiyah

Inlägg av maiyah »

mm..förmiddagsluren försöker jag ha en timme..men han somnar aldrig förren efter 30 min så det blir bara 1/2 timme..ska testa att låta honom sova 2 timmar mitt på dan och se om det fungerar. En tand hade tittat upp idag också!! Så det händer onekligen väldigt mycket.

Tack för snabbt svar!

/Elin
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det låter som ett bra allternativ tycker jag :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
maiyah

fnurra på tråden

Inlägg av maiyah »

HEj,

Nu är det jag igen..Kaspian blir sju månader på tisdag (gud vad tiden går fort) och hans daglurar har börjat strula igen, dessutom har natten krångöat en aning vilket inte hänt sedan han minikurades...

Han kryper som en liten virtuos sedan ett par veckor tillbaka och har börjat resa sig mot allt, där kommer en del av problemet. Han ställer sig upp i sängen när han inte vill sova och sen verkar det som att han inte "kan" "vill" lägga sig igen utan bara blir argare och argare och tillslut bara vrålar han rakt ut! Den långa luren mitt på dan brukar alltid bli en massa uppvaknanden, den brukar han sova i vagnen. Och eftermiddagsluren blir oftast inte längre än fem minuter för han vägrar sova..på kvällarna har han förut alltid lagts sig och somnat på två röda men nu snackar han massa (inte arg här) innan han somnar och har också börjat vakna ett bra tag innan väckarklockan (inte arg här heller)

Såå vad göra? På morgnen när han väl somnar får jag alltid väcka honom, han vill alltså inte somna men vill gärna sova längre när han väl somnat. MItt på dan går det att få honom att somna om när han vaknar mitt i. Em luren är katastof..

Kan man ha bara två lurar och när ska man ha dem isf? eller ska jag bättre på min attityd mer?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Schema idag?
maiyah

Inlägg av maiyah »

sova 9-10 (somnar oftast vid halv tio)

äta lunch vid 11

sova 12.30-14 (vaknar oftast minst en gång)

äta 14.30

sova 16-16.30

äta 17

äta natt 19

sova 19.30 -7.30

har haft samma schema ända från början
maiyah

Inlägg av maiyah »

eller vi ändrade efter ett tag för han hade 30 och 60 minuters rytm upptäckte jag, vaknade alltid efter sådana tider och jag fick väcka honom om det skulle vara 45..
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, det är dags för lite förändringar.

Först ska ju 30 minuters sömn bort nu vid sju månader. Antingen gör du två dagslurar, förutsatt att du har en piggelin, eller så kapar ju tex 30 minuter på morgonluren. Jag tycker att du verkar ha en piggelin eftersom han ratar eftermiddagsluren på eget bevåg, med det känner du själv bäst. Vid två lurar skulle jag bara helt enkelt låta sena luren utgå. Blir han väldigt trött i en övergångsperiod så kan du bjuda på en fem-minuterslur.

Om att ställa sig upp, här gäller det att ha is i magen. Han ska be om hjälp för att komma ner. Är han arg över sin bristande teknik så hjälper det inte att ni lägger honom, då kommer han att ställa sig igen. När han blir ledsen och ber om hjälp så får han det av er. Visa då med händerna hur man klättrar ner själv längs spjälorna. Hjälper man för tidigt riskerar man att få springa ut och in i mååånga dagar och underhålla... :roll:
maiyah

Inlägg av maiyah »

aha, oki så ilska låter jag bara vara? Är så himla ovan vid att han skriker, brukar alltid bara vara glad eller lite arg men aldirg vrålskrika som nu. Ja han är nog piggelin tror jag..verkar så iaf. tröttis på morgonen så jag tror inte det räcker med 30 min då.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej maiyah!

Jag skulle inte redan nu gå över till två lurar utan förts ta bort 30 minuter på förmiddagsluren. Det kan räcka för att de andra lurarna ska falla på plats. Jag rekommenderar att ha tre lurar över åttamånadersångesten. Kan verkligen behövas då, när den lilles mark gungar ordentligt.

Erbjud tre lurar och den sista kan med fördel tas i vagn på prommenad. Sömn föder sömn var det visst en klok kvinna som sa. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
maiyah

kaos

Inlägg av maiyah »

NU har det strulat till sig med sömnen ordentligt..

TOg till mig rådet att inte ta bort em luren utan försöka ta den i vagn men det fungerar inte någe vidare. Han somnar till mellan 5-20 min (oftast 5) och vill inte somna om utan är pigg och glad eller sur och grinig genom resten av prommenaden. Använder mörkläggning i vagnen.

Mitt på dagenluren går odtast bra (inne i sängen eller i vagnen) men morgonen är rena katastrofen med massor med skrik innan han somnar.

På kvällen, som han alltid älskat är han superglad när vi lägger honom och går ut men efter fem minuters tystnad i hans rum börjar han gnälla och klaga. Igår höll han på ca 30 min innan han somnade.

De senaste dagarna (ca en veckas tid) har han också börjat vakna för tidigt och inte somnat om, vaknar vid sju eller straxt innan istället för halv åtta. Han pendlar då mellan att ropa och att leka och att vara superarg..

Jag har väckarklocka och förut har han alltid vaknat av den med ett stort leende eller varit vaken men tyst innan.

Han är också ganska gnällig på dagarna och vill gärna bli buren. Kryper galant numera och kan både ställa och lägga sig själv i sängen. Men på morgonen ställer han sig upp och står sen och skriker och grejar till klockan ringer..blir glad när jag kommer in och gör morgon..

Äter med god aptit, men jag funderar på hur jag ska göra för att få in mer mat på schemat, känns som att han kanske borde äta en gång till.

Är 7 1/2 månad gammal..

Tacksam för hjälp!!

/Elin
maiyah

Inlägg av maiyah »

Lägger in schemat också:

7.30 vakna av väckarklocka (senaste veckan vaknat vid sju och inte somnat om)

amma (har massor med mjölk, han kräks ofta flera gånger efter detta mål)
9.00 sova 30 min (somnar efter massa skrik vid 9.20 ca och jag väcker honom efter 30 min, svårväckt då, vill gärna sova mer)

10.30 äta puré nästan en hel stor burk + liten burk fruktpuré efteråt dricker vatten

12.00 sova 1.5 somnar oftast bra här, brukar vara rätt trött redan vid kvart, tjugo i tolv men jag lägger honom inte förren precis tolv, somnar oftast på 5 min. Brukar hålla på att vakna när jag kommer in.

14.00 ammning + fruktpuré

15.45 brukar jag gå ut med vagnen, går till ca 16.30, han sover mellan 5-20 min är ofta arg och vill inte somna och vaknar snabbt igen..lägger jag honom inne somnar han oftast inte på hela tiden utan bara pratar eller är arg. lika ofta glad som arg.

17.00 gröt

19.00 amma

19.30 sova lägger sig glad men blir ledsen och arg och har väldigt svårt att komma till ro.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker inte att tre lurar är en regel, utan om det är mer ledset än det sovs finns det ingen anledning att hålla på. Man ska ge förutsättningarna, men blir det bara depp så klarar sig de flesta i den här ålderna galant på två lurar, om man inte är en tröttmössa eller har ett tokintensivt liv med massa syskon...

Mitt Schemaförslag:

Frukost 07.30
sova 9-10 (somnar oftast vid halv tio)
Äta lunch vid 11
sova 12.30-14 (vaknar oftast minst en gång)
äta 14.30
äta 17
äta natt 19
sova 19.30 -7.30

Om någon månad kapar du morgonluren till 30 minuter (eller så gör han det själv). Det schemat kan du sedan ha läääänge innan den luren faller bort själv. Måltiderna sitter perfekt så, och kan behållas som de är ända upp i vuxen ålder med smärre justeringar, faktiskt. :wink:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Oj, förlåt, här kom ju dina kommentarer med, och jag missade en sak: Han har för lite vakentid på morgonen som det är nu, det är därför det tar så lång tid att somna.

Frukost 07.30
sova 9.30-10.30 (alternativt 9.30-10)
Äta lunch vid 11
sova 12.30-14 (alternativt 12.30-14.30)
äta 14.30
äta 17
äta natt 19
sova 19.30 -7.30

Det kan bli lite tätt till lunchluren om han sover en timme på förmiddagen, det får du kanske reglera efter din känsla. Då kan han sova middag 13-14.30, men det borde inte bli problem.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"