Idag kom vi lite ur rytm med vår SM för vi hade besök och han verkade bara vilja sova en timme vid ett tillfälle i em. Jag matade då på som vanligt enligt SM och lät vakenpasset vara kortare och lade honom igen.sonica skrev: Kvällstrassel är det många som varit med om![]()
Försök styra in sovpassen, såsom du gjorde i går, att han har en längre vakenperiod, efter 19-19.30 och gärna att han sovit en längre stund innan.
Låt det sista målet vara från 19(30)-22(30).
I detta 3 timmar mål, lägger du in en 20 eller 5minuters lur, när man märker att han är trött. Buffa eller vagna, gärna mitt i händelsernas centrum.
(det står om detta i barnaboken, mer ordagrannt, men jag ger ett exempel på hur det kan se ut)
Barnet vaknar 19, du ger mat, så mycket som går ner, liv och rörelse, och umgänge, Efter 1.5 timme eller nått verkar barnet trött, och du kanske ger en liten slurk, och söver den lille, en kort liten lur, max 20 minuter.
Därefter väcker du, ger lite påfyllning, och så går ni och badar , vartefter ni fortsätter med lite umgänge,
snart är barnet trött igen, och ska ges en ordentlig nattslurk,
och här skulle du kunna ge urpumpad mjölk (tidigare under dagen)i flaska, i synnerhet om du tycker att kvällsmjölken är tunn och blaskig, så kan det vara en ide![]()
Som sagt läs gärna på mer i Barnaboken, eftersom jag inte minns ordagrannt..
Men målet avslutas då, vid 22(30) och då bör pojken vara både mätt, och ordentligt trött, vilket gör att sömnen blir längre.
Frågor om pojke född januari -08
Simon född 080121
Natten gick också bra. Dock ville han ha en extra amning 6.30-6.50. Vi gjorde inte morgon då ör vi var trötta och ville inte störa övriga familjen. Han vaknade igen 8.45 och då gjorde vi morgon
Var detta rätt gjort? Som det är nu somnar han genom att han slappnar av vid bröstet och läggs mer eller mindre sovandes i varm vagn. Han var 3 veckor igår.
Är det dumt att söva vid bröstet nu? Eller hur ska jag bära mig åt? Som det är nu så äter han bra runt 1 och 5. Jag förstår inte hur jag ska kunna vagna bort 1 målet.
kan jag avvakta med detta till några dagar över månads gränsen?
Simon född 080121
Hej bullen78!
Kom ihåg att ni fortfarande har smekmånad och NJUT av varandra
Fokusera inte så mycket på klockan utan mata enligt sm när varje mål börjar och hjälp honom sedan att sova ca 2 tim. Det du kan börja med så smått är att lägga honom vaken och mha vagningen få honom att komma till ro. Så ta det lugnt med schema och fasta tider, NJUT
, mata så mycket det bara går ner vid varje mål och hjälp honom att komma till ro.
Elle
Kom ihåg att ni fortfarande har smekmånad och NJUT av varandra
Igår var det verkligen en riktig snutt-cirkus. Herrejösses vad han åt,hela dagen. Tydligen ökning. Sov bara kortisar men åt massor. Men jag tycker att det verkar bättre idag.
Jag har en fråga om vagning :
Menar du då att jag ska vagna så som Anna gör på sin SHN-dvd? Dvs skjuta iväg vagnen, fånga den, dra tillbaka och stoppa den som ett "tågstopp" och så vidare?
Jag har märkt att när han är ledsen/gnyr/bökar/skriker och jag vagnar på detta vis så skriker han upp sig än värre. Han kommer inte lättare till ro av detta. Däremot kommer han ofta till ro genom att jag försiktigt gungar vagnen lite i sidled.
Är detta dumt att vänja honom vid? Jag vet ju att "vagningen" inte ska vara "mysig" för då vaknar de av att vagnen sedan står stilla. Men för mig verkar det motsägelsefullt att han ska vakna till ännu mer av att jag vagnar kraftigt de gånger han inte kommer till ro.
Jag har en fråga om vagning :
Elle skrev:Det du kan börja med så smått är att lägga honom vaken och mha vagningen få honom att komma till ro.
Jag har märkt att när han är ledsen/gnyr/bökar/skriker och jag vagnar på detta vis så skriker han upp sig än värre. Han kommer inte lättare till ro av detta. Däremot kommer han ofta till ro genom att jag försiktigt gungar vagnen lite i sidled.
Simon född 080121
Hej Bullen78!
Du ska ju inte vagna "i onödan", utan lägg honom vaken, lägg tillrätta på mage, på med larmet och avgör sedan om sonen behöver hjälp att komma till ro. Han kanske bara bökar och gnäller lite, då kan du bekräfta honom genom att "skaka" lite mjukt på handtaget. Om han arbetar upp sig och blir ledsen, ja först då vagnar du med rejäla tag tills han tystnar, avlutar med ngr skak på handtaget och går bort från vagnen. Så träna på att lyssna på sonen och lär er hur han låter, vad hans olika "skrik" betyder och avgör sedan om/vad han behöver för hjälp.
Låt honom sova där ni är och ljud som vanligt runt honom.
Elle
Du ska ju inte vagna "i onödan", utan lägg honom vaken, lägg tillrätta på mage, på med larmet och avgör sedan om sonen behöver hjälp att komma till ro. Han kanske bara bökar och gnäller lite, då kan du bekräfta honom genom att "skaka" lite mjukt på handtaget. Om han arbetar upp sig och blir ledsen, ja först då vagnar du med rejäla tag tills han tystnar, avlutar med ngr skak på handtaget och går bort från vagnen. Så träna på att lyssna på sonen och lär er hur han låter, vad hans olika "skrik" betyder och avgör sedan om/vad han behöver för hjälp.
Låt honom sova där ni är och ljud som vanligt runt honom.
idag är det precis som igår, jättejobbig snutt-cirkus!
Natten var bra men såhär har dagen sett ut:
9-10 vaken 1 timme
10-10.45 sov 0,75
10.45- ca 12 vaken 1,25
12-12.30 sov 0,5 då vagnade jag och försökte få att somna om, men icke.
nu har han varit vaken 1 timme och jag matar så mycket jag bara kan. Ska försöka mata och hålla vaken rejält nu så det blir ett vakenpass p minst 1,5 timme.
Förra veckan höll vi sm mycket bättre och han åt långpass och sov långpass.
Gör jag på rätt sätt nu när det verkar vara ökning (3 veckor gammal i måndags)?
Hur många dagar kan detta hålla i sig?
Natten var bra men såhär har dagen sett ut:
9-10 vaken 1 timme
10-10.45 sov 0,75
10.45- ca 12 vaken 1,25
12-12.30 sov 0,5 då vagnade jag och försökte få att somna om, men icke.
nu har han varit vaken 1 timme och jag matar så mycket jag bara kan. Ska försöka mata och hålla vaken rejält nu så det blir ett vakenpass p minst 1,5 timme.
Förra veckan höll vi sm mycket bättre och han åt långpass och sov långpass.
Hur många dagar kan detta hålla i sig?
Simon född 080121
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej igen, en ökningsperiod är vanligast att den är "runt" 3 dagar men är inte ovanligt att det kan vara upp till 1 vecka om man ligger lite "back" så att säga. Det är nämnligen så (om du läser i BB om den "egentliga födseln") så kan de klarar sig ok på lite för lite mat, men vid 3 veckor så måste de bli PROPPMÄTTA för att kunna sova som folk. Jag skickar med mina mjölkökningstips, det enda om du absolut måste hoppa över något så skulle det vara att "pumpa" men allt det andra är superviktigt faktiskt!
Vaknar den lilla sen inom 30 min ta upp, mata på som inget hänt gärna under tystnad, lägg tillbaka i vangen och söv om som om detta bara var ett glapp i sovstunden på 2,5 timme.
Vaknar hon senare så är det dags att börja vagna lite, bara inte överarbeta utan följ Elles råd, hon är kanon!!
Väck igen sen när denna 2,5 timme har gått och börja mata igen.
Läs gärna kompendiet som är klistrat under späda och små flera gånger, man hittar hela tiden något nytt!
Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:
- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn
)
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- (Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.)
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste
(finns även bra te på www.minimundus.se )
(Det jag pumpar serverar jag i flaska som kvällslurk)
Och du, JA ökningsperioderna är SUPERJOBBIGA för MÅNGA, jag grät ofta kan jag avslöja. Men det får inte kosta HUR mycket som helst att helamma du vet! 
Vaknar den lilla sen inom 30 min ta upp, mata på som inget hänt gärna under tystnad, lägg tillbaka i vangen och söv om som om detta bara var ett glapp i sovstunden på 2,5 timme.
Vaknar hon senare så är det dags att börja vagna lite, bara inte överarbeta utan följ Elles råd, hon är kanon!!
Väck igen sen när denna 2,5 timme har gått och börja mata igen.
Läs gärna kompendiet som är klistrat under späda och små flera gånger, man hittar hela tiden något nytt!
Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:
- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- (Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.)
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste
(finns även bra te på www.minimundus.se )
(Det jag pumpar serverar jag i flaska som kvällslurk)
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Tack snälla söta! Ja det är verkligen jättejobbigt och tårarna är många.....
Han sover som sagt bara kortpass, jag vagnar, går promenader för att lika fort komma hem med ett vaket barn. Jag har pumpat som pappa faktiskt fick i igår. Jag gör allt jag kan. Vi har även börjat ge lite tillägg. Jag försöker härda ut men det är tydligt att lillprins inte är mätt. Inatt åt han långpass efetrsom han aldrig blev riktigt mätt. Men som tur var så sov han sedan 3 respektive 3,5 timme på det. Sömnen är A och O för att man ska orka.
Kram
Han sover som sagt bara kortpass, jag vagnar, går promenader för att lika fort komma hem med ett vaket barn. Jag har pumpat som pappa faktiskt fick i igår. Jag gör allt jag kan. Vi har även börjat ge lite tillägg. Jag försöker härda ut men det är tydligt att lillprins inte är mätt. Inatt åt han långpass efetrsom han aldrig blev riktigt mätt. Men som tur var så sov han sedan 3 respektive 3,5 timme på det. Sömnen är A och O för att man ska orka.
Kram
Simon född 080121
En liten fråga som slagit mig och sambon:
AW menar ju att för mycket mat kommer ut ur endera änden. Betyder det då att kräkningar alltid betyder att de fått tillräckligt eller kan det vara så att lite mer ändå går ner?
Idag har jag ju ammat mycket och även gett lite utpumpad bröstmjölk samt lite tillägg. Efter ett rätt så hyfsat vakenpass gnöla han och verkade inte nöjd. Eftersom han ju är i en ökning så tolkar jag ju detta som att ännu mer mat går ner. Men han kräktes mycket och då funderade vi påom det kan betyda att han faktiskt är mätt, att inte mer mat går ner och att gnölandet/kinkandet faktiskt beror på just trötthet? vad tror ni?
AW menar ju att för mycket mat kommer ut ur endera änden. Betyder det då att kräkningar alltid betyder att de fått tillräckligt eller kan det vara så att lite mer ändå går ner?
Idag har jag ju ammat mycket och även gett lite utpumpad bröstmjölk samt lite tillägg. Efter ett rätt så hyfsat vakenpass gnöla han och verkade inte nöjd. Eftersom han ju är i en ökning så tolkar jag ju detta som att ännu mer mat går ner. Men han kräktes mycket och då funderade vi påom det kan betyda att han faktiskt är mätt, att inte mer mat går ner och att gnölandet/kinkandet faktiskt beror på just trötthet? vad tror ni?
Simon född 080121
-
Gäst
Tänk inte så kära Bullen
Visst kräks barnet upp överskottet, men ifrågasätt inte om det är för mycket mat.
De reglerar det själva, dela genom kräkningar och dels genom bajs
I bland om man upplever att det kräket motsvarar hela portionen, brukar jag ge lite extra inför sovningen, om det fortfarande går ett par droppar, så är ju saken klar, då SKA barnet ha mer mat
Ha inte dåligt samvete för att det blir tillägg eller utpumpad mjölk.
Långt viktigare är barnets mättnad.
Kanske behöver du bara ge ytterst lite tillägg, under någon dag, och sen märker du plötsligt att brösten hunnit i kapp..
Visst kräks barnet upp överskottet, men ifrågasätt inte om det är för mycket mat.
De reglerar det själva, dela genom kräkningar och dels genom bajs
I bland om man upplever att det kräket motsvarar hela portionen, brukar jag ge lite extra inför sovningen, om det fortfarande går ett par droppar, så är ju saken klar, då SKA barnet ha mer mat
Ha inte dåligt samvete för att det blir tillägg eller utpumpad mjölk.
Långt viktigare är barnets mättnad.
Kanske behöver du bara ge ytterst lite tillägg, under någon dag, och sen märker du plötsligt att brösten hunnit i kapp..
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Härlig rapport!! Jo, proppmätt är ju tyvärr nyckeln till trevliga dagar och att du inte var rädd för att ta in lite ersättning... ALL HEDER TILL DIG, för jag var mycket dummare än så.
Så härligt jobbat!! =D> \:D/
Så härligt jobbat!! =D> \:D/
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.