Trädgård

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:shock: Jösses :shock: Vad har jag gjort :?: :shock:
Man dras ju med i vackra bilder i frökataloger, och vips har man klickat i ordning en beställning...
Vill ha mycket krukor i år, brukar inte ha det, för jag är för snål, och satsar på perenner i stället.
Så jag kom på att man kan ju fröså mycket, det blir ju billigt!
Men hjälp, var ska jag göra av alla plantor under själva sådden inomhus :shock:
Det går ju an så länge det är i små drivhus i såjord, men SEDAN, när det ska kultiveras om...
Jag har problem... :shock: :lol:
jaja, det löser väl sig

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Kul anna, får man fråga vilken frökatalog du beställt i?
Fick hem en massa reklam för ett tag sen och allt har blivit slängt :roll: så lite tips vore välkommet :D :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men hjälp, var ska jag göra av alla plantor under själva sådden inomhus
Det går ju an så länge det är i små drivhus i såjord, men SEDAN, när det ska kultiveras om...
Ha ha! Väldigt bekant fenomen anna! :D Måste köpa mig ett växthus, det underlättar. Ska ni köpa ett nytt? (Mäklaren borde kanske betala det, idiot! :evil: )Jag är också nyfiken, själv gillar jag Runåbergs och Impecta. Men grannen och trädgårdsamatörmedlemmen Ragnar är också en pålitlig leverantör. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

anna skrev:www.impecta.se :wink:
TACK :heart: risken är att det blir lika för mig - när jag är lite smådeppig sådär, då har jag en förmåga att shoppa loss ordentligt :lol: och nu är jag sugen på blommor och vår, så det lär bli lite kanske :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

TorpSara skrev:
Men hjälp, var ska jag göra av alla plantor under själva sådden inomhus
Ha ha! Väldigt bekant fenomen anna! :D Måste köpa mig ett växthus, det underlättar. Ska ni köpa ett nytt? (Mäklaren borde kanske betala det, idiot! :evil: )Jag är också nyfiken, själv gillar jag Runåbergs och Impecta. Men grannen och trädgårdsamatörmedlemmen Ragnar är också en pålitlig leverantör. :heart:
samma här... :oops: och familjen får vattna och bära tills fingrarna blöder...varje vår... :roll:

:!: Kattklo!
Jag svarade dig om skuggträdgård i den andra kackeltråden, vilken det nu var.. Vita rabatter är magiskt vackra i skugga! För att inte tala om månsken... :heart: :-({|=

Sa Fjällmor och såg ut på de mer än manshöga snödrivorna runt huset...

:wink: :lol:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Vita blommor, en underbar idé.
Det ska det bli här!
Vi ska förstärka skogskänslan, inte kväsa den.

MEN jag har faktiskt hållt fingrarna borta från alla frökataloger, det blir lite pynt och mycket slit den här sommaren.
Mellan amningarna, i pressume... :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Nej - inget nytt växthus i år i alla fall. :cry: Brukade ha massor av tomater och en djungel av basilika i växthuset, samt en del odling av perenner.

Prenumererar på tidningen "Drömhem & trädgård" :heart: Varje vår ger de ut en specialutgåva som heter "Trädgård & blommor". Det numret köpte jag, och där har de byggt ett växthus av gamla fönster rakt mot husväggen :o :D :D SÅÅÅÅ fint, det vill jag göra en gång! Om några år kanske...
Ewa

Inlägg av Ewa »

Fjällfolket skrev:
:!: Kattklo!
Jag svarade dig om skuggträdgård i den andra kackeltråden, vilken det nu var.. Vita rabatter är magiskt vackra i skugga! För att inte tala om månsken... :heart: :-({|=

Sa Fjällmor och såg ut på de mer än manshöga snödrivorna runt huset...

:wink: :lol:
:lol: :lol: :lol:
Kan bara instämma om vita rabatter i skugga och månsken! Anlade en ny sådan förra sensommaren och väntar ivrigt på att den ska prunka nu i vår!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Förutom odla.nu som nämnts tidigare är
www.alternativ.nu
en riktig skattkista för odlare :thumbsup:

/Fjällmor
Ewa

Inlägg av Ewa »

För er som fått/får påhälsning av mindre välkomna gäster i trädgården (eller skogsdungen) så har jag i helgen lagat en supersmarrig soppa med kirskål i. Nässlor har jag ju provat förr, men det här var nytt. Och vansinnigt gott =P~ . Hojta om någon vill ha recept.

I övrigt har alla trädgårdens små vackra blommor krupit ner i marken igen, för här är hagel- och snöstorm. Inget lägger sig på backen och skyddar. Utan bara yr och försvinner. Isande kallt och tämligen vedervärdigt. Men nu har vi försått kryddväxter, tomater och annat. Snart är det dags för blommor, grönsaker och physalis.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
nu är det ju redan högsommar och dags att skörda en del saker. Jag är ju dock total nybörjare och lite lost när det gäller det ena och det andra. Jag har köpt tre plantor zucchini som sitter i en pallkrage med mycket hästgödsel i. De verkar trivas även om jag är medveten om att det antagligen är för trångt. Vad säger ni experter, ska jag ta bort en eller två plantor för att zucchinisarna ska bli stora? De verkar må bra nu men jag vet inte hur det blir. Än så länge har det kommit några blommor och jag ser en liten, liten zucchini på gång. Men det verkar komma mest hanblommor (jag har läst på lite :D, hade ingen aning om hur det funkade) men det kanske kommer fler honblommor längre fram. Vad tror ni? Och är det bäst att ta bort hanblommorna om det tex inte finns någon honblomma? Man kan ju äta dem vet jag, men blir det på nåt vis bättre om man tar bort dem?

För övrigt måste jag säga att det är himla kul när det växer nåt i trädgården. Lovisa gillar att plocka sockerärter och Hannes gillar jordgubbarna. Men han rycker av de omogna också om han kommer åt... :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Krümel skrev: För övrigt måste jag säga att det är himla kul när det växer nåt i trädgården. Lovisa gillar att plocka sockerärter och Hannes gillar jordgubbarna. Men han rycker av de omogna också om han kommer åt... :D
Jomen, visst är det \:D/ =P~ . Lilltufsan tycker också att det mesta ska njutas omoget. Och vi lär och visar och leder och hjälper, men det går verkligen inte att låta ett ynka hallon få bli rött, så modern hägnade in hallonen med fiberduk. Hjälpte föga, lilltufsan kröp under. Envis som jag är tycker jag fortfarande att det borde gå att få liten fröken att njuta av de MOGNA bär som trädgården bjuder på. Ännu har jag inte lyckats, men skam den som ger sig.

Squash har jag aldrig odlat, så där har jag tyvärr inga råd att komma med.[/quote]
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej alla! :D
Kan tyvärr inte heller jag hjälpa till med squash-frågan :?

Här är det som vanligt... :? Vi har odlat massa rädisor, hinner med ett kok, och nästa gång vi ska ta in en skörd är de träiga och för gamla :?

Mangold har vi odlat i år för första gången :D Jag gjorde en stuvning häromkvällen, och vi höll på att smälla av - vad gott det var!!! :D

kram anna
blomman

Inlägg av blomman »

anna skrev: Det numret köpte jag, och där har de byggt ett växthus av gamla fönster rakt mot husväggen :o :D :D SÅÅÅÅ fint, det vill jag göra en gång! Om några år kanske...
Det gjorde vi i år. Iofs är det fortfarande bara nästan-färdigt, fast lite mer färdigt än när du var här.. :wink:

Det är rätt enkelt faktiskt, bara spika ihop en stomme och fästa fönstren/glasen med lister. Jag massakerade dessutom en gammal trädgårdsmöbel och använde till det, vilket gjorde det ännu billigare!

Vi har satt röda och vita vindruvor i växthuset, och sen kommer det få bli tomater, gurka, majs och squash.
Har trädgårdsland utanför med sallad, jordgubbar och annat ätbart..

Kattklo, om ni ska ha skuggigt och skogigt borde ni kanske satsa på ett woodland! Sambon gjorde ett som sitt examensarbete på Alnarp, det är såå mysigt och ger en trolsk känsla!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"